Mijn kat is eenzaam

18-07-2011 12:56 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag dames,

Ik zit te dubben over eens situatie, ik hoop dat jullie wat wijs advies voor me hebben.

Mijn kat is eenzaam de laatste tijd. Ik probeer zoveel mogelijk voor hem thuis te zijn, maar ik werk nu eenmaal 40 uur. Daarnaast probeer ik netjes te gaan sporten, mijn ouders te bezoeken en eens af te spreken met vriend en vriendinnen. Vaak probeer ik met vriend af te spreken bij mij zodat mijn kat niet zoveel alleen is.

Hij miauwt nu de laatste weken al heel veel als ik alleen maar naar boven loop om wat op te ruimen bijvoorbeeld. Of als ik wat uit wil slapen hoor ik hem beneden aan de deur krabben. En als ik thuiskom zit hij miauwend achter het raam. Hartverscheurend!

Nu wil ik eigenlijk een andere kat erbij plaatsen, maar mijn kat is wat angstig. Angstig voor andere katten en mensen die hij niet vaak ziet. Nu is er in het verleden een andere kat geweest, maar hij was duidelijk wat socialer, een heel flamboyant type die altijd om aandacht vroeg en zich opdrong als 'ie het niet kreeg. Intussen is die kat mee met mijn ex en is mijn kat nu weer een beetje zichzelf. Minder bang en echt een schatje. Hij voelt zich duidelijk op zijn gemak.

Dat wil ik dus nu een beetje zo houden, dat hij zich goed voelt. Maar de eenzaamheid vind ik zo zielig voor hem. Nu vraag ik me af of het niet wijsheid is een oudere kat in huis te halen, die de rust in huis houd. Maar vaak hoor ik dat een kitten bij een oudere kat plaatsen beter is. Maar daar is mijn kat te angstig voor, ben ik bang. Mijn kat is trouwens 2.5 jaar.

Ik ben dus een beetje op zoek naar wijsheid! Alle tips zijn welkom!
Een ander huis voor je eigen kat zoeken? Als je er toch bijna nooit bent is het ook voor 2 huisdieren maar een beetje allenig.
Overleggen met het asiel of ze hier een goede kandidaat voor hebben zitten. Ze kennen meestal de katten die er zitten goed en ook hoe ze met andere katten omgaan. Je kunt afsprekken dat je een kat eerst een tijd op proef mag om te kijken of het klikt met jouw kat. Ik denk dat een goedzakkerige oudere kat ook wel moet kunnen bij een angstige kat.
Hangt ook van de andere kat af. Een dominant mannetje zou ik er niet bij plaatsen. Ik zou eens bij het asiel kijken of je een kat ziet die bij die van jou past. Zij kunnen het vaak ook wel goed inschatten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Juist een jong kastje vertedert (oudere) katten. Daar hoeft hij toch niet bang voor te zijn?
quote:_jessie_ schreef op 18 juli 2011 @ 12:59:

Overleggen met het asiel of ze hier een goede kandidaat voor hebben zitten. Ze kennen meestal de katten die er zitten goed en ook hoe ze met andere katten omgaan. Je kunt afsprekken dat je een kat eerst een tijd op proef mag om te kijken of het klikt met jouw kat. Ik denk dat een goedzakkerige oudere kat ook wel moet kunnen bij een angstige kat.Dat is een goed idee! Natuurlijk wil ik graag een kat uit het asiel, daar komt mijn kat ook vandaan. Zelf dacht ik ook aan een oudere kat, naast dat ik graag een oude kat ook een huis wil bieden, die wat rust overbrengt op hem.
Hoi BarbaraAnn, ik vind het ook een hele goede tip van het overleggen met het asiel. Dat zou ik doen.
Asiels zijn niet blij met katten op proef en heel veel asiels doen het dus ook niet. Dat moet je dus eerst even navragen.

Verder kan een angstige kat soms niet bang zijn voor kittens en voor rustige sociale gemoedelijke katten (van alle leeftijden), maar dat is altijd even afwachten.

Ook kan het zo zijn dat ze elkaar alleen tolereren en elkaar niet echt gezelschap geven en dan is ook de 2e kat wellicht eenzaam als je veel werkt.

Kan/wil je kat naar buiten? Dan verveelt hij zich ook minder.

Als je kat echt heel eenzaam is kun je hem wellicht beter herplaatsen, maar dan natuurlijk alleen op een plek waar hij gelukkig is en dat is best lastig met een angstige kat.
Als ik het goed begrijp zit jouw kat de hele dag alleen en mag hij 's avonds ook niet bij je slapen. Dat betekent dat hij als hij geluk heeft een paar uur per dag jouw aanwezigheid heeft en voor de rest op zichzelf aangewezen is. Zoals ik het lees kan je kat niet naar buiten zodat hij niet zelf ervoor kan zorgen zijn natuurlijke gedrag uit te oefenen. Hoeveel tijd besteed je - heel eerlijk - per dag exclusief aan je kat met spelen en met aandacht geven?

Een vriendje zou kunnen, het beste werkt een sociale kat met hetzelfde soort karakter en met niet een te groot leeftijdsverschil. Het is niet gezegd dat een nieuwe kat en jouw kat vriendjes worden, dat kun je niet afdwingen, maar een goede introductie bevordert dit wel. Een kitten zou kunnen, maar er kunnen problemen ontstaan als het kitten sociaal volwassen wordt. Het kan dan maar zo weer een assertieve kat zijn die jouw kat ondersneeuwt, dat kun je niet helemaal inschatten als de kat nog een kitten is. Zorg er in alle gevallen voor dat er genoeg voorzieningen zijn, als in klimpalen, kattenbakken en drinkbakken.

Je zou ook kunnen overwegen je kat te herplaatsen in een rustige omgeving, bijvoorbeeld bij oudere mensen die veel thuis zijn. Voor je kat lijkt me dat niet eens een verkeerde oplossing. Doe dat dan wel op een verantwoorde manier met plaatsingscontract en nazorg.
BarbaraAnn

Geef de kat aan iemand die er wel voldoende tijd aan kan besteden..

Ik vind het argument om er nog 1tje nemen omdat de 1e dan zo alleen is echt onzin..

Nu ga je dus niet 1 kat verwaarlozen maar 2!

Of zie ik het verkeerd?!?
Ik laat mijn katten altijd bij mij op de slaapkamer slapen. Dan hebben ze die uren dat ze naast me liggen naast de tijd dat ik thuis & wakker ben. Al met al zijn dat namelijk niet zo veel uren.

Als je het niet zo fris vind dat de kat bij je in bed slaapt kan je evt. zo'n verwarmingsmandje aan je bed/ verwarming bij je bed hangen of een dekentje op je bed leggen.
Verwaarlozen, vind ik, is een groot woord. Ik vraag om advies om zo mijn kat het beste te geven. Alle tijd dat ik thuis ben, gaat er zoveel mogelijk tijd naar hem.

Een tweede kat leek mij een goed idee zodat hij niet op mij hoeft te wachten, maar ook aandacht krijgt van de andere.

Momenteel ben ik bezig hem met goed weer eens buiten te laten, maar tot heden vind hij het maar griezelig en schiet bij het waaien van de wind weer naar binnen. Ik weet niet zo goed of ik moet doorzetten of hij maar echt een binnenkat is.

De situatie is zo ontstaan dat we hem in huis haalde toen ik nog samen was met ex, die toen iets van 28 uur werkte. Toen we uit elkaar gingen ging 1 kat met hem mee en mijn kat bleef hier. Tsja, en nu is er dus vaak niemand thuis. Vind het ook echt vreselijk, want hij verdient alle aandacht.
Eens met de mensen die opperen dat je de kat het best ergens anders kunt onderbrengen.

Het klinkt alsof je eigenlijk echt te weinig tijd voor het dier hebt en dat is behoorlijk sneu.

Ik heb zelf altijd meerdere katten gehad, sommige hadden echt gezelschap aan elkaar. Ik had echter ook twee katten die heel erg op zichzelf waren en die ook in een groep katten eenzaam waren zonder menselijk gezelschap.

Een tweede kat erbij is dus helemaal geen garantie dat je eerste kat minder eenzaam gaat zijn.

Zoek een goed nieuw huis voor je huidige kat.

Dan hoef jij je niet meer schuldig te voelen naar je kat en heeft je kat de aandacht die hij nodig heeft.
Herkenbaar; we hebben hetzelfde probleem gehad met onze kat toen mijn vriend een andere baan kreeg.

Ik zou naar buiten toch voorzichtig doorzetten; bij mooi weer de kat in de tuin zetten en erbij blijven. Als hij ziet dat jij daar ook gewoon je ding doet, went hij langzaam maar zeker vanzelf aan de nieuwe omgeving. Tenminste, zo ging dat bij ons; telkens even een uurtje met de kat in de tuin spelen en inmiddels is hij er alleen ook op z'n gemak.

En een tip voor slecht weer: koop zo'n bal waar je brokjes in kan doen. Dan moet het luie beest eens wat doen voor z'n voer en blijft hij lekker bezig als je de deur uitbent. Succes ermee!
quote:vaika schreef op 18 juli 2011 @ 14:43:

Ik laat mijn katten altijd bij mij op de slaapkamer slapen. Dan hebben ze die uren dat ze naast me liggen naast de tijd dat ik thuis & wakker ben. Al met al zijn dat namelijk niet zo veel uren.

Als je het niet zo fris vind dat de kat bij je in bed slaapt kan je evt. zo'n verwarmingsmandje aan je bed/ verwarming bij je bed hangen of een dekentje op je bed leggen.Dat ga ik eens doen Vanavond meteen. En hem buitenlaten ook als het weer beter wordt.
Ik zou hem niet zo maar ergens anders plaaten, ben je mal.

Ik zou er eerder ook 1 bij nemen en dan eens kijken heo dat gaat! Zo'n mandje aan de evrwarming vinden ze heeeeerlijk!

Veel succes! Ik vind het wel erg goed van je om hierover na te denken en door te zetten, sommige mensen kiezen dan inderdaad ervoor om hun kat-poes weg te doen!
quote:cootjep schreef op 18 juli 2011 @ 15:15:

Ik zou hem niet zo maar ergens anders plaaten, ben je mal.

Ik zou er eerder ook 1 bij nemen en dan eens kijken heo dat gaat! Zo'n mandje aan de evrwarming vinden ze heeeeerlijk!

Veel succes! Ik vind het wel erg goed van je om hierover na te denken en door te zetten, sommige mensen kiezen dan inderdaad ervoor om hun kat-poes weg te doen!Zo denk ik er zelf ook over eigenlijk, want dat is het liefste ding dat je je kunt wensen! Ik zou hem niet kunnen missen en ben meer dan aan hem gehecht. Ik wil een goede oplossing voor hem zoeken, dat is hij meer dan waard.
Hij hoeft ook niet direct weg hoor, maar alleen als niets anders werkt en hij ongelukkig blijft. Dan doe je het voor zijn bestwil en geluk, ook als je het zelf verschrikkelijk vindt.

Met een hele hoop positieve aandacht 's-avonds en in het weekend, op je slaapkamer laten slapen en naar buiten laten gaan bereik je al heel veel en als je een echt passende kat kunt vinden, kun je dat ook nog doen.
Als je kat bang is, is het misschien een idee om hem zelf een maatje uit te laten kiezen. Dit kan soms een verrassende keuze zijn. Ik ken een kat die beste maatjes is met een konijn, ik ken er meerdere die zijn opgeleefd sinds er een hond is (maar dat is voor jou geen optie).

O, en als mijn kat opeens de miauwkriebels krijgt, is ze me meestal kwijt, omdat ze even niet heeft opgelet waar ik heen ging. Even naar haar roepen is meestal voldoende dan hoort ze dat ik er nog ben.

Succes ermee. Laat even weten hoe het afloopt.
Hoe zie je dat zelf uitkiezen dan barbara? Je kunt toch niet vanalles in huis laten om te keuren?

Ik zou hem inderdaad s nachts bij je laten. T lastige je weet nooit echt of een kat op een maatje zit te wachten of hoe het uitpakt. Maar asiels kunnen inderdaad vaak goede adviezen geven.
quote:barbara1975 schreef op 18 juli 2011 @ 20:16:

Als je kat bang is, is het misschien een idee om hem zelf een maatje uit te laten kiezen. Dit kan soms een verrassende keuze zijn. Ik ken een kat die beste maatjes is met een konijn, ik ken er meerdere die zijn opgeleefd sinds er een hond is (maar dat is voor jou geen optie).

O, en als mijn kat opeens de miauwkriebels krijgt, is ze me meestal kwijt, omdat ze even niet heeft opgelet waar ik heen ging. Even naar haar roepen is meestal voldoende dan hoort ze dat ik er nog ben.

Succes ermee. Laat even weten hoe het afloopt.Ik heb ook zo een aanhankelijke poes lopen. Zodra ze binnen is dan hoor ik haar "roepen". Hoef alleen even terug te roepen "ik ben hier", en ze komt al aansjesen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Het is inderdaad een aanhankelijk ding, soms roep ik ook vanuit boven dat ik daar ben en is het ook goed.

Heb hem vannacht bij me laten 'slapen', het was niet slapen maar zijn speelgoedmuisjes bij ons dumpen en vooral veel rennen. Heb dus heel bagger geslapen dus Ik had de deuren beneden open laten staan zodat hij altijd naar beneden kon, maar hij is niet verder gekomen dan de trap. Hij heeft zich kostelijk vermaakt, dat wel.
quote:barbara1975 schreef op 18 juli 2011 @ 20:16:

Succes ermee. Laat even weten hoe het afloopt.

Een hond is inderdaad geen optie, naast dat 'ie nog eenzamer is dan de kat en ik er niet genoeg ruimte voor heb.

Ik ga over een paar weken verhuizen, laat kat dus eerst goed wennen alvorens ik iemand erbij haal. Maar ga wel informeren bij het asiel.
Dubbel
Ik heb zelf 2 katten uit hetzelfde nest en ik werk net als jij 40 uur.

Ik denk dat het qua eenzaamheid best meevalt hoor, als ik naar mijn katten kijk. Ookal ben ik thuis dan slapen ze het grootste gedeelte van de dag ha ha. ´s avonds en in het weekend worden ze overladen met aandacht dus aandacht te kort hebben ze niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven