Miele of Bosch/Siemens wasmachine?

17-09-2017 20:00 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een vraagje en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Onze Miele wasmachine is -na 13 jaar- op sterven na dood en nu ben ik op zoek naar een nieuwe. De prijs maakt niet heel veel uit, ik ben vooral op zoek naar kwaliteit.

Mijn oog was gevallen op een Miele (WDD 030), omdat die aan onze eisen voldoet en de display eenvoudig is.
Maaarrr ik heb op Amazon.de gekeken en daaruit heb ik het idee dat Miele niet meer zo'n zekere aankoop is als vroeger. Hij lijkt eerder stuk te gaan, veel plastic onderdelen te bevatten en ik vraag me af of ze nog wel in Duitsland zelf geproduceerd worden?

Een andere optie is een Bosch wasmachine (WAW32642). Wij hebben recent een vaatwasser van Siemens gekocht (ons was verteld dat dit hetzelfde is als Bosch) en zijn daar niet helemaal tevreden over, dus ik twijfel een beetje. Ik weet niet of Bosch een betrouwbaar merk is. Op Amazon staan daar ook een paar 1 ster reviews over.

TLDR: Ik ben op zoek naar een wasmachine die goed wast, je was niet opeet/kapot maakt, en die zo'n 10 jaar meegaat zonder problemen. Wat zouden jullie op basis van eigen ervaring aanraden? Alvast bedankt!
Tja, ik heb altijd een Miele gehad en als deze ermee stopt dan komt er weer eentje. Wat ik wel heb besloten is dat ik de goedkoopste neem, want die gebruikt het meeste water. Ik las dat die a+++ niet echt schoon wassen omdat deze machines te weinig water verbruiken. Verder hou ik van een eenvoudige machine waar je ook miniwasjes in kunt draaien en een extra waterknop.

Ben altijd dik tevreden geweest en zie niet in waarom dat nu niet meer zo zou zijn. Je kan overigens garantie kopen van tien jaar bij Miele en dat kan bij andere merken niet.

Edit: De Nederlandse bank heeft bezwaar gemaakt tegen die servicepakketten en dus verkoopt Miele die niet meer.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 20:11
9.90% gewijzigd
Ik ben blij met onze Bosch.
Doet niets raars en is nu 1 jaar oud. Voor spaarzaam wassen met meer water is er de knop "extra water", als je dat nodig vindt.

Bosch en Siemens zijn overigens beide van dezelfde Duitse Firma (bsh Haushaltsgeräte)
anoniem_63bd847a5120d wijzigde dit bericht op 17-09-2017 20:08
Reden: Cateautjes commentaar over de hoeveelheid water
22.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat je bij Miele ook veel geld neertelt voor het merk. Bovendien zou een Miele wasmachine langer meegaan, maar na 10 jaar heb je een werkende - maar ook sterk verouderde - wasmachine. Het is de vraag hoe erg je dat vind i.v.m. water- en stroomverbruik, trommelinhoud etc. Overigens weet ik ook niet in hoeverre de kwaliteit van een Siemens vaatwasser iets zegt over een Bosch wasmachine.

Ik heb geen ervaring met Bosch/Siemens maar ik ben erg tevreden over mijn AEG Lavamat (inmiddels 5 jaar en geen enkel probleem mee gehad), vooral omdat hij 1600 toeren heeft en de was daardoor snel droogt (ik heb geen droger). Er zitten verschillende programma's op maar hij is niet ingewikkeld te bedienen en heeft een duidelijk display. De Miele wasmachine in mijn studentenhuis was praktisch onverwoestbaar, maar ook erg ouderwets (kleine trommel, geen kort programma van 30 minuten) en hoog in verbruikskosten.

Edit: ik zie dat de prijzen van de wasmachines die jij op het oog hebt bijna gelijk zijn. Het grote verschil voor mij is o.a. centrifugeren (1400/1600) en trommelinhoud. Heb je een groot gezin, dat je een wasmachine met trommel van 9 kilo overweegt? Ik vermoed zo dat een grotere wasmachine ook meer stroom/water verbruikt, maar dat zou je op kunnen zoeken in de specificaties.
[verwijderd i.v.m. privacy en baas over eigen data/tekst]
anoniem_64f880061f850 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 05:02
78.57% gewijzigd
En grote trommel is beter: of je doet er veel was in, dat is handig en zuinig; of je doet de trommel niet helemaal vol en dan is het beter voor je was. Ook kun je daar je grote dekbed o.i.d. in wassen en hoef je daarvoor niet naar een wasserette.
"Verouderen" is trouwens bij wasmachines helemaal geen probleem, er verandert weinig aan die dingen, niets wezenlijks.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een miele wasmachine van 20 jaar en een droger van 15 jaar. Laatst waren de koolborstels versleten van de wasmachine. We konden eenvouding nieuwe koolborstels erin doen en toen deed de wasmachine het weer. Ook een aeg gehad maar die begon te roken.
Onze AEG Lavamat was te snel kapot voor wat je ervoor betaalt. Ik dacht dat AEG 15 jaar mee gaat, maar dat is niet meer zo. Afwasmachine idem. Voor mij geen AEG meer.
Alle reacties Link kopieren
Al heel erg bedankt voor de reacties, daar heb ik zeker wat aan!

@cateautje - de meeste wasmachines in de hogere prijsklasse zijn wel a+++, ik zal eens kijken naar het verschil. De extra water knop gebruik ik bijna nooit. Maar een kleine was optie is zeker handig. Ik dacht dat dit wel op de Miele zat (een beetje verstopt, er is geen aparte knop voor), maar ga dat nog even checken.

@polonaise - bedankt. Nu weet ik zeker hoe het zit met Siemens en Bosch, fijn dat jij er goede ervaringen mee hebt.

@lushcooking - daar heb je helemaal gelijk in. Daarom hoeft een wasmachine voor mij ook niet 20 jaar mee te gaan, maar 10 zou toch wel fijn zijn. Ik ben eigenlijk best nog tevreden over mijn huidige machine, maar ik zie nu dat bepaalde functies inderdaad verouderd zijn. AEG is ook nog te overwegen.

@lushcooking en @wikka - om eerlijk te zijn ben ik er nog niet uit wat nou handig is qua trommelgrootte. Op zich zou 7kg goed volstaan. Aan de ene kant schijnt een halfvolle trommel beter te zijn voor fijne was, aan de andere kant zie ik dat een volle trommel wordt aangeraden voor een goed wasresultaat. Ik heb nu trouwens een trommel van 6kg en die is eigenlijk net iets te klein voor al het beddengoed.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onlangs onze 15 jaar oude Bosch wasmachine vervangen door weer een Bosch. Nog even een Miele overwogen maar daarvan moesten we volgens de verkoper niet meer de levensduur van vroeger verwachten en gezien het prijsverschil daarom toch weer voor een Bosch gekozen. We hebben nu een machine met I-dos systeem, automatische wasmiddeldosering. Bevalt super!
Alle reacties Link kopieren
Tulpje25 schreef:
17-09-2017 20:19
Wij hebben een miele wasmachine van 20 jaar en een droger van 15 jaar. Laatst waren de koolborstels versleten van de wasmachine. We konden eenvouding nieuwe koolborstels erin doen en toen deed de wasmachine het weer. Ook een aeg gehad maar die begon te roken.
Dat lijkt me best eng zo'n rokende machine @( (qua brandveiligheid)

Wij hebben ook een Miele droger, doet 't prima. Onze wasmachine is niet meer goedkoop te repareren, ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik weet bijna zeker dat de lagers versleten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zie nu dat je type WAW32642 noemt. Datzelfde type heb ik nu.
Alle reacties Link kopieren
NickyN schreef:
17-09-2017 20:34
Wij hebben onlangs onze 15 jaar oude Bosch wasmachine vervangen door weer een Bosch. Nog even een Miele overwogen maar daarvan moesten we volgens de verkoper niet meer de levensduur van vroeger verwachten en gezien het prijsverschil daarom toch weer voor een Bosch gekozen. We hebben nu een machine met I-dos systeem, automatische wasmiddeldosering. Bevalt super!
Goed om te weten! En dat is nu ook precies mijn dilemma (de levensduur ~ vroeger was alles beter ;-) )

Ah, fijn dat jij dat typenummer hebt :)
Alle reacties Link kopieren
Wikka schreef:
17-09-2017 20:13
Koop een Asko wasmachine. Dat is een soort Zweedse Miele, degelijk en goed maar wel wat minder duur dan Miele.
Is sinds gorenje het heeft overgenomen ook veel minder geworden en komen allang niet meer uit Zweden
Alle reacties Link kopieren
Wikka schreef:
17-09-2017 20:17
En grote trommel is beter: of je doet er veel was in, dat is handig en zuinig; of je doet de trommel niet helemaal vol en dan is het beter voor je was. Ook kun je daar je grote dekbed o.i.d. in wassen en hoef je daarvoor niet naar een wasserette.
Nee, asbeslasting is veel hoger terwijl wasmachine niet zwaarder is uitgevoerd. Mijn oude machine 5 kilo was ruim 108 kilo en zo worden ze niet meer gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat simpele Beko ook wel 10 jaar meegaat en is veel goedkoper dan Miele en die gaan allang allemaal geen 20 jaar mee.
Onlangs een Samsung wasmachine met 'AddWash' gekocht en ik vind hem ideaal! Over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen.
Wel een hoop onnodige programma's of programma's die net niet doen wat ik wil. Maar dan stel ik hem handmatig bij. Maar de AddWash vind ik echt heel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bosch heeft het 9 jaar gedaan mijn Mieke is nu ruim 16 jaar oud. Bosch was gelijk over en uit Mieke nog nooit iets aan gehad .

Had laatst ook al gelezen dat ze van Miele tegenwoordig ook minder zouden zijn. Mijn Miele vaatwasser is ook diegene die het blijft doen terwijl de Siemens en whirlpool steeds na 2 a 3 jaar stuk gingen. Dus qua merk blijf ik ( tegen beter weten in?) neigen naar miele
Alle reacties Link kopieren
kwartje schreef:
18-09-2017 10:41
Onlangs een Samsung wasmachine met 'AddWash' gekocht en ik vind hem ideaal! Over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen.
Wel een hoop onnodige programma's of programma's die net niet doen wat ik wil. Maar dan stel ik hem handmatig bij. Maar de AddWash vind ik echt heel prettig.
Telefoons, tablets gaat wel naar wasmachines van Samsung zijn erg matig en ook addwash heel leuk maar bij mij draait enkel volle trommels dus er wat bij voegen gast niet vol is vol.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan bij mijn 16 jarige Miele ook gewoon wat toevoegen als hij al bezig is. , verlies nog wel eens een sok onderweg naar wasmachine :-D
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik ook een nieuwe wasmachine nodig en ben me nu aan het oriënteren op kieskeurig. Het eerste was mij opvalt is dat er zoveel keuze is. Het lijkt wel of ieder merk meerdere machines verkoopt waar, volgens de vergelijking op de site, minimale verschillen tussen zitten wat betreft mogelijkheden. Dat maakt voor mij het kiezen niet makkelijker.

Is het trouwens normaal dat de wasprogramma's tegenwoordig zo lang duren? Tijdens het lezen van reviews kom ik meerdere malen tijden van 2,5 a 3 uur tegen voor een volle trommel op 40 graden. Mij oude apparaat deed daar 1,5 uur over wanneer ik het verkorte wasprogramma selecteerde en dat vond ik al lang duren. Is er geen wasmachine die een volle was kan draaien in 1 uur tijd?

Verder kom ik nu programma's tegen speciaal voor bijvoorbeeld jeans of overhemden. Wat is hier de meerwaarde van? Voorheen draaide ik 2 wassen per week. Handdoeken, ondergoed en sokken gezamenlijk op 60 graden en alle overige kleding samen op 30. Bij beide wassen selecteerde ik het katoen wasprogramma. Ook wanneer er een polyester kledingstuk tussen zat. Overige opties gebruikte ik eigenlijk nooit. Problemen met kapotte of slecht gewassen kledingstukken heb ik nooit gehad, maar is het echt de bedoeling om meer kleding te scheiden van elkaar en vaker te wassen?
Alle reacties Link kopieren
Lange duur van machine komt mede door het wassen op lage temperatuur was hier alles op korte programma en op 60 graden en alles is goed schoon. Geen verschil met op 40 graden of lager maar dan doet machine er ruim 2 uur over.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
18-09-2017 10:39
Nee, asbeslasting is veel hoger terwijl wasmachine niet zwaarder is uitgevoerd. Mijn oude machine 5 kilo was ruim 108 kilo en zo worden ze niet meer gemaakt.
Goed om te weten!
Alle reacties Link kopieren
kwartje schreef:
18-09-2017 10:41
Onlangs een Samsung wasmachine met 'AddWash' gekocht en ik vind hem ideaal! Over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen.
Wel een hoop onnodige programma's of programma's die net niet doen wat ik wil. Maar dan stel ik hem handmatig bij. Maar de AddWash vind ik echt heel prettig.
Ooh ik zag een Samsung in de winkel, met muziekjes en een smiley op de display, werd er helemaal blij van :D Maar van andere Samsung apparatuur weet ik uit ervaring dat het niet altijd even gebruiksvriendelijk is. Wat is AddWash precies?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven