Nieuwe Kattenziekte?

04-08-2020 16:37 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kreeg net een artikel uit t AD toegestuurd. Er schijnt een zeer besmettelijk en dodelijk kattenvirus rond te gaan. Regio’s Ermelo en Harderwijk werden genoemd.
Ik heb 2 binnenkatten (komen alleen in voorjaar/zomer af en toe in mijn afgeschermde tuin) en ze zijn niet ingeënt.
Niet uit principiële of financiële overwegingen maar ik heb 1 lastige (bange) kat die zich echt niet laat vangen.
Virus kan ook via schoenzolen verspreid worden, maar heb geen vrienden met katten..maar twijfel nu wel.
Weet niet zo goed wat ik wil met dit topic maar het artikel maakt me wat ongerust.
Hebben jullie het gelezen en laat je je binnenkatten inenten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten komen alleen op het balkon en zijn toch ingeënt. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze overlijden aan iets dat met een jaarlijks of drie jaarlijks prikje voorkomen had kunnen worden.
Het is geen nieuwe ziekte hoor, maar zo oud als katten gedomesticeerd zijn.
Het is echt van het allergrootste belang dat je ze laat vaccineren, want aan die ziekte ben je ze zo kwijt, ook als het binnenkatten zijn en dat heeft niets te maken met mensen die bij jou over de vloer komen en al dan niet katten hebben, je kan het ook aan je schoenen mee naar huis nemen omdat je het van de straat oppikt doordat zieke buitenkatten daar zijn geweest.
Echt, deze ziekte is geen grapje, dus je zal toch op jacht moeten naar je bange kat of hem in een reismand stoppen als hij ligt te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een binnenkat die ieder jaar gewoon z’n enting krijgt. En je hoeft geen vrienden met katten te hebben want je kan ook ‘iets’ onder je schoen krijgen als je buiten bent geweest. Want er zijn namelijk ook genoeg buitenkatten.

Ik heb het gelezen en maak me niet zo druk. We lopen in huis (bijna) niet met schoenen aan, onze kat is ingeënt en er kunnen geen katten in onze tuin. En een paar jaar geleden was er ook een soort gelijk bericht en toen bleek het achteraf heel erg opgeblazen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon De kattenziekte, daar waar je ze tegen inent.
Alle reacties Link kopieren
Over welke ziekte hebben we het? Aangezien de een zegt dat het nieuw is en de ander dat het oud is?
Alle reacties Link kopieren
Ook binnenkatten inenten ! Het is een virus dat zeer goed overdraagbaarheid van mens op dier!
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
04-08-2020 16:42
Mijn katten komen alleen op het balkon en zijn toch ingeënt. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ze overlijden aan iets dat met een jaarlijks of drie jaarlijks prikje voorkomen had kunnen worden.
Snap ik en ik worstel met dezelfde gedachte. Heb m’n andere katten altijd laten inenten, maar die ene van me wordt echt een drama (als t al lukt) met veel stress bij haar (en stress moet ik ook nog zien te voorkomen vanwege andere redenen). En 1 kat inenten heeft denk ik geen zin?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
04-08-2020 16:45
Het is geen nieuwe ziekte hoor, maar zo oud als katten gedomesticeerd zijn.
Het is echt van het allergrootste belang dat je ze laat vaccineren, want aan die ziekte ben je ze zo kwijt, ook als het binnenkatten zijn en dat heeft niets te maken met mensen die bij jou over de vloer komen en al dan niet katten hebben, je kan het ook aan je schoenen mee naar huis nemen omdat je het van de straat oppikt doordat zieke buitenkatten daar zijn geweest.
Echt, deze ziekte is geen grapje, dus je zal toch op jacht moeten naar je bange kat of hem in een reismand stoppen als hij ligt te slapen.
Oké, dank je, dan ga ik het doen! Ik dacht dat t iets nieuws was..
Alle reacties Link kopieren
danique1 schreef:
04-08-2020 16:49
Snap ik en ik worstel met dezelfde gedachte. Heb m’n andere katten altijd laten inenten, maar die ene van me wordt echt een drama (als t al lukt) met veel stress bij haar (en stress moet ik ook nog zien te voorkomen vanwege andere redenen). En 1 kat inenten heeft denk ik geen zin?
Overleg met de dierenarts, tegen bijbetaling komt hij aan huis
pamelacourson schreef:
04-08-2020 16:47
Over welke ziekte hebben we het? Aangezien de een zegt dat het nieuw is en de ander dat het oud is?
De ouderwetse kattenziekte, waar al sinds jaar en dag tegen gevaccineerd wordt.
Als ik mijn fantasie erop los moet laten kan ik me voorstellen dat het weer is teruggekomen doordat antivaxxers hun dieren niet laten vaccineren, want het was zo goed als verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn twee katten ingeënt, de derde niet. Die is zo bang, al om in het mandje gestopt te worden (dat lukt dan ook bijna niet) en krijgt er zoveel stress van, dat we ermee gestopt zijn. Maar ja, het is wel een risico dat ik eigenlijk niet wil lopen....
het is de kattenziekte. Niks nieuws en geen zorgen als je je kat op tijd hebt gevaccineerd
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
04-08-2020 16:51
De ouderwetse kattenziekte, waar al sinds jaar en dag tegen gevaccineerd wordt.
Als ik mijn fantasie erop los moet laten kan ik me voorstellen dat het weer is teruggekomen doordat antivaxxers hun dieren niet laten vaccineren, want het was zo goed als verdwenen.
Ik denk dat het bij katten niet echt om antivaxxers gaat, maar dat mensen het vooral zonde van het geld vinden.
Alle reacties Link kopieren
danique1 schreef:
04-08-2020 16:49
En 1 kat inenten heeft denk ik geen zin?

Als het virus dan opduikt gaat die ene er in ieder geval niet dood aan. Maar dat helpt inderdaad niet om die ander te beschermen. Komt je dierenarts niet aan huis? Dat kost misschien iets meer, maar levert minder stress op.
pamelacourson schreef:
04-08-2020 16:52
Ik denk dat het bij katten niet echt om antivaxxers gaat, maar dat mensen het vooral zonde van het geld vinden.
Kan ook.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-08-2020 16:47
Over welke ziekte hebben we het? Aangezien de een zegt dat het nieuw is en de ander dat het oud is?
Weet ik niet, ik kreeg artikel uit AD toegestuurd en dacht gelijk shit, krijg die kat niet bij een arts..ben wel ongerust. De ‘oude’ kattenziekte was idd ook dodelijk, misschien hevig opgelaaid in die regio?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-08-2020 16:51
Overleg met de dierenarts, tegen bijbetaling komt hij aan huis
Dank, ga ik doen! Roep al jaren dat als er iets met haar is ze of zo ziek moet zijn dat t haar niet meer interesseert of dat ik de dierenarts bij me thuis laat komen.
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je maar dat voorlichten nog best handig kan zijn. TO heeft het over binnenkatten, terwijl dat niet uitmaakt of ze kattenziekte op kunnen lopen of niet. Ik hoop dat iedereen zijn katten vaccineert, of ze nou buiten komen of niet.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-08-2020 16:51
Bij ons zijn twee katten ingeënt, de derde niet. Die is zo bang, al om in het mandje gestopt te worden (dat lukt dan ook bijna niet) en krijgt er zoveel stress van, dat we ermee gestopt zijn. Maar ja, het is wel een risico dat ik eigenlijk niet wil lopen....
Snap het helemaal! Laatste keer dat ik met haar bij arts was heeft me 10 jaar van m’n leven gekost. Kreeg van de dierenarts een ‘vangmand’ (ik wist niet wat het was maar het klonk veelbelovend) en die moest ik ‘gewoon’ maar even 4 dagen in m’n huis zetten zodat ze er aan zou wennen en nieuwsgierig werd.....
Dat ding eenmaal thuis en ik wist dat ze er in 4 jaar nog niet nieuwsgierig van werd. Ze is altijd op haar hoede (wat ik erg sneu voor haar vind) en trapt nergens in.
Uiteindelijk ben ik van boven naar beneden gaan stofzuigen (is ze bang voor) en m’n oude vader haar in de mand sleuren (hij kwam er niet zonder kleerscheuren van af) en hij had haar net op tijd.
Voel me wat aanstellerig als ik het heb over m’n ‘lastige’ kat maar de vangactie duurde anderhalf uur, hulptroepen nodig en veel stress (vooral bij haar).
Dus ga niet jaarlijks ‘even’ een prikje halen. Maar arts bij mij thuis is wel mooie oplossing denk ik
Alle reacties Link kopieren
danique1 schreef:
04-08-2020 17:17
Snap het helemaal! Laatste keer dat ik met haar bij arts was heeft me 10 jaar van m’n leven gekost. Kreeg van de dierenarts een ‘vangmand’ (ik wist niet wat het was maar het klonk veelbelovend) en die moest ik ‘gewoon’ maar even 4 dagen in m’n huis zetten zodat ze er aan zou wennen en nieuwsgierig werd.....
Dat ding eenmaal thuis en ik wist dat ze er in 4 jaar nog niet nieuwsgierig van werd. Ze is altijd op haar hoede (wat ik erg sneu voor haar vind) en trapt nergens in.
Uiteindelijk ben ik van boven naar beneden gaan stofzuigen (is ze bang voor) en m’n oude vader haar in de mand sleuren (hij kwam er niet zonder kleerscheuren van af) en hij had haar net op tijd.
Voel me wat aanstellerig als ik het heb over m’n ‘lastige’ kat maar de vangactie duurde anderhalf uur, hulptroepen nodig en veel stress (vooral bij haar).
Dus ga niet jaarlijks ‘even’ een prikje halen. Maar arts bij mij thuis is wel mooie oplossing denk ik
Ja, herkenbaar. De dichtstbijzijnde dierenarts zit alleen wel op een kilometer of 8 hiervandaan, dus ik vraag me af hoe duur dat dan gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
04-08-2020 16:52
Als het virus dan opduikt gaat die ene er in ieder geval niet dood aan. Maar dat helpt inderdaad niet om die ander te beschermen. Komt je dierenarts niet aan huis? Dat kost misschien iets meer, maar levert minder stress op.
Ga ik morgen vragen! En zo niet dan zoek ik een dierenarts die wel aan huis komt. Het geld maakt me niets uit.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-08-2020 17:22
Ja, herkenbaar. De dichtstbijzijnde dierenarts zit alleen wel op een kilometer of 8 hiervandaan, dus ik vraag me af hoe duur dat dan gaat worden.
Dat is wel een redelijke afstand inderdaad! Ik heb geen idee wat dat kost. Mijn dierenarts zit in een aangrenzende wijk. Maar ik heb geen idee of ze bereid is om bij mij thuis te komen. De vorige keer kwam ze met het idee van de vangmand🥴
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
04-08-2020 17:11
Zo zie je maar dat voorlichten nog best handig kan zijn. TO heeft het over binnenkatten, terwijl dat niet uitmaakt of ze kattenziekte op kunnen lopen of niet. Ik hoop dat iedereen zijn katten vaccineert, of ze nou buiten komen of niet.
Is ook zo! Ik denk dat binnen veilig is, maar blijkbaar niet
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
04-08-2020 17:22
Ja, herkenbaar. De dichtstbijzijnde dierenarts zit alleen wel op een kilometer of 8 hiervandaan, dus ik vraag me af hoe duur dat dan gaat worden.
Meestal is het een vaste prijs qua thuisbezoek. Althans bij de praktijken waar ik gewerkt heb. 8 kilometer is niet veel voor een dierenarts! :) Althans dat ligt er aan hoe groot de praktijk is. Maar hier in het oosten stelde 8 kilometer niks voor. :)


Heel goed dat je je gaat laten informeren TO! Enten van binnenkatten is heel belangrijk. Buitenkatten kunnen zo maar langs jouw voordeur/thuis lopen en de ziekte toevallig meebrengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven