Mijn katten

17-12-2013 11:42 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eventjes advies nodig. Ik heb al veel topics rond gelezen, maar toch ff een account aangemaakt om mijn eigen verhaal te kunnen vertellen.

Ik heb 2 katten, een poes van 3, gesteriliseerd, en een kitten die 2 januari een half jaar oud word. En om de kleinste gaat het. Want ik wil haar graag laten helpen, maar vanaf wanneer kan dat het beste? De dierenarts zegt na 6 maanden, prima. Maar de andere dierenarts zegt weer: nee laat haar eerst maar een jaar oud zijn, dan is ze volgroeid.

Maar het probleem is nu: dat ze de hele toko afbreekt! Ze sloopte nooit wat, en nu is vannacht de bank eraan gegaan, gooit ze de (stenen) voerbakjes om, krabt een hele gipsplaat kapot. Hangt tot aan het plafond in de gordijnen, fotolijstjes worden van de kastjes gegooid inclusief de lamp, (van de kerstboom blijft ze tot nu toe af, op hoop van zege!) Dit kan dus inderdaad komen van de hormonenboost in haar lijfje, toch?

Nu denken jullie vast: plantenspuit! Maar dat heeft geen zin, ze is gek op water, speelt in de waterbakjes en plonst graag in de afwas. Kattenschrik (spray) interesseert haar ook niks. Ik kan ze ook niet naar buiten doen, want ik woon op 6 hoog. Maar ze zijn ook verder nooit buiten geweest.

Misschien een beetje lang verhaal, maar is het toch het verstandigste om de kitten te laten helpen als ze 6 maanden oud is? Zodat haar gedrag veranderd?
.
Misschien veranderd haar gedrag helemaal niet? Ze is een pubertje. Mijn poes is nog steeds zo'n terror als voor ze geholpen is, alleen is ze nu wat dikker
Waarom niet gewoon laten helpen? Ik heb al mijn katers vroeg laten helpen en heb zo heel wat ellende voorkomen. Ik zie niet zo zeer problemen. Lees goed de voorwaarden die je na een castratie mee krijgt, o.a. de hoeveelheid voer wat je de kat geeft.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dit is het risico wat je neemt als je een kitten aanschaft. Ik denk dat er vrij weinig aan te doen valt behalve intensief met haar spelen en hopen dat je haar een beetje uitput.
Je kan haar trouwens gewoon laten helpen nu hoor.
Die van mij is te vroeg gesteriliseerd, met 5 maanden al. Maandje of 7 is geloof ik ideaal. Of het je oplevert wat je wil: dat zal moeten blijken. Heeft ze speelgoed genoeg?? Uitdaging genoeg? Zo'n bal om voer uit te peuteren bijvoorbeeld?
MV, voor een poes is het toch iets heftiger dan voor een kater? Alsin, de buik gaat open. Kan me voorstellen dat je dan iets langer moet wachten. Weet het niet precies hoor.
De poes van 3 is in juni geholpen, en ja ietsie aangekomen, maar dat hou ik in de gaten. En oké ik onthouden dat Carenza.

Verder heb ik 2 middelgrote krabpalen in huis en 1 kleine met speeltjes eraan, veel muisjes om mee te spelen, balletjes, Ze kroelt ook graag in een doos met een dekentje. Zelf speel ik ook vaak met de kleine met een speeltje aan een stok of veertjes vind ze leuk. Ze krijgt genoeg aandacht en spint de hele dag door.

Verder vind de andere kat het allemaal prima, want die ligt toch dag en nacht te slapen in een doos
.
quote:Carenza schreef op 17 december 2013 @ 11:53:

Die van mij is te vroeg gesteriliseerd, met 5 maanden al. Maandje of 7 is geloof ik ideaal. Of het je oplevert wat je wil: dat zal moeten blijken. Heeft ze speelgoed genoeg?? Uitdaging genoeg? Zo'n bal om voer uit te peuteren bijvoorbeeld?

Maandje of 7 is te laat hoor, loop je al risico dat kat zwanger wordt.

6 maanden wordt algemeen gezegd als ideale leeftijd, maar tegenwoordig wordt er ook aan vroegcastratie gedaan.

Ikzelf heb de mijne iets voor 6 maanden laten steriliseren aangezien ik een kater en kattin.
Raar advies van de tweede DA. Een kat hoeft echt niet volgroeid te zijn om gecastreerd te kunnen worden. Als je kat eenmaal begint te sproeien ben je echt te laat (kans dat ie na het castreren door gaat met sproeien). Ik zou je kater zsm laten behandelen!
quote:af_en_toe_gek schreef op 17 december 2013 @ 12:39:

Raar advies van de tweede DA. Een kat hoeft echt niet volgroeid te zijn om gecastreerd te kunnen worden. Als je kat eenmaal begint te sproeien ben je echt te laat (kans dat ie na het castreren door gaat met sproeien). Ik zou je kater zsm laten behandelen!

Steriliseren ;) (vrouwtje)

En ja ik laat haar dan toch begin volgend jaar helpen. Als ze inderdaad net een half jaar is. Ik had zonet nog bij meerdere dierenartsen geïnformeerd. En 1 zei zelfs al dat ze vanaf 4 maanden geholpen kunnen worden! Dat vind ik wel heel erg vroeg
.
quote:millow schreef op 17 december 2013 @ 12:43:

[...]

Steriliseren ;) (vrouwtje)

Castratie wordt ook gebruikt voor een poes. Is niet fout hoor.

En ja ik laat haar dan toch begin volgend jaar helpen. Als ze inderdaad net een half jaar is. Ik had zonet nog bij meerdere dierenartsen geïnformeerd. En 1 zei zelfs al dat ze vanaf 4 maanden geholpen kunnen worden! Dat vind ik wel heel erg vroegKun je haar niet deze maand laten helpen? Hier ook gedaan met 6 en bijna 6 maanden.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oh, sorry! Was helemaal in de veronderstelling dat het een katertje was
Geeft niet! ;)

En ja denk dat het toch het beste is om te laten helpen zo snel mogelijk. Ah gossie ;)
.
Mijn katten (kater en poes) zijn beide met 6 maanden geholpen. Ik wilde echt geen risico nemen dat ik te laat zou zijn en ik met kittens opgescheept zat. Zeker omdat de kater al een beetje sexuele neigingen kreeg t.o.v. de poes...
quote:Mundy schreef op 17 december 2013 @ 13:14:

Mijn katten (kater en poes) zijn beide met 6 maanden geholpen. Ik wilde echt geen risico nemen dat ik te laat zou zijn en ik met kittens opgescheept zat. Zeker omdat de kater al een beetje sexuele neigingen kreeg t.o.v. de poes...Hier precies hetzelfde verhaal.
Prrrr, mauw miawwwww.
Nee geen plantenspuit! Dat gaat het beestje namelijk echt niet snappen omdat het instinctief is wat hij doet. (zijn natuur zeg maar)

Wat jouw kitten heeft heet 'speelagressie'.

Een kat is een roofdier met een jachtinstinct.

In verband daarmee is het heel belangrijk dat de kat zich kan vermaken en kan spelen. (nee een stok gooien heeft geen zin, die brengt die echt niet terug . een kat wil 'doden'. met bijv. nepmuizen kan dat. Dat een nepmuis al dood is maakt niet uit )

Als jij in huis geen krabpaal en andere kattenspeeltjes hebt dan gaat hij aan je meubels zitten en dingen slopen. Hij moet toch wat te doen hebben.

Mijn advies: krabpaal kopen en kattenspeeltjes. Bijvoorbeeld zo'n stok met een touwtje en een muis eraan. (tip: koop er een paar, dit soort dingen hebben geen lang leven)

Verder: kijk op animalplanet en/of TLC (zaterdag en zondagochtend heel vroeg, ik neem het altijd op) 'My cat from hell'. Is heel erg leerzaam!

Stelliriseren kun je echt al wel doen hoor. Mijn ervaring is zelfs hoe langer je wacht en hoe ouder die kat is hoe vervelender het is.

Ik heb een kat gehad die echt al een jaar of 5 of 6 was toen we dat lieten doen. Het beestje is een paar dagen er flink beroerd van geweest.

Mijn huidige dames waren veel jonger, die waren veel minder naar ervan...
quote:phoebeisback schreef op 17 december 2013 @ 14:27:

Nee geen plantenspuit! Dat gaat het beestje namelijk echt niet snappen omdat het instinctief is wat hij doet. (zijn natuur zeg maar)

Wat jouw kitten heeft heet 'speelagressie'.

Een kat is een roofdier met een jachtinstinct.

In verband daarmee is het heel belangrijk dat de kat zich kan vermaken en kan spelen. (nee een stok gooien heeft geen zin, die brengt die echt niet terug . een kat wil 'doden'. met bijv. nepmuizen kan dat. Dat een nepmuis al dood is maakt niet uit )

Als jij in huis geen krabpaal en andere kattenspeeltjes hebt dan gaat hij aan je meubels zitten en dingen slopen. Hij moet toch wat te doen hebben.

Mijn advies: krabpaal kopen en kattenspeeltjes. Bijvoorbeeld zo'n stok met een touwtje en een muis eraan. (tip: koop er een paar, dit soort dingen hebben geen lang leven)

Verder: kijk op animalplanet en/of TLC (zaterdag en zondagochtend heel vroeg, ik neem het altijd op) 'My cat from hell'. Is heel erg leerzaam!

Stelliriseren kun je echt al wel doen hoor. Mijn ervaring is zelfs hoe langer je wacht en hoe ouder die kat is hoe vervelender het is.

Ik heb een kat gehad die echt al een jaar of 5 of 6 was toen we dat lieten doen. Het beestje is een paar dagen er flink beroerd van geweest.

Mijn huidige dames waren veel jonger, die waren veel minder naar ervan...Like I say:quote:millow schreef op 17 december 2013 @ 12:05:

De poes van 3 is in juni geholpen, en ja ietsie aangekomen, maar dat hou ik in de gaten. En oké ik onthouden dat Carenza.

Verder heb ik 2 middelgrote krabpalen in huis en 1 kleine met speeltjes eraan, veel muisjes om mee te spelen, balletjes, Ze kroelt ook graag in een doos met een dekentje. Zelf speel ik ook vaak met de kleine met een speeltje aan een stok of veertjes vind ze leuk. Ze krijgt genoeg aandacht en spint de hele dag door.

Verder vind de andere kat het allemaal prima, want die ligt toch dag en nacht te slapen in een doos

En uuuhm ja als een nep muis dood is..... word hij alsnog doder gesloopt haha. Stof van de muisjes eraf of het siaal touw om het muisje eraf, dat er alleen nog een plastic bolletje over blijft :p

Ohja heb ook nog een speeltunnel van de action, die heeft veel te voortduren, maar is nog steeds heel na 3 maanden!
.
Oww sorry ik had niet goed gelezen .

Uummm dan kun je nog iets proberen: meer spelen met haar.

Oww doe je al, nou ja zoals je al zegt: stellirisatie zal zeker helpen.

Dat kun je nu echt wel doen hoor... Nogmaals ik denk zelfs dat dat beter is...

Je kan de krabpalen in de buurt van je bank zetten en mocht ze dan aan de bank gaan zitten dan pak je haar in haar nekvel (wel beetje voorzichtig natuurlijk) en zet je haar op de krabpaal zodat ze snappen gaat dat ze daar moet krabben. Even met haar pootjes over de paal kan ook helpen. Onder haar pootjes zitten namelijk geurkliertjes.

(ik weet uit ervaring: een kitten is meer werk dan je denkt...)
Volgens mij geldt dat rustiger worden alleen in sommige gevallen voor een kater na castratie. Poezen kunnen wel last hebben als ze krols zijn maar in jouw geval lijkt het me eerder karakter icm leeftijd (poezenpubertijd ).

6 maanden kan maar is nog wat jong. Als ze niet buiten komt en er geen ongeholpen kater in huis is zou ik wachten tot ze de eerste keer krols wordt.

Ik had vroeger trouwens een setje van poes en kater en heb ze toen beiden met 7 maanden laten helpen ter voorkoming van een nestje. Poes sloeg zich er veel beter doorheen dan kater. Die was ziellllughh net als echte mannen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:boannan schreef op 17 december 2013 @ 14:44:

6 maanden kan maar is nog wat jong. Als ze niet buiten komt en er geen ongeholpen kater in huis is zou ik wachten tot ze de eerste keer krols wordt.

6 maanden is niet te jong. Heb je trouwens al ooit een niet-gesteriliseerde kat meegemaakt? Dat gemiauw en die frustratie is bijna niet uit te houden zowel voor de kat als voor de huisgenoten.

Dus niet wachten op de eerste krolsheid. Trouwens krolse katten hebben vaak een ontsnappingsdrang in die periode omdat ze een kater willen. En een kat die wil ontsnappen, kan heel gemakkelijk ontsnappen hoor, er is altijd wel een huisgenoot/bezoeker die niet oplettend is.
Ik heb altijd gehoord gekregen dat de beste timing is nadat zij voor het eerst loops zijn geweest. Dan setteld hun karakter ook, aangezien ze daarvoor in de puberteit zijn
Oh, ik zou zelf niet wachten op krolsheid inderdaad. Puckpoes is dat één keer geweest. Wat een zieligheid en lawaai was dat. Arm beestje. En een grote chaos, elke open deur was kans op ontsnapping en dat was echt niet leuk meer, in de zomer alle ramen en deuren dicht.
quote:depster schreef op 17 december 2013 @ 15:11:

Ik heb altijd gehoord gekregen dat de beste timing is nadat zij voor het eerst loops zijn geweest. Dan setteld hun karakter ook, aangezien ze daarvoor in de puberteit zijn

Nou dan heb je verkeerd gehoord. Ik blijf mij toch steeds afvragen vanwaar die onzin komt om te wachten op de eerste krolsheid...

Google gewoon eens op internet of vraag het aan jouw dierenarts.
Mijn dierenarts zou er denk ik voor pleiten om het dier toch één x krols te laten worden, zodat het helemaal klaar is met de ontwikkeling, alvorens te worden geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven