Moeilijke kat heeft kale kont

12-12-2011 16:21 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel dekt de lading wel een beetje. Mijn kat heeft een kale kont. Hij bijt de haren af.

.

Hij eet goed, slaapt goed, drinkt goed etc. We mogen hem gewoon overal aaien, ook op het kale gedeelte.

We hebben een afspraak gemaakt bij de dierenarts, maar de laatste keer dat we met dit probleem bij haar waren heeft ze hem niet (goed) kunnen onderzoeken aangezien hij zich vreselijk misdroeg.

We hebben toen pilletjes gekregen die de jeuk wegnamen en het is toen ong. 3 maanden goed gegaan. Na die drie maanden ging het weer slechter dus we hebben de pillen nogmaals gedaan en toen ging het weer goed.

Aangezien we liever niet onze kat non-stop aan de pillen willen hebben zoeken we nu de oorzaak van het haren bijten.

Heeft iemand hier op het forum dit ook meegemaakt?

Heeft iemand op het forum ervaring met een kat met allergie? Want de kans dat het een allergie is schijnt wel groot te zijn.
Mijn kat deed dit toen zijn broertje vermist was, echt heel zielig, pure stress was dat.

Inmiddels is zijn broertje weer thuis en zijn ze allebei helemaal happy.
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 16:46:

[...]

Een nieuwe huisgenoot én katten die binnenkomen zijn 2 nieuwe indringers op zijn territorium, dus de kans is zeer groot dat hij bol van de stress staat maar niets durft te doen en daarom gaat likken om zichzelf te kalmeren.

Hypoallergeen voer en blaasgruisproblemen gaan inderdaad niet goed samen, maar vers rauw vlees mag wel.

Die katten die binnenkomen zijn broer en zus van even verderop, die komen al sinds zijn geboorte en daar heeft hij volgens mij geen last van, soms liggen ze gewoon met z'n drieen op bed.

Nieuwe huisgenoot kan wél, maar hoe zit het dan met wat daarvoor speelde?

Hoe lossen we dat dan op? Kleintje terug naar het asiel? Moet er niet aan denken.
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:47:

[...]

Deze mocht wel van de DA, Er zit bijna enkel kip in. Ik geef hem deze, de linker.

[afbeelding]

Persoonlijk vind ik dit onverstandig bij blaasgruiskatten vanwege het zout dat er in zit en bovendien hebben ze het niet nodig.

Dan kun je beter als tractatie Royal Canin Urinary chicken of beef geven, dat is speciaal voor blaasgruiskatten.
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 16:51:

[...]

Persoonlijk vind ik dit onverstandig bij blaasgruiskatten vanwege het zout dat er in zit en bovendien hebben ze het niet nodig.

Dan kun je beter als tractatie Royal Canin Urinary chicken of beef geven, dat is speciaal voor blaasgruiskatten.

Dat blieft onze prinsenpoes niet, dat komt er zo weer uit! :puke:

Getver!
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:49:

[...]

Die katten die binnenkomen zijn broer en zus van even verderop, die komen al sinds zijn geboorte en daar heeft hij volgens mij geen last van, soms liggen ze gewoon met z'n drieen op bed.

Nieuwe huisgenoot kan wél, maar hoe zit het dan met wat daarvoor speelde?

Hoe lossen we dat dan op? Kleintje terug naar het asiel? Moet er niet aan denken.

Nee dan moet je aan stressreductie doen: een feliwaystekker in het stopcontact, RC Calm brokjes met Zylkène erover (vraag even of hij die brokjes mag en geef anders alleen de Zylkène) of Clomicalm.

Overleg met je DA even over een behandelplan tegen de jeuk en/of de mogelijke stress of raadpleeg een kattengedragstherapeut.
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:52:

[...]

Dat blieft onze prinsenpoes niet, dat komt er zo weer uit! :puke:

Getver!Jammer, dan is er nog Hill's en Clinic blikvoer als tractatie, al is Clinic iets minder goed:

Ik heb de overige reacties niet gelezen, dus excuus als ik in herhaling val.

Een van onze katten begon zich ruim 1,5 jaar geleden van achter te krabben/bijten. Eerst verdwenen er plukken haar, later was ze van achteren helemaal kaal. Ze had bovendien regelmatig wondjes, omdat ze ook stukjes huid meetrok. Van alles geprobeerd, inclusief medicijnen. Na maanden hebben we het probleem kunnen oplossen met hypoallergeen kattenvoer van Royal Canin. Wel prijzig en alleen via de dierenarts te krijgen. Andere merken hypoallergeen voer werkten bij ons niet en terug overstappen naar het oude voer zorgde voor een verergering van het probleem. We houden daarom vast aan het voer van Royal Canin en in combinatie met genoeg aandacht ziet haar vacht er weer heel goed uit.
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 16:53:

[...]

Nee dan moert je aan stressreductie doen: een feliwaystekker in het stopcontact, RC Calm brokjes met Zylkène erover (vraag even of hij die brokjes mag en geef anders alleen de Zylkène) of Clomicalm.

Overleg met je DA even over een behandelplan tegen de jeuk en/of de mogelijke stress of raadpleeg een kattengedragstherapeut.

Ik ben benieuwd wat de DA zal zeggen. Ik hoop stiekem dat het toch een parasiet is, dan is het zielig dat we hem zo lang hiermee hebben laten rondlopen, maar dan is het iig goed op te lossen.

Ik heb iig wat stukken uit het topic in word gekopieerd, zodat ik dat mee kan nemen en haar goede vragen kan stellen.

Sla altijd helemaal dicht als ik bij de DA ben, heb ik enkel nog oog voor mijn zielige kat.
De katten die bij je binnen komen en niet van jou zijn worden die ook behandeld tegen vlooien, want het kan zomaar zijn dat er af en toe en vlo van die katten op de jouwe springt en dan deze reactie veroorzaakt.
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 16:57:

[...]

Jammer, dan is er nog Hill's en Clinic blikvoer als tractatie, al is Clinic iets minder goed:

[afbeelding][afbeelding]

Ik heb ze allemaal geprobeerd, hij kijkt me aan met een blik van.

Moet ik dát eten?!?

Rauw vlees ook geprobeerd, maar dat begreep hij al helemaal niet! Enkel rauwe of gebakken kipfilet lust hij, zelfs geen biefstuk!!
quote:pinguin83 schreef op 12 december 2011 @ 17:00:

De katten die bij je binnen komen en niet van jou zijn worden die ook behandeld tegen vlooien, want het kan zomaar zijn dat er af en toe en vlo van die katten op de jouwe springt en dan deze reactie veroorzaakt.Geen idee, ik ga het iig straks even vragen als ik thuis ben.
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 17:01:

[...]

Ik heb ze allemaal geprobeerd, hij kijkt me aan met een blik van.

Moet ik dát eten?!?

Rauw vlees ook geprobeerd, maar dat begreep hij al helemaal niet! Enkel rauwe of gebakken kipfilet lust hij, zelfs geen biefstuk!!Op alleen brokken kan ie ook heel goed leven hoor, als meneer zo kieskeurig wil zijn .
quote:sinaasappellikeur schreef op 12 december 2011 @ 16:59:

[...]

Ik ben benieuwd wat de DA zal zeggen. Ik hoop stiekem dat het toch een parasiet is, dan is het zielig dat we hem zo lang hiermee hebben laten rondlopen, maar dan is het iig goed op te lossen.

Ik heb iig wat stukken uit het topic in word gekopieerd, zodat ik dat mee kan nemen en haar goede vragen kan stellen.

Sla altijd helemaal dicht als ik bij de DA ben, heb ik enkel nog oog voor mijn zielige kat.

Heel verstandig en veel sterkte ermee!

Vraag vooral informatie over:

- een uitgebreide allergie test;

- een narcose op zijn hoge leeftijd;

- vlooienallergie of voedselallergie;

- parasieten;

- hypoallergeen voer of vers rauw vlees;

- Royal Canin Calm brokjes;

- Zylkène, Puur jeuk of Clomicalm;

- een kap;

- een feliwaystekker;

- stress/verveling/hardnekkige likgewoonte;

- alternatief blaasgruis blikvoer (proefzakjes!)
Vers vlees geven! Veel natuurlijker dan al die brokkenzooi!
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 17:06:

[...]

Heel verstandig en veel sterkte ermee!

Vraag vooral informatie over:

- een uitgebreide allergie test;

- een narcose op zijn hoge leeftijd;

- vlooienallergie of voedselallergie;

- parasieten;

- hypoallergeen voer of vers rauw vlees;

- Royal Canin Calm brokjes;

- Zylkène, Puur jeuk of Clomicalm;

- een kap;

- een feliwaystekker;

- stress/verveling/hardnekkige likgewoonte;

- alternatief blaasgruis blikvoer (proefzakjes!)

Goed op dreef! Heb het lijstje erbij geplakt.

Heel erg bedankt voor het meedenken (niet alleen iris, ook alle anderen)
Mag ik naast de Calm brokjes nog Telizen en Destress aanraden (Clomicalm is best heftig!).

Over het natvoer voor gruiskaters, ik heb zelf ook een gruiskater en die geef ik Bozita; zitten geen suikers, zouten, conserveer enz in, maar vooral heel veel vlees! Natvoer is juist heel goed voor ene gruiskat vanwege het extra vocht, maar natvoer van Sheba, Whiskas e.d. is meestal niet erg goed.

De kuipjes van Sheba die jij geeft, geef ik ook weleens; die bevatten ook veel vlees en weinig andere troep, maar alleen DIE variant.

Geef je kat anders wat vers gevogelte (kip, kalkoen, eend); goedkoper en beter dan kuipjes.zakjes.pakjes...
quote:tzippa schreef op 12 december 2011 @ 17:14:

Mag ik naast de Calm brokjes nog Telizen en Destress aanraden (Clomicalm is best heftig!).

Over het natvoer voor gruiskaters, ik heb zelf ook een gruiskater en die geef ik Bozita; zitten geen suikers, zouten, conserveer enz in, maar vooral heel veel vlees! Natvoer is juist heel goed voor ene gruiskat vanwege het extra vocht, maar natvoer van Sheba, Whiskas e.d. is meestal niet erg goed.

De kuipjes van Sheba die jij geeft, geef ik ook weleens; die bevatten ook veel vlees en weinig andere troep, maar alleen DIE variant.

Geef je kat anders wat vers gevogelte (kip, kalkoen, eend); goedkoper en beter dan kuipjes.zakjes.pakjes...Botiza ken ik niet, maar heb het erbij gezet. Ik geef idd enkel deze (veels te dure!) variant van sheba. De andere zijn idd slecht, weet ik ook.

Morgen heb ik de afspraak staan, ben heel benieuwd wat er uit zal komen en of hij überhaupt onderzocht kan worden. Ik weet niet of ze hem anders direct kan verdoven of dat ik dan weer terug moet komen.
Allergie test heeft geen zin (niet betrouwbaar) als de kat de afgelopen 3 maanden corticosteroiden heeft gehad.

Ik denk dat je vooral moet beginnen met een goede vlooien behandeling. Zeker in het geval van een eventuele vlooien allergie hoeft een kat maar eens in de twee weken door een vlo gebeten te worden om de allergische reactie te onderhouden.

Enkel een vlooien bandje is zeker niet afdoende.
Bozita kun je via Zooplus bestellen. Op Zplus is sowieso heel veel goed(koop) voer te vinden; wordt ook nog aan de deur afgeleverd!

Ik hoop dat de dierenarts, als hij een medische oorzaak uit kan sluiten, je naar een kattengedragstherapeute stuurt, die hebben meer verstand van stress en hoe mogelijk op te lossen. Ook homeopathie of Bachbloesemremedies kunnen erg goed helpen bij stress.

Ik zei net; liever geen Clomicalm, nu adviseer ik het je met nadruk; probeer eerst al die andere dingen voordat je naar zo'n zwaar kalmeringsmiddel grijpt... Dierenartsen strooien nogal graag met allerlei medicijnen (prednison> metacam is een beruchte...hormooninjecties, antibiotica, ik vind dat het te gemakkelijk gegeven wordt en de meeste mensen denken; ach de dierenarts zal het beter weten, maar lees je zelf goed in wat je je kat geeft)
Sinasappellikeur.... er is een post "kattenvragen en weetjes" waar je dit soort dingen prima kunt plaatsen. Ik zou je dat echt adviseren want Iris (een schat, altijd ter plaatse) kan jou zeker weten helpen met je vragen.

En mensen die Bachbloesem voorschrijven zou ik persoonlijk niet serieus nemen....
Oeps, mosterd... ik zie dat Iris hier ook al heeft gereageerd....
quote:Bergje65 schreef op 12 december 2011 @ 17:36:

Sinasappellikeur.... er is een post "kattenvragen en weetjes" waar je dit soort dingen prima kunt plaatsen. Ik zou je dat echt adviseren want Iris (een schat, altijd ter plaatse) kan jou zeker weten helpen met je vragen.

En mensen die Bachbloesem voorschrijven zou ik persoonlijk niet serieus nemen....Want?
quote:tzippa schreef op 12 december 2011 @ 17:32:

Bozita kun je via Zooplus bestellen. Op Zplus is sowieso heel veel goed(koop) voer te vinden; wordt ook nog aan de deur afgeleverd!

Ik hoop dat de dierenarts, als hij een medische oorzaak uit kan sluiten, je naar een kattengedragstherapeute stuurt, die hebben meer verstand van stress en hoe mogelijk op te lossen. Ook homeopathie of Bachbloesemremedies kunnen erg goed helpen bij stress.

Ik zei net; liever geen Clomicalm, nu adviseer ik het je met nadruk; probeer eerst al die andere dingen voordat je naar zo'n zwaar kalmeringsmiddel grijpt... Dierenartsen strooien nogal graag met allerlei medicijnen (prednison> metacam is een beruchte...hormooninjecties, antibiotica, ik vind dat het te gemakkelijk gegeven wordt en de meeste mensen denken; ach de dierenarts zal het beter weten, maar lees je zelf goed in wat je je kat geeft)

In Bachbloesem geloof ik zelf niet, dat is bewezen water met iets erin dat zo verdund is dat het niet meer werkt, maar Clomicalm is inderdaad geen medicijn waar je snel naar grijpt.

Daarom kies ik zelf er altijd voor om eerst Zylkène in combinatie met een Feliwaystekker en RC Calm brokjes te adviseren. In dit geval is het probleem al een jaar gaande en dan kan het zijn dat Clomicalm toch noodzakelijk is.
quote:Bergje65 schreef op 12 december 2011 @ 17:36:

Wat lief van je!
quote:iris1969 schreef op 12 december 2011 @ 17:58:

[...]

In Bachbloesem geloof ik zelf niet, dat is bewezen water met iets erin dat zo verdund is dat het niet meer werkt, maar Clomicalm is inderdaad geen medicijn waar je snel naar grijpt.

Ok, als jij er niet in gelooft, prima, maar dat betekent niet dat het dan ook niet werkt en de manier waarop Bergje zegt; iemand die dat adviseert, zou ik niet serieus nemen, vind ik nogal overdreven. Ik draag wat opties aan en dat betekent niet dat ik door 1 van de opties ineens niet meer serieus te nemen ben...

En idd, naar Clomicalm grijp je niet zo snel en het is al een tijd aan de gang, daarom adviseer ik ook om nog eerst de Telizen en Destress te proberen.

En 'het is bewezen' vind ik altijd zo'n dooddoener, door wie is dat bewezen? (de makers van chemische medicijnen bijv.?) Royal Canin wordt je ook door de strot geduwd, want het is 'bewezen dit en dat' en alle da's worden gesponsord door hen, dus zullen alle da's je ook RC adviseren en da's hebben er voor geleerd, dus dan zal het wel waar zijn, tja....

Ik kreeg voor een schimmelinfectie ook gelijk corticosteroïden voorgeschreven, ben er uiteindelijk afgekomen met een natuurlijk middel (werd niet vergoed door de verzekering, want het is niet bewezen... ) Pharmaceutische industrie, huisartsen, verzekeringen en belangen, geldt ook voor dieren.

Daarom kies ik zelf er altijd voor om eerst Zylkène in combinatie met een Feliwaystekker en RC Calm brokjes te adviseren. In dit geval is het probleem al een jaar gaande en dan kan het zijn dat Clomicalm toch noodzakelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven