Mn monstera is ziek.
woensdag 20 november 2019 om 17:18

Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik hem op kan lappen?
Hij staat nu 1,5 jr in mijn woonkamer en sinds 2e helft van de zomer beginnen er vlekken op de bladeren te ontstaan.
Hij is zo groot en ...
Edit: trips gevonden.
apatura wijzigde dit bericht op 20-11-2019 21:22
4.26% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 20 november 2019 om 20:01
Ik ga nog eens even kijken naar die spikkels. In t echt heb ik die niet gezien.
Hij staat in lavasteenmengsel vanuut de kweker, verder opgepot met hydrokorrels. (Was toen het advies)
Morgen ga ik een grotere pot halen en hem overplanten in kleikorrel / hydrokorrel mix.
En een stek die ik heb staan ook opnieuw potten, die heeft t zelfde probleemen gegarandeerd teveel water gehad. Op water gestekt en daarna naar een (te?) natte pot overgezet.
Ik ga een poging doen met advies inwinnen. Bloemenzaken teveel hier, hoop dat ze ook verstand hebben van kamerplanten.
Hij staat in lavasteenmengsel vanuut de kweker, verder opgepot met hydrokorrels. (Was toen het advies)
Morgen ga ik een grotere pot halen en hem overplanten in kleikorrel / hydrokorrel mix.
En een stek die ik heb staan ook opnieuw potten, die heeft t zelfde probleemen gegarandeerd teveel water gehad. Op water gestekt en daarna naar een (te?) natte pot overgezet.
Ik ga een poging doen met advies inwinnen. Bloemenzaken teveel hier, hoop dat ze ook verstand hebben van kamerplanten.
woensdag 20 november 2019 om 21:34
Ik heb hem zonder pardon naar buiten gedaan, ik heb nog meer planten en gelukkig was ik er op tijd bij. De trips zit bij mij niet op de andere planten.
Je kunt bestrijdingsmiddel kopen, maar of dat echt werkt, dan zul je denk ik al je planten moeten doen.
Op Facebook is een groep die heet planten en kamerplanten, daar is veel kennis en ervaring aanwezig.
woensdag 20 november 2019 om 22:05
40.... (zonder korting) en de eerste plant gekocht na mn scheiding in mn nieuwe huis. Emotionele waarde dus.
De stek gaat wel de vrieskou in
woensdag 20 november 2019 om 22:16
Apart zetten. Plant redden door zeepspiritus spuiten en aangetast blad te verwijderen. Of met zeep alle bladeren afnemen met een doekje, als je geen spiritus in huis hebt. Ik zou hem in mijn bad zetten (kluit in dichte plastic zak tegen larven) en elke dag afwassen en na een week weer terug op zijn plaats met dagelijks sproeien zolang je nog beestjes ziet. Spruzit-R werkt ook (gif).
donderdag 21 november 2019 om 08:34
Wat raar. Ik kreeg pas een monstera van iemand en op de pot stond dat ie destijds 6,50 bij de intratuin kostte.
Maar goed, ik ben niet zo van het planten redden. Planten moeten het goed doen in mijn huis, of ze passen sowieso niet bij me. Een beetje zelfredzaamheid vind ik erg belangrijk (bij planten én mensen).