Nieuwe keuken

29-07-2020 07:42 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk zijn we klaar voor een nieuwe keuken.
We zijn al bij een keukencentrum geweest en hebben al een indeling.
Maar nu twijfel ik of ik genoeg ruimte heb.

Hoeveel ruimte hebben jullie in jullie keuken?

De indeling is nu:
Vaatwasser/gootsteenkastje/hoekkast
Ladeblok 80 cm/ladeblok 90 cm/ladeblok 80 cm/koelkast met oven erboven

Boven de vaatwasser etc komen 2 lage klepkasten van 1 m breed.

Het blad is 70 cm diep
Ladeblokken: 1 bestekla en 2 diepe lades er onder.

Als we het blad 60 cm diep maken kan in de hoekkast een luxe uittreksysteem voor pannen komen. En worden het 2 ladeblokken van 90 cm en 1 van 80 cm.

Hoe is jullie indeling?
En hebben jullie de pannen in een la?

Hebben jullie andere suggesties?
Kun je geen tekening of schets uploaden? Ik zie het niet voor me.

Hier staan de pannen in een kastje op de bodem en een plank erboven. Maar dit is niet echt een moderne keuken en ik heb niet heel veel spullen die ik er in kwijt hoef te raken.
huisduif wijzigde dit bericht op 29-07-2020 07:48
57.79% gewijzigd
Dat ligt toch helemaal aan je eigen wensen?

Ik heb: gootsteen/vaatwasser/blok met drie lades. Koelkast en combi oven. En twee mini bovenkastjes.
Daarnaast nog een voorraadkast.

Minikeuken, en ik hou van koken, kan er echt alles mee wat ik wil. Ik ben wel vrij minimalistisch ingesteld, ik gebruik een stel schaaltjes dan ook overal voor. Ik heb geen olijvenschaaltje, botervloot of juskom zeg maar.
@huisduif, na al die jaren op het forum, lukt dat me nog steeds niet
@greenladyfern, daar heb je gelijk in hoor.
Ik vind het lastig, maar als iedereen zegt dat de pannen in een la kunnen en dat ik zat en genoeg ruimte overhoud dan maakt dat mijn keuze iets makkelijker.
Wat voor ruimte bedoel je?
Bergruimte of werkblad?

Mocht het gaan om je spullen opbergen? Kijk even op pinterest, daar staan heel veel goede dingen op.

Verder heb ik zelf pannen van tefal zonder handvatten: deze staan in een la en schelen echt heel veel ruimte.
Ik bedoel inderdaad bergruimte.
Hoeveel ruimte heb je nu?

Is dat genoeg?

Heb je straks evenveel/ meer/ minder ruimte?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Of je genoeg kasten hebt hangt van zoveel met af. Ik heb 8 bovenkasten en kom net uit. Met Ik heb geen servies/ voorraad kaart ergens anders.

Ben je nu tevreden met de opbergruimte in je huidige keuken? Wil je net zoveel opberg ruimte of kan het met/ minder?

Ik zou proberen in in je hoofd de nieuwe keuken in het delen en dan kijken of je uitkomt.
Je vraagt je dus af of een lange smalle keuken praktischer is of juist een iets diepere, maar dan nèt wat korter? Ik heb zelf een diep aanrechtblad en vind dat praktisch: in de lades past meer in de diepte en mijn waterkoker staat permanent op het aanrecht. Ik vind het niet erg als die in het zicht staat, maar anderen hebben een voorkeur voor een heel leeg aanrecht (dan is minder diep misschien mooier).

Mijn aanrecht is ook wat hoger dan gemiddeld, dat vind ik lekker werken. Heel persoonlijk.
Ik vind het erg weinig. Ik heb beneden ongeveer dezelfde indeling, ook de pannen in een la gestapeld en dat is inderdaad fijner dan ze in een laag kastje. Zo'n hoekuitschuiver ook fijn.

Maar ik heb juist bovenkasten tot aan het plafond en die heb ik ook echt nodig. Voorraad, servies, apparaten, zoveel zooi die ik toch echt nodig heb.

Ziet er prachtig en hip uit zo'n smalle klepkast boven, maar je kunt er 3x niks in kwijt.

Een kennis had zich door de keukenmeneer smalle klepkasten laten aanpraten en bij het inruimen schrok ze, hoeveel ruimte ze had ingeleverd.

Uiteindelijk moet een keuken in eerste instantie praktisch zijn. Dan daarna hopelijk een beetje mooi.
Ik ga 2 hoge staande kasten inleveren voor 2 ladeblokken en 2 klepkasten.
Ik denk dat dat wel prima is.
En een diep werkblad lijkt me wel heel mooi.

De twijfel zit in het uittreksysteem voor pannen of een gewone hoekkast met plank en dan pannen in een lade.
De pannen kunnen ook in de hoekkast uiteraard. Maar dat heb ik nu ook en sommige pannen staan dan te ver waardoor ik de halve kast moet uitruimen om bij die ene pan te komen.
bartjes schreef:
29-07-2020 08:16
Ik ga 2 hoge staande kasten inleveren voor 2 ladeblokken en 2 klepkasten.
Ik denk dat dat wel prima is.
En een diep werkblad lijkt me wel heel mooi.

De twijfel zit in het uittreksysteem voor pannen of een gewone hoekkast met plank en dan pannen in een lade.
De pannen kunnen ook in de hoekkast uiteraard. Maar dat heb ik nu ook en sommige pannen staan dan te ver waardoor ik de halve kast moet uitruimen om bij die ene pan te komen.
wij hebben wel het Le mans systeem gekozen voor in de hoekkast, juist om te voorkomen dat we de hele kast moeten leegruimen.
Je kunt een foto maken op je telefoon en dan uploaden via bijvoorbeeld mupload.nl zodat je een link krijgt die je hier kunt neerzetten.
Ik heb in het hoekkastje zo'n plateau met 2 planken dat je kunt draaien. zoiets Daar heb ik mijn pannen op staan. Ik vind het fijn dat je hem niet uit hoeft te trekken, ik zou dan bang zijn dat het gewicht van zware pannen een probleem zou zijn.
In de lades heb ik dingen die ik meer voor het grijpen moet hebben. Want de pan pak ik maar één keer, kruiden, paneermeel ed soms wel vaker.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dropdrop schreef:
29-07-2020 08:12
Ik vind het erg weinig. Ik heb beneden ongeveer dezelfde indeling, ook de pannen in een la gestapeld en dat is inderdaad fijner dan ze in een laag kastje. Zo'n hoekuitschuiver ook fijn.

Maar ik heb juist bovenkasten tot aan het plafond en die heb ik ook echt nodig. Voorraad, servies, apparaten, zoveel zooi die ik toch echt nodig heb.

Ziet er prachtig en hip uit zo'n smalle klepkast boven, maar je kunt er 3x niks in kwijt.

Een kennis had zich door de keukenmeneer smalle klepkasten laten aanpraten en bij het inruimen schrok ze, hoeveel ruimte ze had ingeleverd.

Uiteindelijk moet een keuken in eerste instantie praktisch zijn. Dan daarna hopelijk een beetje mooi.
Eens. Bovenkastjes zouden enorm ouderwets zijn. Zal wel, maar ik wilde ze toch. Waar laat je anders je spullen?
Praktisch gaat bij mij ook boven mooi en al helemaal boven mode.

Pannen in een la is wel véél praktischer dan in een kastje.
impala wijzigde dit bericht op 29-07-2020 08:27
3.30% gewijzigd
.
Ik heb net een nieuwe keuken en 1 eis was veel bergruimte
Ik heb nu 4 diepe bovenkasten tot aan het plafond. 1 ondiepe bovenkant voor kruiden. Ik heb dan aan 1 kant van de keuken 2 ladekasten 60 cm breed en een gootsteenkast 60 cm breed.
Dan heb ik aan de overkant onder het eiland nog 4 lades van ieder 1 meter breed en 1 inzetlade voor bestek van 1 meter breed
En dan heb ik in de keuken nog een muurkast voor voorraad
Ik heb alleen maar lades in het benedendeel en ik vind het ideaal. Je komt zo heel makkelijk aan de spullen die achterin staan, terwijl ik met onze vorige keuken vaak dacht; blegh, dat gedoe om die ene pan eruit te frotten... ik neem wel die. Waarin de kip dan net iets minder makkelijk werd zoals ik hem hebben wilde. Ook verdwijnen op de onderste plank achterin al die dingen die je niet (vaak) gebruikt en uiteindelijk min of meer vergeten worden.

Sinds ik lades heb is alles veel overzichtelijker. Op de bovenste planken van de bovenkasten staan dan wel weer de spullen die ik haast nooit gebruik, ik heb er ook een stoel voor nodig om eraan te komen. Daar staan dus wijn- en borrelglazen (voor bezoek, en Man kan er wel bij) en daarachter staan een botervlootje, eierdopjes... kortom, dingen die ik net zo goed in de afvalbak kan mikken.

De apothekerskast daarentegen staat bomvol en wordt van beneden naar boven gebruikt en ik kan overal bij.

Kortom; ik zou kiezen voor zoveel mogelijk lades en zo min mogelijk kasten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik wilde inderdaad ook bovenkasten tot aan plafond
Meer opbergruimte en ik vind het mooi omdat het wit van de kasten overloopt in het wit van het plafond. Komt strak en ruimtelijk over
Lijkt mij zat plek. Pannen in een lade vind ik juist fijn, net als een dieper blad en daarmee diepere lades. Wij hebben ook extra binnenlades, heel handig voor de messen e.d.
zorg voor voldoende stopcontacten. Stekker-koken wordt steeds populairder, dus niet alleen een waterkoker. Maar denk ook aan een (staaf)mixer bij het fornuis, slowcooker/multicooker, airfryer, etc. In mijn volgende keuken wil ik ook een aan/uit schakelaar die in 1x de stroom van deze stopcontacten afhaalt. Scheelt veel lekstroom.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ja eens, zoveel mogelijk lades. Dát is geen nutteloze modegril maar echt praktisch.
.
Oven boven koelkast zou ik nooit doen. Misschien als ik 2 meter lang was.
.
Volgens mij heb je genoeg ruimte.

Wij hebben ook een nieuwe keuken besteld. We hebben 2 ladeblokken van 80cm en 1 van 40cm. En de bovenkastjes zijn laag.
We hebben nu hoge bovenkastjes, maar op de bovenste plank staat alleen maar spul dat we nooit gebruiken.

Wij hebben trouwens wel een bijkeuken om nog wat voorraad je er te zetten, zoals grote dozen of een grillapparaat.
Oven boven koelkast heb ik nu ook.
Het alternatief was een oven van 60 cm en aan beide kanten een apotherkastje van 15 cm. Deze indeling omdat het onder een kookplaat van 90 cm breed komt.
Maar een apothekerskastje van 15 cm is erg smal denk ik. Maar vanwege symmetrie is breder niet mogelijk.

Maar dan lever ik een breed ladeblok in. Boven de koelkast komt dan wel een kastje.

Veel lades is dus wel praktisch lees ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven