nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Wij hebben onlangs gehoord dat we een optie hebben op een nieuwbouwhuis wat we erg graag wilden! Het gaat om projectbouw, een 2/1kap woning. Erg spannend allemaal, dus ik hoop de nodige inspiratie en tips op te doen in dit topic ;)
Nu zijn we druk bezig met bedenken hoe we alles gaan financieren; hypotheek, meerwerk etc. Flinke klus nog.
Tvp, KA overeenkomst getekend en nu druk met overgeprijsde meerwerkopties, keuken en badkamer. Ben er nu al zo klaar mee. Ik dacht dat een nieuw huis leuk was?!

Met interesse de bijdragen voor keramisch parket gelezen, wij gaan ons ook nog oriënteren op een gietvloer. Verder stopcontacten etc. en dat terwijl er nu eerst nog gesloopt moet worden. Waarom die haast?
Gefeliciteerd Minimaxi met je loting.

Meerwerk is altijd duurder dan je denkt maar alles achteraf nog laten doen is ook kostbaar hoor en vaak meer werk. Ik geloof dat je moet rekenen met 10% op de koopprijs gemiddeld.

Hier ligt alles nog op schema om in november te beginnen met bouwen, de hypotheek was trouwens na aanvraag in 2 dagen rond, dat was wel heel fijn.

We hebben al verschillende vloeren gekeken en zijn er uit dat het in ieder geval visgraat pvc gaat worden op de vloerverwarming, het merk en de kleur twijfelen we nog over.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk minimaxi dat je bent ingeloot! Dan kan het traject maar beginnen. Is er al een planning wanneer ze gaan starten met de bouw?

Jusa, wat jammer dat je er nu wel klaar mee bent. Het zou inderdaad een leuke tijd moeten zijn. Is het prefab of reguliere bouw? Bij prefab moet je namelijk in een heel vroegstadium alles doorgeven om t te kunnen bestellen.

_inkie_, wat fijn dat de start bouw er aan zit te komen. Hebben jullie dat ook een feestje met alle nieuwe buren?

Wij zitten te wachten tot we naar de notaris kunnen voor de overdracht van de grond. Ze verwachten binnen nu en 5 weken te starten met de bouw.
Alle reacties Link kopieren
wie van jullie heeft er een houtkachel met rookkanaal laten aanleggen in de nieuwbouwwoning?

Heb net een prijsopgave ontvangen, en ben even benieuwd wat dit bij jullie kost? En heb je al ervaring, vind je het de prijs waard?

€1.800,- rookkanaal
€1.000,- arbeid
€1.200,- koof beneden + verdiepingen (optioneel, kunnen we ook zelf doen natuurlijk)

En dan natuurlijk nog de kosten voor de haard zelf, in ons geval €2.400,-.

Het lijkt ons echt heerlijk! Vrienden hebben een houtkachel en nu met t koudere weer zitten we gezellig te borrelen met t vuur aan. Fantastisch. Maar t kost allemaal al zo veel..

Daarom opzoek naar ervaringen! En wellicht dat t dus goedkoper kan.
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem wij hebben geen houtkachel, maar ik heb wel gehoord dat je rekening moet houden met de vloerverwarming. Als je vloerverwarming op de eerste verdieping hebt, kun je daar niet zomaar een rookkanaal doorheen aanleggen. Daar moet met de bouw rekening mee gehouden worden met een leidingvrije zone.
En check even of het goed kan met mechanische ventilatie. Daar kunnen ook haken en ogen aan zitten. De details weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Zizo, bedankt voor je reactie.

We hebben een sparingszone aanlaten leggen in de kanaalplaatvloeren. Dus dat komt helemaal goed.

En over de mc heb ik navraag gedaan, moet ook geen problemen opleveren. Bedankt voor de tip.

Verder niemand een houtkachel??
Nee geen houtkachel hier, dat mag niet in ons appartement maar ik heb wel eens prijzen voorbij zien komen en dan lijkt me dit aardig normaal. Dat ging ook ruim over de 6000 euro.
Zonnebloem1990 schreef:
09-11-2017 07:06
Zizo, bedankt voor je reactie.

We hebben een sparingszone aanlaten leggen in de kanaalplaatvloeren. Dus dat komt helemaal goed.

En over de mc heb ik navraag gedaan, moet ook geen problemen opleveren. Bedankt voor de tip.

Verder niemand een houtkachel??
Wij hebben recent een houtkachel aangeschaft. De openhaard die er zat was lek. Er moest een nieuw rook kanaal worden ingebracht, schouw worden gemaakt en de kachel. Volgens mij was t zeker 8000 euro. Superblij mee, echt t centrum van onze woonkamer. Al veel aangehad. Geeft veel sfeer, warmte en zo'n lekkere geur!
Alle reacties Link kopieren
AnneAnna; bedankt voor je reactie! Dat is ook precies onze reden dat we graag een houtkachel willen aanschaffen, de gezelligheid & sfeer.

We gaan vandaag nog een winkel bezoeken en een offerte opvragen. Als de prijs ongeveer gelijk is gaan we de knoop doorhakken!

Kan echt niet wachten!

Ondertussen is ook eindelijk de bouw gestart. Moeten nog wel naar de notaris, die heeft niet eerder tijd dan begin december.

Hoe is de status bij de rest?
Alle reacties Link kopieren
Minimaxi schreef:
12-10-2017 11:15
Hallo allemaal,
Wij hebben onlangs gehoord dat we een optie hebben op een nieuwbouwhuis wat we erg graag wilden! Het gaat om projectbouw, een 2/1kap woning. Erg spannend allemaal, dus ik hoop de nodige inspiratie en tips op te doen in dit topic ;)
Nu zijn we druk bezig met bedenken hoe we alles gaan financieren; hypotheek, meerwerk etc. Flinke klus nog.
In projectbouw is de aanneemprijs vaak behoorlijk competitief. De aannemers concurreren flink, dus de prijs die je voor de bouw van de woning zelf betaalt (los van de grond) is relatief laag (zou hoger zijn als je zelf een woning laat bouwen bij een aannemer). Dat betekent wel dat ze moeten verdienen op meerwerk. Hou dus een flink budget achter voor je meerwerk. Voordeel is dat bij nieuwbouw je meerwerk volledig mee kunt financieren in je hypotheek (anders dan bij verbouwen bestaande woning). Mijn ervaring is dat een makelaar de kosten die je nodig hebt voor meerwerk nogal onderschat (ze willen dat je snel de woning koopt en dan ben je hun probleem niet meer).

Ik heb 25% van de bouwkosten van de woning (bouwkosten van de woning kun je zelf uitrekenen door het bedrag van de grond af te trekken van de koopprijs) aangehouden als budget voor het meerwerk. Dan zit ik wel ruim (hoop wat over te houden), maar loop je in ieder geval niet het risico dat als je uiteindelijk nog iets wil dat je een nieuwe hypotheekaanvraag moet doen.

Met alles van onderstaande dingen ben je een stuk goedkoper uit als je het zelf zou doen dan via de meerwerkkeuzeopties. Maar, bedenk of je na de bouw nog alles wil gaan of kunt aanpassen. Waar bij mij grootste deel van de meerwerkkosten in gingen zitten:

- Wilde geen opdekdeuren, maar stompe deuren (check ook meteen of je bovenlicht hebt of niet, ik vind het niet mooi, maar omdat het een stuk goedkoper is wordt het in veel projecten wel als standaard geleverd). Reken op makkelijk 500 euro per deur extra omdat je ook andere (houten ipv metalen) kozijnen nodig hebt. En ook je deurbeslag kan aan de prijs zijn. Dit kun je later zelf aanpassen, maar dan heb je weer nadeel dat je al een afdruk van je oude beslag op je deur hebt zitten.

- Keuken: standaardkeuken was erg karig. Je krijgt wel wat geld terug voor inleveren standaardkeuken, maar blijft lastig. Konden evt. wel bij andere partij keuken kopen, maar dan zouden we veel minder geld terugkrijgen en kwam er allemaal meerwerkkosten bij voor het verleggen van de leidingen wat nu wel inclusief was. Ook zou de oplevering dan later zijn omdat je eigen keukenleverancier pas mag komen inmeten nadat de woning is opgeleverd en de leverancier van de aannemer kan wel al eerder naar binnen. Scheelt je paar maanden. Wordt zo duur als je het zelf maakt.

- Badkamer: standaard zat er niets in waar je mee uit de voeten kon. Geen douchescherm bijvoorbeeld. Dus ook hele badkamer erin, bij vaste leverancier "ivm garantie" maar tegen flinke prijs. Tegels nog geupgraded, is ook al snel weer paar duizend euro.

- Stopcontacten / loze leidingen etc. Je kunt nooit genoeg stopcontacten hebben. Ook stopcontact buiten op balkon laten aanleggen (en kraantje) en laten verplaatsen zodat ze beetje met inrichting overeenkomen (zodat je stopcontacten naast je nachtkastjes hebt ipv achter je bed). Denk ook aan je internetkabels: iedereen denkt: we hebben toch wifi, maar die moderne huizen zijn flink geïsoleerd waardoor het signaal beperkt wordt en we gebruiken ook steeds meer data. Dus voor alle televisies wil je een datakabel kunnen trekken zodat je je netflix in 4K kunt kijken en nog beetje fatsoenlijk kunt internetten. En je plafondcontactdozen voor je lampen. Bedenk goed of je bijv. maar een lamp in het midden wil ophangen of dat je twee lampen in je kamer op ieder een derde van de kamer. Bij elkaar was ik daar zo'n 5000 euro kwijt.

En na de oplevering komt natuurlijk nog het stucwerk. Dit kon je bij de bouw laten doen, maar was belachelijk duur en bovendien kan je het beste even een maandje wachten om scheuren zoveel mogelijk te voorkomen. De kosten hiervan liggen rond de 15 euro per meter, voor plafond 20 euro per meter als je de naden ook dicht wil laten zetten in je plafond. Best een flinke kostenpost dus. Je kunt ook besluiten om te schuren en te schilderen, maar meestal worden nieuwbouwprojecten behangklaar opgeleverd. Dat is eigenlijk nog niet geschikt om direct te overschilderen: er zitten oneffenheden en putjes in, dus een stuclaagje is wel praktisch.
Alle reacties Link kopieren
jusa schreef:
20-10-2017 23:42
Tvp, KA overeenkomst getekend en nu druk met overgeprijsde meerwerkopties, keuken en badkamer. Ben er nu al zo klaar mee. Ik dacht dat een nieuw huis leuk was?!

Met interesse de bijdragen voor keramisch parket gelezen, wij gaan ons ook nog oriënteren op een gietvloer. Verder stopcontacten etc. en dat terwijl er nu eerst nog gesloopt moet worden. Waarom die haast?
Als je een gietvloer wil, moet je dit ook vrij vroeg beslissen als je vloerverwarming krijgt. Bij een gietvloer is de laag op je vloerverwarming dun, dus krijg je grote kieren onder je deuren als je de vloer niet wat laat verhogen. Je kunt natuurlijk een dikkere laag op je vloer laten leggen, maar dan wordt je vloerverwarming een stuk minder efficiënt.
Alle reacties Link kopieren
Even uppen.

Onze woning wordt in het voorjaar opgeleverd. Ik zit na te denken over de tuin en lees verschillende verhalen.
We hebben ongeveer 100 m2 tuin achter. Hier willen we twee terrassen en gras. Langs de kanten borders met planten. En aan de voorkant een oprit voor twee auto's + een tuintje.
De oprit willen we laten bestraten. De tuin achter en voor willen we zelf doen. Iemand tips hoe dit aan te pakken? We hebben kleigrond. Kunnen we het zelf schoffelen/omspitten? Of moet dit uitbesteed?
Wie heeft tips?
Zizo schreef:
24-11-2017 18:11
Even uppen.

Onze woning wordt in het voorjaar opgeleverd. Ik zit na te denken over de tuin en lees verschillende verhalen.
We hebben ongeveer 100 m2 tuin achter. Hier willen we twee terrassen en gras. Langs de kanten borders met planten. En aan de voorkant een oprit voor twee auto's + een tuintje.
De oprit willen we laten bestraten. De tuin achter en voor willen we zelf doen. Iemand tips hoe dit aan te pakken? We hebben kleigrond. Kunnen we het zelf schoffelen/omspitten? Of moet dit uitbesteed?
Wie heeft tips?
Wij hebben hetzelfde denk ik zo. Wij hebben het voor laten doen en achter zelf gedaan. Het gras hebben we laten leggen, want dat was niet zoveel extra en kwam met duidelijk meer kwaliteit.
Wij hebben wel een laag van de klei afgehaald, wat een klote werk is. Daarna weer aarde er op geschept(15m3). Heeft wel wat kracht gekost maar ligt er mooi bij. Het terras is bij ons trouwens onderheid ivm een tuinkamer en zakkende grond.
De gedacht was bij ons eerst ook twee terras maar het is een groot terras en gras met borders geworden. Dit omdat er voor onze kinderen dan meer speelruimte is
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan de grond eerst afgraven en nieuw zand/grond storten. We twijfelen nog over het aanleggen van drainage. Dit hebben we in onze huidige tuin wel en je ziet duidelijk het verschil met de buren die geen drainage hebben.

Laten/gaan jullie drainage aan leggen?

Voor het aanleggen van de tuin laten we alleen een stratenmaker komen, de rest gaan we zelf doen.

Wij twijfelen nog tussen 1 of 2 terrassen.

Hoe diep en breed is jullie achtertuin?
Onze tuin is 10 bij 10. Met daarin nog een schuurtje 1,5 bij 2,5.

Wij hebben een terras van 3,75 bij 9,10(breedte huis + garage). Daar komt dadelijk een tuinkamer op van 6 bij 3,5(breedte huis ong).

Er ligt trouwens onder onze oprit ook puin want moet schelen in het verzakken.

Wij hebben trouwens geen drainage. Onze ondergrond is een klei/veen. Zakt dus maar water zakt niet gelijk weg.
Alle reacties Link kopieren
Leonie en zonnebloem, bedankt voor jullie reacties.
Onze tuin is 11 bij 10 meter, met nog een klein deel van de garage erin. In totaal ongeveer 100 m2.
Ik las al dat je ongeveer 25 cm moet afgraven voor gras en kleine planten. Wil je een struik of boompje, dan moet het 65 cm.
Hoe graven jullie het af? Met een kraantje? Of gewoon met de schop? Het lijkt me een rotklus, maar financieel is het aantrekkelijker om de tuin zelf te doen. Hmm toch maar even goed over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Als ik hoor wat vrienden allemaal kwijt zijn bij een nieuwbouwhuis dan vergissen ze zich allemaal in de uiteindelijk kosten (vallen veel hoger uit) om het huis goed bewoonbaar te maken en leuk in te richten etc. (denk aan keuken, badkamer, afwerking, vloeren, tuin, etc, etc).

Daarnaast zitten vaak mensen met dubbele lasten voor een tijdje (grond betaal je al direct als ik mij niet vergis en dan steeds meer naarmate de bouw verder gaat). Dat zijn natuurlijk ook flinke 'kosten'.

Al met al zou ik nooit aan een nieuwbouwhuis beginnen. Ik zou veel eerder kiezen voor een recent gebouwd huis (dus wel de gemakken van nieuwbouw maar niet de lasten).
Alle reacties Link kopieren
Bij een recent gebouwd huis zullen de kosten voor die mooie keuken/badkamer/vloer/etc. ook gewoon doorberekend zijn in de verkoopprijs. Het voordeel wat je wel hebt is dat je inderdaad niet zit met dubbele lasten tijdens de bouw.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
30-11-2017 11:22
Bij een recent gebouwd huis zullen de kosten voor die mooie keuken/badkamer/vloer/etc. ook gewoon doorberekend zijn in de verkoopprijs. Het voordeel wat je wel hebt is dat je inderdaad niet zit met dubbele lasten tijdens de bouw.
en jij denkt dit serieus? maar natuurlijk niet.

Als jij 10.000 euro in een nieuwe keuken steekt dan hou je daar max 5000 in de verkoopwaarde aan over, idem voor je tuin en badkamer.
Alle reacties Link kopieren
Afgraven tuin: wij hebben ook klei grond en hebben het met de buren samen laten afgraven. Zo'n 30 cm eraf. Dat was ook wat meerdere partijen aangaven.
Daarna is meteen zand gestort. ( wit waar straatwerk kwam en tuinaarde waar beplanting kwam)
Goede deal kunnen maken.

Zelf doen kan maar al van veel mensen die dat hebben gedaan gehoord dat ze spijt hebben. Zwaar en veel werk en afvoeren van de grond kost ook best wat.

Extra budget: heb het al vaak gelezen en denk dat het ook wel klopt ( afhankelijk hoe uitgebreid en luxe je wilt) dat je 25 % extra moet regenen op de von prijs. ( en dus niet op enkel bouw gedeelte wat iemand opperde!)
Wij zitten er net onder omdat de uitbouw bij de von is getrokken.
Met 25 % van de bouw prijs ( dus zonder grond) is wel erg krap.



@nepadmin ik dacht eerst ook dat nieuwbouw echt niet handig was en veel duurder dan gedacht maar zou het zo weer doen.
Is echt niet altijd dat je goedkoper met bestaande bouw uit bent.
Maar jij bent niet voor nieuwbouw dat is duidelijk, waarom lees je hier ;-)

Voor ons was nieuwbouw net de kans in deze buurt. Bestaande bouw was te hoog voor ons budget ( omdat de kk erbij kwamen....en je 9 van de 10 keer ook nog geld in 't huis moet stoppen)

We hebben nu incl al het meerwerk, keuken, tuin ed ook dat bedrag uitgegeven wat de vp waren van de bestaande huizen.
Enkel de kk waren we niet kwijt en daarbij zelfs groter huis en precies zoals wij willen!!

Daarbij is ons huis nu half jaar nadat we er wonen al 40k meer waard dan wij erin gestopt hebben
( speelt natuurlijk ook mee dat de huizenmarkt aangetrokken is)
nepadmin schreef:
30-11-2017 14:06
en jij denkt dit serieus? maar natuurlijk niet.

Als jij 10.000 euro in een nieuwe keuken steekt dan hou je daar max 5000 in de verkoopwaarde aan over, idem voor je tuin en badkamer.
Misschien voorheen als ik nu mijn nieuwbouw huis verkoop maak ik er echt winst op ondanks dat we ons huis pas een half jaar hebben.
De prijzen stijgen gewoon erg hard. Hoer worden onze huizen opnieuw gebouwd worden deze zijn al een ton duurder zonder extra’s.
Alle reacties Link kopieren
leoni schreef:
01-12-2017 06:02
Misschien voorheen als ik nu mijn nieuwbouw huis verkoop maak ik er echt winst op ondanks dat we ons huis pas een half jaar hebben.
De prijzen stijgen gewoon erg hard. Hoer worden onze huizen opnieuw gebouwd worden deze zijn al een ton duurder zonder extra’s.
Dat de huizenprijzen stijgen staat los van het feit dat het nieuwbouw betreft of niet... ieder huis in NL is in waarde gestegen.
Alle reacties Link kopieren
nepadmin schreef:
30-11-2017 10:23
Als ik hoor wat vrienden allemaal kwijt zijn bij een nieuwbouwhuis dan vergissen ze zich allemaal in de uiteindelijk kosten (vallen veel hoger uit) om het huis goed bewoonbaar te maken en leuk in te richten etc. (denk aan keuken, badkamer, afwerking, vloeren, tuin, etc, etc).

Daarnaast zitten vaak mensen met dubbele lasten voor een tijdje (grond betaal je al direct als ik mij niet vergis en dan steeds meer naarmate de bouw verder gaat). Dat zijn natuurlijk ook flinke 'kosten'.

Al met al zou ik nooit aan een nieuwbouwhuis beginnen. Ik zou veel eerder kiezen voor een recent gebouwd huis (dus wel de gemakken van nieuwbouw maar niet de lasten).
Haha natuurlijk wel de lasten! Je koopt dan namelijk het huis voor niet alleen de grondprijs + bouwprijs, maar ook de prijs voor meerwerk dat al is uitgevoerd, de kosten van de dubbele lasten van de vorige eigenaar, een vergoeding voor het bouwrisisco dat die gelopen heeft, overdrachtsbelasting, makelaarskosten etc etc.

Dat je er niet bij een aparte plek voor hoeft af te rekenen betekent natuurlijk niet dat je er niet voor betaalt. De persoon die nieuwbouw bouwt wordt beloond voor dat risico en de dubbele lasten door een hogere waarde van zijn huis wanneer het gereed is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat hier al even niet gereageerd is, maar ik blaas graag nieuw leven in dit topic.

Mijn vriend en ik hebben in mei getekend voor een 2 onder 1 kap. In december hebben we getekend bij de notaris en een paar weken geleden zijn ze gestart met graven. We hebben nu een mooi zwembad. 😜

Het is een woning met een Vlaams landelijke stijl. Het wordt een wijk van 39 huizen, vrijstaande, half vrijstaande, 2 onder 1 kap woningen en rijwoningen. Wij vinden het super mooi! Het wachten duurt alleen zo lang. Het tegelwerk voor de badkamer hebben we door gegeven en de keuken is uitgekozen. De keuken hebben we zelf moeten regelen. Verder kiezen we voor een uitbouw, een dakkapel (de buren kiezen hier ook voor, we vinden het niet mooi als die van ons heel anders is, nu krijgen we ook een mooie dakkapel in de stijl van het huis), doorgang tussen keuken en garage en we hebben gekozen voor vloerverwarming in de badkamer, verder komen er boven standaard radiatoren. Beneden ook standaard vloerverwarming.

Waar ik benieuwd naar ben voor degene die al bijna klaar zijn met de bouw of al wonen in hun nieuwbouw huis, hoelang heeft het bij jullie geduurd vanaf ruwe begane grond tot oplevering? Bij ons is de verwachting dat in maart de ruwe begane grond er ligt.

Heeft er iemand wel gekozen voor stuken i.p.v. renovlies wat je nu veel hoort? En iemand een houten vloer? Goede ervaringen bij een bepaalde zaak?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven