Nieuwe kat in huis

07-01-2019 13:58 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 2 weken geleden een kat gevonden. Naar dierenarts geweest, niet gechipt, is een gesteriliseerde kattin van ongeveer 3 jaar. Heel veel moeite gedaan via sociale media etc, om eigenaar te vinden, is me niet gelukt. Dus ik heb besloten ze zelf bij te houden. Ikzelf heb een kater van ongeveer 13 jaar. Nu is het zo dat de nieuwe kat blijft grommen (soms blazen) naar mijn kater. Omgekeerd niet, hij negeert ze dan volledig, dus hij doet niets terug. Vechten hebben ze tot nu toe niet gedaan. Hij loopt erg enthousiast naar haar, wil spelen, maar ze blijft grommen. Iemand ervaring met dit soort zaken ? Komt dit goed na verloop van tijd ? Ik wil ook natuurlijk niet dat mijn kater ongelukkig is sinds haar komst.
Je weet natuurlijk nooit hoe dit gaat lopen, maar toen ik mijn kitten kreeg, heeft het bijna 2 maanden geduurd voordat ze eindelijk normaal konden doen tegen elkaar. Ik was ten einde raad en stond op het punt een nieuw mandje te zoeken voor kitten. En alsof ze dat aangevoeld hebben, ineens lagen ze saampjes op de bank. Succes!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Vervelend! Toch nog even de tijd geven.....
Ik ben natuurlijk al aan haar gehecht geraakt (ja, zelfs op 2 weken tijd). Toen ik ze vond zat haar buikje vol wormpjes, was ze uitgedroogd en uitgehongerd, echt een hoopje ellende. Dus ze is nu zo goed als genezen en voelt zich helemaal thuis bij ons maar, enkel dat grommen he... pfff......
Zolang het niet verder gaat dan grommen zou ik me geen zorgen maken. Het is ook nog maar 2 weken, kijk het rustig even aan. Als ze zouden gaan vechten is het een ander verhaal maar ik verwacht dat niet.
MockTurtle schreef: ↑
07-01-2019 14:02
Je weet natuurlijk nooit hoe dit gaat lopen, maar toen ik mijn kitten kreeg, heeft het bijna 2 maanden geduurd voordat ze eindelijk normaal konden doen tegen elkaar. Ik was ten einde raad en stond op het punt een nieuw mandje te zoeken voor kitten. En alsof ze dat aangevoeld hebben, ineens lagen ze saampjes op de bank. Succes!
Hoe oud waren de katten respectievelijk toen ze bij elkaar kwamen ?
Ik vind het raar dat je zo snel besluit een kat te houden die misschien wel van iemand anders is.
De kerstvakantie begon ongeveer 2 weken terug.
Half Nederland kwam gisteren terug van vakantie.
Ik lees even mee want zit in een zelfde situatie (waarbij de 13 jarige nieuwkomer aan het grommen en blazen is tegen de 3 jarige heer des huizes).
TanteBedelia schreef: ↑
07-01-2019 14:17
Ik vind het raar dat je zo snel besluit een kat te houden die misschien wel van iemand anders is.
De kerstvakantie begon ongeveer 2 weken terug.
Half Nederland kwam gisteren terug van vakantie.
Dat kan wel raar zijn maar ze was erg ziek (dierenartsbezoek), was waarschijnlijk al een tijdje aan het ronddolen, volgens de mensen in de buurt was ze al een paar weken aan het schooien voor eten. Dus was geen onoverwogen beslissing. Ik heb ook alles geprobeerd om de eigenaar te vinden, flyers uitgehangen, sociale media, etc... Ze heeft de eerste dagen enkel geslapen, helemaal uitgeput was ze...
Lief dat je haar hebt opgenomen!
Een nieuwe kat zomaar bij een ander plaatsen is vaak stressvol voor beiden katten.
Misschien is dit een zwerver geweest voor langere tijd en daardoor angstig geworden.
Beste is om ze beiden eerst apart te houden en dan langzaam aan elkaar wennen. Kattengedrag.nl staat hier een hele duidelijke uitleg over. Dit vond ik zelf erg fijn.

Mijn oudste kat bromt nog steeds naar mijn 2 jarige kat. Maar groot huis en beiden hun eigen plekje kunnen vinden. Als we weggaan zet ik ze apart en als we gaan slapen. Ook als ze te gestresst zijn. Werkt bij ons heel goed.
Grommen doen ze om hun grenzen aan te geven. ik zou het nog 2 weken aan blijven zien..... daarna zou het minder moeten worden
Stel je voor dat er plotseling een vreemde man bij jou in huis is komen wonen en dat hij zich niet eens even voorstelt, maar wel in jouw bed slaapt, van jouw bord eet en jouw toilet bevuilt?
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
carabosse schreef: ↑
07-01-2019 14:52
Stel je voor dat er plotseling een vreemde man bij jou in huis is komen wonen en dat hij zich niet eens even voorstelt, maar wel in jouw bed slaapt, van jouw bord eet en jouw toilet bevuilt?
Huh ??? Mijn eigen kater heeft haar vanaf het eerste moment aanvaardt, hij vond het helemaal prima, nooit geen blijk van agressie van zijn kant toe (en het was zijn huis eigenlijk als je het zo wil bekijken). Het is de nieuwe kat die gromt.
Stoofpotje, ik zit hier ook met een grommende nieuwkomer, terwijl de kat die hier al woonde er wel okay mee leek te zijn. Wat ik vermoed is dat het veel stress is voor de nieuwkomer. Die van mij (de nieuwkomer) viel de kat die hier al woonde ook aan. Toen ik haar oppakte zag ik dat geplast had. Ik vermoed van angst. De nieuwkomer is er zich ongetwijfeld van bewust dat ze zich in het territorium van een ander bevindt. Dat voelt natuurlijk niet veilig.

Wij houden de katten voor nu strict gescheiden en de nieuwkomer heeft haar eigen kamer met alle spulletjes en ik heb er een Feliway stekker hangen. Ik laat haar eerst even wennen aan het nieuwe huis en ga dan pas aan de slag met een herintroductie. Ik weet niet of dit ooit goed komt, maar ik denk dat je het gewoon heel rustig aan moet pakken. Niet teveel of te snel willen. Die katten hebben er niet voor gekozen he?
lady_day wijzigde dit bericht op 07-01-2019 15:30
0.23% gewijzigd
Stoofpotje schreef: ↑
07-01-2019 14:11
Hoe oud waren de katten respectievelijk toen ze bij elkaar kwamen ?
De oudste was denk ik een jaartje, de jongste 10 weken.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Lady_Day schreef: ↑
07-01-2019 15:24
Stoofpotje, ik zit hier ook met een grommende nieuwkomer, terwijl de kat die hier al woonde er wel okay mee leek te zijn. Wat ik vermoed is dat het veel stress is voor de nieuwkomer. Die van mij (de nieuwkomer) viel de kat die hier al woonde ook aan. Toen ik haar oppakte zag ik dat geplast had. Ik vermoed van angst. De nieuwkomer is er zich ongetwijfeld van bewust dat ze zich in het territorium van een ander bevindt. Dat voelt natuurlijk niet veilig.

Wij houden de katten voor nu strict gescheiden en de nieuwkomer heeft haar eigen kamer met alle spulletjes en ik heb er een Feliway stekker hangen. Ik laat haar eerst even wennen aan het nieuwe huis en ga dan pas aan de slag met een herintroductie. Ik weet niet of dit ooit goed komt, maar ik denk dat je het gewoon heel rustig aan moet pakken. Niet teveel of te snel willen. Die katten hebben er niet voor gekozen he?
Ik denk dat dat de reden is, de angst van de nieuwkomer, ze komt in een nieuwe omgeving met een enthousiaste kater die met haar wil spelen, ze is waarschijnlijk nog zeer bang, en vooral de eerste week heel ziek. Dank je voor je uitleg.
Ik hoop op een paar succesverhalen :cheer:
Ik denk dat je het tijd moet geven, Stoofpeertje. Twee weken is nog helemaal niets, zeker niet aangezien kattin ook nog eens ziek is geweest. Als ze na een maand of 2 nog steeds zo gromt zou het wat anders zijn.
Ik was heel sceptisch, maar heb Feliway Friends (zo'n rustgevend geurtje voor katten) gekocht en na een dag of zes waren onze poezen twee handen op een buik. Ze slapen en ravotten samen, likken elkaar schoon... Heel schattig. We zullen nooit zeker weten of het daadwerkelijk door de Feliway komt, maar hier dus een succesverhaal. :)
Flyeren en de kat op sociaal media zetten is niet een erg effectieve manier om de eigenaar te achterhalen.

Meld het dierenasiel, amivedi en de dierenambulance dat je een kat gevonden hebt. Dat zijn namelijk de plaatsen waar een eigenaar zijn kat als vermist meld.

Je eigen je nu wel heel makkelijk een kat toe.
Hebben beide katten wel een eigen kattenbak? Sommige sites beweren dat het aantal kattenbakken in het huis gelijk moet zijn aan het aantal katten + 1, maar twee lijkt me op zijn minst wel aan te raden. Dan kan ze eventueel in dr eigen kattenbak haar behoefte doen.

En hoe heb je de kat in huis geintroduceerd? Gelijk het hele huis? Of eerst een eigen kamer gegeven en haar laten wennen aan de geur van je oude kat?
Wat goed van je dat je deze poes helpt en dat ze bij je mag blijven wonen als de eigenaar niet boven water komt. Heb het zelf ook wel meegemaakt, eigenaar nooit kunnen vinden. De gevonden poes bromde niet naar de eigen katten maar plaste in het begin door stress en had veelvuldig een blaasontsteking. Gelukkig kwam dat vanzelf goed.
De poes van jou zal ook veel in verwarring zijn, vergeet ook niet dat ze een tijd op straat heeft doorgebracht. Geestelijk doet dat wel wat met een poes. Het is bedreigend in bepaalde opzichten en heel spannend tov andere katten. Het kan best wel enkele maanden duren maar ze merkt vanzelf wel dat jou kater geen bedreiging hoeft te zijn, mits geholpen want anders intimiderend. Zorg dat ze ook een eigen ruimte heeft waar ze zich terug kan trekken. Het kan ook nog zo zijn dat ze waar ze vandaan kwam weggejaagd is door andere katten.
sugarmiss schreef: ↑
07-01-2019 18:19
Flyeren en de kat op sociaal media zetten is niet een erg effectieve manier om de eigenaar te achterhalen.

Meld het dierenasiel, amivedi en de dierenambulance dat je een kat gevonden hebt. Dat zijn namelijk de plaatsen waar een eigenaar zijn kat als vermist meld.

Je eigen je nu wel heel makkelijk een kat toe.
Ik eigen me niets toe hoor, dierenasielen zijn verwittigd met foto en al. Trouwens, moest het mijn bedoeling zijn me, zoals je suggereert "een kat toe te eigenen" zou ik naar eender welk dierenasiel kunnen gaan en me een gezonde kat halen. Ik heb echt mijn best gedaan om de eigenaar te vinden met behulp van de dierenarts, ze heeft me geholpen met de stappen die ik moest ondernemen. De eigenaar had haar ook kunnen laten chippen, dan was het opgelost. Ze kan trouwens ook gedumpt zijn. En nogmaals, ze was heel ziek, had misschien niet meer zolang kunnen overleven op haar ééntje.
stoofpotje wijzigde dit bericht op 07-01-2019 19:18
9.33% gewijzigd
dubbel
Imaginaerum schreef: ↑
07-01-2019 18:32
Hebben beide katten wel een eigen kattenbak? Sommige sites beweren dat het aantal kattenbakken in het huis gelijk moet zijn aan het aantal katten + 1, maar twee lijkt me op zijn minst wel aan te raden. Dan kan ze eventueel in dr eigen kattenbak haar behoefte doen.

En hoe heb je de kat in huis geintroduceerd? Gelijk het hele huis? Of eerst een eigen kamer gegeven en haar laten wennen aan de geur van je oude kat?
Ja, ze hebben ieder hun eigen kattebak. De eerste week toen ze nog heel ziek was heb ik ze apart gehouden, ook om te vermijden dat ze mijn kat zou besmetten. Daarna af en toe een uurtje onder toezicht samen gezet. 's Avonds, als ik thuis ben zijn ze ook vrij, dan houd ik het in de gaten. Alles gaat eigenlijk prima, op dat grommen na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven