Muurschildering met cirkels?

11-07-2013 15:41 24 berichten
Daar ben ik weer met een verfvraag

De kinderkamer is compleet witgeverfd met een prachtige nieuwe grijze vloerbedekking. En nu de rest nog...

Eerst gaan de babymeubels er nog even in, maar ik heb een mooi tweedehands houten bed en kast klaarstaan, die ik beiden nog wil gaan verven. Er moeten nog gordijnen in en tot slot wil ik nog iets op de muur.

Of eigenlijk: ik wil de muurschildering als eerste, zodat ik daarna de kleuren van de rest kan bepalen. Heeft iemand ervaring met cirkels op de muur schilderen? Ik wil zoiets als in deze link te vinden is (sorry, het plaatje lukt niet hierbij) maar dan zonder tierlantijntjes, gewoon strak dus.

Hoe ik een cirkel kan tekenen snap ik nog wel, maar wat zijn de tips om het strak te krijgen? En hoe veel kleuren/wat voor een combinaties werken goed? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn voorbeeld is inderdaad een sticker (denk ik), maar ik wil het dus graag zelf maken, zodat ik het helemaal zelf kan vormgeven qua grootte, verdeling en kleuren. Daarnaast is onze muur nogal onregelmatig en durf ik er geen sticker op te plakken, kan me niet voorstellen dat dat echt mooi blijft zitten.
Maar de link heeft wel leuke plaatjes ter inspiratie, bedankt hamerhaai!
cirkels tekeken doe je of met een mal of met door een klein spijkertje (oid) in de muur te slaan., touwtje met potloodje er aan en een cirkel rond trekken. Zorg ervoor dat het touwtje goed strak blijft staan.

tja qua kleuren kan bijna alles.

grijs-oranje

diverse tinten blauw (of rood of groen)

rood met zwart (en roze)

regenboog
hmmm onregelmatige muur. dat worden nooit strakke cirkels vrees ik. Met verven heb je dan ook last van de hobbels en bobbels.

Misschien eerst een vleesbehangetje er tegen?
quote:mikado123 schreef op 11 juli 2013 @ 15:58:

hmmm onregelmatige muur. dat worden nooit strakke cirkels vrees ik. Met verven heb je dan ook last van de hobbels en bobbels.

Misschien eerst een vleesbehangetje er tegen?
Vleesbehang

Ze hebben tegenwoordig ook plakband dat je daarvoor kunt gebruiken

Kun je zoiets maken,

http://www.appelogen.be/2 ... t-plakband-van-buff-diss/

of simpeler daar zoek ik nog een plaatje van
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Rondjes wordt wel wat moeilijk denk ik

http://eenigwonen.nl/wat-kun-je-met-washi-tape/
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Leuk zeg! Ik maak muurschilderingen. Als ik deze zou moeten zetten zou ik m'n projector gebruiken. Dat is de snelste weg om mooie cirkels te maken. Als er structuur op de muur zit betekent inderdaad dat het lastiger is, maar het geheel met een klein kwastje bijwerken geeft net zo'n mooi resultaat. (Vergt wel wat geduld)

Ken je iemand in je omgeving die een projector heeft? Als je in het oosten van het land woont, kun je die van mij lenen

Je kunt ook van karton cirkels op maat knippen en omtrekken. Er bestaan ook grote passers, te krijgen in hobbyshops (online)

Of inderdaad draadje met potlood er aan, zoals hier al werd genoemd, maar dat ligt aan de grootte van de cirkels en de lengte van je armen :P Aan het uiteinde een potlood en aan de andere kant een voorwerp die je makkelijk kunt vasthouden en wat grip op de muur heeft, zodat ie niet steeds verschuift.
Luister naar je hart, want dat klopt
Zoals mikado uitlegt zijn cirkels het makkelijkst op een muur te krijgen. Maar echt strak ga je het waarschijnlijk niet krijgen op een onregelmatig oppervlak. Maar dat hoeft niet zo erg te zijn, als je de cirkels niet te ielerig maakt valt het al een stuk minder op dan als je ze erg dun maakt.

Qua kleuren kan een heleboel. Is natuurlijk het mooiste als het aansluit op de rest van de kamer. Heb je al een idee hoe je dat gaat doen? Wat voor kleuren zou je de meubels en de gordijnen willen geven? Matcht dat mooi met heldere kleuren, of juist pastels?

Als je op pinterest.com op "circle wall" zoekt krijg je best wat inspiratieplaatjes, ook wbt kleurencombinaties.

Leuk plan wel, ik hoop dat het wat moois wordt, succes!
Ik zou zelf mallen maken uit grote kartonnen dozen, je zou eventueel ook gewoon om een bord ofzo heen kunnen trekken.

Eerst met een potloodje, dan netjes inkleuren met verf (potlood zie je dan niet meer)
Koop op 'n rommelmarkt 'n ouderwetse plaat (zowel 'n single als 'n langspeelplaat) dan heb je al 2 verschillende groottes cirkels die je om kunt trekken. Of spuit dat soort plaatjes in kleuren en hang die aan de muur.
Oh, en een projector of tracer kan inderdaad ook, dan kun je nog wat schuiven met het formaat.
Of je doet ze lekker fleurig

http://www.flickr.com/photos/chrismoseley/438038199/

Wat ook nog kan is dat je ronde paneeltjes (van hout, te koop bij de hobbywinkel) bekleed met diverse patroontjes stof/foam/behang, dan kan je de paneeltjes van tijd tot tijd opnieuw decoreren met een stofje of patroontje. Deze paneeltjes kun je gewoon aan spijkertjes hangen of als ze niet te zwaar zijn met dat speciale dubbelzijdige tape.
Ik heb zelf ooit in de babykamer cirkels op de muur geverfd. In rechte rijen, effen cirkels. Beetje zoals het Twisterspel. Ik had mallen die ik met lijmspray op de muur plakte en er weer af kon halen. Je sprayt de lijm dun op de mal laat dat een bepaalde tijd drogen en dan plak je het op de muur. Werkt dan net als van de post-itt memoblaadjes.

De mallen heb ik laten maken bij een grafisch bedrijf, even een rondje bellen wie machinaal cirkels kon uitsnijden en in no-time iemand gevonden. Kostte me een appeltaart, want volgens die man die ik aan de lijn had, was het maken van een nota meer werk dan het snijden.

Heel veel succes ermee!
En vind je dit ook leuk, dan hoeft je het niet zo strak te verven.

http://www.artfire.com/up ... sery_bedroom_c94a64fc.jpg
Iemand in mijn omgeving had ook geen strakke muren, heeft nu wel strakke geschilderde cirkels.

Hij heeft eerst een punaise met touwtje in het centrum gedaan, aan het eind van het touwtje een priem, daarmee heeft hij een dunne lijn in de muur getrokken (zo ook met de buitenste 'ring'). Vervolgens heeft hij ze ingekleurd door de verf met een spons op te brengen. Door de dunne krassen in de muur liep de verf niet verder uit.
Tekenen heb je al tips zat voor, inkleuren met verf is een kwestie van een wat kleiner kwastje en een vaste hand. Wat helpt is als je niet een platte maar een ronde kwast neemt en die een beetje draait terwijl je de lijn volgt, zo vloeit de verf het mooist van je kwast. Na afloop met een penseeltje de laatste plekjes bijwerken (eerst laten drogen)
Passer?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat een goede ideeën allemaal, bedankt daarvoor!!

Ik ben in de loop van de avond eigenlijk al wel tot de conclusie gekomen dat cirkels het misschien toch niet gaan worden... (sorry... ) Ik ben bang dat ik het nooit strak genoeg krijg en daar dan altijd van ga balen. Zit nu dus te denken aan verschillende formaten rechthoeken, dat kun je veel makkelijker strak doen.

Aan de andere kant, met de tips hier (de projecter - dat ik daar zelf niet op kwam-, de priem - best wel briljant en de lijmspray - daar had ik nog nooit van gehoord!- ) begin ik nu wel weer te twijfelen.
En cirkels uit karton knippen? Dan boven bij het plafond een soort rail bevestigen zoals je bij fotolijstjes ook wel eens ziet. Vervolgens met plakband een dun vislijntje aan de achterkant van de cirkel vastzetten.

Daarna het lijntje aan de rail bevestigen.

Strak joh
Ik zou met mallen gaan werken.

Uit karton snijden met een scherp papiermesje of stanleymes.

En dan inkleuren. Werk met lichte kleuren,als je een cirkel donkerder wilt maken,is dat makkelijker dan een donker geschilderde cirkel weer lichter maken.

En maak eerst op papier op schaal een ontwerp,of cirkels in het klein en ga daar mee spelen. Soms kom je tot betere ideeen dan je allereerste concept.

Met projectors heb ik ook gewerkt,maar dat is vooral geschikt op strakke oppervlakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven