Mijn kat is bang voor Grote Poes

27-03-2010 22:08 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje aan de kattenkenners. Sinds enkele weken zijn wij in het bezit van een kat die we uit het asiel hebben geplukt. Zijn hoofdtaak is het weghouden van de muizen in huis (en dat doet hij uitstekend), maar hij is een echte buitenkat dus zat na een week al te popelen om de wereld te ontdekken. Er lopen veel katten in de buurt en één daarvan is Grote Poes (zo noemen wij hem, en poes is waarschijnlijk een kater). Als je dit beest in BMI zou moeten uitdrukken denk ik dat hij rond de 35 zit. Hij is de Don Vito Corleone uit de buurt en is mede dankzij zijn postuur behoorlijk indrukwekkend. Mijn kat is een stoer beest, enorm groot en met 7 kilo ook niet de slankste. Maar hij blijkt dus een enorm mietje! Na één dag buiten spelen kwam hij angstig naar binnen gerend en nu durft hij dus niet meer naar buiten. Behalve als Grote Poes niet in de buurt is, maar omdat de gehele straat tot het domein van Grote Poes behoort, is hij juist vaak in de buurt om zijn grondgebied te bewaken. Omdat onze kat vaak zo zielig door het raam aan het kijken is, zet ik hem wel eens buiten en doe dan snel de deur en gordijnen dicht (want als hij één van ons ziet gaat hij miauwen). Soms gaat hij voorzichtig op pad, soms staat hij na een uur nog steeds op het terras met z'n oren plat en angstig in elkaar gedoken. Ik vind het zo sneu voor hem dat hij niet buiten durft, terwijl ik vermoed dat hij veel sneller is dan Grote Poes omdat hij lichter is. Heeft iemand een tip hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Ow jee... Is Grote Poes soms zwart van kleur, met witte sokjes, kin en buik? Je beschrijft namelijk precies die buurtterrorist die ik hier op de bank heb liggen

Maar los daarvan denk ik dat je het gewoon tijd moet gunnen. Vaak worden katten na een paar maanden een heel stuk meer ontspannen, en durven ze ook veel meer ineens. Sowieso zal de zomer bij jullie ook meer momenten kennen dat jullie zelf buiten zijn denk ik? Dan kan jullie eigen poes met jullie "meeliften" en vanuit de veiligheid van jullie nabijheid steeds verder de boel verkennen.

Komt wel goed! En ik vind het lief dat je je er om bekommert!!
Iets anders
Je nieuwe aanwinst heeft vooral tijd nodig! Tijd om aan zijn nieuwe buitenomgeving te wennen en alles wat daar bij hoort. Omdat het allemaal net nieuw is moet hij ook naar het veilige binnen kunnen vluchten. Ik vind het wel een beetje zielig dat je hem buiten zet en dan niet naar binnen laat als hij dat wil.Gun hem tijd en help hem een beetje door de veilige thuishaven open te stellen zodat hij naar binnen kan als hij dat wil.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Geef 'm een beetje tijd. En waarschijnlijk komt er een keer een flinke matpartij met Grote Poes aan. Als jouw kat maar naar binnen kan vluchten als hij het echt té eng vindt worden, kan er niet veel mis gaan...
Die topic titel deed andere dingen vermoeden

Wat betreft je eigen kat, laat het, komt vanzelf wel goed.
quote:milaatje schreef op 27 maart 2010 @ 22:08:

Omdat onze kat vaak zo zielig door het raam aan het kijken is, zet ik hem wel eens buiten en doe dan snel de deur en gordijnen dicht (want als hij één van ons ziet gaat hij miauwen). Soms gaat hij voorzichtig op pad, soms staat hij na een uur nog steeds op het terras met z'n oren plat en angstig in elkaar gedoken. Ik vind dat ook vrij zielig voor je kat. Hij heeft dan geen veilige plek waar hij naar toe kan gaan in de voor hem toch nieuwe omgeving.
Op zich wel logisch wat jullie zeggen, hem wat langer de tijd gunnen Hij woont hier nu twee maanden, maar mag pas sinds een maandje naar buiten. Zo stoer en dapper (en lui ) als hij binnen is, zo schuchter is hij buiten. Dat kan/kon ik niet zo goed rijmen. Hij is mijn eerste kat, dus ik moet nog even leren hoe zo'n dier werkt

Babsjuh: Heb jij ook een Terror Jaap? Nee, deze is wit met grijs-cyperse vlekken, de kat op deze afbeelding zou hem zo kunnen zijn:

Wij zitten in de zomer inderdaad veel buiten, dus dan zal hij zich hopelijk wat veiliger voelen vermoed ik. Dank je voor je post!

Fame: Ik vind het ook heel erg zielig om hem buiten te zetten, ik heb maar twee keer écht doorgezet (dus weggelopen en na een uur teruggekomen). Eén keer was hij toch aan de wandel, de andere keer zat hij buiten. Maar omdat ik het niet kan aanzien dat hij daar zo angstig zit laat hem ik vaak na 5 minuten weer naar binnen. Ik laat ook regelmatig de deur open staan, maar dan gaat hij zich verstoppen onder de bank. Grote Poes is echter zo bijdehand dat hij ook gewoon op ons terras gaat staan om mijn kat visueel te terroriseren.
ZusenZo: gelukkig is mijn dochter met een sectio gehaald Geen Grote Poezen wat mijzelf betreft

Op zich best logisch dat hij naar zijn veilige plekje moet kunnen vluchten, probleem is vooralsnog dat hij daar niet spontaan meer uitgaat. Daarnaast is het zo dat ik geen kattenluikje wil. Voor je het weet heb ik ongedierte en andere katten in huis, daar zit ik niet op te wachten.
.
Hier ook zo'n held op sokken.

Hij wordt dit voorjaar drie en is groot en stevig en hoog op de poten.

En durft alleen naar buiten als de deur open mag blijven.

En als ik in de tuin aan het rommelen ben.

Vorig jaar kwam buurpoes rustig de keuken in wanneer kater er zat en die trok dan een spurt de trap op naar boven.

Dat beest weet gewoon niet hoe groot en sterk hij zélf is.

Hoewel ik nu vandeweek, eerste lentezonnetje, keukendeur open, zag dat hij buurkat de keuken uit mepte. Niks wegrennen.

Lef moet groeien, heeft tijd nodig.

De deur dichtdoen en de gordijnen dicht, dat vind ik wel zielig hoor, zo krijgt hij nog verlatingsangst.
Milaatje, wát een joekel.

Heb je die foto niet geshopt?

Dan heb je een heleboel om te knuffelen.
Nee nee nee! Dat is niet onze kat! Dat is een look-a-like van Grote Poes!
Klinkt misschien dom (ik heb zelf geen kat) maar, waarom laat je hem niet gewoon binnen? Alleen omdat hij zo zielig kijkt? Als jij hem de gelegenheid geeft en hij wil niet, nou jammer dan! Ik neem aan dat dat "zielig kijken" het enige is en dat er geen gedragsstoornissen zijn. Ben blij dat je kat lekker binnen blijft en jij je geen zorgen hoeft te maken dat hij wordt aangereden, vergiftigt of op andere manier iets wordt aangedaan door een gestoord iemand of door een andere kat wordt gemolesteerd.
Milo: zo'n sensorluik hebben veel mensen in onze straat, maar een beetje gehaaide kat gaat daar zo achteraan. Dat Grote Poes door een kattenluik gaat is zeer klein, hij is vorig jaar namelijk vast komen te zitten in het luik van de overburen en moest eruit gezaagd worden.

Perel, dat geeft mij wel een beetje moed, dat jij ook een mietje hebt die nu wel steeds meer naar buiten durft. Ik ga één keer per dag gewoon met hem op mijn arm naar buiten, dan aai ik hem en praat tegen hem. Maar oh oh wat is hij blij als die weer binnen is. Meteen vreten natuurlijk, buitenlucht kost energie
quote:milaatje schreef op 27 maart 2010 @ 22:41:

Milo: zo'n sensorluik hebben veel mensen in onze straat, maar een beetje gehaaide kat gaat daar zo achteraan. Dat Grote Poes door een kattenluik gaat is zeer klein, hij is vorig jaar namelijk vast komen te zitten in het luik van de overburen en moest eruit gezaagd worden.

Erg zeg...
Milaatje, katten zullen altijd de confrontatie mijden. Het gaat niet om de grootste en de sterkste en de snelste, maar om degene met het meeste lef. Dit maken ze meestal puur uit door naar elkaar te kijken, hooguit een keer een tik uit te delen, waarna één van de twee afdruipt. Deze kat moet dan wel de ruimte hebben om te vluchten, anders voelt hij zich in het nauw gedreven en kunnen er alsnog gevechten ontstaan die katten eigenlijk liever ontwijken.

Het gedrag wat je kat vertoont is heel natuurlijk, hij ziet het territorium buiten de deur als het territorium van één (of meerdere?) andere katten. In de kattenregels hoort hij hier dus niet in te komen. Als jij hem daar vervolgens (met lichte dwang) inzet, voelt hij zich flink in het nauw gedreven, en het feit dat hij dan wel eens als een zielig vogeltje in een hoekje angstig zit te kijken is daar een goed voorbeeld van. Niet doen dus!

Je kunt je kat niet 'leren' met de andere katten om te gaan, dat doet hij namelijk al op zijn eigen manier! Hij vermijd ze namelijk gewoon. Ik denk dat je allang blij kunt zijn dat hij geen ander gedrag vertoont zoals bij de deur plassen (eigen territorium afbakenen), of andere vervelende dingen.

Wij mensen dichten onze dieren vaak emoties toe die ze niet eens proberen te tonen. Je zegt dat je kat 'zielig' kijkt, maar dit is een emotie die katten helemaal niet kennen. Een kat kent angst, enthousiasme, en meer van deze basale dingen, maar 'zielig kijken' heeft voor katten helemaal geen nut.

Als je kat dus niet naar buiten wil, dan niet! Hij kiest daar dan zelf voor, en dat is niet zielig. Misschien als over een tijdje de hiërarchie zou veranderen in de buurt door de komst of het vertrek van een kat, ligt het weer helemaal anders en wil hij ineens wel naar buiten. Dan kan het toch alsnog?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Kattenluik met sensor. Slecht plan van me.

Tja, Grote Poes eens uitnodigen?
Soezie81: Dank je voor je uitgebreide uitleg Ik ben mij er volledig van bewust dat ik menselijke emoties toeken aan mijn kat Maar op zich kan ik dat wel scheiden van mijn handelen. Het punt is ook dat het asiel mij expliciet heeft gevraagd of de kat naar buiten kan. Deze kat is nu zo'n 3 a 4 jaar oud en heeft altijd buiten gelopen. Ik zie geen ongelukkige kat noch een kat met gedragsproblemen. Ik zie wel dat hij een preoccupatie heeft met 'buiten'. Misschien moet ik het inderdaad maar zo laten. Ik moet nog een beetje wennen aan het feit dat katten compleet gestoord en eigenzinnig zijn. Ik heb paarden, en bij deze dieren is het zo dat je dingen die zij eng vinden vaak moet doen. Dus vaak naar die ene drukke weg, vaak door het water lopen. Kuddendieren zijn dommer dan roofieren daarom makkelijker af te richten. Katten doen wat zij zelf willen, en vanaf nu moet ik dat maar gaan accepteren
Onze je-weet-wel-kater durfde de eerste zomer ook nauwelijks een stap buiten de deur te doen.

En dat zònder een Grote Poes, en in een ommuurde tuin.

Blijkbaar heeft een heel jaar door het raam turen hem ervan overtuigd dat er geen kater-vretende dingen in de tuin zitten, want dit jaar gaat hij ineens regelmatig een frisse neus halen als de tuindeur openstaat.

Ook het terug naar binnen rennen wordt al wat minder.

Dus he, er is hoop voor je Stoere Kater!
Is mijn poes dus niet het enige "mietje" Ze durfde t/m november prima naar buiten. Kreeg blaasontsteking, moest 2 weken binnen blijven en is sindsdien niet graag meer buiten...

Zo heel af en toe gooi ik haar wel eens naar buiten Ze heeft nl aardig wat energie over waardoor ze als een gek door het huis rent....en ik stiekum hoopte dat ze er zo weer aan zou wennen...Lees nu dat dat averechts werkt...Dus zal ik niet meer doen...Hopen dat de "bui" weer over waait..Al heb ik daar een hard hoofd in omdat er extreem veel katten hier in de buurt zijn...
Verhuizen?
Hoi Milaatje,

Graag gedaan! Er zit inderdaad een heel verschil tussen paarden en katten (al moet ik zeggen dat ik dus weer totaal geen verstand heb van paarden, ieder zo zijn eigen ding :-) ). Ik heb zelf twee katten en mijn 'stoere kater' is doodsbang voor dingen als hijskranen, ringtones, e.d... Er stond een keer een grote hijskraan bij ons in de buurt die te zien was vanuit onze patio. Katerlief zat de hele dag onder de bank... Heb hem hier wel een aantal keer mee geprobeerd te confronteren door hem op de arm mee te nemen naar het raam, maar bij het raam aangekomen zat hij helemaal te trillen. Hier zit dan ook weer een verschil met katten en honden, honden kun je dan bij wijze van 'negeren', en die nemen dat snel van je over, dat het dan blijkbaar niet eng is. Maar katten die bang zijn, hebben hééél veel overreding nodig om hier vanaf te komen. Angst wegnemen is bij katten dan ook heel wat moeilijker.

Alleen waar het hier ook om gaat: is het angst voor iets onbekends en iets wat geen kwaad kan, of is het respect voor de andere katten? Als je met het laatste te maken hebt, heb je het niet direct over onnodige angst, maar nuttig respect. Jouw kat weet dat als hij de confrontatie niet uit de weg gaat (door dus het territorium in te lopen), hij wel degelijk de kans loopt om in een conflict te geraken. Het heeft dan geen nut om hem over te halen, hierdoor bevestig je uiteindelijk alleen zijn 'angst', uiteindelijk komt die confrontatie er, en ben je weer terug bij af.

Nogmaals, het kan best zo zijn dat de hiërarchie op een dag ineens veranderd, en je kat wel naar buiten durft. Ik zou zeggen, geef hem gewoon regelmatig de kans om uit zichzelf naar buiten te gaan, wil hij niet, prima, wil hij wel, ook prima. Zolang hij maar de kans heeft om ook weer naar binnen te kunnen als hij zich bedreigd voelt.

Succes!!!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Haha, wat bizar dat die kat uit het kattenluik gezaagd moet worden. Schandalig trouwens dat baasjes hun katten soms zo vet mesten.

Maar misschien is de sureflap iets voor jou? Die heb ik sinds 2 weken en hij bevalt prima. Werkt op de chip van de kat. voordeel is dat hij niet kleppert en meteen afsluit zodra de kat binnen is, dus de kans dat andere katten er achteraan komen is vrij klein.

Succes!
Wurmpje: ik moet dus minimaal een jaartje geduld hebben Ik hoop dat die van mij ook wat dapperder wordt. We gaan gewoon oefenen.

Wat is eigenlijk een je-weet-wel-kater? Een kater die gesteriliseerd is?

Juliaatje: we zitten in hetzelfde schuitje als ik het zo lees. En jij doet ook af en toe aan emotionele mishandeling van je poes door haar buiten te zetten Het is inderdaad niet echt effectief, die van mij is namelijk nog een steeds een mietje. Daarom ook dit topic, en er staan handige tips in. Misschien kan jij daar ook wat mee.

Groll: verhuizen vanwege een bange kat lijkt mij onzinnig.

Soezie81: bang voor hijskranen en ringtones, wat een rare fobie heeft jouw kater Denk je dat het überhaupt mogelijk is om angst bij katten weg te nemen?

Ik vind het moeilijk om te differentiëren wat precies ten grondslag ligt aan de angst. Ik vermoed toch echt Grote Poes, omdat hij wél naar buiten durft (nou ja, na enig aandringen) als hij grote poes niet ruikt en ziet. Maar als hij Grote Poes in het vizier heeft, dan laat zijn lichaamstaal extreme angst zien. Of het respect zou kunnen zijn? Het komt op mij over alsof hij behoorlijk geïntimideerd is door Grote Poes. Maar het zou goed kunnen dat dat in kattenland een teken van respect is.

Ik vind het wel zorgelijk als de hiërarchie nog voor lange tijd onveranderd zal blijven. Ik had gehoopt dat onze submissieve sukkel zich wel zou kunnen bewegen binnen het kattenverkeer. Maar ach, we houden de moed erin ga er vooralsnog vanuit dat het wel goed komt. Bedankt nogmaals Soezie!

Boebele: ik vind het pure mishandeling om je dier zo dik te laten worden. Ik was er niet bij, maar hij scheen al lang vast te zitten in het luik waardoor het arme dier tegen forse uitdroging aan zat. Sneu hoor.
Ja Milaatje, een'jeweetwel' kater, is ontmand, zullen we maar zeggen.

Ik denk dat jouw poes, even zijn schuchterheid moet overwinnen.

Pas uit het asiel, bij nieuwe mensen, als ik je zo lees, wel bij heel lieve mensen! .

Laat hem maar lekker zijn gangetje gaan, forceer niets, het komt echt goed, geloof me.

Er kan zo maar een gebeurtenis ontstaan, waardoor jouw poes en Grote Poes, de dikste vrienden worden.

Dat vergt wat tijd, maar het komt goed.

Veel plezier met je nieuwe poes!
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven