Naaimachine-vraag (ik schiet erg geen steek mee op!)

10-06-2010 17:18 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een naaimachine. Nooit mee leren werken, maar ik ben van plan om dat wel te gaan leren dmv een cursus. Mijn moeder heeft me uitgelegd hoe ik het garen kan inspannen etc, dus dat heb ik inmiddels onder de knie. Nu ben ik een beetje aan het oefenen om te kijken wat het ding allemaal kan, maar ik heb telkens een probleem bij een van de steken. Ik hoop dat iemand me kan helpen wat ik misschien verkeerd doe, want ik twijfel nu of die steek op de naaimachine gewoon 'defect' is en of ik het ding moet terugsturen naar de winkel ofzo.

Het probleem: Bij de grootste rechte steek is de onderkant van de stof niet mooi genaaid, er ontstaan grote lussen in de onderdraad. Wie weet raad?
Overleg met je moeder, of zij je kan vertellen hoe je de spanning van de draad in kunt stellen.

als de spanning van de bovendraad te los is, dan maakt hij hele grote lussen aan de onderkant van de stof.

Wat voor merk machine heb je?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Kijk anders hier eens

http://www.gerrijts.nl/Vragengesteld.htm
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:jojanneke66 schreef op 10 juni 2010 @ 17:20:

Overleg met je moeder, of zij je kan vertellen hoe je de spanning van de draad in kunt stellen.

als de spanning van de bovendraad te los is, dan maakt hij hele grote lussen aan de onderkant van de stof.

Wat voor merk machine heb je?

klopt, het heeft met de draadspanning te maken.

Maar even dit, je hebt toch een boekje bij je naaimachine gekregen, daar staat in hoe je de draadspanning in kan stellen.
Het is een Toyota. De link zal ik straks ff checken (eten staat net op tafel) Bedankt zover!
Misschien ben je op 1 plek vergeten de draad ergens achterlangs te halen. In dat geval krijg je ook grote lussen aan de onderdraad.

Het kan ook dat de onderdraad niet netjes op het klosje zit.
En als je het boekje er niet bij hebt gekregen kun je het meestal op internet wel googlen, er zijn verschillende sites die gebruiksaanwijzingen verzamelen. Ik heb veel geleerd van gewoon heel rustig het boekje door te nemen en alles te proberen. Succes!
Ik denk inderdaad dat dat het is, als ik die link van Jojanneke bekijk. De vraag is alleen nu: hoe zet ik de spanning lager? Ik heb niet zo'n knop als op dat plaatje. In het boekje kan ik niet zoveel vinden, maar anders kan ik misschien wel een telnr vinden of een servicenr ofzo...
Mmmm... is het een Toyota van Blokker? Ik ken meerdere mensen met hetzelfde probleem. Normaal kun je dit inderdaad met spanning oplossen, maar bij mijn kennissen is het ding gewoon niet goed. Ik hoop dat dat bij jou niet het geval is.

Je kunt de onderspanning ook instellen met een schroefje van het 'hulsje' waar je onderspoeltje inzit.
Ik heb hem bij Wehkamp besteld. Ik neem aan dat Blokker dezelfde verkoopt als Wehkamp, dus ik hoop dat je geen gelijk hebt Kachel!

Ik begreep dat een lussende onderdraad juist voortkomt uit verkeerde spannning van de bovendraad, dus dan zou dat niet werken.
Voor wie het weten wil: het is gelukt! Het zat 'm inderdaad in de spanning en met wat draaien aan die knop ging het weer goed.

Inmiddels heb ik helemaal zelf een broek korter gemaakt.

** Helemaal trots op dit nieuw verworven talent **
Wat fijn

Er is maar weinig zo frustrerend als een niet naar behoren functionerende naaimachine ;)
Oh ja, wist je dat op youtube ook heel veel fimpjes staan waarin allerlei worden technieken uitgelegd? Misschien handig als je nog lerende bent.

Veel plezier!
ik haal mijn account weg en verwijder mijn berichten.

En dat moet ik doen door wijzigen en niet door mezelf te quoten, sorry voor de topicvervuiling

En ik kan mijn bestaande berichten niet meer wijzigen? Gek.

Nou ja, laat dan maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven