Nieuwe Kattenziekte?
dinsdag 4 augustus 2020 om 16:37
Kreeg net een artikel uit t AD toegestuurd. Er schijnt een zeer besmettelijk en dodelijk kattenvirus rond te gaan. Regio’s Ermelo en Harderwijk werden genoemd.
Ik heb 2 binnenkatten (komen alleen in voorjaar/zomer af en toe in mijn afgeschermde tuin) en ze zijn niet ingeënt.
Niet uit principiële of financiële overwegingen maar ik heb 1 lastige (bange) kat die zich echt niet laat vangen.
Virus kan ook via schoenzolen verspreid worden, maar heb geen vrienden met katten..maar twijfel nu wel.
Weet niet zo goed wat ik wil met dit topic maar het artikel maakt me wat ongerust.
Hebben jullie het gelezen en laat je je binnenkatten inenten?
Ik heb 2 binnenkatten (komen alleen in voorjaar/zomer af en toe in mijn afgeschermde tuin) en ze zijn niet ingeënt.
Niet uit principiële of financiële overwegingen maar ik heb 1 lastige (bange) kat die zich echt niet laat vangen.
Virus kan ook via schoenzolen verspreid worden, maar heb geen vrienden met katten..maar twijfel nu wel.
Weet niet zo goed wat ik wil met dit topic maar het artikel maakt me wat ongerust.
Hebben jullie het gelezen en laat je je binnenkatten inenten?
donderdag 6 augustus 2020 om 08:08
Vind dit best een vervelende reactie.Trotter schreef: ↑05-08-2020 17:55Wat wil je gaan voorleggen? Als je kat op tijd is ingeënt is er niets aan de hand. Als je dat niet op tijd hebt gedaan moet je dat als de sodeju laten doen. Maar daar hoef je toch niet aan de dierenarts 'voor te leggen'? Ik zou eerder bij mezelf te rade gaan waarom je zo laks met die vaccinaties van je kat(ten) omgaat.
Dat ik mijn katten (nog) niet ingeënt heb, heeft bij mij niets met laks te maken.
Dit heeft hele andere, verschillende redenen (en dat hou ik even voor mezelf).
donderdag 6 augustus 2020 om 08:11
Ik weet niet zo goed hoe dat zit met katten, maar ik heb een hele angstige hond en mijn dierenarts wil juist liever niet aan huis komen omdat "thuis" haar veilige plek is en ze dan die enorme angst ook in haar vertrouwde omgeving halen. Wij proppen haar helemaal vol met kalmeringsmiddelen als ze moet, voor kleine dingen gaan we al niet eens meer en gaat dat in overleg met DA. Lastig als je huisdier zo ontzettend bang is.
Sterkte TO. Kan heel goed begrijpen dat je zo'n rondgaande ziekte eng vind.
Sterkte TO. Kan heel goed begrijpen dat je zo'n rondgaande ziekte eng vind.
vrijdag 7 augustus 2020 om 01:27
Vergeet niet dat jouw katten niet zelf naar de dierenarts kunnen voor hun vaccinatie. Dat moet jij doen. Ik weet niet wat je redenen zijn (doet er ook niet toe) maar je bent wel verantwoordelijk voor die beestjes. Dus ik zou ze zsm laten inenten. En het beste is om dat ieder jaar te doen tegen niesziekte en om het jaar (of om de 3 jaar) tegen kattenziekte. Dit advies geldt ook voor binnenkatten. Dus mocht je dat nog niet weten, dan weet je het nu
vrijdag 7 augustus 2020 om 05:59
Want veeartsen kijken op een andere manier naar dieren en hebben veel minder ervaring met kleine huisdieren. Een van mijn vorige dierenartsen is opgeleid tot veearts maar is overgestapt naar kleine huisdieren omdat ie niet tegen de mentaliteit van boeren kon. Daarnaast hoor ik regelmatig van een collega in een dorp hoe haar veearts-dierenarts haar katten behandelt. Ik kan het niet als niet-dierenarts beter.
vrijdag 7 augustus 2020 om 06:46
Ik snap het hele probleem niet zo. Gewoon kat laten inenten, daar is toch geen discussie voor nodig. Het is balen dat het een beestje is wat zo panisch is voor de DA maar dat is dan maar even zo. Beter dat dan wanneer ze ziek worden en overlijden aan iets wat je simpelweg kon voorkomen.
Als ze iets mankeren moet je toch ook naar de DA?
Als ze iets mankeren moet je toch ook naar de DA?