Mijn ame kat is ziek, wat te doen?

10-10-2011 14:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve kleine katje is ziek. Hij heeft een virus en ligt met koorts in zijn mandje. Hij krijgt antibiotica.

Wat kan ik zelf doen om zo goed mogelijk voor hem te zorgen en het hem zo aangenaam mogelijk te maken?

Hij ligt er zo zielig bij.
Ach gossie. Zou hem lekker bij de verwarming in zijn mandje leggen en er naast gaan zitten. Beetje aaien ofzo.

Beterschap
Lekker met rust laten...
Lekker laten slapen en zorgen dat je hem in de gaten kan houden. (dattie wel drinkt enzo)

Sterkte
Antibiotica helpt niet tegen een virus, alleen tegen bacterien. Wat heeft hij dan volgens de dierenarts?

Sneu voor poes, hopelijk knapt hij snel weer op.
Ja de antibiotica werkt tegen de bacterien in de darmen ivm diarree. Virus moet vanzelf overgaan.
Inderdaad lekker met rust laten. Poezen die ziek zijn worden niet graag getild, geaaid etc. over het algemeen. Lekker laten slapen dus en in de gaten houden of hij af en toe wel drinkt.
Wat Piloes al zei, hij moet veel drinken. Let op dat hij ook wat eet en nog naar de bak gaat.

Verder denk veel rust. Als hij wil dan even knuffelen. Maar denk dat hij met koorts alleen wil liggen.

Sterkte. Wanneer moet je weer naar de DA?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als de antibioticakuur is afgelopen moet ik weer terug.

Bedankt voor de tips en medeleven. Zo sneu zo'n ziek klein jochie!
Z'n eten en drinken lekker dichtbij zetten, zodat hij niet hele afstanden hoeft af te leggen als 'ie honger of dorst heeft.

En zorgen dat 'ie een beetje rustig ligt, dus niet de tv of muziek hard aan zetten.

Beterschap!
Goed op hem letten en verder met rust laten, tenzij hij aandacht wil. Een aai vinden ze meestal wel fijn, maar vooral je stem is erg geruststellend voor ze.

En katten moeten (het liefst) iedere dag eten, ivm het risico op leververvetting (als zijn spijsvertering plat komt te liggen en dat kan dodelijk zijn), dus dan moet je direct weer naar je DA toe. Soms voor een misselijkheidsremmende en een eetlustopwekkende injectie en soms alleen voor dwangvoer.

Ga niet zelf rommelen met lekkere dingen te geven, maar bel gewoon direct je DA op.
Heb je toevallig een spuitje? Zonder naald natuurlijk)

Je kan dan als ie slecht eet wat vloeibaar eten(blik oer gemengd met water of kattenmelk) in doen en dan achterin bekje spuiten.Of kattenmelk.Bij de dierenartsnhebben ze die spuitjes wel,anders apotheek.Zou wel da even vragen,want zijn darmpjes moeten natuurlijk niet overstuur raken van ander voedsel,maar als ie al blikvoer krijgt,zou ik dit proberen,alle beetjes helpen.En kattenmelk vinden ze heerlijk!

Veel beterschap met het hummeltje!

O,ja..als ie koorts heeft,hem niet gaan toedekken met dekentjes etc..hij moet de warmte juist kwijt.
Ik geef altijd zelf via de zijkant van de bek dwangvoer, dan zet ik het spuitje in het gat dat daar tussen de hoektanden en de kiezen zit en dan spuit ik kleine beetjes. Dan verslikken ze zich niet zo snel.
quote:kiddootje schreef op 10 oktober 2011 @ 16:13:

En kattenmelk vinden ze heerlijk!

Pas je op, ze kunnen er diarree van krijgen, lijkt mij nu niet zo handig.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Sterkte met je zieke katje!

Ik zou een bakje water (en evt eten) vlak bij hem zetten

maar zijn gewone bakje eten ook gevuld en op oude plek laten staan

Mijn katje eet en drinkt als ze zich niet goed voelt namelijk liefst dichtbij haar lig/slaapplekje maar raakt in paniek als ik de bakjes van haar normale eetplekje weghaal.

Geen idee of jouw katje dat ook heeft (mijn kat is soms een rare qua gewoontes) maar dacht...vermeld het hier maar even.

O en....Af en toe stukje kipfilet (die je op brood doet) uit je hand proberen te voeren?(eet mijn katje zelfs als ze ziek is)

Hoop dat ie zich snel wat beter gaat voelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven