Oktober: d'r uitdaging
dinsdag 1 oktober 2019 om 10:03
Ik doe elk jaar mee met de d'r uitdaging van Yourganize. in Oktober geeft zij elke dag een opdrachtje om in een bepaalde categorie spulletjes uit te zoeken. Elk jaar gaat er toch weer wat weg, vaak verkoop ik wat dingetjes of breng ze naar de kringloop.
Wie vindt het leuk om ook mee te doen en ervaringen te delen?
De opdracht van vandaag staat op Facebook uitgebreider omschreven maar het is hobby spulletjes uitzoeken...
Wie vindt het leuk om ook mee te doen en ervaringen te delen?
De opdracht van vandaag staat op Facebook uitgebreider omschreven maar het is hobby spulletjes uitzoeken...
vrijdag 11 oktober 2019 om 12:55
Ja, fijne uitdaging vandaag!
Niet zozeer kookgerei, maar wel keukengerelateerde vraag. Ik zag dat ik best wat kruiden heb die (ver) over datum zijn.
Als ik google zegt de een dat alles weg kan, de ander dat kruiden nooit over datum raken. Wat doen jullie? Weg en indien nodig tzt nieuwe kopen (het zijn dus duidelijk geen kruiden die ik veel gebruik)? Of houden want nog goed en die ene keer dat je het wel nodig hebt hoef je niet weer een nieuw potje te kopen dat vervolgens ook weer over de datum gaat..
Niet zozeer kookgerei, maar wel keukengerelateerde vraag. Ik zag dat ik best wat kruiden heb die (ver) over datum zijn.
Als ik google zegt de een dat alles weg kan, de ander dat kruiden nooit over datum raken. Wat doen jullie? Weg en indien nodig tzt nieuwe kopen (het zijn dus duidelijk geen kruiden die ik veel gebruik)? Of houden want nog goed en die ene keer dat je het wel nodig hebt hoef je niet weer een nieuw potje te kopen dat vervolgens ook weer over de datum gaat..
every journey starts with a single step
vrijdag 11 oktober 2019 om 13:03
Oh, ja, dat ik daar niet aan dacht! Dank je.mindervanmij schreef: ↑11-10-2019 12:59Ik heb er nog nooit op gelet. Ik zou ff ruiken. Als ze muf ruiken of nergens meer naar ruiken doe ik het weg.
every journey starts with a single step
vrijdag 11 oktober 2019 om 20:31
Ai, rondje keuken gemaakt en ik vind het lastig. Ik dacht dat we nauwelijks overbodige spullen hadden, maar er zijn best wel wat dingen die we al meer dan een jaar niet gebruikt hebben: 3 ovenschalen, een paar plastic bakken, plastic wegwerp bekertjes en vorken (aangebroken verpakkingen), gewone plastic bekers, kommetjes en borden (deel gebruiken we wel, maar niet zoveel), deel van de wijnglazen, champagneglazen, tuitbekers, broodmandje, thermoskan voor koffie, stoffen servetten, halve verpakkingen papieren servetten, placemats, slacentrifuge, braadpan, ophangdingetjes voor theedoeken. Sommige dingen zullen bij de kringloopwinkel wel welkom zijn, maar andere dingen (gebruikte plastic Ikea bordjes, halve verpakking wegwerp bekertjes, ophangdingetjes) zullen ook daar niet meer verkocht worden en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te gooien. Vooral niet omdat ik niet 100% zeker ben dat we deze dingen nooit meer nodig zullen hebben. En iets weggooien en daarna weer kopen is natuurlijk regelrechte verspilling.
Ik kwam ook nog diverse schoonmaakmiddelen tegen die we nooit meer gebruiken (bijv schuurmiddel, waar gebruik je dat tegenwoordig nog voor?) en wat etenswaren die we nooit (meer) eten, maar waar wel de verpakking aangebroken is, dus het kan niet naar de voedselbank. Ook maar in de prullenbak? Ik kan het niet, maar ja, eeuwig in de kast laten staan (en na heel veel tijd uiteindelijk toch weggooien) is eigenlijk niet beter.
Soms denk ik wel eens: Kon ik maar gewoon alles wat ik niet meer nodig heb hoppa in de container gooien, dat zou het leven zoveel simpeler maken!
Dit is waar ik bij alles wat ik wil opruimen tegenaan loop, welke categorie het ook is. Hoe gaan jullie hiermee om, hebben jullie hier ook last van of ben je er heel makkelijk in?
Ik kwam ook nog diverse schoonmaakmiddelen tegen die we nooit meer gebruiken (bijv schuurmiddel, waar gebruik je dat tegenwoordig nog voor?) en wat etenswaren die we nooit (meer) eten, maar waar wel de verpakking aangebroken is, dus het kan niet naar de voedselbank. Ook maar in de prullenbak? Ik kan het niet, maar ja, eeuwig in de kast laten staan (en na heel veel tijd uiteindelijk toch weggooien) is eigenlijk niet beter.
Soms denk ik wel eens: Kon ik maar gewoon alles wat ik niet meer nodig heb hoppa in de container gooien, dat zou het leven zoveel simpeler maken!
Dit is waar ik bij alles wat ik wil opruimen tegenaan loop, welke categorie het ook is. Hoe gaan jullie hiermee om, hebben jullie hier ook last van of ben je er heel makkelijk in?
vrijdag 11 oktober 2019 om 21:05
Dit ging eigenlijk heel makkelijk. Weinig ongebruikte spullen (wel vorige week al een aantal dingen weggedaan) en qua levensmiddelen ben ik in de keukenkastjes weinig overbodige/over de datum producten tegengekomen. Kruiden wel maar die roken nog goed. Verder wat losse zakjes sojasaus/wasabi die ik heb weggedaan en een paar zakjes cup a soup over de datum.
zaterdag 12 oktober 2019 om 09:16
nicole123 schreef: ↑11-10-2019 12:47Goed bezig Mindervanmij!
Ik ga de sinaasappelpers wegdoen. Verder niet heel veel overbodige dingen volgens mij. Ik twijfel wel aan de hoeveelheid van sommige dingen. We gebruiken nooit 12 wijnglazen tegelijk. En we hebben 12 kinderbordjes en 12 kinderbekers van IKEA, dat is ook nogal veel. De bordjes gebruiken we eigenlijk nooit meer. Maar ik ben bang dat als ik het weg doe ik prompt een keer een groot feest geef met veel wijndrinkers, of een kinderfeestje waarbij veel plastic bekers en bordjes wel weer praktisch zijn. Ook weer zonde als ik het dan opnieuw zou moeten kopen of wegwerpspul moet aanschaffen. De kosten gaat het me niet eens om, maar verspilling wil ik niet.
Inderdaad!
Voor mij was de oplossing om die spullen wat strakker op te ruimen en allemaal bij elkaar. Ik heb één plankje ingeruimd voor die spullen. Alles opgestapeld tot het klem zat tegen de plank erboven. Je kunt het nu niet meer even snel makkelijk pakken, maar het is er nog wel. En verrassend genoeg blijken we het soms nog te gebruiken ook. Zoon nam pas een stapeltje IKEAbekers mee met een uitje ipv wegwerpbekers. Ik pakte een wegwerpbord om eten naar mijn zoon zijn werk te brengen. Etc etc. We gebruiken het tot het op, en kopen dan bewuster nieuwe spullen of niet.
zaterdag 12 oktober 2019 om 09:56
Dat is wel een goed idee, ga ik ook doen! Mooi compromis tussen alles wegdoen en de status quo. De mooie dingen die bruikbaar zijn voor de kringloop doe ik weg en de kleine stapelbare dingen als plastic bekers en borden gaan op de bovenste plank. Enige is dat we dan wel moeten onthouden dat we ze hebben, voor als het een keer nodig is. Anders hebben we er natuurlijk nog niks aan.Andersom schreef: ↑12-10-2019 09:16Inderdaad!
Voor mij was de oplossing om die spullen wat strakker op te ruimen en allemaal bij elkaar. Ik heb één plankje ingeruimd voor die spullen. Alles opgestapeld tot het klem zat tegen de plank erboven. Je kunt het nu niet meer even snel makkelijk pakken, maar het is er nog wel. En verrassend genoeg blijken we het soms nog te gebruiken ook. Zoon nam pas een stapeltje IKEAbekers mee met een uitje ipv wegwerpbekers. Ik pakte een wegwerpbord om eten naar mijn zoon zijn werk te brengen. Etc etc. We gebruiken het tot het op, en kopen dan bewuster nieuwe spullen of niet.
zaterdag 12 oktober 2019 om 12:28
Opdracht van vandaag is er eentje naar mijn hart en tevens de moeilijkste o dat het niet mijn spullen betreft... Vier kaarsenbakjes voor theelichten gevonden die ik wegdoe. Beeldjes e.d. zijn al weg uit de woonkamer en staan ongebruikt op zolder in een doos. Heb niet veel zin de discussie aan te gaan wat we ermee gaan doen. Enkele andere dingen staan op onze slaapkamer of die van de kinderen maar vrees dat er nieuwe dingen gekocht zullen worden als ze de deur uit gaan.
zaterdag 12 oktober 2019 om 15:34
Opdracht van vandaag was makkelijk voor mij: prullaria heb ik jaren geleden al allemaal de kamer uit gedaan. Er staat alleen nog 1 schaal met 3 kaarsen op de salontafel, die blijft. Ik had ooit een enorme bak met nog allerlei kaarsen en kaarsenstandaards, maar dat is al gereduceerd tot een schoenendoosje met een paar kaarsen als voorraad en wat waxinelichtjes. Die brand ik nooit, maar zijn meer voor noodgevallen, mocht de elektriciteit voor langere tijd uitvallen. Op zolder liggen nog wel wat fotolijstjes niks te doen, daar heb ik ook al eens grondig in gesaneerd, maar alles wegdoen gaat me nog net een brug te ver. Maar goed, dit ging niet over opgeborgen prullaria op zolder, dus daar hoef ik nog even niks mee.
Nandina, welkom! Ik heb ook geen tijd voor elke dag een flink opruimproject hoor, ik pik eruit wat me past en lukt en de rest sla ik over.
Nandina, welkom! Ik heb ook geen tijd voor elke dag een flink opruimproject hoor, ik pik eruit wat me past en lukt en de rest sla ik over.
zaterdag 12 oktober 2019 om 16:05
Ik moest vandaag de antieke kast in de kamer leeghalen want die werd verplaatst. Gelijk kritisch naar de inhoud gekeken. Slechts zes dingen weggegooid. Zit voornamelijk servies en glaswerk in, best veel, maar alles wordt gebruikt. Niet vaak in de aantallen die er staan maar ik ga geen drie/vier wijnglazen weg doen omdat ik er zelden meer dan acht tegelijk gebruik. Zo kan er nog eens wat breken zonder dat je gelijk weer iets hoeft te kopen.
Onderin de kast bewaar ik ook nog kaarsen en servetten. Heel veel gekke kleuren en modellen kaarsen die ik van leerlingen heb gekregen. Heb nu gewoon even een heel gek bord gemaakt en die kaarsen ga ik nu eerst even branden. En turkooise kaars met ribbels, een roze, een bruine, een groene en als hoogtepunten een grote geel met groene
en drie waxinelichtjes in de vorm van flamingo's.
Onderin de kast bewaar ik ook nog kaarsen en servetten. Heel veel gekke kleuren en modellen kaarsen die ik van leerlingen heb gekregen. Heb nu gewoon even een heel gek bord gemaakt en die kaarsen ga ik nu eerst even branden. En turkooise kaars met ribbels, een roze, een bruine, een groene en als hoogtepunten een grote geel met groene
zondag 13 oktober 2019 om 21:06
Kritisch kijken naar eten lukt hier al veel beter dan pakweg een jaar geleden. Het gebeurt nog steeds wel dat een half ingepakt zakje feta uiteindelijk toch niet meer gebruikt wordt (die ging dus vandaag weg, op het etiket stond dat ik het 5/9 had ingepakt...) maar verder gaat dit meestal wel goed. In de garage nog een dichte fles Sprite over de datum (02-2019, is dat nog goed of beter wegdoen?)
Zuivel is hier het product met de grootste risicofactor om wel (een keer) geopend te worden maar verder niet op te gaan. Melk, roomkaas, feta, toetjes e.d.
In de voorraadkast - verder allemaal ruim houdbaar - wel producten waarvan ik vind dat ze komende maand op moeten. Onder andere een blik kokosmelk en 2 blikjes kikkererwten: kikkererwtencurry komt dus op het weekmenu.
Zuivel is hier het product met de grootste risicofactor om wel (een keer) geopend te worden maar verder niet op te gaan. Melk, roomkaas, feta, toetjes e.d.
In de voorraadkast - verder allemaal ruim houdbaar - wel producten waarvan ik vind dat ze komende maand op moeten. Onder andere een blik kokosmelk en 2 blikjes kikkererwten: kikkererwtencurry komt dus op het weekmenu.
zondag 13 oktober 2019 om 22:26
Klinkt leuk en grappig, Andersom, dat bord met kaarsen. Het lijkt me lastig, als je steeds dat soort cadeautjes krijgt van leerlingen. Je wilt er niet je huis mee volstouwen, maar om het allemaal hoppa naar de kringloop te doen (alwaar je wellicht de moeder van Pietje tegenkomt bij het wegbrengen van de spullen en Jantje zijn eigen gegeven kaars ontwaart tussen de spullen...) is ook weer zowat. Mooie oplossing heb je gevonden.
Wij geven de juffen en meesters eigenlijk altijd een kaartje met een persoonlijke boodschap en/of een tekening of knutsel die de kinderen gemaakt hebben. Ik weet van andere leerkrachten om me heen dat juffen en meesters meestal niet zitten te wachten op de 100e kaars, douchegel of 'de liefste juf' koffiemok en ik wil zelf ook niet dat dit soort dingen allemaal op de vuilnishoop belanden.
Wij geven de juffen en meesters eigenlijk altijd een kaartje met een persoonlijke boodschap en/of een tekening of knutsel die de kinderen gemaakt hebben. Ik weet van andere leerkrachten om me heen dat juffen en meesters meestal niet zitten te wachten op de 100e kaars, douchegel of 'de liefste juf' koffiemok en ik wil zelf ook niet dat dit soort dingen allemaal op de vuilnishoop belanden.
zondag 13 oktober 2019 om 22:46
Mooi dat het al beter gaat dan vroeger NYC!
Halve verpakkingen daar hebben we meestal niet zoveel last van, omdat we grote eters zijn, meestal voor 2x koken en de gerechten die we maken om de zoveel weken terugkomen. Dus zo'n kuipje roomkaas gaat in z'n geheel door de maaltijd en een half pak pasta gebruiken we na een paar weken weer verder. Alleen iets als kookroom blijft nog wel eens te lang staan. Lekkere dingen zoals toetjes en koekjes die zijn allang op voordat de houdbaarheid verstreken is en we breken daarvan ook geen nieuwe verpakking aan als de oude nog niet op is. Die stelregel zit er hier in gebakken en werkt bij ons goed om verspilling tegen te gaan.
Ik had gisteren al een soort voorsprong genomen, omdat we het ook al over voedselverspilling gehad hadden: ik wilde iets bakken en heb geprobeerd om dat zoveel mogelijk te doen met dingen die we al in huis hadden en al lang niet gebruikt hadden (ijsbekertjes, cacao, suiker). Anders had ik misschien een kant en klaar pak brownie mix gekocht ofzo en zouden die dingen in mijn voorraad maar blijven liggen.
De meeste dingen in onze voorraad zijn dingen die we veelvuldig gebruiken, dus gaan wel op. Het enige wat hier al lang staat is een restje mie, een restje risotto, een pakje tomatensoep, een blik kikkererwten en een zakje slagroomversteviger. Als iemand hier nog iets creatiefs mee weet, zonder dat we weer 3 nieuwe producten moeten aanschaffen die ook weer niet op gaan dan houd ik me aanbevolen!
En een fles cava hebben we ook nog, dat zat in mijn kerstpakket maar drinken wij niet en omdat het alcohol is mag het niet naar de voedselbank. Ik baal er eigenlijk een beetje van dat ik altijd zo'n voedsel kerstpakket krijg. Meer dan de helft ervan gebruiken we niet, ik vind dat best zonde. Wat er naar de voedselbank kan brengen we daarheen, maar soms zijn dat ook bepaalde producten zoals toastjes, waarvan ik het eigenlijk lullig vindt om dat aan minima cadeau te doen. Want die toastjes die kosten je de kop niet, wat erop gaat, dat is juist wat het duur maakt maar dat zit dan weer niet in het pakket. Dus dan voelt het eigenlijk alsof je ze op kosten jaagt of blij maakt met een dode mus.
Halve verpakkingen daar hebben we meestal niet zoveel last van, omdat we grote eters zijn, meestal voor 2x koken en de gerechten die we maken om de zoveel weken terugkomen. Dus zo'n kuipje roomkaas gaat in z'n geheel door de maaltijd en een half pak pasta gebruiken we na een paar weken weer verder. Alleen iets als kookroom blijft nog wel eens te lang staan. Lekkere dingen zoals toetjes en koekjes die zijn allang op voordat de houdbaarheid verstreken is en we breken daarvan ook geen nieuwe verpakking aan als de oude nog niet op is. Die stelregel zit er hier in gebakken en werkt bij ons goed om verspilling tegen te gaan.
Ik had gisteren al een soort voorsprong genomen, omdat we het ook al over voedselverspilling gehad hadden: ik wilde iets bakken en heb geprobeerd om dat zoveel mogelijk te doen met dingen die we al in huis hadden en al lang niet gebruikt hadden (ijsbekertjes, cacao, suiker). Anders had ik misschien een kant en klaar pak brownie mix gekocht ofzo en zouden die dingen in mijn voorraad maar blijven liggen.
De meeste dingen in onze voorraad zijn dingen die we veelvuldig gebruiken, dus gaan wel op. Het enige wat hier al lang staat is een restje mie, een restje risotto, een pakje tomatensoep, een blik kikkererwten en een zakje slagroomversteviger. Als iemand hier nog iets creatiefs mee weet, zonder dat we weer 3 nieuwe producten moeten aanschaffen die ook weer niet op gaan dan houd ik me aanbevolen!
En een fles cava hebben we ook nog, dat zat in mijn kerstpakket maar drinken wij niet en omdat het alcohol is mag het niet naar de voedselbank. Ik baal er eigenlijk een beetje van dat ik altijd zo'n voedsel kerstpakket krijg. Meer dan de helft ervan gebruiken we niet, ik vind dat best zonde. Wat er naar de voedselbank kan brengen we daarheen, maar soms zijn dat ook bepaalde producten zoals toastjes, waarvan ik het eigenlijk lullig vindt om dat aan minima cadeau te doen. Want die toastjes die kosten je de kop niet, wat erop gaat, dat is juist wat het duur maakt maar dat zit dan weer niet in het pakket. Dus dan voelt het eigenlijk alsof je ze op kosten jaagt of blij maakt met een dode mus.
zondag 13 oktober 2019 om 22:58
Verder goed bezig geweest met de kinderen: ze hebben allebei uit hun 'rommeltjes bakken' een aantal dingen uitgezocht voor in hun schoenendoos voor een arm kind. Ik had geen aantallen genoemd, gewoon gevraagd te kijken naar waar ze nog wel mee speelden en waar ze niet meer zo graag mee speelden en een ander kind blij mee zouden kunnen maken. En zowaar hebben ze allebei wel een stuk of 8 dingetjes van zichzelf erin gedaan. En allebei een knuffel van zichzelf, waarbij man en ik het meest moesten slikken, want zoon deed de knuffel erin die hij als kraamcadeau van de zus van mijn man gehad heeft en dochter deed haar allerduurste en mooiste merkknuffel erin die ze ooit van ons kreeg toen ze zindelijk was geworden. Maar goed, het zijn hún spullen en dit tegenhouden zou natuurlijk helemaal ons pedagogische doel teniet doen. En beter dat een ander kind er blij mee zal zijn dan dat onze kinderen er niks mee doen. Ik ben in ieder geval trots op ze dat ze zo goed hebben gedeeld met een niet eens voor hen zichtbaar ander kind. Twee jaar geleden huilde mijn zoon nog tranen met tuiten bij alleen al het idee dat hij één speeltje van zichzelf zou afstaan en vorig jaar was hij stikjaloers op het kind dat zijn doos zou krijgen. Dus ik had dit niet verwacht, maar ben er wel heel blij mee. Ze zijn eigenlijk verder dan hun moeder wat betreft dingen wegdoen.
zondag 13 oktober 2019 om 23:03
Ja hoor, volgens mij kun je dat soort dingen ver over datum nog drinken. Hooguit is de prik er een beetje uit. Als je er geen stukjes in ziet drijven dan is het nog goed.
Bij ons is frisdrank ook wel een risico qua verspilling. Wij drinken dat zelf nooit, dus na verjaardagen blijven we vaak zitten met nog dichte én met aangebroken flessen en pakken fris. We proberen al zoveel mogelijk de dingen in huis te halen die we op zich wel lusten, zodat we het nog op kunnen maken, maar dat vergeten we vaak omdat het niet in ons systeem zit om fris te drinken. En het staat me ook een beetje tegen om alleen maar fris te drinken omdat het op moet, terwijl ik liever water drink. Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Gooien jullie het weg, maak je het zelf op (tegen heug en meug als het moet), geef je het mee aan je gasten, koop je alleen nog maar kleine pakjes en flesjes?
maandag 14 oktober 2019 om 06:44
nicole123 schreef: ↑13-10-2019 22:26Klinkt leuk en grappig, Andersom, dat bord met kaarsen. Het lijkt me lastig, als je steeds dat soort cadeautjes krijgt van leerlingen. Je wilt er niet je huis mee volstouwen, maar om het allemaal hoppa naar de kringloop te doen (alwaar je wellicht de moeder van Pietje tegenkomt bij het wegbrengen van de spullen en Jantje zijn eigen gegeven kaars ontwaart tussen de spullen...) is ook weer zowat. Mooie oplossing heb je gevonden.
Ik werk in een dorpje tien kilometer van mijn woonplaats, stel dat kinderen van mijn werk bij de voedselbank komen dan zeker niet die waar ik mijn spullen breng.
Maar eigenlijk belandt er nooit iets bij de voedselbank. Scheelt ook wel dat ik in een rijke omgeving werk, ik krijg vaak goede chocola, luxe douchegel die ik ook allemaal gebruik. De kaarsen gebruik ik dus meestal ook, plantjes gaan in de tuin. Mok die ik eventueel krijg gebruik ik dan op school. Ik had nu alleen een spaarpot waar ik niets mee weet.
Mooie en lieve kaartjes, of gewoon een hand en een mondeling bedankje zouden voor mij ook al genoeg zijn hoor.
dinsdag 15 oktober 2019 om 22:11
Zijn jullie nog aan het opruimen? Ik heb gisteren (studieboeken) even overgeslagen. Ik heb ook alleen nog maar een paar syllabi, de studieboeken had ik eerder al weggedaan (na ze eerst nog een jaar of 10 en 3 verhuizingen bewaard te hebben zonder ooit nog in te kijken...
).
Vandaag de kleding. Ik ben daar al een tijd met vlagen mee bezig en heb nu de kleding die ik regelmatig draag aan de ene kant van de kast gehangen (zo'n 20 kledingstukken: T-shirts, longleeves, truien, vesten en jasjes) en de kleding die ik weinig draag aan de andere kant. De komende tijd ga ik uitzoeken wat ik van die kleding nog wil houden en wat er weg kan omdat ik het dan nog steeds niet draag.
In de blog wordt omschreven dat je alleen de kleding moet houden die je helemaal geweldig vindt en dat maakt het voor mij juist een probleem. Ik ben al een jaar of 5 op zoek naar een fijn vest en heb het nog steeds niet gevonden. Wat ik wil is een lekker warm vest, passend bij een zandloper/peer figuur (dus met taille en zeker niet oversized, dan ben ik net een betonblok), dat met de gewone was mee kan (dus geen wol) en lang mooi blijft (dus geen acryl). En het liefst ook nog duurzaam geproduceerd (fairtrade en milieuvriendelijk). Maar of ik kan niet goed zoeken, of het bestaat gewoon niet, want ik zoek dus nog steeds. En mijn kast hangt daarom vol met allemaal net-niet-vesten: oude vesten die ooit voldeden maar nu versleten raken, vesten die me eigenlijk niet mooi staan en vesten die niet lekker warm zijn. Als ik a la Marie Kondo alles weg doe waar ik niet 100% happy mee ben dan houd ik niks meer over. Dus tsja, dan blokkeert de boel.
Iemand die dit herkent of er een oplossing voor weet? (of een vest weet wat aan de beschrijving voldoet?)
Vandaag de kleding. Ik ben daar al een tijd met vlagen mee bezig en heb nu de kleding die ik regelmatig draag aan de ene kant van de kast gehangen (zo'n 20 kledingstukken: T-shirts, longleeves, truien, vesten en jasjes) en de kleding die ik weinig draag aan de andere kant. De komende tijd ga ik uitzoeken wat ik van die kleding nog wil houden en wat er weg kan omdat ik het dan nog steeds niet draag.
In de blog wordt omschreven dat je alleen de kleding moet houden die je helemaal geweldig vindt en dat maakt het voor mij juist een probleem. Ik ben al een jaar of 5 op zoek naar een fijn vest en heb het nog steeds niet gevonden. Wat ik wil is een lekker warm vest, passend bij een zandloper/peer figuur (dus met taille en zeker niet oversized, dan ben ik net een betonblok), dat met de gewone was mee kan (dus geen wol) en lang mooi blijft (dus geen acryl). En het liefst ook nog duurzaam geproduceerd (fairtrade en milieuvriendelijk). Maar of ik kan niet goed zoeken, of het bestaat gewoon niet, want ik zoek dus nog steeds. En mijn kast hangt daarom vol met allemaal net-niet-vesten: oude vesten die ooit voldeden maar nu versleten raken, vesten die me eigenlijk niet mooi staan en vesten die niet lekker warm zijn. Als ik a la Marie Kondo alles weg doe waar ik niet 100% happy mee ben dan houd ik niks meer over. Dus tsja, dan blokkeert de boel.
Iemand die dit herkent of er een oplossing voor weet? (of een vest weet wat aan de beschrijving voldoet?)
woensdag 16 oktober 2019 om 07:19
Ik ben nog bezig hoor. Ik merk dat mijn zoon ook wel meedoet op zijn eigen manier; kapotte dingen komt ie brengen en dan zegt ie: dit kan wel weg, het is kapot. Dus dat is erg fijn. Daarnaast werkt de doos met troepjes ook goed, hij begrijpt zelf heel goed welke dingen erin horen!
Qua kleding hou ik altijd al minimaal aan, dus daar kon eigenlijk niet echt iets weg. Maar ik heb gister eindelijk de tekeningen opgeruimd, het was echt bizar veel, er lag een behoorlijke stapel op de koelkast en aan de koelkast. Ik heb het nu opgeruimd en het zicht naar de keuken toe is nu zoveel rustiger, alleen als door die tekeningen van de koelkast te verplaatsen naar de andere kant die niet in het zicht zit vanuit de woonkamer.
De opdracht van vandaag kan ik zo op het eerste gevoel vrij weinig mee, maar het wasproces heeft wel wat aandacht nodig (as always!) dus daar ga ik mee aan de slag vandaag... Mount washmore, here we come
Qua kleding hou ik altijd al minimaal aan, dus daar kon eigenlijk niet echt iets weg. Maar ik heb gister eindelijk de tekeningen opgeruimd, het was echt bizar veel, er lag een behoorlijke stapel op de koelkast en aan de koelkast. Ik heb het nu opgeruimd en het zicht naar de keuken toe is nu zoveel rustiger, alleen als door die tekeningen van de koelkast te verplaatsen naar de andere kant die niet in het zicht zit vanuit de woonkamer.
De opdracht van vandaag kan ik zo op het eerste gevoel vrij weinig mee, maar het wasproces heeft wel wat aandacht nodig (as always!) dus daar ga ik mee aan de slag vandaag... Mount washmore, here we come
woensdag 16 oktober 2019 om 07:21
Qua vesten weet ik trouwens niet, maar ik zou dan denken: leg ze op volgorde van welke je nog wel een beetje acceptabel vindt tot welke je absoluut niet meer acceptabel vind, en gooi dan een aantal weg aan de absoluut niet acceptabele kant. Zodra je een nieuw verst koopt, gooi je er weer eentje weg van degene die op dat moment niet meer kan volgens jou.
Ik ken het hoor, soms is het echt een zoektocht om iets te vinden.
woensdag 16 oktober 2019 om 08:47
Wat leuk dat je zoon zo meedoet! Nooit te vroeg om dit soort dingen aan je kind voor te leven en door te geven. Daar valt bij ons nog wel wat in te veranderen, ik zoek bijna nooit dingen uit waar ze bij zijn. Anders gaan ze eraan zitten, word ik 10x onderbroken en schiet het dus niet op. Zelfs hun eigen speelgoed ruim ik op waar ze niet bij zijn: dingen waar ze nooit mee spelen laat ik 's avonds geruisloos verdwijnen (eerst naar zolder en als ze er dan niet om vragen in een later stadium weg) om drama te voorkomen. Maar daar leren ze natuurlijk niks van. De schoenendoosactie, die we wel samen doen, is voor mij een eyeopener dat ze best constructief mee kunnen doen, al komen ze qua bewaren/wegdoen wel op een andere uitkomst uit dan ik zelf voor ogen had. Maar dat geeft niet, ze moeten ook hun eigen keuzes kunnen maken.mindervanmij schreef: ↑16-10-2019 07:19Ik ben nog bezig hoor. Ik merk dat mijn zoon ook wel meedoet op zijn eigen manier; kapotte dingen komt ie brengen en dan zegt ie: dit kan wel weg, het is kapot. Dus dat is erg fijn. Daarnaast werkt de doos met troepjes ook goed, hij begrijpt zelf heel goed welke dingen erin horen!
woensdag 16 oktober 2019 om 08:48
Goed idee, ik zal eens kijken of ik een rangorde kan maken!mindervanmij schreef: ↑16-10-2019 07:21Qua vesten weet ik trouwens niet, maar ik zou dan denken: leg ze op volgorde van welke je nog wel een beetje acceptabel vindt tot welke je absoluut niet meer acceptabel vind, en gooi dan een aantal weg aan de absoluut niet acceptabele kant. Zodra je een nieuw verst koopt, gooi je er weer eentje weg van degene die op dat moment niet meer kan volgens jou.
woensdag 16 oktober 2019 om 09:07
Ik ook niet: ik wil niet kleiner wonen, maar op termijn juist groter. Ons huidige huis is voor nu prima, maar later met 3 tieners wel erg op elkaars lip denk ik. En de jongste heeft een klein kamertje dat ook nog deels schuin loopt. Voor nu is dat geen punt, maar vanaf het moment dat ze met vriendjes en vriendinnetjes op haar kamer wil spelen kan dat wel lastig worden.mindervanmij schreef: ↑16-10-2019 07:19De opdracht van vandaag kan ik zo op het eerste gevoel vrij weinig mee,
Wel vind ik het een goede om bij elk ding na te denken of je het bij een verhuizing mee zou sjouwen. En zo niet, waarom dan niet gewoon nu al wegdoen als het blijkbaar niet erg essentieel is.
Ik probeer ook sinds een tijdje een waarde te hangen aan de ruimte in mijn huis. Elke vierkante meter is duizenden euro's waard (aardig om dat voor je eigen huis eens uit te rekenen!), dan is het dus echt zonde om op die kostbare vierkante meters nutteloze zooi 'voor ooit' op te slaan. Het is dan logischer om al dat soort spullen weg te doen en kleiner te wonen, of niet te hoeven verhuizen naar een grotere woning. Het is veel praktischer, goedkoper en milieubewuster om ruimte te creëren in je huidige huis en op die manier er als het ware een groter huis van te maken (qua leefruimte) dan om een nieuw groter huis te zoeken.