nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
@jua Was dat zonder alles prefab? Denk dat ze bij ons wel prefab dekvloer hebben en dak sowieso. Maar de rest volgens mij niet..
Jouw post geeft me wel weer even bevestiging/hoop. Dankje! Haha
Alle reacties Link kopieren
jua schreef:
03-02-2018 23:14
12-18 mnd vind ik ook lang voor de bouw. Hier vaak 260 werkbare dagen.
Ons huis in juni begonnen en maart erna klaar. Daar zat nog bouwvak en vertraging door vorst tussen.
In de nieuwbouw wijk waar we wonen worden de meeste projecten wel binnen een jaar gebouwd.

Keuken kon hier ook gewoon tijdens de bouw ingemeten worden. Uiteraard kon dat tijdens kijkdagen maar je kon met de uitvoerder ook een afspraak maken daarvoor. Ik ben zelf ook nog met iemand tijdens bouw voor de dakkapel gaan meten.
Leidingplan ook doorgeven, dat moest wel al vroeg in de bouw.

Wij zijn zo'n 6 weken na oplevering verhuisd. En er moet nog best wat gebeuren. Strakke planning, dat wel.
Buren zelfs al na 3 weken erin maar die hebben minder gedaan ( alle murw gespoten en laminaat gelegd, keuken vanuit bouw werd ook pas na oplevering geplaatst)
We waren een van de laatste. Meeste zaten er binnen 2 mnd in.
260 werkbare dagen = 12 maanden. Tenminste, als er geen enkele vertraging door vorst of wind. 260 is het maximaal aantal werkbare dagen in een jaar. Dus dan is 12-18 maanden toch niet zo vreemd? Hoeft maar maandje te vriezen, in de zomer een paar weken te warm te zijn en nog een keer een flinke storm er doorheen en je bent zo een maand of 2 a 3 verder.
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
03-02-2018 23:25
@jua Was dat zonder alles prefab? Denk dat ze bij ons wel prefab dekvloer hebben en dak sowieso. Maar de rest volgens mij niet..
Jouw post geeft me wel weer even bevestiging/hoop. Dankje! Haha
Hangt er natuurlijk ook vanaf of vergunningen al rond zijn en vooral of de bouwers de materialen al hebben! Heipalen wacht je tegenwoordig al snel een half jaar op. Dus als die niet besteld zijn kan de bouw niet van start. Of je moet kiezen voor boren ipv heien.
Alle reacties Link kopieren
@stampertje Die werkbare werkdagen wordt pas over gesproken als de ruwe begane grond erin ligt. Dus heeft niets te maken met vergunningen die rond zijn. Daarnaast zegt ze dat de bouw van haar huis van juni tot maart heeft geduurd.
Het is indd heel normaal dat ze over 260 werkbare werkdagen praten, bij ons staan er 250 dagen voor. Maar dat is een maximum. Het is heel uitzonderlijk als ze er zolang over doen. Een jaar heeft daarnaast ongeveer maar 180 werkbare werkdagen.. denk aan bouwvak die afvalt, kerst en alle dagen met onwerkbaar weer. Dus denk niet dat Jua zich vergist en ik ga er vanuit dat als zij dat hele traject al door is gekomen zij echt wel weet waar ze over praat.

Bij ons is de bouw ookal van start gegaan dus wat je zegt is gelukkig niet meer van toepassing bij ons :)
Alle reacties Link kopieren
Dem89 precies!

We hebben het proces idd achter de rug. En om ons heen wordt nog zeer gebouwd en meeste binnen jaar vanaf ruwe begane grond gerekend.

Bij ons was het tunnelbouw wat niet vaak wordt gebruikt.
Verder in de wijk ook prefab ( hele muren) maar ook blokbouw
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
04-02-2018 00:07
@stampertje Die werkbare werkdagen wordt pas over gesproken als de ruwe begane grond erin ligt. Dus heeft niets te maken met vergunningen die rond zijn. Daarnaast zegt ze dat de bouw van haar huis van juni tot maart heeft geduurd.
Het is indd heel normaal dat ze over 260 werkbare werkdagen praten, bij ons staan er 250 dagen voor. Maar dat is een maximum. Het is heel uitzonderlijk als ze er zolang over doen. Een jaar heeft daarnaast ongeveer maar 180 werkbare werkdagen.. denk aan bouwvak die afvalt, kerst en alle dagen met onwerkbaar weer. Dus denk niet dat Jua zich vergist en ik ga er vanuit dat als zij dat hele traject al door is gekomen zij echt wel weet waar ze over praat.

Bij ons is de bouw ookal van start gegaan dus wat je zegt is gelukkig niet meer van toepassing bij ons :)
Ik heb het helemaal niet over die vergunningen in relatie tot die werkbare dagen. Dus snap niet zo goed waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
jua schreef:
05-02-2018 20:45
Dem89 precies!

We hebben het proces idd achter de rug. En om ons heen wordt nog zeer gebouwd en meeste binnen jaar vanaf ruwe begane grond gerekend.

Bij ons was het tunnelbouw wat niet vaak wordt gebruikt.
Verder in de wijk ook prefab ( hele muren) maar ook blokbouw
Maar fijn dat je het met me eens bent dat 250 werkbare dagen en 18 maanden dus niet raar is. Zoals je eerder wel aangaf.
Alle reacties Link kopieren
Je had eerst in heb post staan dat jua zich misschien vergist. Daarna is die post weggehaald en heb je t opnieuw geformuleerd. En je negeert mijn comment. Jij spreekt over werkbare dagen. Maar die werkbare werkdagen gaan pas in als de ruwe begane grond er ligt. Dus dan kan t wel in jua dr contract staan, bij mij staan er ook 250 werkbare werkdagen, maar ze zegt dus dat t veel sneller is gebouwd dan die werkbare werkdagen die er voor stonden. Dus ja, ze zegt dus eigenlijk dat t wel gek is als ze er 18 maanden tot 24 maanden over doen. Waarom wil je zo graag gelijk hebben? Is toch alleen maar positief dat die schatting dus korter is dan die 250 werkbare werkdagen..
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
03-02-2018 23:49
Hangt er natuurlijk ook vanaf of vergunningen al rond zijn en vooral of de bouwers de materialen al hebben! Heipalen wacht je tegenwoordig al snel een half jaar op. Dus als die niet besteld zijn kan de bouw niet van start. Of je moet kiezen voor boren ipv heien.
Wij hebben de palen geboord en hadden ook een wachttijd van 4 mnd. Dus helaas gaat die vlieger niet meer op.
Alle reacties Link kopieren
DEM89 schreef:
08-02-2018 06:55
Je had eerst in heb post staan dat jua zich misschien vergist. Daarna is die post weggehaald en heb je t opnieuw geformuleerd. En je negeert mijn comment. Jij spreekt over werkbare dagen. Maar die werkbare werkdagen gaan pas in als de ruwe begane grond er ligt. Dus dan kan t wel in jua dr contract staan, bij mij staan er ook 250 werkbare werkdagen, maar ze zegt dus dat t veel sneller is gebouwd dan die werkbare werkdagen die er voor stonden. Dus ja, ze zegt dus eigenlijk dat t wel gek is als ze er 18 maanden tot 24 maanden over doen. Waarom wil je zo graag gelijk hebben? Is toch alleen maar positief dat die schatting dus korter is dan die 250 werkbare werkdagen..
Het gaat erom dat er werd gezegd dat 1-1,5 jaar bouwtijd erg lang was. En vervolgens dat voor die bouw een maximum van 250 werkbare dagen vaststond. In één bericht.

250 werkbare dagen is ongeveer 1,5 jaar. Dus dan is die 1-1,5 jaar schatting geen probleem.

Waarom doe je zo moeilijk?
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is gewoon dat ik dat los van elkaar zie. De maximum werkbare werkdagen na ruwe begane grond die ze erover mogen doen en de schatting hoe lang ze ermee bezig zijn.
Up

Dag allemaal,

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht, de bouw is inmiddels in volle gang.

Keuken, badkamer en vloer zijn uitgezocht, maar de muren... wat is wijsheid?

Hier succesverhalen met stuc? Of een stuc-laagje?

Ik ben ook benieuwd hoe de mensen het renovlies bevalt nu het er al even op zit.
Zou je het weer doen?
Of juist niet?

ander alternatief is de muren egaliseren en alles verven, maar dat gaat de werking van de muren niet tegen natuurlijk.

Mijn man zou het liefst de eerste 3 jaar lang helemaal niks met de muren doen, dat kan ik ook begrijpen...gezellig is anders.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Harley,

Ons nieuwbouwhuis is ook in aanbouw. Zelf laat ik de muren stucen, het kan inderdaad voorkomen dat hier scheuren in voorkomen, maar dat kan je na een tijdje makkelijk laten bijwerken.

Renovlies uiteindelijk eraf halen lijkt mij een grotere klus.
Hi Essychan,

Wat fijn dat je reageert.
Dat lijkt mij uiteindelijk ook. Tegelijkertijd denk ik echter ook: als het renovlies hartstikke mooi zit en blijft, dan hoeft het er ook niet af... :)
Om na ong 3 jaar alsnog te laten stuken vind ik ook niet een heel chill idee.

En zo blijft het dus in de rondte gaan... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Niks doen lijkt me ook niet fijn. Je wilt wel gelijk mooi wonen. Omdat ik zelf ook nog wacht heb ik geen ervaringen. Maar van alles wat ik erover heb gelezen vond ik gelijk stucen en over 3 jaar eventueel bijwerken de beste optie.
Haha nee... denk ook niet dat ik er erg gelukkig van zou worden. ;)
Mja, ik hoop dat hier heel wat ervaringsdeskundigen aanwezig zijn om daar wat duidelijkheid in te kunnen verschaffen. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zit het Renovlies er nu 3 jaar op en Is nog heel mooi.
Buren hebben veel scheuren in het stucwerk, andere buren gewoon behang wat loskomt in de hoeken. Mensen van een eerder blok hebben ook stucwerk, wat alleen in de hoeken wat kleine scheuren heeft. Kan dus verschillen, ligt geloof ik ook aan hoe droog het huis is.
Alle reacties Link kopieren
Wij kiezen ook voor stucwerk. Vind ik nog steeds mooier dan renovlies, ook als je last van wat scheuren hebt. Dat risico nemen we dan maar.. Ons huis wordt deze week wind en water dicht gemaakt, dus hopelijk kan het dan nog goed drogen voor de oplevering over een half jaar.
Alle reacties Link kopieren
Overigens hebben we dus gewoon gladde strakke muren met Renovlies. Je ziet nergens randjes/naadjes en ziet geen verschil met stucwerk. Mensen vragen bij ons altijd wat er op de muur zit aangezien je t niet kunt zien.
@ Sprietgras, wat fijn dat het er 3 jaar later nog steeds mooi uitziet! Dat stemt me iets positiever tov renovlies.

@ DEM89, dat is fijn wind- en waterdicht!

Grappig dat de een wel verschil tussen stuc en renovlies ziet en de ander niet.
Geen idee of ik het zou zien. :sherlock:
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me hier ook.
Maandag gaan we de KAO tekenen voor ons nieuwbouwhuis.

We gaan van een 185m appartement naar een 160m 2 onder een kapper.
Dus wel wat inleveren qua ruimte en weer trappen lopen. Maar ja de vrouw wilde toch weer graag een tuin, en het scheelt ons wel zo'n 1000 euro in de maand, wat ook niet verkeerd is.
Wordt een modern huis met overal vloerverwarming/koeling, zonnepanelen, warmte pomp, kunststof kozijnen etc. dus dat is wel prima.

Maar voordat het geld oplevert moeten we wel eerst dik investeren, de meerwerk prijzen liegen er niet om.

21500 voor de uitbouw,
10000 voor de zonnepanelen,
2000 leidingwerk,
1300 trapkast,
zo'n 4000 om de badkamer te upgraden, en dan zit er nog geen wastafel meubel of douchedeur bij, die leveren ze niet en moeten we dus na oplevering nog laten plaatsen.
En nog tig kleinere zaken (buiten kraan, kruipluik etc.)

Daarnaast budgetteren we nog zo'n 50000 voor de keuken, wanden, vloeren en tuin/oprit.
Al met al dus een smak geld, de spaarpot is straks wel weer leeg :-)
Maar we hebben er zin in, helaas nog heeeel lang wachten, verwachte oplevering is pas ergens voorjaar 2020.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit topic graag weer omhoog halen, omdat ik met veel plezier alle informatie heb gelezen en ik zou graag willen weten of jullie nog allemaal genieten in jullie mooie huisje? Wij willen ook graag een nieuwbouw woning kopen, maar moeten nog erg veel geduld hebben, want inschrijven voor het project waar wij graag willen wonen kan pas aan het eind van dit jaar. Er is ook nog weinig over bekend verder, dus het is echt afwachten allemaal.

Misschien dat er nog meer mensen plannen hebben of inmiddels al verder in het proces van hun nieuwbouw woning zitten en het leuk vinden om hier verder te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er nu een jaar in.

Bevalt prima, maar onderschat niet wat er komt kijken bij het afbouwen van de woning als hij is opgeleverd. Zeker het afstemmen van alle verschillende partijen die dan in je huis moeten is een klus gegeven de drukte van deze mensen. Als een vertraging oploopt heb je kans dat een volgende niet meer kan en dat je dus flink vertraging oploopt.

Bij ons ging alles uiteindelijk soepel, maar wel dankzij partijen die welwillend waren om bijv op zaterdag de klus nog even af te maken zodat de volgende er maandag in kon.

Ondanks goed vooraf nadenken ook een hele hoop lessen geleerd voor in het aanloopproces voor wat er beter kan in het aanpassen van de projectstandaard tekeningen. Voor het volgende huis dan maar :)
Ik probeer ook al een poosje een ander topic over nieuwbouw omhoog te krijgen, maar het schiet niet echt op. Wij hebben alles rond en de bouw begint als het goed is dit najaar.

Zou graag dingen uitwisselen. Als tip voor helemaal aan het begin: alles is duur. Houd er rekening mee dat je of nog behoorlijk wat ruimte in de hypotheek moet hebben of veel spaargeld.

Ook vonden wij dat je ivm de hypotheekaanvraag al redelijk snel moet weten wat je allemaal wilt. Dit komt tuurlijk wel pas na de inloting.
hopeful schreef:
02-07-2020 07:58
Ik wil dit topic graag weer omhoog halen, omdat ik met veel plezier alle informatie heb gelezen en ik zou graag willen weten of jullie nog allemaal genieten in jullie mooie huisje? Wij willen ook graag een nieuwbouw woning kopen, maar moeten nog erg veel geduld hebben, want inschrijven voor het project waar wij graag willen wonen kan pas aan het eind van dit jaar. Er is ook nog weinig over bekend verder, dus het is echt afwachten allemaal.

Misschien dat er nog meer mensen plannen hebben of inmiddels al verder in het proces van hun nieuwbouw woning zitten en het leuk vinden om hier verder te schrijven?
Bij ons is de bouw in april gestart en zijn ze nu bezig met de palen, lijkt me leuk om hier ervaringen te delen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven