Oktober: d'r uitdaging

01-10-2019 10:03 139 berichten
Ik doe elk jaar mee met de d'r uitdaging van Yourganize. in Oktober geeft zij elke dag een opdrachtje om in een bepaalde categorie spulletjes uit te zoeken. Elk jaar gaat er toch weer wat weg, vaak verkoop ik wat dingetjes of breng ze naar de kringloop.

Wie vindt het leuk om ook mee te doen en ervaringen te delen?

De opdracht van vandaag staat op Facebook uitgebreider omschreven maar het is hobby spulletjes uitzoeken...
Ja, dat vind ik een mooie gedachte inderdaad, Nicole. Wij hebben zelf ook niet echt een groot huis, maar voor met ons drietjes is het prima. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik toen we de keuken gingen plaatsen heb gekozen voor veel te weinig opbergruimte. Daar blijven we wel erg tegenaan lopen elke keer, helaas.
Ik wil op termijn ook graag groter wonen. Volgens mij is onze gezinswoning tamelijk gemiddeld en voor ons vier (twee kinderen <6 jaar) prima maar dat komt ook omdat ze nu nog weinig vrienden over de vloer hebben en de woonkamer om 19.30 van ons is). Maar dan nog heb ik soms behoefte aan meer eigen ruimte. Al is het dat ik soms zou willen lezen zonder tv aan, of een programma luisteren op de radio of een telefoongesprek wil voeren zonder dat ik dan op de slaapkamer hoef te gaan zitten.

De gedachte van wat je zou willen bewaren/meenemen in een volgend huis (of dat groter of kleiner is) vind ik wel een hele goede. Toen ik ging samenwonen heb ik zelf al een hoop weggedaan (ik trok bij mijn vrouw in) en toen we van onze huurflat naar gezinswoning gingen zijn heel veel spullen van mijn vrouw op zolder terecht gekomen. Ik vind veel ervan niet mooi/nodig maar vind het ook lastig degene te zijn die gaat zeggen dat het weg moet.

We hebben een nieuwe kast gekocht (die moet nog komen) maar denk wel dat als die er straks is en het alsnog niet erin gaat passen dat ik dan wel een goede reden heb om het eens erover te gaan hebben of er spullen weg kunnen. Uiteindelijk is namelijk ook het doel dat de zolder leger is omdat we die willen laten verbouwen.
Ik houd het niet meer goed bij... Het opruimen van de zolder (verbouwen in 2020?) en de kasten in de woonkamer ,(eindelijk een echte ipv de ikea vakken kasten vol speelgoed) neemt erg veel tijd in beslag.

Maar ik zag nog voorbij komen: de handtas. En daar scoor ik punten want niks overtolligs erin. Sleutels, telefoon, portemonnee, autopapieren. Hooguit wat bonnen en kruimels. Een eikeltje dat mijn jongste onderweg opraapte.

Kapstok ook opgeruimd. Zomerspul weer opgeborgen. Van mijzelf 1 jas en 2 vest de deur uitgedaan.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-10-2019 10:30
Ik houd het niet meer goed bij... Het opruimen van de zolder (verbouwen in 2020?) en de kasten in de woonkamer ,(eindelijk een echte ipv de ikea vakken kasten vol speelgoed) neemt erg veel tijd in beslag.

Maar ik zag nog voorbij komen: de handtas. En daar scoor ik punten want niks overtolligs erin. Sleutels, telefoon, portemonnee, autopapieren. Hooguit wat bonnen en kruimels. Een eikeltje dat mijn jongste onderweg opraapte.

Kapstok ook opgeruimd. Zomerspul weer opgeborgen. Van mijzelf 1 jas en 2 vest de deur uitgedaan.
Bij mij gaat het net als bij jou NYC. Met de keukenopdracht, waarbij ik in totaal ongeveer een verhuisdoos vol spullen weggedaan heb (nou ja, het staat nog in de gang voor de kringloop...) ben ik gestart met een flink project, waarbij er spullen van elders naar de keuken gaan, dat weer ruimte vrij maakt in andere kasten, etc waardoor ik uiteindelijk de ruimte wil maken om een hele knutselkast te maken voor de kinderen in plaats van het volgepropte plankje wat ze nu hebben. Maar dat vergt nogal wat tijd.

Ik ben daarom niet echt meer met de opdrachten bezig. Alleen een zomerjas van de kapstok naar boven gedaan, voor de rest is het óf iets wat al oké is (tassen, kapstok, agenda's, toiletspullen) óf wat meteen een flink project is, waar ik de tijd niet voor heb (boeken en tijdschriften, spullen van vroeger, stapels/magneetplekken). Ik vind een challenge als deze met dagelijks weer een nieuwe opdracht eigenlijk alleen zinvol om dingen bij te houden die al goed op orde zijn, of als je heel veel tijd hebt. Ik wil niet aan 30 opruimprojecten beginnen, wat vaak in eerste instantie juist een grotere zooi wordt omdat je overzicht nodig hebt en dingen sorteert en verplaatst, en niks afronden. Dus ik houd het even bij mijn project 'van keuken tot knutselkast'.
Servies is de opdracht van vandaag. Ik had dat met de keukenopdracht al gedaan, een paar schaaltjes weg en de rest gebruiken we allemaal. Dus weer niet echt een opdracht voor mij.

Wel heb ik met de kinderen hun spelletjes uitgezocht. Ze zijn gek op spelletjes doen en ik houd erg van mooie leuke spellen op de kop tikken bij de Kringloop of rommelmarkten. Daardoor hebben we er heel veel. Vandaag alles op tafel gezet, van zowel beneden als van hun kamers. Opgeteld waren het er 50. :-o Dat is wel inclusief eenpersoons spelletjes (Smart Games, Mini Loco, Hamertje Tik, etc), maar alsnog wel erg veel. Ik wilde er graag wat van weg doen, maar heb het aan de kinderen overgelaten te kiezen wat ze wel en niet wilden houden. Ik had achteraf beter een specifiek aantal kunnen noemen, want ze hebben er 2 aangewezen die weg mogen en de andere 48 mogen per se niet weg. :facepalm:

Een andere strategie die ik wel eens hanteer is dat als ze ergens een tijd niet mee spelen het 'opeens' weg is en als ze er dan lang niet om vragen het een keer het huis uit gaat. Dat is een stuk effectiever, alleen wel minder pedagogisch verantwoord en het levert veel tijdelijke zooi op zolder en in de kasten op, omdat ik ze wel de kans wil geven om iets terug te vragen als ze het echt missen.

Hoe gaan jullie hiermee om? Laat je je kind altijd beslissen, of doe je zelf wel eens iets weg van hun spullen? En hoeveel spelletjes hebben jullie kinderen?
Wij hebben ook best veel spelletjes, want mijn man en zoon houden er ook echt van (en ik begin het ook wel steeds leuker te vinden moet ik zeggen!). Maar ik denk geen 50. maargoed, ze staan me niet in de weg...
Ik betrek de kinderen niet in de dingen die ik wegdoe. Mijn ervaring is dat ze de dingen (die ik tot nu toe "zomaar") heb weggedaan nooit neer vragen. Maar als ik het ze ga vragen en hun antwoord is "nee" dan voel ik mij gemeen als ik het - al dan niet een tijd later - toch weg zou doen. Terwijl ik het waarschijnlijk toch wel zou doen.

Spellen zou ik moeten tellen. 50 redden wij denk ik ook wel.
Inmiddels is oktober afgelopen. Hoe is het jullie vergaan? Ik heb niet zoveel van de opdrachten gedaan. Zoals ik al schreef was het vaak of iets wat al opgeruimd genoeg was, of het was juist zoveel werk dat ik het niet even 1-2-3 als dagopdracht kon gaan doen.

Maar goed, mijn oogst:
- Ongeveer 1 verhuisdoos aan spullen de keuken uit gedaan, terwijl ik dacht daar niet veel onnodige spullen te hebben. Door de vrijgekomen ruimte weer dingen uit kasten uit de woonkamer kunnen halen, waardoor daar weer meer ruimte is ontstaan.
- Erachter gekomen dat er best wel veel gebieden zijn die ik al eerder effectief ge-Marie-Kondoot heb, dat is een fijn idee!

Wat is jullie oogst? En waar gaan jullie nu nog mee verder?
Wie is er in voor het doorgaan met een opruimchallenge, wellicht in een nieuw, meer algemeen topic omdat het niet meer over deze specifieke challenge gaat en er dan ook nog anderen mee kunnen doen?

Wat we bijv. zouden kunnen doen is dat degenen die meeschrijven in het weekend een opdracht hier plaatsen om in de week erna te doen en dat iedereen daar zelf een of meer opdrachten uit kiest. Dan kunnen we het hopelijk wat beter bij onze eigen situatie passen dan die dr Uitdaging challenge en als je weinig tijd hebt dan kies je gewoon één kleine opdracht, als je veel tijd hebt dan kies je één of meer grotere.
Dat lijkt me prima hoor. :) Open jij dan een nieuw topic?
Hier is het trouwens ook niet geweldig gegaan, Oktober was een beetje een stressmaand en die is ook echt voorbij gevlogen, echt niet normaal zo snel.
Hier zijn er best veel spullen de deur uit gegaan (al dan niet gebonden aan een opdracht) en ook veel spullen op Marktplaats verkocht.

Mijn vrouw en ik kunnen wel alleen van ander soort dingen moeilijk afscheid nemen. Bij mij zijn het dingen als kaarten, brieven, agenda's, dagboeken en plakboeken van mij van vroeger. Voor mijn vrouw vakantiesouvenirs/beeldjes/autootjes etc.
Maar het zijn niet onze spullen die zoveel in beslag nemen, dat zijn toch echt de kinderspullen en daar zijn we nu flink in aan het reduceren en wegdoen.
Voor mij persoonlijk ben ik er achter gekomen dat iedere dag een uitdaging teveel van het goede is - liever wekelijks. Een nieuw topic lijkt mij prima.
every journey starts with a single step
Hier is het nieuwe topic: thuis/opruim-challenge/list_messages/452109

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven