Onderhoudsvriendelijke tuin

19-05-2020 06:05 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorig jaar woon ik in een sociale huurwoning met tuin. Ik had vroeger een balkon. Het is de eerste keer in mijn leven dat ik een huis met een tuin heb. Ik had een huis op de begane grond nodig vanwege rolstoel en scootmobiel.

Nou vraagt een tuin fysiek wel wat van je, heb ik gemerkt. Wat ik nu doe (laat doen), is dat een kennis van mij het onkruid wiedt zodat de tuin er netjes uit ziet. De tuin heeft vaste planten, meer niet.

Ik reed laatst met de scootmobiel langs de tuinen van de buren en ik zag dat alle buren veel bloemen in hun tuin hebben. Mijn tuin valt dus erg uit de toon.

Ik had op zaterdag een zonnebloem gekocht en water gegeven en in de tuin gezet. Maandag was de plant al niet meer te redden.

Bestaan er bloemen voor in de tuin die je hooguit twee keer per week (of liever nog één keer per week) water moet geven? Water geven is voor mij een fysiek zware klus door mijn handicap.
Alle reacties Link kopieren
Als het om bloemetjes gaat dan zijn een paar mooie bloemenbakken bij de deur het eenvoudigste en het staat erg verzorgd. In De Tuinverbouwing zie dat ook vaak als fraaie decoratie. Je hoeft niet per se die enorm dure bakken te kiezen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Veel genoemde planten en struiken zijn mooi. Maar dienen wel minimaal 1x per jaar gesnoeid te worden. Als TO daarvoor hulp heeft is dat prima.

Vaste planten hoef je veel minder water te geven als ze eenmaal geworteld zijn. Het is nu echter niet de handigste periode om vaste planten te planten. Dagelijks water geven is nu echt nodig.

Blijf de zonnebloem water geven. Hey komt waarschijnlijk nog wel goed.

Tegels vergen ook onderhoud, het onkruid groeit gewoon tussen de tegels. Bloembakken hebben dagelijks water nodig.
Alle reacties Link kopieren
Campanula, hortensia, rhodondendron(half schaduw), lavendel, vlinderstruik. Allemaal planten met bloemen die ik heb die ik eigenlijk nooit water geef :-D misschien bij een week droogte en hitte een keer.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook kan doen is foto's nemen en die tonen aan de mensen in een tuincentrum. Die helpen je dan verder. Een foto zegt duizend keer meer dan een beschrijving. Succes!

Maar als een zonnebloem meteen dood gaat als je hem in de grond zet is voor mij een indicatie dat hij acuut ergens gebrek aan had. Ik vermoed dat de grondsoort erg verschilde met de grondsoort in zijn potje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Veel van de tips die ik hier zie, vragen toch nog onderhoud als snoeien en dergelijke Heb je daar hulp bij, TO?

Is het een idee om buren met mooie tuintjes te vragen hóe zij dat hebben gedaan en of ze tips voor jou hebben? Zij weten hoe je tuin erbij ligt en wat er past. Misschien hebben ze zelfs wel plantjes over.

Misschien is er iemand, of zijn er een paar, die je wel willen helpen en dat jij dan als tegenprestatie eens een taart bakt, met de hond uitgaat (loopt dan naast de scootmobiel) of iets anders dat binnen jouw mogelijkheden ligt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
19-05-2020 08:36
Wat je ook kan doen is foto's nemen en die tonen aan de mensen in een tuincentrum. Die helpen je dan verder. Een foto zegt duizend keer meer dan een beschrijving. Succes!

Maar als een zonnebloem meteen dood gaat als je hem in de grond zet is voor mij een indicatie dat hij acuut ergens gebrek aan had. Ik vermoed dat de grondsoort erg verschilde met de grondsoort in zijn potje.
Bij mij zijn de zonnebloemen, die net uit zaad kwamen, opgegeten door de slakken. Er was nog 1 dappere over, daar is m'n man op gaan staan :facepalm: Gelukkig had ik ook nog wat in kweekbakken gezet, die zijn ook opgekomen, dus er komt een tweede ronde :daisy:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
19-05-2020 08:32
Campanula, hortensia, rhodondendron(half schaduw), lavendel, vlinderstruik. Allemaal planten met bloemen die ik heb die ik eigenlijk nooit water geef :-D misschien bij een week droogte en hitte een keer.
Maar die wel elk jaar gesnoeid moeten worden om ze echt mooi te houden. De vraag is of TO daar iemand voor heeft.
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
19-05-2020 08:32
Campanula, hortensia, rhodondendron(half schaduw), lavendel, vlinderstruik. Allemaal planten met bloemen die ik heb die ik eigenlijk nooit water geef :-D misschien bij een week droogte en hitte een keer.
Hortensia's hebben nou juist veel water nodig.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
19-05-2020 09:24
Hortensia's hebben nou juist veel water nodig.
Die doen het in mijn tuin heel erg goed en daar is weinig water hoor. Als er iets geen water krijgt is het de hortensia.

Je moet die dingen niet als lullige enkeling in een zandmassa laten staan, maar dan doen weinig struiken het lekker. Hoewel, die vlinderstruiken doen het tussen de tegels en op muren nog goed.
Alle reacties Link kopieren
Zijn verhoogde borders niet handiger voor jou. Hoef je niet te bukken en kan je overal goed bij. Of leuke hangbakken aan bijvoorbeeld de schutting. Ook op de juiste hoogte voor jou.
Moet je natuurlijk wel budget hebben om dat aan te (laten) leggen. Tuinieren is veel bijhouden vooral als er nog niet zoveel staat aan beplanting.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het handig is om te kijken hoe de ligging is van de tuin. Heb je veel zon, een paar uurtjes of ligt het echt in de schaduw. Op wat voor grond zit je nu. Wat heb je nu in de tuin staan wat het goed doet en je weinig omkijken naar hebt?
Dat is eigenlijk je basis.

Dan is de vraag wat wil en kan je zelf. Tegen onkruid bestaan hele leuke bodembedekkende planten die ook bloeien.
Zon: kruip phlox (in heel veel diverse kleuren, in bloei echt een bloemenzee!), steenanjer, zandkruid, tijm, engels gras, etc.
Halfschaduw: klokjesbloem, viltige hoornbloem, kruipend gipskruid, etc.
Schaduw: schaduwkruid, amerikaans vergeet-me-nietje, hosta, etc.

Voor de vroege bloeiers bijvoorbeeld bollen die verwilderen (dus maar 1x poten): sneeuwklokje, krokus, blauwe druifjes. Ga hier in september eens voor kijken bij verschillende websites/kwekers. Er zijn echt heel veel verschillende kleuren en variëteiten te krijgen.

Verder de border aanvullen met bloeiende vaste planten. Ook hier is het afhankelijk van hoe jouw tuin is en welke ruimte je hebt. Ik ben zelf helemaal weg van bijvoorbeeld Salvia.

Wil je elk jaar toch iets anders willen en dat werk ook aankunnen kun je de tuin iets verrijken met eenjarige planten, tulpenbollen, zomerbollen (zoals bijvoorbeeld Dahlia), etc.

Wil je op tafel wel wat voorwerk doen en later (laten) uitplanten is het ook heel leuk om zelf je bloemen te zaaien in kleine potjes, deze verspenen en als ze groot genoeg zijn uitplanten.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor het bloembakidee gaat: er zijn ook van die dingen te koop waardoor je een week lang geen water hoeft te geven (zo’n bol met water gevuld), die steek je zo bij de bloemen erin. Misschien is er ook een buur die het geen probleem vindt om in de hete maanden jouw bloemen ook even mee te nemen in de avond met bewateren?

Dan zou je voor jezelf een goed stuk kunnen laten betegelen zodat je overal met de rolstoel bij kan en een border vol (laten) zetten met sedum zodat je toch wat groens hebt om naar te kijken (en een beetje verkoeling brengt).
Nee heb je, ja kun je krijgen
TO is inmiddels afgehaakt vrees ik. In elk geval is het voor TO met haar beperkingen voorlopig niet de juiste tijd om iets te doen in de tuin. Het is al droog en er schijnt een gortdroge zomer aan te komen. Ze kan het beste wachten tot het najaar en tot die tijd uitvogelen wat het beste voor haar situatie is, maar voorlopig niks planten.
Alle reacties Link kopieren
@JuriaanB. Ik ben niet afgehaakt.

Maar vanochtend moest ik boodschappen doen met de scoobie, daarna kwam iemand van een schoonmaakbedrijf de schimmel op de muur schoonmaken die ontstaan is na een kleine lekkage in de schuur en daarna kwam de huishoudelijke hulp van de WMO. Tussendoor op bed liggen om bij te komen van de pijn. Vandaar dus dat ik niet eerder gereageerd heb.
Alle reacties Link kopieren
De tuin ligt in de volle zon.

De woningbouw wil geen buitenkraan plaatsen.

Ik lees dat bij de meeste planten toch wel regelmatig water moet worden gegeven. Het heen en weer gaan van de tuin naar de keuken is moeilijk voor mij.

Ik strompel met veel pijn. En ik val soms. Vandaar dat het met een gieter moeilijk is. En een tuinslang is lastig van de keukenkraan naar de tuin.

Ik heb wel zo’n tuinslang, maar dat kost veel energie en staan, dan moet ik de rest van de dag bijkomen. Een keer in de week is dat okee, maar elke dag niet, want dan kom ik nergens anders meer aan toe.

Ik ken de buren niet goed genoeg om hulp aan te vragen. Ik woon hier nog geen jaar. Iedereen is erg op zichzelf.

Volgens mij waren dat de vragen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Misschien kan ik met mijn vakantiegeld een tuinman betalen die langs kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft je buren natuurlijk niet echt te kennen. Je kunt een briefje maken, die je bij hen door de brievenbus doet, met "beste buren, ik zie dat jullie mooie tuinen hebben. Helaas lukt het mij niet goed om mijn tuin bij te houden, hebben jullie tips en wie zou mij willen helpen" zoiets. En dan bij iedereen.
Waarbij je natuurlijk accepteert als mensen niet kunnen of willen helpen. Dat weet je dan ook.

Is er misschien via wmo nog een mogelijkheid voor (eenmalige) hulp in de tuin? Weten zij mogelijk een instantie die helpt?
Later is nu
rumforviva schreef:
19-05-2020 07:44
Bloembollen zou ik niet aanraden, dat is best wel veel werk. Ja, die verwilderingssoorten dan wel wat minder, maar toch nog best een gedoe.
Wat is er veel werk aan?
Alles komt hier vanzelf terug dus gewoon planten en laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Planten in potten hebben regelmatig water nodig. Nieuwe planten ook, maar eenmaal geworteld hoeven makkelijke planten echt geen water (uitgezonderd wanneer het heel lang warm en droog is). Mijn tuin ligt op de volle zon en mijn planten krijgen bijna nooit water.
Alle reacties Link kopieren
Zou je van de woningbouw wel op eigen kosten een buitenkraan mogen laten aanleggen? Dat vergroot wel de mogelijkheden. Geen gedoe meer met aansluiten van de tuinslang en sproeien kun je eventueel ook zittend doen, net een krukje ofzo. Misschien is dat minder intensief voor je.

Ik zag trouwens ook van Gardena volgens mij zo'n bewatering systeem dat werkt op zonnecellen en water uit een emmer of bak, misschien is dat wel iets. Het zal alleen niet goedkoop zijn denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO.
Ik zag al iemand die je vaste verhoogde borders aanraade. Dat is een goede optie.

Je zou nu al een bewateringssysteem door je tuin kunnen leggen. Voor niet al te veel geld heb je druppelslangen. Die kan je voor vast in je border laten liggen.
Het enige wat je dan hoeft te doen om water te geven is een stuk tuinslang van je binnenkraan naar het dichtsbijzijnde aansluitpunt leggen. Uurtje zachtjes laten pruttelen en klaar.
1 klikkoppeling in de tuin en een schroefkoppeling op de kraan.
Been there, done that, got the T-shirt.
Buitenkraan in huurhuis is in mijn ervaring altijd zelf aanleggen. Maar je hebt er wel lol van; langer nog dan van een tuinman. Dus zoek een klusjesman...

En verder heb je bij sommige gemeenten stichtingen als “handje helpen” waar vrijwilligers worden gezocht voor mensen met een chronische beperking. Misschien kan je zo iemand vinden die regelmatig wil helpen?
Alle reacties Link kopieren
Iedere gemeente heeft vrijwilligerscentrales die helpen bij dit soort dingen. Bel eens met de woningbouw of de gemeente (wijkteam).

Vraag de woningbouw of je zelf een buitenkraan mag laten aanleggen. Ga bij voorkeur voor een vorstvrije kraan. Die hoef je niet af te sluiten in de winter.

Een goedkope oplossing voor nu is zo'n lichtgewicht tuinslang die krimpt en uitzet (soort elastiek) bij de blokker of action of online te koop. Die wegen niets en zijn voor jou een handig hulpmiddel.

Vraag hulp in het tuincentrum (ga op een rustig moment) naar sterke planten. Volle grond is zoveel minder werk dan potten! Die planten halen hun water en voedsel uit de grond.
Hortensia is heel makkelijk en sterk. Prachtige bloemen. Verder lavendel en rododendrons. He hebt ook prachtige grassen met pluimen die heel weinig onderhoud nodig hebben.

Zet klimplanten tegen de schutting.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je de toevoeging in mijn eerste bericht gemist maar daar had ik al geschreven over zweet-/druppelslangen. Die leg je gewoon door je tuin, daar koppel je de tuinslang aan en het enige wat je dan nog hoeft te doen is het stuk tuinslang vanuit de keuken daarop aankoppelen, dan doet de kraan de rest. Je hoeft er helemaal niet bij te blijven en ook niet te staan.
Alle reacties Link kopieren
@ Evelien, hortensia's en rododendrons zijn inderdaad hartstikke sterk. Helaas doen die het vaak minder goed in de volle zon, die kunnen namelijk beter in de schaduw/half schaduw staan om zonnebrand te voorkomen. Ook heeft hortensia veel water nodig. Hoeft niet zozeer van het sproeien zijn, maar bijvoorbeeld uit het grondwater. Van oudsher werden boeren hortensia's bij boerderijen tegen de gevel aan gezet om zo het doorslaan van vocht in de muren te voorkomen.
Ik denk dat bijvoorbeeld lavendel het beter gaat doen.

Het schiet me ook net te binnen dat lelies het waarschijnlijk ook wel goed gaan doen op die plek. Zijn zomerbollen, maar komen elk jaar weer terug en vermeerderen zich. In de border in mijn vorige tuin hoefde ik eigenlijk nooit te sproeien. Hooguit een keer wanneer het hoogzomer lange tijd droog was. De lelies deden het altijd super, bijna onkruid :sun:

Als je ervoor zorgt dat je nieuwe planten rond september de grond in zet vlak voor een goede regenperiode slaan ze het beste aan. Ze kunnen in die periode goed gaan wortelen, waardoor ze in het voorjaar een stuk minder zorg nodig hebben. Nog een voordeel, veel van de vaste planten zijn rond die periode sterk afgeprijsd :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven