Mijn katten

17-12-2013 11:42 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eventjes advies nodig. Ik heb al veel topics rond gelezen, maar toch ff een account aangemaakt om mijn eigen verhaal te kunnen vertellen.

Ik heb 2 katten, een poes van 3, gesteriliseerd, en een kitten die 2 januari een half jaar oud word. En om de kleinste gaat het. Want ik wil haar graag laten helpen, maar vanaf wanneer kan dat het beste? De dierenarts zegt na 6 maanden, prima. Maar de andere dierenarts zegt weer: nee laat haar eerst maar een jaar oud zijn, dan is ze volgroeid.

Maar het probleem is nu: dat ze de hele toko afbreekt! Ze sloopte nooit wat, en nu is vannacht de bank eraan gegaan, gooit ze de (stenen) voerbakjes om, krabt een hele gipsplaat kapot. Hangt tot aan het plafond in de gordijnen, fotolijstjes worden van de kastjes gegooid inclusief de lamp, (van de kerstboom blijft ze tot nu toe af, op hoop van zege!) Dit kan dus inderdaad komen van de hormonenboost in haar lijfje, toch?

Nu denken jullie vast: plantenspuit! Maar dat heeft geen zin, ze is gek op water, speelt in de waterbakjes en plonst graag in de afwas. Kattenschrik (spray) interesseert haar ook niks. Ik kan ze ook niet naar buiten doen, want ik woon op 6 hoog. Maar ze zijn ook verder nooit buiten geweest.

Misschien een beetje lang verhaal, maar is het toch het verstandigste om de kitten te laten helpen als ze 6 maanden oud is? Zodat haar gedrag veranderd?
.
Een poes mag vanaf 6 mnd geholpen worden, geldt ook voor katers, die mogen al eerder als ze gaan sproeien.

Krolsheid hoeft niet afgewacht te worden. Ik zie ook ergens staan dat ze loops worden maar dit zijn honden, katten worden niet loops.
Als het mijn kat was geweest zou ik haar met 6 maanden laten helpen. Haar gedrag heeft hier vermoedelijk weinig mee te maken trouwens. Mijn jongste is 2, is met 6 maanden gecastreerd en sloopt werkelijk alles. valt tenen aan, knaagt plinten af, krabt aan de bank, knaagt elk snoer door wat hij tegen komt, kauwt op slippers en knaagt de ijzeren sluiting van de wijnflessen in het wijnrek. Dus...
Heb je trouwens genoeg uitdaging in huis voor de katten? Qua speelgoed? Vervelend gedrag kan namelijk heel goed komen door verveling. Vergeet niet dat ze nog heel klein is en alles ontdekt. Het kan heel goed dat het een stuk minder word naarmate ze ouder word. Dat is bij mijn andere drie namelijk wel het geval. Sommige katten zijn nu eenmaal sneller geprikkeld dan anderen, hebben meer energie, zijn ondernemender. Hetzelfde geldt voor mensen. Plantenspuit en kattenschrik vind ik zelf geen goede manieren om een kat te corrigeren.
Je kunt katten gewoon met 12 weken laten castreren hoor (zo heet het ook voor poezen). Dat gedoe over ontwikkeling en uitgroeien en wachten tot na de eerste krolsheid, dat is allemaal achterhaald (al een jaar of 10). Alleen weten veel dierenartsen dat nog steeds niet.

Een kat is met 6 maanden of met de eerste krolsheid ook nog steeds niet uitontwikkeld. Dus wat dat betreft is een dergelijk tijdstip ook arbitrair.
quote:depster schreef op 17 december 2013 @ 15:11:

Ik heb altijd gehoord gekregen dat de beste timing is nadat zij voor het eerst loops zijn geweest. Dan setteld hun karakter ook, aangezien ze daarvoor in de puberteit zijnLoops?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:af_en_toe_gek schreef op 17 december 2013 @ 12:39:

Raar advies van de tweede DA. Een kat hoeft echt niet volgroeid te zijn om gecastreerd te kunnen worden. Als je kat eenmaal begint te sproeien ben je echt te laat (kans dat ie na het castreren door gaat met sproeien). Ik zou je kater zsm laten behandelen!

Het gaat toch om een vrouwtje?

Bij een mannetje kan het vanaf 6 maanden maar zo lang mogelijk wachten is wel beter. Bij een vrouwtje is het sowieso beter om zo lang mogelijk te wachten. Het is toch een operatie en zo'n katje is dan toch nog echt niet volgroeid.
quote:cestoda schreef op 17 december 2013 @ 18:49:

Je kunt katten gewoon met 12 weken laten castreren hoor (zo heet het ook voor poezen). Dat gedoe over ontwikkeling en uitgroeien en wachten tot na de eerste krolsheid, dat is allemaal achterhaald (al een jaar of 10). Alleen weten veel dierenartsen dat nog steeds niet.

Een kat is met 6 maanden of met de eerste krolsheid ook nog steeds niet uitontwikkeld. Dus wat dat betreft is een dergelijk tijdstip ook arbitrair.Die 6 maanden zijn een leidraad omdat veel mensen hun kat anders op straat zetten ivm het sproeien. Dat is dus in het belang van de baas NIET in het belang van de kat.
Ik heb niet alles gelezen, maar mijn cornish rex katten slopen hier ook veel.Ze komen ook niet buiten, dus moeten hun energie binnen kwijt.

Alle kleine dingetjes zijn al van de kasten, planten en ook de kerstboom eten ze van.Kleren gaan ze bovenop zitten en meubels worden flink bekrabt.

Kerststukjes worden met oase en al doormidden gescheurd.Takjes op de grond gegooid.

En ach , wat vind ik ze toch lief

(Ik wist toen ik katten nam, dat mijn huis van hun zou zijn en dat ik erbij in mocht wonen:) )
quote:nina1966 schreef op 17 december 2013 @ 19:54:

[...]

Bij een vrouwtje is het sowieso beter om zo lang mogelijk te wachten. Het is toch een operatie en zo'n katje is dan toch nog echt niet volgroeid.

Dan wordt die poes keer op keer krols. Dat is ook niet heel erg goed.

http://gezondheid.noorseb ... /Baarmoederontsteking.htm
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Speel-tip: elastiek aan plafond bevestigen en daar speelmuis in knopen onderin.
6 maanden wordt ook aangehouden vanwege narcose risico. Een kat op 12 weken castreren brengt erg veel narcose risico met zich mee. Dat wil je ook niet.
Inderdaad Asje10. Klopt helemaal wat je zegt.

MilaDila, wat jij zegt is levensgevaarlijk. Een kat kan zich heel gemakkelijk verhangen in een dergelijke constructie. Het is leuk voor af en toe eens onder continu toezicht maar absoluut niet zonder continu toezicht!!
quote:asje10 schreef op 17 december 2013 @ 21:01:

6 maanden wordt ook aangehouden vanwege narcose risico. Een kat op 12 weken castreren brengt erg veel narcose risico met zich mee. Dat wil je ook niet.

Voor kittens geldt een daarom aangepast narcoseprotocol om dat risico te ondervangen. Ik sta er 750x per jaar naast en het aantal complicaties dit jaar was precies 0.

Onlangs afgerond onderzoek van de Universiteit Utrecht laat ook zien dat vroegcastratie geen fysieke of gedragsnadelen oplevert bij katten. Alleen kunnen katten er iets terughoudender van worden.

quote:nina1966 schreef op 17 december 2013 @ 19:56:

[...]

Die 6 maanden zijn een leidraad omdat veel mensen hun kat anders op straat zetten ivm het sproeien. Dat is dus in het belang van de baas NIET in het belang van de kat.

The point being? Welk belang van de kat wordt precies geschaad door hem of haar te castreren op welke leeftijd dan ook? Het maakt de kat echt kein flaus aus of-ie nou met 12 weken, 6 maanden of zes jaar wordt gecastreerd.

Wel zie ik een belang voor de kat in zoverre dat gecastreerd zijn zwangerschap en sproeien voorkomt en agressie vermindert en in die zin leidt tot minder dumping of straffen. Maar dan maakt het ook niet uit of je een kat met 12 weken of zes maanden castreert, Resultaat is hetzelfde.
quote:nina1966 schreef op 17 december 2013 @ 19:54:

[...]

Bij een mannetje kan het vanaf 6 maanden maar zo lang mogelijk wachten is wel beter. Bij een vrouwtje is het sowieso beter om zo lang mogelijk te wachten. Het is toch een operatie en zo'n katje is dan toch nog echt niet volgroeid.Zie mijn tweede bericht ;) Dacht dat het om een kater ging.
Mijn moeilijk opvoedbare kat is met 5 maanden gesteriliseerd. Dat heeft geen enkele verandering in haar gedrag veroorzaakt en ze is me blijven tergen tot ze op 1,5-jarige leeftijd helaas overleed. Het is een verademing dat ik nu zomaar dingen kan laten staan, en zelfs mijn kerststukje staat na 2 dagen nog helemaal intact op tafel (ik heb nog twee katten nu), maar het is wel een heel stuk stiller sinds poes er niet meer is.

Ik heb met poes natuurlijk ook van alles geprobeerd, uitdagend speelgoed, elke dag een uur spelen, zoveel mogelijk naar buiten, maar het sloopgedrag bleef. De plantenspuit had ook 0 effect want mevrouw was dol op water, zat altijd naast de douche te wachten tot ik klaar was en zij eronder kon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven