Nieuwe deurmat

04-11-2019 08:53 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een jaar geleden hebben wij voor ons nieuwe huis een nieuwe deurmat gekocht.
Alleen blijkt deze mat achteraf gezien een heel slechte keuze geweest. Binnen een maand was ie platgelopen en aangestampt. Door stofzuigen verbetert het nauwelijks en we krijgen onze schoenen nu niet schoon als we het huis binnen lopen. We hebben een houten vloer dus dit is wel echt belangrijk ivm krassen en vuil.

Hebben jullie tips voor een echt goede schoonloopmat/deurmat? Of zijn jullie voor een combinatie van matten? Een rubber-/kokosvezelmat buiten plus schoonloopmat binnen?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Dank!
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
04-11-2019 16:17
https://www.intratuin.nl/outline-borste ... zwart.html
Wij hebben dit buiten en een droogloopmat binnen. Niet zo'n hele hoge pool. Let er op dat de mat buiten water doorlaat of onder een afdak ligt. Anders heb je alsnog vrij natte voeten als je binnen stapt, doordat er water op blijft staan als het regent (ervaringsdeskundige hier)
Dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
04-11-2019 13:33
Er is ook de optie “schoenen uit”. Dat kun je zelfs aan je bezoek vragen (ik doe dat niet). Ik heb een vriendin uit een andere cultuur waar dat gebruikelijk is en zij heeft ook stoffen overschoenen als je je schoenen wilt aanhouden. Veel mensen vragen het ook, of de schoenen uit moeten, ook (vooral) jongeren, valt mij op. Ik zeg dan: “graag”. Overigens is schoenen uit in Scandinavische landen ook veel gebruikelijker met alle modder en sneeuw en dikke ribbelzolen.

Zelf heb ik een gietijzeren deurmat buiten, die gaat al meer dan 20 jaar mee. Binnen een schoonloopmat. Daarna een tegelvloer, die loopt geen schade op als er toch eens een puberella met paardrijlaarzen illegaal naar binnen stampt.

De grootte/lengte van de mat is ook belangrijk! Vooral als er veel natte schoenen binnen komen, is het fijn om een droog stukje te hebben en liefst op de vloerverwarming, dus niet dat de mat alleen over het kruipluik heen ligt. De schoonloopmat bij mijn tuindeur is eigenlijk veel te klein, heb ik gemerkt.

Ja, schoenen uit is idd een optie! Maar kleuters hebben nogal de neiging om meteen een sprint te trekken richting het speelgoed ondanks dat ik erachteraan schreeuw: ‘schoenen uuuiiiittt!!’ En het ook bij binnenkomst al aankondig. Het gaat iig niet altijd vlekkeloos... @( ;-D
En klopt van de cultuur, helaas is mijn familie er een waar de schoenen juist aan ‘mogen’ (moeten) blijven, want net genoeg. Zo van wij dragen geen klompen uit de klei maar nette stadsschoenen, dus die mogen aanblijven. Heel fijn..

Zo’n gietijzeren mat heeft mijn schoonzusje, maar dat ding wiebelt en ik heb er al een keer bijna mijn nek over gebroken, dus dan toch liever een rubberen mat als ik mag kiezen.

Ons kruipluik zit gelukkig niet bij de voordeur dus sowieso overal vloerverwarming onder de mat, maar ik vind het ook erg fijn dat ie op zich over de volle breedte ligt. Vooral ivm de sprinttrekkende kleuters, dan zouden ze nog iets van de mat meepakken op weg naar binnen. En idd ook om onze schoenen kwijt te kunnen.
wilma36 schreef:
04-11-2019 16:17
https://www.intratuin.nl/outline-borste ... zwart.html
Wij hebben dit buiten en een droogloopmat binnen. Niet zo'n hele hoge pool. Let er op dat de mat buiten water doorlaat of onder een afdak ligt. Anders heb je alsnog vrij natte voeten als je binnen stapt, doordat er water op blijft staan als het regent (ervaringsdeskundige hier)
Hier dezelfde combinatie en ook nog een houten vloer. Ik zou niets anders willen. Binnenmat gaat af en toe de wasmachine in en de buitenmat stofzuig ik en af en toe zet ik de hogedrukreiniger erop. Na 10 jaar is de buitenmat nog als nieuw. Binnenmat een keer vervangen omdat ik een nieuwe voor bij de voordeur heb gekocht in een andere kleur en de oude mat nu in de garage ligt. Mat is echter nog steeds goed.
Alle reacties Link kopieren
:heart: andijvie-topics

Wij hebben bij de voordeur buiten een goedkope rubberen mat en binnen een droogloopmat die de (houten)vloerboer er op maat in heeft gemaakt. Geen idee wat voor merk, maar hij is prima. Hij is alleen te groot voor de wasmachine, dus dat is een nadeel.
Bij de achterdeur hebben we binnen een Jemako droogloopmat. Grandioos geweldig ding. Vrij aan de prijs, maar werkt als een malle. En kan gewoon in de wasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Jojanneke12 schreef:
05-11-2019 09:32
Hier dezelfde combinatie en ook nog een houten vloer. Ik zou niets anders willen. Binnenmat gaat af en toe de wasmachine in en de buitenmat stofzuig ik en af en toe zet ik de hogedrukreiniger erop. Na 10 jaar is de buitenmat nog als nieuw. Binnenmat een keer vervangen omdat ik een nieuwe voor bij de voordeur heb gekocht in een andere kleur en de oude mat nu in de garage ligt. Mat is echter nog steeds goed.

Heb je merken en/of linkjes?
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
05-11-2019 22:54
Heb je merken en/of linkjes?
In mijn 2e linkje staat de borstelmat voor buiten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
06-11-2019 10:05
In mijn 2e linkje staat de borstelmat voor buiten.
Ik bedoel ook voor zo’n wasbare binnenmat😉 Als we toch voor de combi gaan, dan ook goed!
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
05-11-2019 17:08
:heart: andijvie-topics

Wij hebben bij de voordeur buiten een goedkope rubberen mat en binnen een droogloopmat die de (houten)vloerboer er op maat in heeft gemaakt. Geen idee wat voor merk, maar hij is prima. Hij is alleen te groot voor de wasmachine, dus dat is een nadeel.
Bij de achterdeur hebben we binnen een Jemako droogloopmat. Grandioos geweldig ding. Vrij aan de prijs, maar werkt als een malle. En kan gewoon in de wasmachine.


Duufje, ik ben blij dat ik je blij heb kunnen maken met mijn andijvie-topic😉

En dank voor het delen van je ervaring en je tips!! Heel nuttig!
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
06-11-2019 20:07
Ik bedoel ook voor zo’n wasbare binnenmat😉 Als we toch voor de combi gaan, dan ook goed!
Die hebben ze ook. Maar je kunt ook bellen voor welke mat er bij jouw wensen past. Weet je zeker dat je de goede hebt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
06-11-2019 20:41
Die hebben ze ook. Maar je kunt ook bellen voor welke mat er bij jouw wensen past. Weet je zeker dat je de goede hebt.

Ok, dus via die site? Ik neem aan dat jij er goede ervaringen mee hebt😊
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
06-11-2019 21:57
Ok, dus via die site? Ik neem aan dat jij er goede ervaringen mee hebt😊
Ik heb deze droogloper na vele goedkope matten.
https://www.imatshop.nl/binnenmatten/dr ... nbr-katoen
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Wij hebben buiten een borstel om je schoenen aan af te vegen. Vooral erg fijn als we in de stal zijn geweest. En binnen een ruwe loper en een droogloopmat. Geen idee wat voor merk, maar haal ze bij de Praxis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven