Mijn vlinderstruik meeverhuizen, gaat dat?

20-07-2009 21:35 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuis ik. Maar in mijn huidige tuin staan twee vlinderstruiken die ik graag mee wil verhuizen.

Ik hoor al een aantal mensen denken: waarom wil je die nou meeverhuizen, een vlinderstruik staat zo weer nieuw in je tuin.

Dat is ook zo, maar aan deze vlinderstruiken zit een emotionele waarde: ik heb ze van mijn Mama gekregen, die vorig jaar overleden is. Graag zou ik ze meenemen zodat er ook in het nieuwe huis iets is van mijn Mama.

Maar hoe ga ik dat doen? Helemaal terugsnoeien en dan overplanten? Of gewoon uitsteken en dan meenemen?

Iemand hier met dé tip?
Wanneer ga je verhuizen?

Je mag een vlinderstruik pas snoeien als de vorst weg is, dus maart ongeveer.

Misschien kun je hem een stukje terugsnoeien, zodat het makkelijker mee te nemen is, en dan uitgraven. En dan in het voorjaar helemaal terugsnoeien zodat hij opnieuw kan uitlopen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Binnen een maand Dus dat is al heel snel.

Hopelijk gaat het goed, als ik hem terug snoei en dan meeneem.

Een mooi klusje voor als de spullen verhuisd zijn en ik in het nieuwe huis nog niet zoveel kan doen. Dan ga ik de vlinderstruiken ophalen en opnieuw in de grond zetten.
Ligt er aan hoe groot ze zijn.....foto!

En anders moet je de gok maar nemen, idd snoeien en meenemen zonder dat de wordtels uitdrogen.

Ze breken nogal makkelijk af die takken dacht ik, dus terug snoeien is sowieso wel handig.
Neem voor de zekerheid stekken.
Ik vind hier dingen van.
Ik zou iig ook ( veel) stekjes maken .
Ze staan nu ongeveer 2 jaar hier in de tuin dus ze zijn iets hoger dan mijzelf (zo rond de 1.85 denk ik dus).

En die stekjes, waar maak ik die van?
Gewoon snoeien, dat zijn zulke makkelijke struiken, schioet altijd uit.

maarrrrrrrr.......ik weet niet of je een koopwoning hebt? Ik weet wel dat je niet je hele tuin dan mag leeghalen, een struik zullen ze niet direct missen, maar je mag niet alles leeghalen.
Zou het een idee zijn om de planten in van dat tuinplastic te wikkelen zodat ze compact worden, of in zo'n net wat ze voor kerstbomen gebruiken?

Gewoon uitsteken zou ik dus voorstellen. Niet dat ik groene vingers heb of zo.
Uit deze tuin mist niemand iets hoor. Het is een prachtige tuin, maar ontzettend verwilderd. Dus mijn struiken gaan gewoon mee

Ik hoef ze maar een kleine 500 meter te verhuizen, dus ik leg ze achterin Lief zijn auto en dan moet het wel goedkomen.

Mis mama opeens zo, want normaal zou ik haar zulke dingen even vragen...
Ik ben bang dat je vlinderstruiken alleen in het vroege voorjaar kan verhuizen. Niet als ze vol in bloei/blad staan zoals nu.

Ik zou eerder proberen ze te stekken.

Dit vond ik erover op Internet:

In augustus een paar stevige takken afknippen. Deze tak in kleinere stukken knippen steeds tussen twee ogen in. Neem stekken van 10 - 12.5 cm lengte met een hieltje van halfrijpe zijscheuten. De onderste bladeren en zijtakjes worden er afgehaald. Zet de stekken in een koude bak met gelijke volumedelen turfmolm en zand. Het ondereinde kan je eventueel doppen in een wortelgroeimiddel zoals Rhizopon. Zet het jaar daarop in mei de gewortelde stekken op een bedje en breng ze in oktober of in maart van het jaar daarop over naar de plaats van bestemming. Je kunt de stukken ook in normale potgrond stoppen in een bloempot. Met een stukje gebogen ijzerdraad eroverheen en daar weer een plastic diepvrieszakje overheen. Dit zakje maak je goed dicht rond de pot om de verdamping te beperken. De potjes op een lichte plek (niet in de volle zon) wegzetten. Dit mag slechts een uitval van hoogstens 5% geven.

Veel succes.
http://www.groeninfo.com/ ... tekken_vlinderstruik.html
Dus....gewoon een paar takken ( niet te dik) afknippen, onderste blaadjes eraf en in een potje met grond zetten. Goed vochtig houden. Echt heel gemakkelijk.
Dat stekken moet wel lukken dan. Fijn is dat!
Ik zou ze gewoon uitsteken en meenemen. Ik zou ze, nu het zomer is, niet snoeien (of alleen om wat stekken te hebben). Flink wat water geven als je ze in je nieuwe tuin plant, en misschien een klein beetje koemest vermengen met de grond waarin ze je plant (werkt bij mij altijd als een droom). Misschien moeten je struiken even bijkomen van de verhuizing en doen ze het even niet zo goed, maar ze trekken vanzelf bij (weet ik uit ervaring).

Succes met je verhuizing!
Dank je wel, gaat vast lukken

Ik hou gewoon wat grote manden achter om daar de struiken in mee te nemen.

Bedankt voor alle tips, nu al
Helemaal terugsnoeien en goed rondom uitsteken. Veel water blijven geven t/m oktober en dan doen ze 't daarna op eigen kracht wel verder.
Jezus Fus, ik zie nu pas dat het jou topic is?

Ik vind hier wel goeie tips staan. En als je er nu ook een paar van stekt. Heb je altijd nog iets achter de hand.

Onze meis had toen ze nog een ukkie was een aparte den gepoot in de tuin. Ze had hem gekregen van een tuincentrum omdat het een zielig boompje was. Maar die was zo mooi geworden alleen 20 meter hoog en die konden we niet meenemen toen we verhuisden. We zijn na de verhuizing op zoek gegaan en hebben dezelfde hier in de tuin gepoot. 't Is alweer een flinke boom aan het worden. Ik hoop dat het overpoten lukt.

Liefs Zoeb
Erg riskant om je buddleja nu in zn bloei en groei in de zomer te verplaatsen...

Het beste is om te wachten tot de struik klaar is met bloeien in het najaar (sept/okt). Dan goed terugsnoeien zodat hij zijn energie in de wortels gaat stoppen. Ook een paar weken van te voren alvast een ruime kluit steken.

Maar kun je niet met de nieuwe bewoners afspreken dat je de struiken in het najaar komt ophalen? Ze zullen er toch wel begrip voor hebben dat je ze graag bij je wilt houden?
Ik zou idd proberen om met de nieuwe bewoners af te spreken dat je hem later mag 'ophalen'. En wel stekken nemen! Mocht er dan wat gebeuren dan heb je die in ieder geval.
Hai!

Toevallig hebben wij verleden jaar onze voortuin in het najaar aangepakt. Daar stonden twee prachtige vlinderstruiken in, die helaas weg moesten. Omdat ik het zonde vond, heb ik ze aan mijn buren aangeboden onder voorbehoud van doodgaan.

Ik heb ze toen gekortwiekt, zoveel mogelijk voorzichtig uitgestoken om de wortels te sparen, en weer gepoot bij de buren met veel verse potgrond en voeding. De bladeren werden slap na een paar uur en vielen af. Dat jaar is het niets meer geworden, maar nu geniet ik samen van de buren van twee gigantische, prachtige vlinderstruiken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven