Nieuwbouw of tevreden met huidige woning?

14-08-2019 11:14 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds twee jaar woon ik met mijn vriend in een tussenwoning uit 1950 van 100 vierkante meter. Het is ons eerste huis en we vonden het destijds allebei lastig om de knoop door te hakken. Ik kom uit een dorp en vind natuur om mij heen erg fijn. Vriend komt uit een drukke stad en wil nog niet dood gevonden worden in een dorp. Uiteindelijk zijn we gegaan voor een huis wat al grondig verbouwd was in een goede buurt bij een park in de stad, dichtbij het centrum. We hebben allebei een drukke baan en zijn geen klussers dus dat was ideaal.

Maar afgelopen twee jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat dit huis mij benauwd. Het klinkt zeikerig en dat is het misschien ook. Het is gehorig, we horen het leidingwerk van de buren rechts en de buurvrouw continu niesen in het huis links. Dit zijn zeer rustige buren dus hier hebben we in de avonduren meestal geen last van. Vriendlief is opgegroeid in een appartement dus is niet anders gewend, ik in een vrijstaande boerderij, dus weet niet echt wat mij overkomt.

In de stad waar wij wonen worden veel nieuwe wijken gebouwd en ik kon het een maand geleden niet laten om ons daar stiekem voor in te schrijven. Ik kreeg een mail dat de uitgeloot waren en heb dit toen wel eerlijk opgebiecht aan mijn vriend. Hij moest er gelukkig om lachen..

Maar twee weken geleden, je raad het al, een telefoontje van de makelaar dat we toch ingeloot zijn. Een ander stel zag er van af en wij stonden blijkbaar tweede. Het gaat om een hoekwoning van 160 vierkante meter, naast een bos, maar toch maar 10 minuten fietsen naar het centrum. Ik was helemaal enthousiast, mijn vriend niet. Toch heeft hij zich samen met mij verdiept in het huis, de buurt, de plannen, de (hypotheek)kosten en het meerwerk.
Het komt er op neer dat we een ton meer kwijt zijn dan voor ons huidige huis. En dat we het eigenlijk best prima kunnen betalen. Ook omdat ons huidige huis zwaar in waarde is gestegen.

En vriendlief wordt nu steeds enthousiaster, maar twijfelt nog licht. En ik.. ik weet het allemaal even niet meer. Ik heb altijd geroepen een groter huis is ook meer poetswerk. Nu kunnen we twee keer per jaar dik op vakantie en dat is met hogere woonlasten minder het geval.. Ook hebben we niet echt veel gespaard doordat we laatst een nieuwe auto hebben gekocht dus zullen we de komende anderhalf jaar echt zuinig moeten leven als we dit doen. En we kunnen er volgens de planning pas over twee jaar in....

Aan de andere kant is de plek van dit nieuwbouwhuis echt uniek in de verdeling natuur/stad. En willen we ooit aan kinderen beginnen, waarvan ik denk dat de verre reizen dan toch al op een lager pitje komen te staan?

Kortom, tips zijn welkom. De besluitdatum staat op volgende week donderdag...
Alle reacties Link kopieren
Ik kon het een maand geleden niet laten om ons daar stiekem voor in te schrijven.

Voor mij zou het lijntje van vertrouwen wel een beetje gebroken zijn....
Sowieso deel je dat soort enthousiasme en bespreek je samen de mogelijkheden ook financieel. Woongenot en financien is niet alleen voor jou belangrijk maar zouden gezamelijke doelen moeten zijn.

Dat je het samen kan betalen betekent niet dat het perse nu meteen ook moet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat de knoop al bijna doorgehakt is.
Nog een tip van iemand met een nieuwbouwhuis hier: die dakkapel inderdaad niet door de aannemer laten doen, hoor! Wij hebben 2 dagen na de oplevering van ons huis een dakkapel laten zetten door een andere partij en die kostte ons 4500 euro in plaats van de 10.000 euro van de meerwerk lijst, en is om nog een meter breder. Letterlijk de hele buurt had spijt.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
20-08-2019 13:05
Gefeliciteerd!! Spannende tijd breek er aan!

Kijk ook eens bij ikea voor een keuken. Wij zijn heeeel lang op zoek geweest en bij al die keukenboeren hetzelfde gezeur: we moesten allemaal concessies doen op wat we wilden, maar wel steeds 'toevallig' rond de 20.000 aftikken.

We hebben er nu 1 van ikea: 25 jaar garantie op de deurtjes, de apparatuur is tegenwoordig bij ikea ook gewoon allemaal van prima merken: nu betalen we 6500 ex montage.

De apparatuur die ze bij ikea niet hebben zoals een inductieplaat met ingebouwde afzuiging en een quooker die kopen we gewoon zelf en worden ingebouwd door degene die het plaatst.

En wat ik superfijn vond: niet het gevoel dat je genaaid wordt, wat ik bij die keukenboeren wel altijd had.
Ja, keukenboeren zijn vreselijk: altijd nepaanbiedingen die zogenaamd alleen maar op die dag geldig zijn, en een verkoper die even de personeelsruimte inloopt om met de baas te 'overleggen' over de prijs...
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
20-08-2019 21:23
Best lastige keuze nog wel.. 20 of 30 jaar scheelt niet veel in de kosten (40 euro in de maand). Maar lineair is wel ineens 130 euro per maand duurder. Maar aan het eind van de 20 jaar heb je wel weer 12.000 euro meer afgelost.

Aan de andere kant vind ik die 130 euro extra in de maand als bestedingsruimte nu ook wel een fijn idee. De woonlasten stijgen toch al met zo'n 200 euro en dan is 330 euro ipv 200 euro ineens wel echt veel!

Nog meer mensen met goede/slechte hypotheek/badkamer/keuken - verhalen of tips?
Onze adviseur adviseerde om die 130 euro zelf opzij te zetten en dan jaarlijks (als er geen andere noodgevallen zijn geweest) extra af te lossen. Dan moet het wel mogelijk zijn om extra af te lossen. Ik vind die flexibiliteit wel fijn, maar je moet wel de discipline hebben om het ook daadwerkelijk in je huis of andere noodgevallen te steken en niet in uit eten gaan.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad je kunt een annuiteitenhypotheek zelf lineair maken dmv extra aflossing, maar je blijft zo w flexibel. Een goede adviseur zal je hierop wijzen en t voorrekenen.

Bij veel banken kun je tegenwoordig spaardoelen maken, das heel handig voor dit soort dingen. Zet je 130 eur apart van je andere (spaar)geld en in nood kun je t toch opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag moeten jullie beslissen TO, maar volgens mij zijn jullie er wel uit?
DG2015 schreef:
21-08-2019 13:32
Ja, keukenboeren zijn vreselijk: altijd nepaanbiedingen die zogenaamd alleen maar op die dag geldig zijn, en een verkoper die even de personeelsruimte inloopt om met de baas te 'overleggen' over de prijs...
Wij zitten bij een keukenboer (plaatselijk keukenboer) waar prijs prijs is, niet af te dingen. Ze leveren kwaliteit, misschien net iets duurder dan grote keten maar gewoon goed en netjes. Je krijgt gelijk een ongeveer prijs van wat het word, wil je verder werken ze hem verder uit en anders is ook goed. Kom je maand later weer terug dan gaan ze weer opnieuw rekenen. Dus niet alle ketens zijn zo.
Kiezen voor 20 of 30 jaar is beide goed, geen goede of foute keuze.
Zelf hebben wij voor 10 jaar gedaan,20 kon net niet in onze vorm en vind ik ook geen probleem, mocht over 10 jaar rente heel hoog staan zet ik hem voor jaar vast of variabel.
Zou zelf bv nooit voor 30 jaar kiezen. Vind ik te lange looptijd.

Hebben jullie nog huur of koophuis? Bij koophuis wanneer gaan jullie verkopen? Zelf voor onze lasten en de bank hoeven wij dus niet te verkopen vooraf, maar mijn gevoel zegt stel dat de huizenmarkt ineens in elkaar klapt moet ik niet toch dit jaar al te koop zetten 😬
Gelukkig hebben wij nu echt een starterswoning die niet lastig verkoopbaar zijn, maar toch. Enige wat ik echt spannend puntje vind met koop nieuwbouw.
Alle reacties Link kopieren
Nou de knoop is doorgehakt, we gaat het doen! Alle financiën zijn nu ook op orde. We zijn vorige week zelfs al langs de bouwer geweest om het huis van onder tot boven door te spreken. :hyper:

Wat de keuzes tot nu toe zijn:
- Geen dakkapel, maar wel het plafond af laten werken (nok is 6 meter hoog en ik zie mij daar nog niet op een steiger staan te wiebelen) en een mooi dakraam plus verwarming. Ook laten wij de leidingen door leggen naar zolder voor een toekomstige tweede badkamer.
- Badkamer met 1 meter laten vergroten zo dat er nu wel een bad in kan. Verder wel de standaard badkamer met een andere tegel. Je wordt namelijk zwaar gestraft als je dit ergens anders laat doen.. Nu maar hopen dat de afwerking mooi wordt.. Heb veel slechte verhalen gehoord, over dat bouwbedrijven hier vaak onderaannemers voor inhuren en dat je dan 9 boorgaten hebt voor 1 spiegel.
Iemand ervaring mee?
- We hebben voor de maximale uitbouw gekomen van 2,60 meter. de tuin blijft dan alsnog 100 vierkante meter.
- De keuken wordt ons pronkstuk. Hier trekken we ook het meeste budget voor uit. We willen de keuken niet aan de voorkant, daar komt de keukentafel. Het idee is dat de keuken in de woonkamer komt en een eiland. En dat richting de uitbouw de zithoek komt. Zo heeft degene die aan het koken is zowel contact met de keukentafel als de zithoek. Ik heb dit alleen nog nergens anders gezien, dus als iemand hier ervaring mee heeft? Ben benieuwd of dit een goede keuze is. Zo lastig alles vanaf een tekening beslissen! Het leidingwerk en de afzuiging verleggen kost trouwens al 3000 euro echt bizar... o_o
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Ik heb de tekeningen niet gezien, dus geen idee waar je het over hebt met die keuken ;) vast prachtig als jullie er zo vol van zijn
Alle reacties Link kopieren
Wat tof dat het door gaat! Keuken als hart van je woning klinkt erg fijn, evenals een tuin van 100m2! Waar in hemelsnaam is dit nieuwbouwproject? (PM?).
Alle reacties Link kopieren
Een keuken in het hart? Waar laat je de afzuigkap dan?

Maar gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
09-10-2019 23:15
Een keuken in het hart? Waar laat je de afzuigkap dan?

Maar gefeliciteerd!
In een koof erboven of in het aanrechtblad.
Alle reacties Link kopieren
Zoals deze plattegrond:

https://images.app.goo.gl/NV2eZsF9gL8mn1sF9
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
09-10-2019 23:15
Een keuken in het hart? Waar laat je de afzuigkap dan?

Maar gefeliciteerd!
Onze nieuwe inductieplaat zuigt af naar beneden.
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
10-10-2019 09:45
Zoals deze plattegrond:

https://images.app.goo.gl/NV2eZsF9gL8mn1sF9


Gefeliciteerd.

1 Puntje ter overweging. Bij optie 1, zithoek zit voor. is de afstand van bank naar tv wel relatief klein. Zeker wanneer er gezinsuitbreiding komt en niet iedereen op de bank gaat zitten/liggen kan je geen groot scherm hebben. Buren van ons hebben dit probleem.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
10-10-2019 09:45
Zoals deze plattegrond:

https://images.app.goo.gl/NV2eZsF9gL8mn1sF9
De linkeroptie zou ik sowieso niet voor gaan. Bij binnenkomst moeten mensen altijd eerst langs de TV ruimte lopen voordat ze naar boven kunnen. Dan is een ruimere hal daarin toch een stuk prettiger.

Optie 2 is met 2 eettafels een beetje vreemd en onnodig ruimte innemend. De hal is fijner, en ik zou in de hoek aan de voorkant een L of U keuken nemen.
Of als je de keuken centraal wilt: de eettafel in de hoek voorin, en de keuken op de plek tussen waar nu de bank en de kleine eettafel staat.

Edit: tekening toegevoegd. Die streepjes met gekras erdoor moet je wegdenken. En waar de keuken staat kan je bijvoorbeeld ook denken aan een kookeiland erbij, of een L vorm aan de woonkamerkant.

https://ibb.co/jgn6sn5
Bij een keuken in het midden heb je wel altijd je vaat in het zicht staan als je het niet meteen in de vaatwasser doet. En je hoort altijd overal je vaatwasser en koelkast.

Onze overburen hebben de keuken in het midden en savonds altijd de gordijnen aan de voorzijde dicht als ze aan het eten zijn omdat ze last hebben van laaghangende zon.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan de plattegrond hier niet openen maar inderdaad, met de keuken in t midden zie je altijd de zooi en heb je overal last van de herrie. Denk aan afzuiging, vaatwasser, oven ventilator, kastjes inruimen terwijl iemand in de woonkamer zit te chillen etc.

Wij hebben dit in een tijdelijke woning gehad en ik vond t verschrikkelijk. En ja het was moderne, redelijk stille apparatuur.

Mijn kids waren gewend tv kijken te kijken terwijl ik kookte, maar dat was zo bijna onmogelijk. Tv moest keihard. En vaatwasser alrijd programmeren dat hij in de nacht aanging zodat we er savonds geen last van hadden. Zou daar echt heel goed over nadenken voordat je zoveel extra geld uitgeeft aan verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de overwegingen allemaal. Dat vind ik dus ook gelijk zo fijn aan dit forum. Verschillende mensen met andere kijk op zaken dan jij zelf hebt!

Ik zie zelf ook wel in dat er ook een aantal nadelen aan een keuken midden in de kamer kleven. Voorin het huis zou dus de eetkamertafel komen (oorspronkelijk plek van de keuken) en achterin het huis de woonkamer bij de openslaande deuren. Er moet dus goede raambekleding komen voor, anders zit je inderdaad in de zon!

Het voordeel is wel dat wij eerder een keuken midden in de kamer hebben gehad toen we een groot appartement in de Randstad huurde (was een grote ruimte). Ik heb toen inderdaad gezien dat je een opgeruimde keuken moet hebben en je vaatwasser beter aan kan zetten als de visite naar huis is. Wel konden wij de tv nog prima horen ;-)
Alle reacties Link kopieren
En nog even een update over de keukenboeren..
- We zijn bij Superkeukens geweest, je krijgt daar echt veel waar voor je geld. Wel jammer dat ze weinig keus hadden in kleuren composiet voor het blad.
- We gaan nog naar Bruynzeel, maar twijfelen of dit in ons budget past.
- Bij de Keukenconcurrent hebben we geen keuken naar onze smaak kunnen vinden.
- Er staat nog een afspraak bij de keukenleverancier van de bouwer, maar we twijfelen of we er daar uit gaan komen.
- Bij Ikea een zeer fijne afspraak gehad, daar krijg je dus ook echt waar voor je geld. Wat ik jammer vind is dat Ikea wel heel goed nadenkt over de inrichting van je lades, maar geen stopcontact uit het blad van een kookeiland kan laten komen. Je merkt dat toch een beetje dat dit niet hun core-business is..

Dus het gaat nu nog tussen de Keukenconcurrent, Bruynzeel en de aangewezen keukenleverancier :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de keuken van Bruynzeel er allemaal zo goedkoop uitzien. Ik was tevreden over i-kook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bruynzeel heeft hele betaalbare keukens en hele dure. Die hoeven er echt niet goedkoop uit te zien!
Alle reacties Link kopieren
Sterre1988 schreef:
16-10-2019 17:42

- Bij Ikea een zeer fijne afspraak gehad, daar krijg je dus ook echt waar voor je geld. Wat ik jammer vind is dat Ikea wel heel goed nadenkt over de inrichting van je lades, maar geen stopcontact uit het blad van een kookeiland kan laten komen. Je merkt dat toch een beetje dat dit niet hun core-business is..
Dan koop je dat stopcontact toch zelf? De aannemer timmert dat er wel in voor je hoor. Als je een stenen blad hebt en je vraagt om een uitsparing in het blad, zagen ze dat gewoon voor je. Anders doet de aannemer dat.

Bij ikea heb je wat dat soort hippe dingen inderdaad minder keuze.

Wij hebben daarom bij ikea de keuken besteld, maar de luxe inductieplaat met ingebouwde afzuiging naar beneden, los gekocht. Evenals een quooker.

Ikea heeft wel de lades onder de inductieplaat korter gemaakt zodat het afzuiggebeuren er achterlangs past.

Wij vonden nergens de kleur van onze keuze en wilden niet 2500 extra betalen, dus hebben we de keuken met massief houten deurtjes besteld en de boel geverfd.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten nu bijna aan het eind van ons nieuwbouwproject. Huis wordt ergens begin komende maand opgeleverd. Wij zijn erg blij met onze keuze voor een nieuwbouwhuis! Alles zelf uit kunnen zoeken. Maar er zit wel veel werk en tijd in en het duurt nog even voordat alles echt klaar is. We zijn ook blij met onze aannemer, er is geen enkele vertraging geweest (hebben nog geen sleutel, dus wie weet komt er nog wat). Alles was prefab en ze hebben binnen 8 maanden gebouwd en zoals het er nu dus uitziet opgeleverd.

Wij hebben wel alleen de noodzakelijke dingen door aannemer laten doen zoals schuifpui en dakraam aangezien dat later een hoop gedoe is om te laten doen. Natuurlijk stopcontacten en lichtpunten etc ook door aannemen laten doen want je wil zelf niet constant moeten werken in een betonwand. De aannemen vraagt idd werkelijk de hoofdprijs! Kijk en vergelijk heeeeeel goed. Daar kan je echt een hoop geld op besparen. Tuin laten afgraven kon ook meteen door de aannemer gedaan worden, best prima prijs dit keer en fijn dat dat meteen gedaan wordt. Alleen ligt er nu een dun laagje kleigrond. Ook niet al te best dus. Dus we zijn blij dat we dat ook zelf gaan doen.

De badkamer van de leverancier hebben wij van onze toekomstige buren gehoord dat dat inderdaad echt belachelijk slecht gedaan is. Tegelwerk waarbij de voegen niet in 1 lijn doorlopen maar halverwege de andere tegel zitten. Beschadigde tegels, kranen etc. Erg slecht gedaan!! Wij hebben gelukkig niet bij hen gedaan,maar doen ook dat zelf.

Nogmaals, blijf goed nadenken en ga niet klakkeloos met de aannemer/leverancier in zee voor dingen. Onze leverancier was ook belachelijk duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven