Nieuwe keuken

15-10-2020 20:57 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn nieuwe (grote mensen) huis mag ik een nieuwe keuken kiezen. De woningbouw plaatst een standaard keukenblok en ik mag deze uitbreiden naar wens. Op eigen kosten uiteraard. Nu wil ik er een hoek keuken van maken.

In mn vorige woning had ik een simpel keukenblok met vrijstaand apparatuur.
Ik ben dus niet veel gewend en ga alle mogelijkheden bespreken met de keukenboer. Maar hebben jullie tips waar ik echt aan moet denken en welke optie echt onmisbaar is.
Ik wil bijvoorbeeld een hoog geplaatste oven. Maar ik zie vaak dat het dan om een combimagnetron gaat. Kan een gewone grotere oven ook hoog geplaatst worden?

Ik hoop op bruikbare tips :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn nr 1 in de keuken is een vaatwasser. Ik ben heel opgeruimd en vind poetsen nooit erg. Maar die vaat... Ugh, daar keek ik altijd zo tegenop!
-
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel ruimte en opties heb je TO? Wij kunnen hier wel fijne dingen roepen, maar moet ook haalbaar zijn.
Ik vond belangrijk, van belangrijkst naar minder:
- vaatwasser
-combimagnetron
-een grote vriezer, niet alleen vakje in koelkast
-losse oven ernaast
-
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie.
De keuken is best ruim. Aan de ene kant onder het raam kan ik ongeveer vier kastjes kwijt en aan de andere kant vijf.

En jaaa er komt eindelijk een vaatwasser! Een inbouw oven en inbouwkoel/vrieskast.
Een oven hooggeplaatst vind ik heel vervelend ivm hete ovenschalen eruit tillen.
Een vaatwasser op heuphoogte lijkt me dan juist weer fijn. Minder bukken.

Ik koop volgend jaar een nieuwe keuken (kookeiland) en denk nu aan een quooker, een stoomoven (extra, geen combi), inbouwespresso-apparaat, dubbele wasbak. Wasbak moet ook extra groot zijn ivm afwassen van grote pannen die niet in de vaatwasser mogen. Inductie met kookplaatafzuiging.

Edit: geen idee of al mijn wensen doorgaan hoor
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 15-10-2020 21:10
6.75% gewijzigd
Hangt helemaal van de beschikbare ruimte af. Zou wel zien dat je werkblad lang genoeg is. En als die ruimte volop is zou ik een breder fornuis nemen dan de standaard 5 pits.
Qua apparatuur: vaatwasser, combi oven/magnetron en als het past een dubbele Amerikaanse koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken. We zijn al bij de keukenboer geweest. Daar krijg je ook nog zoveel tips en adviezen. Gewoon een mooi ontwerp laten maken en er in alle rust over nadenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ooit in de gulden tijd wat aan mogen passen op eigen kosten via de woningbouw. Een verlengd aanrechtblad van 50 cm meer, kostte me omgerekend 300 euro!

Praat dus heel goed over de rekening en de kosten!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: plaats de vaatwasser vlak bij de gootsteen. Als je dan natte vaat hebt hoef je niet de halve keuken door om bij de vaatwasser te komen.

En ik ben erg fan van grote lades ipv kastjes.
Alle reacties Link kopieren
Grote lades inderdaad. Oven op bovenbeen hoogte. Zoveel mogelijk afzetruimte en stopcontacten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een parallel keuken (waar veel buren voor een L vormige keuken gingen); super blij mee
Zo veel mogelijk lades
Quooker
Als het kan een dieper aanrecht dan de standaard 60 cm
Alle reacties Link kopieren
Als je een combimagnetron op ooghoogte plaatst, neem dan een deurtje dat draait in plaats van kiept. Je kunt dan beter in de schaal kijken en je hebt minder kans je fikken te verbranden aan dat hete deurtje.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de oven niet hoog plaatsen. Dat hebben wij en ik verbrand me elke keer als ik een ovenschaal bak of ik laat de boel bijna vallen. In ieder geval genoeg werkblad, opbergruimte en wij hebben een verhoogd aanrecht, heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Aantal dingen die al eerder zijn gezegd maar waar ik mij bij aansluit
- Vaatwasser zo dicht mogelijk bij de spoelbak
- Veel lades
- quooker
- dieper aanrechtblad (Bij ons kookeiland, waardoor ook de lades dieper zijn)
- afzuigsysteem zo hoog mogelijk, bij ons zit die is het verlaagde plafond.
Alle reacties Link kopieren
Stopcontacten. En als je denkt dat je nu écht genoeg hebt: méér stopcontacten. En als je niet houdt van stopcontacten: stopcontacten uit zich. Meer.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wat zijn de breedtematen van de wanden waar je de keuken wilt plaatsen? De standaardmaten zijn 60 cm van de kastjes maar je kunt ook variëren met 90 cm. Drie grote laden onder elkaar van 90 cm breed zijn fijn.

Wil je een vaatwasser?

Een combimagnetron vind ik niet prettig, ik heb een combi-heteluchtoven. Die is net zo groot als een gewone oven en vind ik zelf ideaal omdat de ovenfunctie net zo goed werkt als bij een gewone oven, bij een combimagnetron is het vaak lastiger iets goed gaar te krijgen. En daarnaast heeft hij dus ook een magnetron-functie.
Ik zou een oven ook nooit hoog plaatsen.

Een inductiekookplaat vind ik ideaal om op te koken, is wel wat duurder dan keramisch of gas, maar is heel makkelijk te bedienen, is meteen warm en koelt snel af. Doekje erover en schoon.

Een cooker, Amerikaanse koelkast of een dubbele wasbak zouden dan weer niet op mijn lijstje staan, zou ik zelf niet nodig vinden.
Alle reacties Link kopieren
kleiin schreef:
15-10-2020 21:06
Dank voor je reactie.
De keuken is best ruim. Aan de ene kant onder het raam kan ik ongeveer vier kastjes kwijt en aan de andere kant vijf.

En jaaa er komt eindelijk een vaatwasser! Een inbouw oven en inbouwkoel/vrieskast.
Tip: een hooggeplaatste oven kan zeker. Kies dan voor een exemplaar waarbij je het deurtje kunt inschuiven. Eentje die openklapt is wat lastiger als deze gloeiend heet is en je een zware ovenschotel in gietijzeren pan eruit moet halen. Ik wist niet hoe snel ik dat ding moest vervangen voor eerder genoemde optie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
feow schreef:
15-10-2020 22:02
Stopcontacten. En als je denkt dat je nu écht genoeg hebt: méér stopcontacten. En als je niet houdt van stopcontacten: stopcontacten uit zich. Meer.
:lijstje: Ha! Inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
15-10-2020 22:02
Stopcontacten. En als je denkt dat je nu écht genoeg hebt: méér stopcontacten. En als je niet houdt van stopcontacten: stopcontacten uit zich. Meer.
:-D en deze tip.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Oja Quooker. Als je die ooit gehad hebt kun je niet meer zonder.
lemoos2 schreef:
15-10-2020 22:24
Tip: een hooggeplaatste oven kan zeker. Kies dan voor een exemplaar waarbij je het deurtje kunt inschuiven. Eentje die openklapt is wat lastiger als deze gloeiend heet is en je een zware ovenschotel in gietijzeren pan eruit moet halen. Ik wist niet hoe snel ik dat ding moest vervangen voor eerder genoemde optie.
Inderdaad, of een deur naar de zijkant. Maar persoonlijk vind ik onze oven op ooghoogte echt vreselijk. Altijd net boven je macht met zo’n hete ovenschaal staan klooien. En in ons geval dus inderdaad over de ovendeur heen, vreselijk. Geef mij maar weer een oven onder het fornuis. Gewoon zo’n grote :)
Alle reacties Link kopieren
Quooker doen als je een echte theeleut bent. Ik heb die van mij eruit laten halen, gebruikte dat ding amper en dat reservoir nam behoorlijk wat plek in beslag in dat gootsteenkastje
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een wilde gok: vrijwel niemand die gereageerd heeft, heeft een huurhuis.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
15-10-2020 22:38
Ik doe een wilde gok: vrijwel niemand die gereageerd heeft, heeft een huurhuis.
Ik wel.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
15-10-2020 22:37
Inderdaad, of een deur naar de zijkant. Maar persoonlijk vind ik onze oven op ooghoogte echt vreselijk. Altijd net boven je macht met zo’n hete ovenschaal staan klooien. En in ons geval dus inderdaad over de ovendeur heen, vreselijk. Geef mij maar weer een oven onder het fornuis. Gewoon zo’n grote :)
Die zijn ook fijn, of die ouderwetse fornuizen met twee ovens. Ik moest wel de hoogte in, kon niets meer tillen vanuit gebukte houding (dan kiep ik om). Het scheelt wel enorm qua brandwondjes op mijn onderarmen dat ik nu zo’n inschuifbaar deurtje heb.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven