Nieuwbouwwijk versus centrum
vrijdag 5 maart 2010 om 09:31
Ik woon nu in een piepklein (40 vierkante meter), maar leuk appartementje in een bruisende straat met restaurantjes, cafés, et cetera. Op 2 km van mijn huis verrijst een nieuwbouwproject in een nieuwe wijk. Ik zou een appartement van 69 vierkante meter kunnen betalen met balkon (heb ik nu niet) en eigen parkeerplaats. Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan? Kleine ruimte, maar kloppend hart of verder fietsen en een grotere oppervlakte? Ik sta in dubio.

vrijdag 5 maart 2010 om 09:36
Nieuwbouw. Zonder enige twijfel. Je hebt meer ruimte, hetzelfde bedrag aan huur, eigen parkeerplaats én een balkon. Waar twijfel je in godsnaam over? Twee kilometer is pak m beet tussen de 5 en 10 minuten fietsen. Dat is echt overkomelijk hoor. En het zal een stuk rustiger zijn qua lawaai. Verhuizen dus.
vrijdag 5 maart 2010 om 09:36
Oei, wat een leuk dilemma. Ik kan heel nuchter denken: in een nieuwbouwhuis is alles goed geregeld (isolatie, leidingen, ramen, buitenruimte , nieuwe douche/keuken, voorlopig geen onderhoud etc. etc). Het is redelijk dichtbij de plek waar je nu zit. meestal is nieuwbouw een "once in a lifetime" mogelijkheid. Op basis daarvan zou ik zeggen: doen als je kan!
Aan de andere kant: je kan altijd nog naar een "echt" huis verhuizen. De tijd van een klein appartement in het bruizend hart is zo kort!
Ik wens je heel veel succes met je besluit.
Aan de andere kant: je kan altijd nog naar een "echt" huis verhuizen. De tijd van een klein appartement in het bruizend hart is zo kort!
Ik wens je heel veel succes met je besluit.
Volg je hart. Dat klopt.
vrijdag 5 maart 2010 om 09:41
Ik zou verkassen. Een mens groeit en dan is het fijn als je woonruimte met je meegroeit. Bij mij zou 40 vierkante meter me op een geven moment toch gaan tegenstaan qua ruimte. En twee km verder, hoeveel minuten fietsen is dat? Zoals je het appartement verder brengt lijkt het mij heel aantrekkelijk. Weet jezelf eigenlijk al wat je wil en zoek je hier nog wat bevestiging?
vrijdag 5 maart 2010 om 10:16
Hangt sterkt van je voorkeur af vind ik.
Persoonlijk wil ik nooit in het centrum wonen. Je betaalt de hoofdprijs voor een klein oppervlak. Parkeerproblemen, drukte. Niets voor mij. Doe mij maar een rustige buurt en een wat ruimer huis (ik woon dan ook in een klein dorpje).
Er zijn echter genoeg mensen die dat heerlijk vinden, midden in het centrum wonen. Alles op loopafstand.
2km is niet veel. Maar als je het bv 's avonds na het stappen in je eentje naar huis moet fietsen (ga er even vanuit dat je een vrouw bent), dan kan ik me voorstellen dat je er minder enthousiast over bent. En het is wel 2 km. Is maar 5 tot 10 min fietsen, maar toch. Je loopt niet zo snel even ergens naartoe als wanneer je in het centrum woont.
Ik zou dus zeggen. Kijk wat jij belangrijk vindt en maak daar je afweging op.
Persoonlijk wil ik nooit in het centrum wonen. Je betaalt de hoofdprijs voor een klein oppervlak. Parkeerproblemen, drukte. Niets voor mij. Doe mij maar een rustige buurt en een wat ruimer huis (ik woon dan ook in een klein dorpje).
Er zijn echter genoeg mensen die dat heerlijk vinden, midden in het centrum wonen. Alles op loopafstand.
2km is niet veel. Maar als je het bv 's avonds na het stappen in je eentje naar huis moet fietsen (ga er even vanuit dat je een vrouw bent), dan kan ik me voorstellen dat je er minder enthousiast over bent. En het is wel 2 km. Is maar 5 tot 10 min fietsen, maar toch. Je loopt niet zo snel even ergens naartoe als wanneer je in het centrum woont.
Ik zou dus zeggen. Kijk wat jij belangrijk vindt en maak daar je afweging op.
vrijdag 5 maart 2010 om 10:29
quote:DTJ schreef op 05 maart 2010 @ 10:16:
Ben ik helemaal met je eens, maar ik woon dan ook in de hoofdstad. Als ik nu in het centrum zou wonen en ik 2 km verderop een nieuwbouw appartement zou kunnen huren, dan zou dat echt niet veel verder zijn. Ik weet echter van vrienden in Groningen dat ze dat echt te ver vinden, omdat de stad zelf kleiner is. Dus ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Probeer idd een voor en tegen lijstje te maken. Leuk dilemma!
Ben ik helemaal met je eens, maar ik woon dan ook in de hoofdstad. Als ik nu in het centrum zou wonen en ik 2 km verderop een nieuwbouw appartement zou kunnen huren, dan zou dat echt niet veel verder zijn. Ik weet echter van vrienden in Groningen dat ze dat echt te ver vinden, omdat de stad zelf kleiner is. Dus ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Probeer idd een voor en tegen lijstje te maken. Leuk dilemma!
vrijdag 5 maart 2010 om 10:31
Ik ga absoluut voor het centrum. Woon nu ook relatief klein omdat ik die keuze heb gemaakt. Heb het er persoonlijk wel voor over. Komt ook deels door mijn situatie qua werk: werk als freelancer veel alleen thuis en vind het lekker om tussendoor even door de binnenstad te lopen, onder de mensen te zijn en ergens wat te gaan drinken.

vrijdag 5 maart 2010 om 10:34
haha, ik zat in min of meer de zelfde situatie en woon nu naar alle tevredenheid 2 jaar in mijn nieuwbouwhuis.
Qua wonen is het heerlijk, geen geluid van je buren, alles nieuw, schoon, fris en naar je eigen smaak.
Ook de binnenstad is met 7 minuten fietsen heel goed te doen.
Maar ik merk wel dat ik vooral in de herfst en winter minder in de stad te vinden ben. Als het giet van de regen, loop ik nu niet meer met mijn paraplu naar de overkant van de straat om naar kroeg/bios/restaurant/noem maar op te gaan.
Zo vaak komt dat natuurlijk ook niet voor en in de zomer is het geen probleem en ben ik bijna iedere dat in de stad te vinden (als ik niet in mijn heerlijke tuintje vertoef natuurlijk).
Ik heb zeker geen spijt, dus zou zeker voor nieuwbouw gaan!
Qua wonen is het heerlijk, geen geluid van je buren, alles nieuw, schoon, fris en naar je eigen smaak.
Ook de binnenstad is met 7 minuten fietsen heel goed te doen.
Maar ik merk wel dat ik vooral in de herfst en winter minder in de stad te vinden ben. Als het giet van de regen, loop ik nu niet meer met mijn paraplu naar de overkant van de straat om naar kroeg/bios/restaurant/noem maar op te gaan.
Zo vaak komt dat natuurlijk ook niet voor en in de zomer is het geen probleem en ben ik bijna iedere dat in de stad te vinden (als ik niet in mijn heerlijke tuintje vertoef natuurlijk).
Ik heb zeker geen spijt, dus zou zeker voor nieuwbouw gaan!

vrijdag 5 maart 2010 om 10:39
Gaat het over huur of koop?
Wat zou je het liefste willen, en wat komt daar realisitische gezien in de buurt? Nu iets doen omdat het beschikbaar is, is misschien een beetje zonde, als het zou betekenen dat je daar dan aan vast zit en je andere mogelijkheden uitsluit..
Persoonlijk zou ik gaan voor klein, nieuwbouw, met balkon, maar wel in een bruisende omgeving, als dat beschikbaar is of komt (misschien niet per direct).
Wat zou je het liefste willen, en wat komt daar realisitische gezien in de buurt? Nu iets doen omdat het beschikbaar is, is misschien een beetje zonde, als het zou betekenen dat je daar dan aan vast zit en je andere mogelijkheden uitsluit..
Persoonlijk zou ik gaan voor klein, nieuwbouw, met balkon, maar wel in een bruisende omgeving, als dat beschikbaar is of komt (misschien niet per direct).

vrijdag 5 maart 2010 om 11:03
Ik zou centrum kiezen, maar ik houd dan ook van de drukke straten en stille achterkanten van huizen, het idee dat alles om de hoek is, het feit dat je ergens woont waar niet alleen maar gewoond wordt maar ook geleefd en gewerkt en gefeest. Daarbij heb ik een hekel aan beton, kale wegen, uniforme bouw en straten vol gelijksoortige huizen, dus nieuwbouw maakt mij doodongelukkig. Ben je eigenlijk gelukkig waar je nu woont, of vind je het eigenlijk te klein en benauwd? zo nee dan zou ik blijven!
vrijdag 5 maart 2010 om 11:07
Het gaat over koop. Mijn huidige appartementje zit op een gouden locatie, maar ik merk dat ik verlang naar wat meer ruimte en een buiten. Nadeel is ook dat er geen berging o.i.d. bij mijn huidige stekkie zit, ik moet echt alles in het huis kwijt. Daar staat tegenover dat als ik een tijdje weg ben geweest en mijn huis binnenstap, ik daar toch altijd weer blij van wordt. Die emotionele hechting staat haaks op het nuchtere nadenken, wat jullie nu zo fijn voor me doen.
Weet zelf nog niet echt wat ik wil, zie van beide opties de voors en tegens wel. En inderdaad, 2 km is nou niet bepaald een marathon. Lastig hoor.
Weet zelf nog niet echt wat ik wil, zie van beide opties de voors en tegens wel. En inderdaad, 2 km is nou niet bepaald een marathon. Lastig hoor.
vrijdag 5 maart 2010 om 11:16
En als je op de wat langere termijn kijkt? Ik bedoel, 69 m2 is een boel meer dan 40 m2, maar nog steeds geen villa (bwzs). Als jezelf met een jaar of 5, 6 wel aan huisje, boompje, beestje ziet, of al was het alleen maar samenwonen, dan zul je tegen die tijd waarschijnlijk toch weer verder gaan zoeken. Dan kun je misschien net zo goed lekker nog een paar jaar blijven zitten waar je zit en genieten van de voordelen. Nieuwbouw is altijd wel gunstig (meestal geen kosten koper, snelle waardestijging...), maar financieel gezien is het handiger om minstens 5 jaar te blijven zitten.
vrijdag 5 maart 2010 om 11:33
ik ben het met Helenita eens. Het is wel groter, maar als je in toekomst gaat denkenaan samenwonen, kinderen zul je weer moeten verkassen... Verder vind ik het type mensen wat in een nieuwbouwwijk gaan wonen anders (niet slechter of beter, maar anders) dan mensen die in de stad wonen.
Succes met je keuze!
Succes met je keuze!
vrijdag 5 maart 2010 om 11:33
Vroeger woonde ik in hartje Den Haag, nu in hartje Rijswijk (een stuk minder stedelijk, maar nog altijd geen stille buitenwijk). Tram 17 rijdt direct van mijn straat naar hartje Den Haag in 20 minuten. Diezelfde tram doet er iets langer over om naar Wateringse Veld te rijden, een vinexlocatie / nieuwbouwwijk.
vrijdag 5 maart 2010 om 11:37
Ik heb ook een kleine woonruimte, ook bijna 40 m2..
Ook al mis ik af en toe een extra kamer, heb namelijk zoveel spullen, geen haar op mijn hoofd die er zomaar over denkt groter te gaan wonen! Ik woon op een echt leuke en o zo gunstige locatie met allemaal leuke mensen in de buurt!
Heb zelf dat wel een berging en een klein balkon..
Nu is het wel zo ergens einde dit jaar te gaan samenwonen..
Tsja, dan kan ik niet anders dan verhuizen
Zou dan overigens ook de enige reden zijn niet te willen samenwonen!! Aiaiai!!
Dus ik zou zeggen: BLIJVEN!!
Je zegt zelf al helemaal blij te worden van thuiskomen..
Natuurlijk kan je dat ook in je nieuwe huisje krijgen, maar die garantie heb je niet...
Ook al mis ik af en toe een extra kamer, heb namelijk zoveel spullen, geen haar op mijn hoofd die er zomaar over denkt groter te gaan wonen! Ik woon op een echt leuke en o zo gunstige locatie met allemaal leuke mensen in de buurt!
Heb zelf dat wel een berging en een klein balkon..
Nu is het wel zo ergens einde dit jaar te gaan samenwonen..
Tsja, dan kan ik niet anders dan verhuizen

Zou dan overigens ook de enige reden zijn niet te willen samenwonen!! Aiaiai!!
Dus ik zou zeggen: BLIJVEN!!
Je zegt zelf al helemaal blij te worden van thuiskomen..
Natuurlijk kan je dat ook in je nieuwe huisje krijgen, maar die garantie heb je niet...
vrijdag 5 maart 2010 om 12:24
Wat zijn de voorzieningen in de nieuwbouwwijk? Heb je iig supermarkten/postkantoor etc. of zou je voor alles afhankelijk zijn van het centrum?
Wat voor weg moet je aflegggen om naar het centrum te gaan? (m.a.w. moet je langs stille stukken of zijn er overal huizen?)
Kun je momenteel je huisje met winst verkopen of hou je een restschuld over?
Hoe makkelijk kun je je huisje verkopen?
zomaar wat praktische dingen die in mij opkomen....
Wat voor weg moet je aflegggen om naar het centrum te gaan? (m.a.w. moet je langs stille stukken of zijn er overal huizen?)
Kun je momenteel je huisje met winst verkopen of hou je een restschuld over?
Hoe makkelijk kun je je huisje verkopen?
zomaar wat praktische dingen die in mij opkomen....
vrijdag 5 maart 2010 om 14:55
@gelukkigmeisje: Huisje kan met flinke winst verkocht worden, al gaan daar waarschijnlijk wel een paar maanden overheen, gezien de andere ervaringen in de straat. De weg naar het centrum is tamelijk stil, daar heb je gelijk in.
Qua voorzieningen is er wel een supermarkt en sportschool in de nieuwbouwwijk, dat is geen probleem.
Qua voorzieningen is er wel een supermarkt en sportschool in de nieuwbouwwijk, dat is geen probleem.
vrijdag 5 maart 2010 om 15:02
Dat scheelt alweer (ik woon in een wijk naast een nieuwbouwwijk waar ze ook scholen en supermarkten etc. zouden bouwen..maar 15 jaar later is er iig nog geen supermarkt te bekennen...scholen geloof ik ook niet)
zou je de weg van centrum naar nieuwbouwwijk zonder angst in het donker fietsen/wandelen? m.a.w. zou dat geen obstakel voor je zijn om je sociale leven te leiden
Zou dat nieuwe huisje/appartement ook groot genoeg zijn mocht je een partner krijgen en eventueel voor een eerste kind? Hoe ver kun je dus nog doorgroeien in het nieuwe appartement? Hoeveel slaapkamers heeft het?
spannende keuzes allemaal!!
zou je de weg van centrum naar nieuwbouwwijk zonder angst in het donker fietsen/wandelen? m.a.w. zou dat geen obstakel voor je zijn om je sociale leven te leiden
Zou dat nieuwe huisje/appartement ook groot genoeg zijn mocht je een partner krijgen en eventueel voor een eerste kind? Hoe ver kun je dus nog doorgroeien in het nieuwe appartement? Hoeveel slaapkamers heeft het?
spannende keuzes allemaal!!
vrijdag 5 maart 2010 om 16:07
Helemaal eens met alle afwegingen die hierboven staan, maar buiten dat vind ik persoonlijk de plek waar je huis staat erg belangrijk.. Daarnaast gruw ik van nieuwbouw, allemaal identieke huizen, die praktische opstelling etc * duikt weg voor alle nieuwbouwliefhebbers*
Weet natuurlijk niet hoe je huidige huisje eruit ziet, maar ik woon liever middenin het centrum in een oud schattig huisje dan in zo''n burgelijke nieuwbouwwoning.. Dan maar wat kleiner. Maar nogmaals, afwegingen van dingen die voor jóu belangrijk zijn blijven bepalend. En een balkon is wel heel lekker..hoewel je nu natuurlijk de terrasjes heel dichtbij hebt
Weet natuurlijk niet hoe je huidige huisje eruit ziet, maar ik woon liever middenin het centrum in een oud schattig huisje dan in zo''n burgelijke nieuwbouwwoning.. Dan maar wat kleiner. Maar nogmaals, afwegingen van dingen die voor jóu belangrijk zijn blijven bepalend. En een balkon is wel heel lekker..hoewel je nu natuurlijk de terrasjes heel dichtbij hebt