Nieuwe keuken
woensdag 29 juli 2020 om 07:42
Eindelijk zijn we klaar voor een nieuwe keuken.
We zijn al bij een keukencentrum geweest en hebben al een indeling.
Maar nu twijfel ik of ik genoeg ruimte heb.
Hoeveel ruimte hebben jullie in jullie keuken?
De indeling is nu:
Vaatwasser/gootsteenkastje/hoekkast
Ladeblok 80 cm/ladeblok 90 cm/ladeblok 80 cm/koelkast met oven erboven
Boven de vaatwasser etc komen 2 lage klepkasten van 1 m breed.
Het blad is 70 cm diep
Ladeblokken: 1 bestekla en 2 diepe lades er onder.
Als we het blad 60 cm diep maken kan in de hoekkast een luxe uittreksysteem voor pannen komen. En worden het 2 ladeblokken van 90 cm en 1 van 80 cm.
Hoe is jullie indeling?
En hebben jullie de pannen in een la?
Hebben jullie andere suggesties?
We zijn al bij een keukencentrum geweest en hebben al een indeling.
Maar nu twijfel ik of ik genoeg ruimte heb.
Hoeveel ruimte hebben jullie in jullie keuken?
De indeling is nu:
Vaatwasser/gootsteenkastje/hoekkast
Ladeblok 80 cm/ladeblok 90 cm/ladeblok 80 cm/koelkast met oven erboven
Boven de vaatwasser etc komen 2 lage klepkasten van 1 m breed.
Het blad is 70 cm diep
Ladeblokken: 1 bestekla en 2 diepe lades er onder.
Als we het blad 60 cm diep maken kan in de hoekkast een luxe uittreksysteem voor pannen komen. En worden het 2 ladeblokken van 90 cm en 1 van 80 cm.
Hoe is jullie indeling?
En hebben jullie de pannen in een la?
Hebben jullie andere suggesties?
woensdag 29 juli 2020 om 09:41
Ja tegen de quooker. Niet alleen voor thee, ook voor het koken van groente, rijst, aardappelen en pasta. En het ontvellen van tomaten, snel aanmaken van bouillon, schoonmaken van hele vieze pannen. Met als plus, dat bij ons de quooker ook het warm water voor de gewone kraan levert, en daardoor eigenlijk als een ouderwets keukenboilertje werkt. Scheelt veel water.
Ja ook tegen lades en nee tegen rare draai systemen. Ik gebruik alles wat in de lade staat en vindt het overzicht heerlijk.
Zelf heb ik geen boven kastjes maar een kookeiland met een muur met koelkast/oven/magnetron er tegenover. De klep kastjes die daar boven zitten zijn echt voor de dingen die je bijna nooit gebruikt. Maar mijn moeder heeft dan weer mijn aantal kastjes keer 2, en nog niet genoeg.
Apothekers kast; die had ik in mijn vorig huis. Vond ik ook al zo overzichtelijk en als je er een plek voor hebt: zeker doen.
Overigens; zit je al vast aan deze keukenboer? Want het klinkt alsof er nog best wel wat denkwerk kan plaatsvinden voor je wel de beste keuken voor jullie budget hebt. Bij ons leverde een andere winkel zo’n ander idee op (omdat die verkoper even iets verder dacht dan wat er al stond en zag dat wij niet bang waren van een klusje extra) dat ik nu wel de ideale keuken heb.
Ja ook tegen lades en nee tegen rare draai systemen. Ik gebruik alles wat in de lade staat en vindt het overzicht heerlijk.
Zelf heb ik geen boven kastjes maar een kookeiland met een muur met koelkast/oven/magnetron er tegenover. De klep kastjes die daar boven zitten zijn echt voor de dingen die je bijna nooit gebruikt. Maar mijn moeder heeft dan weer mijn aantal kastjes keer 2, en nog niet genoeg.
Apothekers kast; die had ik in mijn vorig huis. Vond ik ook al zo overzichtelijk en als je er een plek voor hebt: zeker doen.
Overigens; zit je al vast aan deze keukenboer? Want het klinkt alsof er nog best wel wat denkwerk kan plaatsvinden voor je wel de beste keuken voor jullie budget hebt. Bij ons leverde een andere winkel zo’n ander idee op (omdat die verkoper even iets verder dacht dan wat er al stond en zag dat wij niet bang waren van een klusje extra) dat ik nu wel de ideale keuken heb.
woensdag 29 juli 2020 om 09:42
Ik heb een kleine keuken en al mijn pannen passen in een lade van 60 x 25 x 50 (b x h x d). 2 koekenpannen, een wok, 2 kookpannen, 2 steelpannen en een braadpannetje. Is wel passen en meten, maar om aan te geven dat er veel in lades past.
Zo'n caroussel lijkt me het fijnst, misschien later als ik groot ben.
Ik heb ook een apothekerskastje van 15 cm en die vind ik super handig, gaat echt veel in en je kunt er altijd bij.
Zo'n caroussel lijkt me het fijnst, misschien later als ik groot ben.
Ik heb ook een apothekerskastje van 15 cm en die vind ik super handig, gaat echt veel in en je kunt er altijd bij.
woensdag 29 juli 2020 om 09:46
Ik heb een jaar geleden mijn keuken verbouwd en heb toen geen cooker genomen. Ik vind het een leuk apparaat maar het neemt behoorlijk wat opberg ruimte in onder je gootsteen en ik vind opbergen belangrijker dan een cooker. Zoveel thee drink ik toch niet en voor die keren dat ik thee drink werkt de waterkoker prima. En voor een pan kokend water werkt mijn inductie ook prima, daar zit een soort power knop op waardoor water binnen een paar minuten kookt.
Verder heb ik zoveel mogelijk lades gekozen en in de hoek van mijn L vorm keuken heb ik twee draaiplateaus die ik volledig kan uitrekken waardoor ik de hoek optimaal benut en ook nooit eerst de halve kast hoef uit te ruimen om bij die specifiek pan te komen (de plateaus doen mij denken aan de vorm van pinda’s). Deze plateaus zijn voor mij echt een aanrader.
En wat betreft de 15 cm apothekerskastjes ik heb er twee en wat iemand anders al schreef zijn ze erg handig: ik heb er bijvoorbeeld al mijn oliën en azijnen staan. En de andere heb ik gebruikt om snijplanken in op te bergen. En mijn laatste tip: kijk of er een mogelijkheid is om in sommige lades een extra binnenlands te kiezen voor bijvoorbeeld bestek.
woensdag 29 juli 2020 om 09:54
Ik heb zo’n hoekkast waarbij je de binnenkant uit kunt schuiven voor pannen, erg handig.
En verder veel brede laden in de onderkasten en geen bovenkasten. Boven een van de lades zit een grote besteklade.
Ik vind lades echt zoveel handiger dan kasten. Ideaal. Al mijn servies en ovenschalen e.d. staan daar in.
Als ik je verder een tip mag geven: zelf zou ik de vaatwasser nooit meer in het kastje direct naast de muur willen. Je moet steeds zo enorm opletten dat je niks op de muur knoeit/druppelt/spettert met inruimen. Dat gebeurt echt veel sneller dan je denkt.
Er is ook ergens een topic op Viva met tips over wat mensen in hun volgende keuken anders zouden doen. Daar staan ook veel nuttige tips in.
En verder veel brede laden in de onderkasten en geen bovenkasten. Boven een van de lades zit een grote besteklade.
Ik vind lades echt zoveel handiger dan kasten. Ideaal. Al mijn servies en ovenschalen e.d. staan daar in.
Als ik je verder een tip mag geven: zelf zou ik de vaatwasser nooit meer in het kastje direct naast de muur willen. Je moet steeds zo enorm opletten dat je niks op de muur knoeit/druppelt/spettert met inruimen. Dat gebeurt echt veel sneller dan je denkt.
Er is ook ergens een topic op Viva met tips over wat mensen in hun volgende keuken anders zouden doen. Daar staan ook veel nuttige tips in.
woensdag 29 juli 2020 om 09:57
Smalle apothekerskastjes zijn fantastisch. Had ze in mijn vorige keuken ook.
Kookplaat in het midden vind ik juist fijn. Als je met 2-en aan het koken bent heb je tenminste allebei wat ruimte zonder dat je elkaar met de ellebogen staat te prikken. Wij hebben een vrijstaand fornuis van een meter breed met aan weerszijden werkblad.
Kookplaat in het midden vind ik juist fijn. Als je met 2-en aan het koken bent heb je tenminste allebei wat ruimte zonder dat je elkaar met de ellebogen staat te prikken. Wij hebben een vrijstaand fornuis van een meter breed met aan weerszijden werkblad.
woensdag 29 juli 2020 om 10:01
Ja voor de Quooker. Ik drink wel veel thee. Maar het is ook handig voor de rijst en pasta en zo. Voor dingen die moeten wellen of opwarmen in (bijna) kokendheet water. Voor het toevoegen van heet water voor jus. En direct gewoon warm water uit de kraan, vanwege het boilertje. Heerlijk dat ik niet meer hoef te wachten op warm water vanuit de cv-ketel boven.
woensdag 29 juli 2020 om 10:19
Dat is ideaal als je de lades van dezelfde hoogte wilt hebben.pijnboompitjes schreef: ↑29-07-2020 09:46[...]
En wat betreft de 15 cm apothekerskastjes ik heb er twee en wat iemand anders al schreef zijn ze erg handig: ik heb er bijvoorbeeld al mijn oliën en azijnen staan. En de andere heb ik gebruikt om snijplanken in op te bergen. En mijn laatste tip: kijk of er een mogelijkheid is om in sommige lades een extra binnenlands te kiezen voor bijvoorbeeld bestek.
Onze ladeblokken bestaan uit één ondiepe lade (ideaal voor bestek), één normale lade (hoogte van een pak hagelslag) en één diepe lade, daar kun je ook een flinke pan in kwijt. Ik heb daar heb ik handdoeken en opbergbakjes in liggen. Door de ruimte hoeft het niet super netjes opgeborgen te worden.
To, weet je ook al wat je gaat doen qua grepen? Ik vind het bij lades ideaal als je een lange greep hebt en geen knoppen. Greeploos heeft niet mijn keus omdat je lades dan viezer lijken te worden omdat je ze dan over de hele lengte lijkt te openen.
Hier 2 bovenkastjes, daar staan voornamelijk bekers/glazen en thee in. Niet tot het plafond en geen glas. Ik ben bang dat hoe meer ruimte je hebt, hoe meer je bewaard.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 29 juli 2020 om 10:24
Lades zijn heel fijn, maar zorg dat ze verschillende diepten hebben. Hier in de keuken zijn de laden allemaal net niet diep genoeg om een fles olie of een beschuitbus rechtop te zetten. Aan de andere kant is er loze ruimte boven allerlei andere verpakkingen. Ik had liever gehad dat de middelste la iets ondieper was en de onderste juist wat dieper.
...
woensdag 29 juli 2020 om 10:35
Ik heb 2 lades met pannen. Eentje met hapjes, koekenpannen en een wok, 12 stuks. Wel gestapeld met vilt ertussen.
Onderin kookpannen 4 stuks genest, nog een giga koekenpan, mosselpan en alle deksels.
Er kan best veel in die laden hoor. Wel 80 cm breed.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 29 juli 2020 om 10:36
Dan bedoel je de hoogte denk ik? Diepte is vrij standaard namelijk.ankalida schreef: ↑29-07-2020 10:24Lades zijn heel fijn, maar zorg dat ze verschillende diepten hebben. Hier in de keuken zijn de laden allemaal net niet diep genoeg om een fles olie of een beschuitbus rechtop te zetten. Aan de andere kant is er loze ruimte boven allerlei andere verpakkingen. Ik had liever gehad dat de middelste la iets ondieper was en de onderste juist wat dieper.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 29 juli 2020 om 10:42
Ik heb de pannen in lades en zou nooit meer anders willen. Echt heel handig doordat je er van bovenaf bij kan en dus iet eerst de voorste pannen uit de kast moet trekken om bij de achterste te komen.
Vorig huis lades van 90 en nu 80 cm. Sterk zat voor de pannen.
I like being a mess. It's who I am.
woensdag 29 juli 2020 om 10:48
Ik heb 90cm lade, daarboven een hoge kast, dan de wasbak met spoelbak en het gootsteenkastje, dan weer 90cm lade met in de bovenste een verborgen besteklade. Dan een loze hoek met wel daarboven een hoog kastje, dan de 90cm oven/kookplaat (Smeg), met daarboven de afzuigkap. Naast de afzuigkap weer een hoge kast (dus beide hoge bovenkastjes naast de afzuigkap) dan om de hoek een hoekkast met legplanken. Dan een kolom met daarin de combimagnetron, onder de combi een kleine lade, een gewone hoge onderkast en daarboven een hoge bovenkast en dan de koelkast met daarboven nog een vak.
Mijn aanrecht is op de meeste plekken 70cm diep en het hele stuk onder het raam (ongeveer 2m) is 80 diep. Heerlijk zo’n diep aanrecht! Ik bak regelmatig en dan is het echt ideaal.
Zo’n draaikolom in een hoekkast kost je veel ruimte. Dan kan je beter een gewone hoekkast nemen en je pannen in de lade. De hoekkast gebruik ik om bijvoorbeeld mijn bakvormen in te zetten, het gourmetstel etc en het deel van de kast waar je wel makkelijk bij kan heb ik de pannen staan (Deurtje is gewoon 60cm) maar je kan er dan neerzetten wat je wil en waar je makkelijk bij wil kunnen. Borden bijvoorbeeld.
Mijn aanrecht is op de meeste plekken 70cm diep en het hele stuk onder het raam (ongeveer 2m) is 80 diep. Heerlijk zo’n diep aanrecht! Ik bak regelmatig en dan is het echt ideaal.
Zo’n draaikolom in een hoekkast kost je veel ruimte. Dan kan je beter een gewone hoekkast nemen en je pannen in de lade. De hoekkast gebruik ik om bijvoorbeeld mijn bakvormen in te zetten, het gourmetstel etc en het deel van de kast waar je wel makkelijk bij kan heb ik de pannen staan (Deurtje is gewoon 60cm) maar je kan er dan neerzetten wat je wil en waar je makkelijk bij wil kunnen. Borden bijvoorbeeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 29 juli 2020 om 11:10
Apothekerskasten van 15 cm kan je bijna in geen enkele showroom vinden omdat ze bijna niet verkocht worden, te onpraktisch gezien er alleen maar kleine frutsels in kunnen, zoals kruidenpotjes.
Die van 30 daarentegen zijn makkelijker, kunnen grotere spullen in, worden dus meer verkocht dan andere maten. Maar als je 30 cm of groter kwijt kan, dan zou ik er al een ladenkast van maken, makkelijker dan die draadmandjes en omdat je ze per sectie naar voren kan halen.
Uiteraard moet je het verder zelf weten.
Die van 30 daarentegen zijn makkelijker, kunnen grotere spullen in, worden dus meer verkocht dan andere maten. Maar als je 30 cm of groter kwijt kan, dan zou ik er al een ladenkast van maken, makkelijker dan die draadmandjes en omdat je ze per sectie naar voren kan halen.
Uiteraard moet je het verder zelf weten.
woensdag 29 juli 2020 om 11:12
woensdag 29 juli 2020 om 11:13
Hier ook brede lades onder kookplaat, 2 grote waarvan de hoogste een ingebouwde lade heeft voor bestek. Onder deze steken we het servies en de onderste heeft alle potten en pannen (1 wok met 4 pannen in gestapeld en dan nog 5 kookpotten).
Een apotheekkast wou ik ook, maar dan zou de keuken uitkomen in de living en dat wou ik niet.
Als compromis hebben we alles tussen kolomkast en muur boven de kookplaat dichtgemaakt, tot aan het plafond (ik wou geen stof). Dus bij ons zie je de dampkap niet en hebben we er een smal kastje voor, voor kruiden choco ed.
We zitten ook met een hoekkast en hebben geen draaisysteem genomen (was veel te duur) en daar zitten al mijn overschotpotjes in en mijn handdoeken en een mixer. Het is wel wat rommelig, maarja ben het zo gewoon
Een apotheekkast wou ik ook, maar dan zou de keuken uitkomen in de living en dat wou ik niet.
Als compromis hebben we alles tussen kolomkast en muur boven de kookplaat dichtgemaakt, tot aan het plafond (ik wou geen stof). Dus bij ons zie je de dampkap niet en hebben we er een smal kastje voor, voor kruiden choco ed.
We zitten ook met een hoekkast en hebben geen draaisysteem genomen (was veel te duur) en daar zitten al mijn overschotpotjes in en mijn handdoeken en een mixer. Het is wel wat rommelig, maarja ben het zo gewoon
woensdag 29 juli 2020 om 11:21
Mijn onder hoekkast is nu ook rommelig. Geen zin om telkens op mijn knieen alles recht te zetten.
Er zitten ook veel plastic kommen en schaaltjes in (tupperware) die mik ik er vaak gewoon in.
In de ladeblokken komen 1 bestekla, een diepe la en een diepere lade.
Drie zichtbare lades dus.
Met grote grepen, geen knopjes.
Pannen in een la is dus ideaal begrijp ik.
Er zitten ook veel plastic kommen en schaaltjes in (tupperware) die mik ik er vaak gewoon in.
In de ladeblokken komen 1 bestekla, een diepe la en een diepere lade.
Drie zichtbare lades dus.
Met grote grepen, geen knopjes.
Pannen in een la is dus ideaal begrijp ik.
woensdag 29 juli 2020 om 11:31
Ik heb een U keuken, onder het raam heb ik de kraan, de afwasmachine een handdoeken rek, Een vak met 3 lades, en een hoekkast met uitschuif, voor pannen en daarboven een lade. In het kortere gedeelte 5 Lades, en 2 kasten, en een elektrische kookplaat. Met daarboven een afzuigkap. Aan beide kanten heb ik nog kasten voor servies, tot aan het plafon. Aan de andere lange kant: Bovenkast voor servies, grote koelkast, ingebouwde oven, en ingebouwde magnetron, met daaronder lades, en een kast erboven. En een poetskast, waar de stofzuiger instaat. Ben er erg tevreden meë!
woensdag 29 juli 2020 om 12:00
De keuken in ons nieuw te bouwen huis wordt in een U-vorm. We hebben daarin het volgende gepland: een hoge koelvriescombinatie met daarboven een kastje tot het plafond; een lade met daar bovenop de vaatwasser, de oven en ook weer een kastje; en verder alleen maar onderkasten met lades. Ook onder de spoelbak dus, lades in een u-vorm die om de spoelbak (en voorraadvat van de Quooker) heen schuiven, zodat we nooit meer op onze knieën achter in een kastje hoeven te zoeken. En zelfs ook in de hoekkasten hebben we lades. Hierdoor hebben we wel twee loze hoeken, waar we nooit meer bij kunnen. We hebben echter berekend dat die lades in de hoek ongeveer net zoveel opbergruimte geven als een Le-Manssysteem of zo'n draaicarrousel - en daarnaast stukken praktischer zijn. Wellicht is dat ook nog iets om te overwegen?
Verder heb ik nu een Quooker en die bevalt zo goed dat die in onze nieuwe keuken weer komt. Geen bovenkasten, die heb ik qua ruimte niet nodig en het is zoveel ruimtelijker zonder bovenkastjes dat ik ook ze niet ga missen (en mocht ik ze wel ooit missen dan kunnen we die relatief eenvoudig nog later toevoegen).
Verder heb ik nu een Quooker en die bevalt zo goed dat die in onze nieuwe keuken weer komt. Geen bovenkasten, die heb ik qua ruimte niet nodig en het is zoveel ruimtelijker zonder bovenkastjes dat ik ook ze niet ga missen (en mocht ik ze wel ooit missen dan kunnen we die relatief eenvoudig nog later toevoegen).
woensdag 29 juli 2020 om 12:09
Pannen in de lade werkt prima, mooi overzichtelijk.
Denk ook na over wat voor apparaten/spullen je in je keuken standaard wilt hebben staan (koffiezetapparaat, waterkoker, gft-bakje, keukenrolhouder?) of soms gebruikt en in een kastje wilt kunnen opbergen (staafmixer, blender, etc.). Die spullen nemen vaak al best wat ruimte in beslag, en je wilt niet alles op hoeven ruimen als je tegelijkertijd een snijplank en een blender op je werkblad wilt.
Een klepkast lijkt mij super onhandig eigenlijk. Zijn vaak lage dingen en gaan vaak moeilijk open door de zware veer erin. Ik zou gewoon een deurtje kiezen. Let er ook op hoe hoog die kastjes zijn en of daar wel inpast wat je zou willen (bijvoorbeeld een stapel borden)
Heb je al bedacht wat je in welk kastje zou willen stoppen? Dan kan je ook makkelijk kijken of dat zou passen, en of er nog spullen in je huidige keuken nu geen plekje hebben.
Bij mij is de hoek van de keuken geen speciale kast maar een ruimte die te benaderen is vanaf het gootsteenkastje. Daar staat onder andere de boiler van de Quooker en liggen verder wat schoonmaakspullen en doekjes die ik niet zo vaak gebruik. Werkt voor mij prima, en je hoeft er dan geen ruimte voor op te offeren op een plek waar je geen ander kastje kan zetten.
Denk ook na over wat voor apparaten/spullen je in je keuken standaard wilt hebben staan (koffiezetapparaat, waterkoker, gft-bakje, keukenrolhouder?) of soms gebruikt en in een kastje wilt kunnen opbergen (staafmixer, blender, etc.). Die spullen nemen vaak al best wat ruimte in beslag, en je wilt niet alles op hoeven ruimen als je tegelijkertijd een snijplank en een blender op je werkblad wilt.
Een klepkast lijkt mij super onhandig eigenlijk. Zijn vaak lage dingen en gaan vaak moeilijk open door de zware veer erin. Ik zou gewoon een deurtje kiezen. Let er ook op hoe hoog die kastjes zijn en of daar wel inpast wat je zou willen (bijvoorbeeld een stapel borden)
Heb je al bedacht wat je in welk kastje zou willen stoppen? Dan kan je ook makkelijk kijken of dat zou passen, en of er nog spullen in je huidige keuken nu geen plekje hebben.
Bij mij is de hoek van de keuken geen speciale kast maar een ruimte die te benaderen is vanaf het gootsteenkastje. Daar staat onder andere de boiler van de Quooker en liggen verder wat schoonmaakspullen en doekjes die ik niet zo vaak gebruik. Werkt voor mij prima, en je hoeft er dan geen ruimte voor op te offeren op een plek waar je geen ander kastje kan zetten.
woensdag 29 juli 2020 om 12:42
Ik heb zo'n hekel aan hoekkastjes dat wij in onze vorige keuken de hoek leeg hebben gelaten. Het was een L-vormige keuken, en in de hoek hebben we 2 ladekasten genomen (die dus niet tegelijkertijd open kunnen, want ze zitten bijna direct op elkaar). Daardoor was de hoek loos, maar dat scheelde me zoveel ergernis aan zo'n stomme hoekkast dat het het meer dan waard was. Pannen kunnen uitstekend in een la, waarom zou je een hoekkast willen?