Nest dazen in compostbak

04-07-2017 08:20 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik in de tuin aan het werk. Toen ik in de buurt van onze compostbak kwam, hoorde ik een hoop gezoem. Via de opening aan de onderkant kwam er op dat moment een daas naar buiten. Aan het lawaai te horen, vermoedde ik dat er een heel aantal in moest zitten. Een nest vermoedelijk. De deksel van de bak heeft mijn man in de avond opengezet en toen kwamen er na verloop van tijd inderdaad behoorlijk wat uit. Ik had de ijdele hoop dat ze uit zichzelf zouden vertrekken. Maar nu net hoorde ik er nog steeds behoorlijk wat. Hoe kom ik hier definitief vanaf zonder gestoken te worden? Iemand de gouden tip? Alvast bedankt
Guess what? I've decided, I'm not gonna be a tinker fairy anymore
https://www.agradi.nl/excellent-dazen-weg.htm
Dank voor je link. Ik zie hier alleen beschreven staan hoe je er een paard mee in moet sprayen, maar ik heb geen paard
Oh wacht, ik snap het nu. Er staat ook een stukje over de ruiter en dat is natuurlijk wel toepasbaar
Als je erop spuit dan doodt je het bodemleven waardoor de stukken blad niet meer goed verteren (denk ik).

Je duldt dus de dazen en gooit er voorlopig niets meer bij wat ze eten zodat ze vanzelf vertrekken, of je laat de bak legen door de vuilophaaldienst als gft huisafval.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Tinkerhell schreef:
04-07-2017 08:25
Oh wacht, ik snap het nu. Er staat ook een stukje over de ruiter en dat is natuurlijk wel toepasbaar
check even de site van je gemeente, of zij aan Dazen-bestrijding doen
Anders kun je ook naar een boeren-´tuincentrum´Welkoop, Boerenbond oid (dus niet Intratuin), eentje waar ze je kunnen adviseren
Op de site van de gemeente zie ik er niets over. Ik denk dat ik maar eens een telefoontje ga doen om het na te vragen en anders inderdaad de Welkoop of Boerenbond proberen
Belachelijk om ze dood te willen maken!
Kunnen ze niet gewoon blijven zitten? Gewoon een tijdje de ton niet gebruiken, gaan ze vanzelf weg.
Taralina schreef:
04-07-2017 09:10
Kunnen ze niet gewoon blijven zitten? Gewoon een tijdje de ton niet gebruiken, gaan ze vanzelf weg.
Nou, die arme diertjes...
Taralina schreef:
Waar heb ik precies gezegd dat ze dood moeten? Ik heb alleen gevraagd hoe ik er vanaf kom zonder gestoken te worden
Wat verschrikkelijk!
Het zijn gemene rotbeesten, erg agressief en je krijgt er ontzettend pijnlijke bulten van.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
cowandchicken schreef:
04-07-2017 09:28
Wat verschrikkelijk!
Het zijn gemene rotbeesten, erg agressief en je krijgt er ontzettend pijnlijke bulten van.
Precies. Heb dat al eens gehad en dat wil ik nu proberen te voorkomen
Ik las op internet dat een dazenval goed schijnt te werken.
Begin eens met de klep open laten staan.
Klotebeesten zijn 't. Regelmatig gestoken toen ik nog paarden had.
Wij gebruikten toen ook takken van een notenboom, daar hebben ze kennelijk een hekel aan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Taralina schreef:
TO kan ze toch eerst vriendelijk vragen of ze weggaan?
en ze dan uitleggen, dat als ze niet gaan, ze maatregelen zal nemen. Dan kunnen de dazen zelf kiezen wat ze willen!
En voor wie Dazen wil laten leven. Dazen kunnen ook lyme overbrengen.

(Ik zou ze plat spuiten)
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
shift.delete schreef:
04-07-2017 09:38
Begin eens met de klep open laten staan.

Die staat al een hele tijd open nu, maar ze blijven hardnekkig zitten tot op heden
lilalinda schreef:
04-07-2017 09:41
TO kan ze toch eerst vriendelijk vragen of ze weggaan?
en ze dan uitleggen, dat als ze niet gaan, ze maatregelen zal nemen. Dan kunnen de dazen zelf kiezen wat ze willen!
:HA:
Blondie456 schreef:
04-07-2017 09:36
Ik las op internet dat een dazenval goed schijnt te werken.
Heb ik ook gelezen, maar die dingen zijn nog best duur. Dus vandaar dat ik eerst op zoek wilde naar een alternatief
Ze schijnen ook niet te houden van middeltjes met deet of citronella. En/of een berg citroenen (in stukjes) erin gooien.
anoniem_207233 wijzigde dit bericht op 04-07-2017 10:09
2.11% gewijzigd
- Petfles brandbaar spul, deksel op een kier, fles brandend er in en deksel dicht. Nieuwe bak bij de gemeente kopen.
- Bak dichtkitten en wachten.
- Bak dichtplakken en inleveren bij de gemeente. Nieuwe bak bij de gemeente kopen.

Dazen hebben wat mij betreft hun nut niet bewezen dus mogen ze gaan :byee:
Gatti schreef:
04-07-2017 09:42
En voor wie Dazen wil laten leven. Dazen kunnen ook lyme overbrengen.

(Ik zou ze plat spuiten)
Ik zou ze ook plat spuiten. Het zijn rot beesten met behoorlijk pijnlijke steken. Ze kunnen inderdaad ook Lyme en andere ziektes overbrengen.
Anijsster schreef:
04-07-2017 10:07
- Petfles brandbaar spul, deksel op een kier, fles brandend er in en deksel dicht. Nieuwe bak bij de gemeente kopen.
- Bak dichtkitten en wachten.
- Bak dichtplakken en inleveren bij de gemeente. Nieuwe bak bij de gemeente kopen.

Dazen hebben wat mij betreft hun nut niet bewezen dus mogen ze gaan :byee:
Dit vind ik wel goede. Bak dichtkitten of dichtmaken met tape, in de volle zon zetten en wachten maar. Of de bak vullen met water via een kiertje, deksel erop en laten staan voor een weekje.
bij een heel nest zou ik niet zelf gaan lopen kloten maar direct de ongedierte bestrijding bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven