Mieren.....

zondag 8 april 2018 om 22:28
Ja hoor, de eerste mooie dagen van het jaar zijn achter de rug en daar zijn ze weer; de kolonne mieren in de keuken.
We hebben jarenlang al van alles uitgeprobeerd om er vanaf te komen, maar niets helpt:
- verdelgen dmv gif/spray/bakpoeder/kokend water/azijn/maizena/bloem
- proberen buiten te houden dmv muntjes/kaneel/oude houten dorpel vervangen door stenen dorpel/gaatjes dicht gekit
- poetsen ons suf om de keuken schoon en dus ongezellig voor mieren te houden
Niets lijkt te helpen! Ik heb ooit eens gelezen dat het nest verplaatst kan worden dmv bloempot maar dan moeten we wel weten waar het nest zich bevindt.... ergens in de buurt van de keukendeur onder het terras maar waar precies?! Wat we ook buiten zetten om ze weg te lokken van de keuken, niets werkt! En nu peuter graag buiten wil spelen kunnen we geen giftige planten/lokdoosjes meer inzetten.
Iemand de gouden tip?
We hebben jarenlang al van alles uitgeprobeerd om er vanaf te komen, maar niets helpt:
- verdelgen dmv gif/spray/bakpoeder/kokend water/azijn/maizena/bloem
- proberen buiten te houden dmv muntjes/kaneel/oude houten dorpel vervangen door stenen dorpel/gaatjes dicht gekit
- poetsen ons suf om de keuken schoon en dus ongezellig voor mieren te houden
Niets lijkt te helpen! Ik heb ooit eens gelezen dat het nest verplaatst kan worden dmv bloempot maar dan moeten we wel weten waar het nest zich bevindt.... ergens in de buurt van de keukendeur onder het terras maar waar precies?! Wat we ook buiten zetten om ze weg te lokken van de keuken, niets werkt! En nu peuter graag buiten wil spelen kunnen we geen giftige planten/lokdoosjes meer inzetten.
Iemand de gouden tip?

zondag 8 april 2018 om 23:26
Doet mijn moeder ook. Werkt wel.closednote schreef: ↑08-04-2018 22:59Niet echt miervriendelijk maar mijn moeder gooit als ze het nest heeft gevonden of een hele kolonie ziet lopen buiten er kokend water overheen of water met afwasmiddel of allesreiniger.
zondag 8 april 2018 om 23:29
Sorry lees dat je geen lokdoosje wil zetten, weet niet hoe oud je kindje is maar ik had ook een kleine kleuter en die wist dat hij er echt niet aan mocht zitten, doosjes waren ook best goed dichtStrawberry_shortcake schreef: ↑08-04-2018 23:28Hier werkte de HG mierenlokdoos erg goed, gewoon twee plaatsen en na een tijd waren ze weer weg

zondag 8 april 2018 om 23:55
Bloem strooien over de gehele route waar ze binnen komen. Dat werkt bijna net zo goed als gif. Zelf strooi ik wel gif want ik heb inmiddels een mierenfobie. Ze keren hier ook ieder jaar weer terug, dus ik heb gif en lokdoosjes op voorraad. Doosje met tape aan de vloer plakken, dan gaan kinderen en/of katten er niet mee aan de haal.

maandag 9 april 2018 om 00:08
Dank jullie wel voor de tips tot nu toe! Het meeste hebben we al geprobeerd ( behalve de expert dan, daar ga ik nog eens over nadenken!) maar we houden moed!
Peuter is net 2 en super nieuwsgierig dus zal ws acuut vingers in doosjes willen steken om te kijken wat het is/doet. Hoog plaatsen zou nog een idee zijn maar tot nu toe heb ik nog nooit een mier in de buurt van die doosjes gezien...
Peuter is net 2 en super nieuwsgierig dus zal ws acuut vingers in doosjes willen steken om te kijken wat het is/doet. Hoog plaatsen zou nog een idee zijn maar tot nu toe heb ik nog nooit een mier in de buurt van die doosjes gezien...
maandag 9 april 2018 om 00:10
Ik heb ook steeds mieren de laatste paar weken. Voorheen nooit last gehad. Ik zie maar 1 nest, onder de plint in de keuken. Alleen de 1e keer hielp een lokdoosje. Binnen 2 dagen was ik al van de mieren af. Helaas maar voor 2 weken. Daarna weer op dezelfde plek mieren en weer een lokdoosje geplaatst. Dit lijkt weinig te helpen (HG en een andere). Er gaan wel mieren in het doosje, maar er blijven maar nieuwe komen. Ze lijken er immuun voor geworden. Het doosje staat er nu 2 weken. Ook in de woonkamer, slaapkamer en berging kom ik er regelmatig tegen. Steeds maar een paar. Hierbij zie ik geen nest. Dus maar een 2e doosje gezet. Ook dit helpt weinig.
hondenmens wijzigde dit bericht op 09-04-2018 00:16
16.91% gewijzigd

maandag 9 april 2018 om 00:15
Wij hebben een paar jaar geleden echt megaveel mieren gehad. Wat bij ons helpte was om de indeling van de keukenkastjes te veranderen. De zoete spullen zoals chocopasta en hagelslag hebben we verwisseld met het kastje waar pasta en kruiden etc instonden.
Werkte perfect (geen idee waarom) en hebben sindsdien nooit meer last van mieren. Dus dat valt misschien te proberen!
Werkte perfect (geen idee waarom) en hebben sindsdien nooit meer last van mieren. Dus dat valt misschien te proberen!
maandag 9 april 2018 om 00:47
Zo goed werkt het dus niet.MinkeDeWit schreef: ↑08-04-2018 23:55Bloem strooien over de gehele route waar ze binnen komen. Dat werkt bijna net zo goed als gif. Zelf strooi ik wel gif want ik heb inmiddels een mierenfobie. Ze keren hier ook ieder jaar weer terug, dus ik heb gif en lokdoosjes op voorraad. Doosje met tape aan de vloer plakken, dan gaan kinderen en/of katten er niet mee aan de haal.
maandag 9 april 2018 om 02:01

Wij hadden een nest in de berm langs ons huis en die hebben we één keer in de fik gestoken. Toen zijn ze verhuisd. Maar ik begrijp dat dat geen optie is

Misschien kun je eens de tijd nemen en ze volgen naar hun nest? Als je niet weet waar ze zitten helpt er niets ben ik bang.
maandag 9 april 2018 om 03:17
Wij hebben het 'gaatje' gevonden waardoor ze naar binnen kwamen en daar plakband op geplakt. Nooit geen mier binnen meer gezien.
Ook wij hebben er buiten last van, de buren gooien aan beide kanten gif. Ik wil geen gif strooien ivm kinderen. Buiten gooien we kokend heet water, als het regent buiten dan is de grond al goed nat en zakt het water goed de grond in. Het onkruid (de wortels die nog in de grond zitten) verbrand op die manier ook goed.
Ook wij hebben er buiten last van, de buren gooien aan beide kanten gif. Ik wil geen gif strooien ivm kinderen. Buiten gooien we kokend heet water, als het regent buiten dan is de grond al goed nat en zakt het water goed de grond in. Het onkruid (de wortels die nog in de grond zitten) verbrand op die manier ook goed.

maandag 9 april 2018 om 06:44
De koningin is de aanvoerder. Zonder die dame weet de colonne zich geen raad zegt men. Een ongediertebestrijder hebben wij laten komen. We hadden 3 nesten! Heb ze gezien, ook de koninginnen. Bizar. Was vorig jaar. Zou uiteraard errug prettig zijn wanneer ze wegblijven, echter dat weet ik dus nog niet.

maandag 9 april 2018 om 22:50

dinsdag 10 april 2018 om 00:27
Nee, fik er in is geen optiespookdiertje77 schreef: ↑09-04-2018 02:01![]()
Wij hadden een nest in de berm langs ons huis en die hebben we één keer in de fik gestoken. Toen zijn ze verhuisd. Maar ik begrijp dat dat geen optie is![]()
Misschien kun je eens de tijd nemen en ze volgen naar hun nest? Als je niet weet waar ze zitten helpt er niets ben ik bang.

Ze verdwijnen ergens onder de plint/tegels maar geen idee welke kant ze dan opgaan. In de tuin zitten ook flink wat nesten maar daar hebben we geen last van. kennelijk vinden ze het wel prima bij ons...
Bloem en kaneel helpt helaas niet. Ik ga tipoch maar weer aan de slag met lekkers buiten neerzetten idd. Fles siroop in nest vind ik ook wel een erg miervriendelijke oplossing hahaha! Maar ja, zonder locatie van het nest... mss moet ik de keukenmieren vriendelijk verzoeken om vriendjes te worden met de tuinmieren en samen een fles siroop te delen

Wordt vervolgd....

dinsdag 10 april 2018 om 22:06
Ik spuit zo’n fles van Hg voor ongedierte elk jaar. Daar spuit ik de drempels, deurposten en nog een stuk tuinmuur onderin mee in. En ook langs de binnenkant. Als je goed oplet zie je dan dat de mieren omkeren.
Wel even opletten met kinderen, volgens mij staat er als waarschuwing dat je twee dagen niet je kinderen de drempel moet laten likken of zoiets. Ik heb verder nooit mieren in huis. Wel fruitvliegjes
Wel even opletten met kinderen, volgens mij staat er als waarschuwing dat je twee dagen niet je kinderen de drempel moet laten likken of zoiets. Ik heb verder nooit mieren in huis. Wel fruitvliegjes