Oktober: d'r uitdaging

01-10-2019 10:03 139 berichten
Ik doe elk jaar mee met de d'r uitdaging van Yourganize. in Oktober geeft zij elke dag een opdrachtje om in een bepaalde categorie spulletjes uit te zoeken. Elk jaar gaat er toch weer wat weg, vaak verkoop ik wat dingetjes of breng ze naar de kringloop.

Wie vindt het leuk om ook mee te doen en ervaringen te delen?

De opdracht van vandaag staat op Facebook uitgebreider omschreven maar het is hobby spulletjes uitzoeken...
Koekjes "mag" ik pas weer kopen als alle koekjes die we in huis hebben op zijn. Maar het is zo verleidelijk soms in de supermarkt, zo'n nieuw pak met speculaas of stroopwafel. In plaats van de rol waar er nog 3 in zitten en de trommel waarvan je niet eens meer weet hoe lang die koekjes erin zitten. Ik weet nu wel precies wat we aan koek/snoep in huis hebben. En ook best lekkere. Maar het moet niet te lang liggen. En ik moet zien te voorkomen dat mijn vrouw naar het Kruidvat gaat. Want daar ligt vaak gunstig geprijsd snoep/koek/meeneemontbijtkoeken/crackers en dat soort dingen.

Ik heb zo'n app waarop je kan bijhouden wat je uitgeeft aan supermarkt, restaurants, verzorging etc. En verzorging is echt debiel veel. Tot ik tot de conclusie kwam dat elke pintransactie bij Kruidvat onder "verzorging" wordt geschaard. Terwijl het meeste geld daar uitgegeven wordt aan food denk ik.
Haha ja dat is herkenbaar. Al moet ik zeggen dat koekjes hier nooit lang liggen, daarom haal ik ze niet vaak meer in huis. Al gaat het nu wel iets beter, maar voorheen kon ik een heel pak koekjes leegeten o_o
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 antiek theekastje uit een erfenis. Een te gek ding, dus gaat niet weg!

Ik ben juist altijd jaloers op mensen met een goed gevulde voorraadkast. Hier liggen de muizen dood voor de koelkast als het weer bijna boodschappendag is. Ik ben daar niet georganiseerd genoeg voor of zo...
Ja, maar vijf aangebroken zakken chips (taai) en drie soorten koekjes (inmiddels zacht) en ladingen vol crackers die niemand meer lust vind ik ook niet het toonbeeld van organisatie...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen erfstukken. Of valt een sinaasappelpers die ik uit het oude huis van mijn oma gekregen heb toen ze kleiner ging wonen daar ook onder? Ik zie dat meer als een gewoon keuken gebruiksvoorwerp, maar die kan eigenlijk wel naar de Kringloopwinkel, want wij persen nooit sinaasappels. Dat zijn van die dingen die ik dan nog houd voor als we misschien ooit toch sinaasappelsap willen gaan drinken. Maar ‘misschien ooit’ blijkt toch meestal ‘nooit’ te zijn.

Ik heb gisteren maar 1 vak van de 4 uit de administratie houder gedaan, dus daar ga ik de komende tijd maar mee verder als ik tijd over heb of een opdracht niet bij me past. Ik kwam dingen tegen van langer dan een jaar oud, ai. Voortaan toch maar even maandelijks bijhouden en het vakje ‘actie’ doornemen op wat nog actie behoeft of weg kan of opgeborgen kan worden en de papieren uit het vakje ‘archiveren’ in de ordner doen waar het hoort. Zoveel werk is het eigenlijk niet als je het elke maand even doet en ik vind dat we op zich een prettig systeem hebben. We hebben voor de administratie 4 ordners: 1 voor huis/hypotheek/klussen, 1 voor werk, 1 voor de kinderen en 1 voor alle overige dingen (auto, verzekeringen, aankoopbewijzen, etc). En dan onderverdeeld dmv tabbladen.

Veel administratie gaat bij ons ook wel digitaal, maar wat ik dan lastig vindt is dat als iets in mijn mailbox zit dat mijn man er dan niet bij kan. Hij kan daardoor minder makkelijk zelf even wat regelen met een instantie en als ik uitgeschakeld zou zijn of plotseling zou overlijden dan kan hij niet bij verzekeringspapieren etc. Hoe lossen jullie dat op?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
04-10-2019 18:53
Ja, maar vijf aangebroken zakken chips (taai) en drie soorten koekjes (inmiddels zacht) en ladingen vol crackers die niemand meer lust vind ik ook niet het toonbeeld van organisatie...
Wat een zelfbeheersing dat jullie dat niet opeten dan! Dat zou hier nooit gebeuren, die gaan meteen op. Wij halen het daarom dus ook nooit in huis, behalve heel specifiek één soort koekjes (die we niet heel erg lekker vinden, expres omdat we ze anders zo opvreten) en voor het weekend toastjes met 1 bakje salade of hummus (die dan na het weekend ook op is). Wij kopen eigenlijk altijd dezelfde producten, zijn helemaal niet van het uitproberen van nieuwe dingen, zeker niet als het ook nog eens eigenlijk gewoon ongezonde meuk is. Voorraden hebben we wel, doordat ik het met 1+1 gratis in veelvoud bestel, maar dat zijn allemaal dingen die we ook echt regelmatig gebruiken. En mijn man koopt al helemaal geen voorraden, die bedenkt 2x per week wat we de komende dagen gaan eten, zet het op een boodschappenlijstje en koopt dat en dan ook alleen maar dat. Lekker rechtlijnig en totaal ongevoelig voor aanbiedingen en nieuwe producten. We hebben best veel zooi in huis, maar hierdoor juist met de voorraadkast (past prima in 1 keuken-bovenkastje) weinig problemen. Het enige wat bij ons blijft liggen zijn spullen uit mijn jaarlijkse kerstpakket of dingen die je gratis bij een Albert Heijn bestelling krijgt. Tegenwoordig breng ik die kerstpakket dingen naar een voedselbank inzamelpunt en vink ik de dingen die me niks lijken bij AH bestellingen gewoon uit, dat scheelt wel.
nicole123 schreef:
04-10-2019 22:35


Ik heb gisteren maar 1 vak van de 4 uit de administratie houder gedaan, dus daar ga ik de komende tijd maar mee verder als ik tijd over heb of een opdracht niet bij me past. Ik kwam dingen tegen van langer dan een jaar oud, ai. Voortaan toch maar even maandelijks bijhouden en het vakje ‘actie’ doornemen op wat nog actie behoeft of weg kan of opgeborgen kan worden en de papieren uit het vakje ‘archiveren’ in de ordner doen waar het hoort. Zoveel werk is het eigenlijk niet als je het elke maand even doet en ik vind dat we op zich een prettig systeem hebben. We hebben voor de administratie 4 ordners: 1 voor huis/hypotheek/klussen, 1 voor werk, 1 voor de kinderen en 1 voor alle overige dingen (auto, verzekeringen, aankoopbewijzen, etc). En dan onderverdeeld dmv tabbladen.

Veel administratie gaat bij ons ook wel digitaal, maar wat ik dan lastig vindt is dat als iets in mijn mailbox zit dat mijn man er dan niet bij kan. Hij kan daardoor minder makkelijk zelf even wat regelen met een instantie en als ik uitgeschakeld zou zijn of plotseling zou overlijden dan kan hij niet bij verzekeringspapieren etc. Hoe lossen jullie dat op?
Alles doormailen naar je man wat van belang is. Werkt hier prima. En wachtwoorden noteren of opslaan ergens. Dan weet hij die ook in geval van nood.
Nicole, het is niet zozeer zelfbeheersing want er wordt elke dag genoeg gesnoept. Het is gewoon echt veel en veel te veel. En dat is dus mijn ergernis. Dan wordt er 1 koekje (of 2 of 3) gegeten en nog een stukje chocola maar na de eerste keer uit de rol/reep blijft het liggen en wordt de dag erna een nieuwe aangebroken. En dan heb je na een week dus allemaal halve verpakkingen én weer een nieuwe lading erbij die opengetrokken wordt. Ook heel irritant: een megapak spekjes wordt soms met nog 1 spekje erin achterin de kast teruggevonden.
Wat ik eigenlijk wil is een "afgepaste" voorraad. Maar doe daartoe meerdere pogingen per jaar. Dit is het lastige als je niet alleen woont denk ik.

De uitdaging van vandaag gaat wel lukken. Zooi wegbrengen gebeurt hier meestal wel na het uitzoeken. En wordt ook gratis aan huis opgehaald zes keer per jaar. Plastic en papier gaat ook aan straat.
Het enige dat te lang blijft liggen is glas. Vandaag dus maar eens naar de glasbak lopen.
NYC schreef:
01-10-2019 14:19
Bij mij was het wel veel (linten voor om kadootjes maar dan ook echt veel), wat decoratie, vilt, wasco en albums om dingen in te plakken. Kostte wel even tijd maar de lades zijn nu weer enigszins geordend, een deel gooi ik weg en een deel gaat in de zak voor de kringloop.

Dat heb je toch niet weggegooid hè?
Ik werk er graag mee, maar het is best duur in aanschaf als je flink wat kleurtjes wil hebben.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 05-10-2019 09:28
0.31% gewijzigd
Andersom schreef:
05-10-2019 09:11
Dat heb je toch niet weggegooid hè?
Ik werk er graag mee, maar het is best duur in aanschaf als je flink wat kleurtjes wil hebben.
Wat, vilt of wasco (of allebei?). Wij hebben geen dure kwaliteit. Dat is nog een ergernis van mij. Bij alle dingen die ik niet zelf aanschaf gaat heel vaak kwantiteit boven kwaliteit. En ik heb/koop liever weinig maar supergoed.
Kleding, voeding, speelgoed, hobby.
Dit soort dingen liggen er: Afbeelding
NYC schreef:
05-10-2019 09:27
Wat, vilt of wasco (of allebei?). Wij hebben geen dure kwaliteit. Dat is nog een ergernis van mij. Bij alle dingen die ik niet zelf aanschaf gaat heel vaak kwantiteit boven kwaliteit. En ik heb/koop liever weinig maar supergoed.
Kleding, voeding, speelgoed, hobby.

Ik had een woord vet willen maken maar had het gewist. :facepalm:

Geen kwaliteit kopen is inderdaad vervelend. Ik heb nu ook vilt liggen dat al stuk gaat als je er mee bezig bent. Moet voor school verplicht bij één leverancier kopen en die hadden gemengde pakketjes van shit-kwaliteit of stukken per meter maar dat werd veel te duur.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
05-10-2019 09:27
Wat, vilt of wasco (of allebei?). Wij hebben geen dure kwaliteit. Dat is nog een ergernis van mij. Bij alle dingen die ik niet zelf aanschaf gaat heel vaak kwantiteit boven kwaliteit. En ik heb/koop liever weinig maar supergoed.
Kleding, voeding, speelgoed, hobby.
Zou het voor jou niet beter werken als je de challenge zou doen samen met je vrouw? Het komt nu op mij over alsof jij een maand lang gaat dweilen, maar dat de kraan gewoon open blijft staan. Uit een van de consuminder blogs die ik een tijdje volgde (geen idee meer welke) heb ik onthouden dat het bij consuminderen / ontspullen heel erg belangrijk is om een goede poortwachter te zijn voor wat er je huis binnenkomt. Anders blijf je bezig en wordt het alleen maar één grote frustratie.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
05-10-2019 09:02
De uitdaging van vandaag gaat wel lukken. Zooi wegbrengen gebeurt hier meestal wel na het uitzoeken. En wordt ook gratis aan huis opgehaald zes keer per jaar. Plastic en papier gaat ook aan straat.
Het enige dat te lang blijft liggen is glas. Vandaag dus maar eens naar de glasbak lopen.
Dingen naar de kringloop en de milieustraat brengen is hier wel een dingetje. We vinden het niet handig om dat met de kinderen erbij te doen, dus dan moet het op zaterdag en dan hebben we vaak al veel andere dingen op het programma staan. Vaak hoopt het daardoor zo op dat het heel veel is (en 6 verschillende categorieën in de milieustraat) en de drempel nog hoger. Dingen die nog bruikbaar of recyclebaar zijn rücksichtlos in de container gooien willen we we per se niet, dat zou het leven wel makkelijker maken maar de wereld niet beter.

Ik heb wel nog een stapel oude kleding en gordijnen liggen voor de textielcontainer. Die ga ik vandaag in een zak doen en in de gang zetten. Als we er letterlijk tegenaanlopen kan de eerste die langs een container komt de zak dan meenemen een dezer dagen.

En de big shopper voor oud papier zit vol, die heeft mijn man beloofd dit weekend te legen in de papiercontainer. Afval hoort bij zijn takenpakket, maar hij doet er pas wat mee als een zak of bak meer dan proppievol zit. Al vaak discussie over gehad, want ik vind het irritant als ik iets weg wil gooien en de boel stroomt over. Maar dat is meer een ‘dag 2’ dingetje.
Vandaag ook weer niet echt een concrete opdracht (al kan je dat er wel van maken),maar tips hoe je ervoor zorgt dat hetgene dat je uitzoekt ook daadwerkelijk de deur uit gaat. Hier blijven altijd tasjes liggen met spullen die naar de kringloop moeten :roll:

Dus ik ga vandaag eens even uitzoeken of ik inderdaad nog zulke tasjes heb rondslingeren en ook gelijk het afval e.d. uit alle kamers ophalen (ook allemaal in tasjes... echt een soort terugkerend probleem hier!)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met de administratie... tenminste, het is wel een stuk breder dan dat want er ligt van alles door mekaar. Zal ook wel een tijdje duren voor het echt af is, maar zo blij dat ik eindelijk een begin heb gemaakt. Was er echt al heel lang tegenaan aan het hikken.

In ieder geval al veel bij het oud papier gedaan, dat toevallig vandaag opgehaald werd, dus is ook meteen weg.
every journey starts with a single step
Lekker bezig allemaal :)
nicole123 schreef:
05-10-2019 10:02
Zou het voor jou niet beter werken als je de challenge zou doen samen met je vrouw? Het komt nu op mij over alsof jij een maand lang gaat dweilen, maar dat de kraan gewoon open blijft staan. Uit een van de consuminder blogs die ik een tijdje volgde (geen idee meer welke) heb ik onthouden dat het bij consuminderen / ontspullen heel erg belangrijk is om een goede poortwachter te zijn voor wat er je huis binnenkomt. Anders blijf je bezig en wordt het alleen maar één grote frustratie.
Het stukje "d'r uit" is het punt niet, dat doen we samen. Maar "d'r in" daar loopt het spaak... we hebben namelijk heel andere visies daarop. Ik vind vooral de productie het probleem, die wil ik verminderd zien. Mijn vrouw denkt meer: ach voor die euro, als het niet meer bevalt doen we het toch weer de deur uit?

Eten gaat mij ook niet zozeer om het geld. Ik vind het zonde van het produceren. En tuurlijk, het kan gebeuren dat je iets een keer koopt wat minder in de smaak valt. Daar hoor je mij niet over. Maar de kast puilt uit met dingen die ooit goedkoop en/of een aanbieding waren en het gaat toch ooit weg. Vind ik jammer.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
05-10-2019 12:59
Het stukje "d'r uit" is het punt niet, dat doen we samen. Maar "d'r in" daar loopt het spaak... we hebben namelijk heel andere visies daarop. Ik vind vooral de productie het probleem, die wil ik verminderd zien. Mijn vrouw denkt meer: ach voor die euro, als het niet meer bevalt doen we het toch weer de deur uit?

Eten gaat mij ook niet zozeer om het geld. Ik vind het zonde van het produceren. En tuurlijk, het kan gebeuren dat je iets een keer koopt wat minder in de smaak valt. Daar hoor je mij niet over. Maar de kast puilt uit met dingen die ooit goedkoop en/of een aanbieding waren en het gaat toch ooit weg. Vind ik jammer.
Hmm, dus je zou eigenlijk geen d'ruitdaging maar een d'rindaging samen moeten doen. Een soort no-buy challenge dus eigenlijk.

Wat lastig dat jullie hier een fundamenteel andere visie op hebben. Is je vrouw niet gevoelig voor milieu argumenten / ecologische voetafdruk / de afvalberg die we met z'n allen op de wereld creëren? Heeft ze het filmpje 'The Story of Stuff' wel eens gezien?

Wat is de beweegreden van je vrouw? Geld besparen? Misschien samen eens uitrekenen welke inkoop strategie uiteindelijk het voordeligst is? Want uiteindelijk is ze op deze manier natuurlijk helemaal niet goedkoop uit.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
05-10-2019 12:42
Hier blijven altijd tasjes liggen met spullen die naar de kringloop moeten :roll:
Even een vraag specifiek aan jou, want als ik het goed heb kom jij bij dezelfde kringloopwinkel als ik (aan de K...weg). Is het inleveren een kwestie van even afgeven en weer wegwezen of ben je er een hoop tijd mee kwijt? Ik kom er namelijk best vaak langs als ik bijv naar de bibliotheek ga, dan kan ik wel steeds een klein tasje meenemen. Maar als ik elke keer eerst 10 minuten moet wachten dan spaar ik het liever op.
Nee dat is echt een kwestie van binnenlopen en inleveren. Achterin de kringloopwinkel hebben ze een tafel waar je het in kan leveren. De eerste keer moet iemand je het misschien aanwijzen, daarna is het makkelijk
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
05-10-2019 16:37
Nee dat is echt een kwestie van binnenlopen en inleveren. Achterin de kringloopwinkel hebben ze een tafel waar je het in kan leveren. De eerste keer moet iemand je het misschien aanwijzen, daarna is het makkelijk
Dank je! Dan ga ik mezelf aanwennen om als iets naar de kringloop kan het direct klaar te zetten in de hal en zodra ik die richting op ga het even in te leveren.
nicole123 schreef:
05-10-2019 15:55
Hmm, dus je zou eigenlijk geen d'ruitdaging maar een d'rindaging samen moeten doen. Een soort no-buy challenge dus eigenlijk.

Wat lastig dat jullie hier een fundamenteel andere visie op hebben. Is je vrouw niet gevoelig voor milieu argumenten / ecologische voetafdruk / de afvalberg die we met z'n allen op de wereld creëren? Heeft ze het filmpje 'The Story of Stuff' wel eens gezien?

Wat is de beweegreden van je vrouw? Geld besparen? Misschien samen eens uitrekenen welke inkoop strategie uiteindelijk het voordeligst is? Want uiteindelijk is ze op deze manier natuurlijk helemaal niet goedkoop uit.
Volgens mij is geld besparen niet eens de hoofdreden. Was het dat maar, dat was een stuk makkelijker. Ik denk dat het een soort combinatie is van “kwantitatief denken” en gevoeligheid voor aanbiedingen. Dus niet eens per se dat je minder geld per koekje betaalt bij “2 halen 1 betalen” maar wel dat je dan ineens veel meer koekjes hebt. Dat dan niet alles opgaat is bijzaak. Maar dat is wel precies wat mij er aan stoort.
Mijn vrouw is ook minder gevoelig voor ecologische voetafdruk/afvalberg. Ze vindt het niet stom verder dat ik daar wel meer mee bezig ben maar zelf zit het er niet zo erg in.

Overigens vooral waar het kleine dingen betreft. Maar juist veel kleine dingen stapelen zich zo op. 9 van de 10 keer gaat het dan ook nog om iets voor de kinderen, terwijl ik juist hoop dat ik die ook wat van mijn visie kan meegeven.
Ja, fijne uitdaging weer vandaag. Kindertekeningen uitzoeken! Laatst (bii opdracht papierwerk) wel al een aantal tekeningen naar boven gebracht maae nog niet uitgezocht wat per se bewaard moet worden. En alles wat op de koelkast hangt kan ook wel weer uitgezocht worden. Tevens de kinderen weer eens inspireren hun eigen bureau nog eens na te kijken (denkend aan opdracht 2).
Alle reacties Link kopieren
Kindertekeningen uitzoeken doen we hier altijd in de schoolvakantie, dus dat moet nog 2 weken wachten. We hebben een grote la met daarin een opbergdoosje per kind. De tekeningen doen we los in de la (de allermooiste hangen we ook tijdelijk op) en in de vakantie halen we alles uit die la en bepalen de kinderen zelf welke tekeningen en knutselwerkjes ze in hun doos willen bewaren. Als de doos vol is is het pech, dan moet er eerst iets uit voor er iets weer in kan. Dat gaat de volgende keer denk ik wel een uitdaging worden, want de dozen zitten al bijna vol. De rest kijk ik ‘s avonds nog even door, want soms zitten er pareltjes tussen (zeker toen zoon net kon schrijven) die ik zelf nog wil bewaren. Daar moet ik nog wel een doosje voor regelen, want dat ligt ergens op een stapeltje in de boekenkast, wat niet de bedoeling is als uiteindelijke plek. Alles wat nog over is gaat dan bij het oud papier.

De meeste Moederdag en Vaderdag knutselwerken gaan hier trouwens ook weg. Het voelt een beetje hard, omdat het een cadeautje is wat de kinderen speciaal voor ons gemaakt hebben, maar soms zijn het grote dingen en we kunnen niet 3x12 moederdagcadeaus + 3x12 vaderdagcadeaus = 72 knutsels gaan bewaren. Misschien ga ik er nog anders in staan als de kinderen iets ouder zijn en ergens echt lang en serieus hun best op gedaan hebben, dat is wat anders dan een door de juf voorgekookt werkje met een mierzoet gedichtje en 3 krassen van je peuter. Hoe staan jullie hierin, bewaren jullie alle knutsels en tekeningen die je kind je cadeau doet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven