Mn monstera is ziek.

20-11-2019 17:18 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik hem op kan lappen?

Hij staat nu 1,5 jr in mijn woonkamer en sinds 2e helft van de zomer beginnen er vlekken op de bladeren te ontstaan.

Hij is zo groot en ... :cry:

Edit: trips gevonden.
apatura wijzigde dit bericht op 20-11-2019 21:22
4.26% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik ga nog eens even kijken naar die spikkels. In t echt heb ik die niet gezien.

Hij staat in lavasteenmengsel vanuut de kweker, verder opgepot met hydrokorrels. (Was toen het advies)
Morgen ga ik een grotere pot halen en hem overplanten in kleikorrel / hydrokorrel mix.
En een stek die ik heb staan ook opnieuw potten, die heeft t zelfde probleemen gegarandeerd teveel water gehad. Op water gestekt en daarna naar een (te?) natte pot overgezet.

Ik ga een poging doen met advies inwinnen. Bloemenzaken teveel hier, hoop dat ze ook verstand hebben van kamerplanten.
Ik dacht dat je huisdier ziek was; aan mij heb je niks in dit verband vrees ik.... :facepalm:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Toen mijn monstera er zo uit ging zien had hij trips. Hele kleine beestjes.
Hij heeft het helaas niet gered..
Ik denk ook trips. Daar ben je niet zomaar vanaf.
Check, idd de witte puntjes op de foto zijn trips :cry:

Vraag 2: Wat nu? En hoe voorkom ik dat mn calathea's en andere planten er mee besmet worden? Calathea staat t dichtste bij.
Wat een heisa om een plant van 6,50. Koop een nieuwe.
Apatura schreef:
20-11-2019 21:22

Vraag 2: Wat nu? En hoe voorkom ik dat mn calathea's en andere planten er mee besmet worden? Calathea staat t dichtste bij.
Ik heb hem zonder pardon naar buiten gedaan, ik heb nog meer planten en gelukkig was ik er op tijd bij. De trips zit bij mij niet op de andere planten.
Je kunt bestrijdingsmiddel kopen, maar of dat echt werkt, dan zul je denk ik al je planten moeten doen.
Op Facebook is een groep die heet planten en kamerplanten, daar is veel kennis en ervaring aanwezig.
MarvelousMrsMaisel schreef:
20-11-2019 21:30
Wat een heisa om een plant van 6,50. Koop een nieuwe.
40.... (zonder korting) en de eerste plant gekocht na mn scheiding in mn nieuwe huis. Emotionele waarde dus.

De stek gaat wel de vrieskou in
Apatura schreef:
20-11-2019 21:22

Apart zetten. Plant redden door zeepspiritus spuiten en aangetast blad te verwijderen. Of met zeep alle bladeren afnemen met een doekje, als je geen spiritus in huis hebt. Ik zou hem in mijn bad zetten (kluit in dichte plastic zak tegen larven) en elke dag afwassen en na een week weer terug op zijn plaats met dagelijks sproeien zolang je nog beestjes ziet. Spruzit-R werkt ook (gif).
Daar heb ik helaas de ruimte niet voor.
Morgen even bij t tuincentrum neuzen naar n oplossing.
Apatura schreef:
20-11-2019 22:05
40.... (zonder korting) en de eerste plant gekocht na mn scheiding in mn nieuwe huis. Emotionele waarde dus.

De stek gaat wel de vrieskou in
Wat raar. Ik kreeg pas een monstera van iemand en op de pot stond dat ie destijds 6,50 bij de intratuin kostte.

Maar goed, ik ben niet zo van het planten redden. Planten moeten het goed doen in mijn huis, of ze passen sowieso niet bij me. Een beetje zelfredzaamheid vind ik erg belangrijk (bij planten én mensen).
Ik zie nu bij daglicht dat ze ook op mn calathea zitten. :cry:

Wish me luck

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven