Onderhandel truc..?

26-09-2011 11:55 12 berichten
We hebben net voor het eerst ons bod gedaan op een huis die al een jaar te koop staat, waar flink aan geklust moet worden.

Ik heb mijn bod per mail verstuurd, biedingsformulier ingevuld, en in de mail gevraagd om een ontvangstbevestiging. Ik heb mezelf BCC gezet en mijn man, de mail is goed bij ons aangekomen dus ik neem aan ook bij de makelaar.

Nu heb ik dit donderdag om 16u verstuurd en vandaag nog steeds niks terug ontvangen. Normaal gesproken zou ik dan bellen om dubbel te checken of het goed is aangekomen maar nu twijfel ik of dit wel goed is voor mijn onderhandelingspositie.

De makelaar was niet bepaald vriendelijk tijdens het bezichtigen, ik kwam de eerste keer alleen met mijn man en de tweede keer met mijn moeder, goede vriend en vriendin die in die buurt wonen. Ze waren erg kritisch toen ze het huis bekeken en ik merkte dat de makelaar heel erg in haar wiek geschoten was, aan de ene kant begrijpelijk maar aan de andere kant hebben we het hier wel over het kopen van een huis, ik heb haar tijdig laten weten dat we met meerdere kwamen.

Overigens was ze niet vervelend tegen ons, alleen tegen mijn vrienden die dus wat kritisch waren en alle gebreken opnoemden..maar aangezien dit mijn eerste keer is wou ik 2 mensen meenemen die er verstand van hebben.

Anyway, ik ben dus benieuwd of dit een normale onderhandelingstruc is van makelaars om je op deze manier peentjes te laten zweten, of kan het zo zijn dat ze gewoon meteen heeft besloten niet in zee te willen gaan omdat mijn vrienden dus wat kritisch waren of dat ze ons bod achterlijk laag vond?

We hebben overigens 13% beneden de aankoopprijs geboden, ik geloof dat 10% normaal is maar er moet gewoon enorm veel gebeuren in dit huis, alleen al volgens het bouwtechnisch rapport.

Hoop wat tips te krijgen hoe ik dit verder moet handelen...bellen of niet...? Of gauw nogmaals mailen en hoger bieden, maar dat lijkt me helemaaaaaaaaaal niet goed voor onze onderhandelingspositie.

Ik wil het huis erg graag, maar in dezelfde buurt staan er ook leuke woningen te koop voor ietsje meer maar wel geheel gemoderniseerd en goed onderhouden.
Jij bent de klant. De makelaar hoort gewoon vriendelijk te zijn. Het is heel normaal met meerderen te bezichten, het is geen pakje boter! Kritisch zijn is alleen maar goed.

Ik zou bellen of de mail is aangekomen en zo ja, wanneer je antwoord terug kan verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je sowieso een reactie op je bod hoort te krijgen?

Volgens mij heb je het netjes gedaan (aankondigen dat je met meerdere personen zou komen).

Ik zou nog even niet bellen...
Lijkt me dat de makelaar gewoon laks is. Ik zou mailen dat als er geen bevestiging komt voor het eind van de dag, jullie afzien van de deal. Kijken wat er gebeurt..
Dat is een goeie tip van Schorpioen!
ik zou het even afwachten, en je opstellen zoals in je laatste zin, dat er meerdere woningen in de buurt zijn voor dat geld, met de huizenmarkt tegenwoordig zullen de makelaars niet meer schrikken van de biedingen die ze krijgen. en daarbij het is niet het huis van de makelaar, ze moet het verkopen voor de mensen, zou me niks van het humeur aantrekken hoor. Zakelijk bekijken, het is een huis
Wat ik trouwens echt onbegrijpelijk vind van de makelaar om niet te reageren. Het gaat zo ontzettend slecht op de woningmarkt, dat ze blij moeten zijn met iedere klant die zich aandient. Als ik makelaar zou zijn, zou ik me enorm inspannen om toch nog wat verkocht te krijgen. Iemand die donderdag om 16 uur mailt hoort of zsp een bevestiging te krijgen en stel dat de makelaar 2 dagen vrij dag was ofzo dan hoort ze een afwezigheidsmelding in te stellen.

Je zou ook bij de mensen een briefje in de bus kunnen doen dat je hebt geboden. Dan trekken zij de makelaar wel aan haar jasje. schandalig.!
In deze tijd zijn er nog steeds veel bedrijven die slecht reageren op e-mails. Ikzelf vind dit ongelooflijk, maar eigen keuze. Bel ze gewoon even met je voorstel. Houdt het gesprek wel zakelijk, geef niet de toelichting die je hier geeft.
ik zou inderdaad bellen, vragen of de email is aangekomen. Hebben ze hem ontvangen dan zou ik verder niet teveel uitweiden. Hebben ze hem niet ontvangen, dan zou ik kort de inhoud ervan vertellen en dan maar weer afwachten...
Het kan natuurlijk ook aan de verkopers liggen dat je nog niks gehoord hebt, die zijn misschien aan het nadenken.....

Evenzogoed vind ik het laks van de makelaar dat hij je bod niet even bevestigt, gewoonweg slecht zaken doen.

Maar of dit een truc is?

Ik heb weleens een makelaar gehad die zich resoluut omdraaide toen ie hoorde wat wij wilden betalen voor een huis, hij beweerde dat hij met zo'n laag bod niet kon aankomen bij de verkopers. Het zou voor hen gewoonweg een belediging zijn....

Waarop wij de deur uitliepen en zeiden, nou dan niet....

Waarop hij toch weer omdraaide als een blad aan de boom, ons bod overbracht en wij het toen toch voor die lage prijs konden kopen (moest ook veel aan gedaan worden).

Bedenk dat de beslissing gewoon ligt aan de verkopers of ze een bod willen accepteren of niet.
Ik zou even bellen met de vraag of je bod is aangekomen. Zo ja, dat je er toch wel graag nu binnen een paar dagen een reactie op wil hebben omdat het bod anders komt te vervallen. (dat is ook wel afhankelijk van of een huis al heel lang te koop staat of dat het net pas op de markt is.)

Ik denk niet dat het slecht is voor je onderhandelingspositie om te checken of je bod is aangekomen.
nou dames, ik ben gister gebeld door de makelaar en ze zijn meteen flink gezakt. Maar nu ben ik benieuwd naar iets anders..ik had namelijk het volgende in het biedingsformulier opgenomen:

Voorbehouden: Uit de bouwtechnische keuring die koper laat uitvoeren blijken geen direct noodzakelijke voorzieningen groter dan x euro (overgenomen van de technische keuring die zij weer hebbe laten doen).

Hiermee gaan ze dus niet akkoord, de makelaar zegt dat het lastig is een keuring zodanig te interpreteren dat een verkoop erop afketst. Ik heb het x bedrag gewoon overgenomen uit de bouwtechnische keuring die eerder is gedaan en ik was dus van plan nogmaals een keuring te laten doen.

Is dit normaal dat ze deze voorwaarde niet op willen nemen?

In ieder geval zei hij dat we wel nu nogmaals een keuring mogen laten doen (uiteraard) dus dat gaan we nu doen voordat we verder in ondehrandeling gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven