Onkruid tussen tegels weg halen.

15-05-2025 22:13 112 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen, we hebben ongeveer 150m2 tegels en stenen in onze tuin en daar groeien grapjes tussen. Nu weet ik dat azijn niet mag en las ik over een electrische voegenborstel. Hebben jullie daar ervaring mee? Welke is goed en welke niet?
(Voor de mensen die zeggen stenen eruit en gras er in; we hebben de luxe dat we een enorme tuin hebben en dit zijn de terrasjes en de oprit en die blijven er in. De rest is allemaal gras :) en bloementuin)
Ik ga morgen kokend water proberen. Ben benieuwd want dat wist ik nog niet. Kan vanwege gezondheid niet van alles met de hand wegkrabben of plukken.
Dunne staalborstel met lange steel en maar vegen.
Bontebok schreef:
16-05-2025 00:27
Oh nee. Nog steeds mensen die met azijn het bodemleven aan het verkloten zijn? Ongelofelijk.
Zolang de Action er mee adverteert…
En niet alleen Action.

Gek hè, schoonmaakijzijn is verboden om het te gebruiken om er de tegels enz mee schoon te maken, maar reklame maken om je terrastegels ermee schoon te maken niet : @(
Pieremachochel
Mijn terras(je) was een soort oerwoud vorig jaar. Daarom alle terrastegels eruit laten halen en er een speciaal worteldoek onder laten plaatsen. Houdt oppervlakkig onkruid niet geheel weg, maar man o man, wat een verschil met vorig jaar. Weet niet of dat voor jou/ zo’n grote oppervlakte ook haalbaar is.
Je kan ook een onkruidbrander gebruiken. Gaat sneller maar daar haal je ook de wortels niet helemaal mee weg. Je zult het veel moetej blijven herhalen.
voegenkrabbertje. elke dag een paar m2 en bijhouden maakt het weinig werk.

ik heb kleine mosjes enzo tussen de tegels, maar geen hoog onkruid
broadway wijzigde dit bericht op 16-05-2025 07:33
31.48% gewijzigd
En doooooor!
Geloof me, de mensen die nul onkruid tussen hun oprit of terras met tegels /kinderkopjes/ grint hebben gebruiken helaas nog steeds bestrijdingsmiddelen.

Ik heb het voorheen met de hand proberen bij te houden en hield geen rug en vrije tijd meer over. Ook de brander en elektrische hielpen maar even.

Onze straat heeft het gras tussen de tegels geaccepteerd en de tuinen en omgeving semi laten verwilderen. Het wordt steeds mooier, zelfs de paardenbloemen,stok-en klaproos en sommige grassoorten bloeien ook mooi. Als ze in het zaad schieten knippen we die eruit om teveel verspreiding te voorkomen en strooien de wel gewenste zaden elders. De ongewenste houden sws kort . Het scheelt ook dat we al wat oudere tuinen hebben, veel grotere planten/struiken zoals blauwe regen, wilgen , vlinderstruiken, sering en geen grote open grasvlaktes.

Voor wie doe je het uiteindelijk want het is imo een opgedrongen verplichting onkruid compleet uit te bannen. Uren werk omdat de natuur zijn gang toch wel gaat, wat je eruit trekt komt weer iets anders voor in de plaats..

Kijk hoe je je tuin/terras nog beter kunt indelen met bijv kleine borders zodat je een minder grote vlakte hebt en het minder opvalt.
noglangnietjarig schreef:
16-05-2025 00:34
Zolang de Action er mee adverteert…
En niet alleen Action.

Gek hè, schoonmaakijzijn is verboden om het te gebruiken om er de tegels enz mee schoon te maken, maar reklame maken om je terrastegels ermee schoon te maken niet : @(
Er is een verschil tussen 'niet erg handig om te gebruiken' (aardig geformuleerd) en 'verboden'.
Dat is vaker zo.
Wij hebben na het schoonmaken de tegels 'gevoegd'. Ik weet niet meer hoe het spul heet, maar het scheelt zoveel onkruid en dus werk. Ideaal.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Bontebok schreef:
Oh nee. Nog steeds mensen die met azijn het bodemleven aan het verkloten zijn? Ongelofelijk.
Buren van ons :( doen het nog altijd met azijn :facepalm:
Voor iedereen een groene tuin
Milkefleur schreef:
16-05-2025 07:32
Geloof me, de mensen die nul onkruid tussen hun oprit of terras met tegels /kinderkopjes/ grint hebben gebruiken helaas nog steeds bestrijdingsmiddelen.

Ik heb het voorheen met de hand proberen bij te houden en hield geen rug en vrije tijd meer over. Ook de brander en elektrische hielpen maar even.

Onze straat heeft het gras tussen de tegels geaccepteerd en de tuinen en omgeving semi laten verwilderen. Het wordt steeds mooier, zelfs de paardenbloemen,stok-en klaproos en sommige grassoorten bloeien ook mooi. Als ze in het zaad schieten knippen we die eruit om teveel verspreiding te voorkomen en strooien de wel gewenste zaden elders. De ongewenste houden sws kort . Het scheelt ook dat we al wat oudere tuinen hebben, veel grotere planten/struiken zoals blauwe regen, wilgen , vlinderstruiken, sering en geen grote open grasvlaktes.

Voor wie doe je het uiteindelijk want het is imo een opgedrongen verplichting onkruid compleet uit te bannen. Uren werk omdat de natuur zijn gang toch wel gaat, wat je eruit trekt komt weer iets anders voor in de plaats..

Kijk hoe je je tuin/terras nog beter kunt indelen met bijv kleine borders zodat je een minder grote vlakte hebt en het minder opvalt.
Ik heb 0 onkruid tussen mijn tegels en ik gebruik alleen kokend water (1 keer per week) De rest haal ik (elke dag) weg zodra het opkomt.
Ik snap dat niet iedereen er zin in heeft maar het kan wel. En als je het bijhoud is het echt niet zo veel werk elke keer.
ldp schreef:
16-05-2025 07:38
Er is een verschil tussen 'niet erg handig om te gebruiken' (aardig geformuleerd) en 'verboden'.
Dat is vaker zo.
Volgens vb het rivm is het verboden.
Pieremachochel
Wist u dat het van zaterdag 17 mei tot en met zondag 25 mei de Week van de Biodiversiteit is? Een goed moment om onder de aandacht te brengen dat u geen azijn moet gebruiken bij het bestrijden van onkruid en groene aanslag in de tuin. Dit is in Nederland verboden.

Kort gezegd is biodiversiteit de verscheidenheid aan plant- en diersoorten en de samenhang daarbij. Het zuur van azijn is dodelijk voor veel bodemdieren, zoals regenwormen en insecten. Dat is natuurlijk slecht voor de biodiversiteit. Ook zout en chloor zijn verboden voor de verwijdering van groene alg of mos. Gelukkig zijn er alternatieven.

Biologische alternatieven
Er zijn verschillende biologisch afbreekbare alternatieven te koop bij het tuincentrum of online, zoals Biomos. U verdunt het middel met water, spuit het op de aanslag met een plantenspuit, borstelt het in, laat het intrekken en vervolgens spoelt u het af. Het gebruik van biologisch afbreekbare producten is ook beter voor tuintegels. Azijn en chloor halen namelijk de beschermlaag van veel tegels af.

Tips
Voorkomen van onkruid en groene aanslag is natuurlijk altijd beter dan genezen. Daarom delen wij graag ook de onderstaande tips:

Voorkom de groei van groene aanslag door een goede afwatering in de tuin. Hierdoor blijft er geen water liggen.
Door uw terras en tegels regelmatig te vegen geeft u algen en mos minder kans om te groeien
Groene zeep is ook biologisch afbreekbaar en dus minder milieubelastend. Vul een emmer met warm water en een scheutje groene zeep. Giet dit over uw tegels of spuit op de schutting en laat het een half uur intrekken. Daarna even schrobben en naspoelen met water.
Gecoate tegels hebben een gladdere bovenkant, waar algen zich veel minder makkelijk aan hechten.
Film Onder Het Maaiveld
Meer weten over biodiversiteit? Bekijk dan op dinsdag 20 mei om 14.00 uur of 20.15 uur de film Onder Het Maaiveld in Theater het Kruispunt. Een kaartje kost 7,50 euro. Daar is een drankje op kosten van de gemeente bij inbegrepen. De film, van de makers van De Wilde Stad en De Nieuwe Wildernis, laat de fascinerende wereld direct onder onze voeten zien en toont het grote belang van een gezonde bodem. Er zitten meer levende wezens in één theelepel gezonde grond dan er mensen op aarde zijn. Dus een mooi en belangrijk onderwerp om eens echt bij stil te staan. Door geen azijn te gebruiken in uw tuin bij de bestrijding van onkruid en groene aanslag helpt u de natuur al een handje.

https://www.barendrecht.nl/actueel/gebr ... 20verboden.
Pieremachochel
Liggen de tegels heel strak tegen elkaar aan of zit er een beetje ruimte tussen? Als er een soort voeg tussen zit kun je ook met de schoffel of de hak het onkruid er soort van uitsnijden. Hoef je niet op je knieën met een mesje.
Coffee is never my cup of tea
Cesarinajoy schreef:
16-05-2025 07:17
Mijn terras(je) was een soort oerwoud vorig jaar. Daarom alle terrastegels eruit laten halen en er een speciaal worteldoek onder laten plaatsen. Houdt oppervlakkig onkruid niet geheel weg, maar man o man, wat een verschil met vorig jaar. Weet niet of dat voor jou/ zo’n grote oppervlakte ook haalbaar is.
Worteldoek is hier geen wondermiddel gebleken. Het komt er gewoon doorheen.

Hier ook tegeltjes/stenen in de tuin met een kleine afmeting (helaas). Ik haal het er met de hand of zo'n harde borstel met lange steel uit. En dat moet ik om de paar weken herhalen.

Veel mensen hier gebruiken azijn, dat ruik je gewoon. Of wordt er met zout gestrooid. Ik wil dat niet.
noglangnietjarig schreef:
16-05-2025 08:00
Volgens vb het rivm is het verboden.
Het is ook verboden, veel mensen weten dat niet of trekken zich hier niets van aan.

Ik heb zo'n elektrische borstel. Het werkt an sich prima. Vorig jaar was het gras nog goed vochtig en kwam het goed los. Vorige week weer geprobeerd en werkte niet. Door droogte zit gras veel vaster kennelijk. Dus maar weer op de knieën gezeten met een onkruidkrabber. Nu is het een kwestie van vaak vegen.
Ik laat het gewoon een beetje staan. Als het echt groot of veel wordt, haal ik het weg (trek het eruit of pak en mesje), maar ik begrijp die drang niet om alle groene sprietjes koste wat het kost te vermijden in een tuin (buiten!). Ik zie dan zo'n keurig wijkje voor me met allemaal oudjes die de hele dag nauwgezet in de gaten houden of alle tuintjes wel netjes zijn. Horror lijkt me dat. Op 1 plek waar veel stond heb ik inderdaad kruipthijm gezet, ruikt ook nog lekker.
Socie schreef:
16-05-2025 08:39
Ik laat het gewoon een beetje staan. Als het echt groot of veel wordt, haal ik het weg (trek het eruit of pak en mesje), maar ik begrijp die drang niet om alle groene sprietjes koste wat het kost te vermijden in een tuin (buiten!). Ik zie dan zo'n keurig wijkje voor me met allemaal oudjes die de hele dag nauwgezet in de gaten houden of alle tuintjes wel netjes zijn. Horror lijkt me dat. Op 1 plek waar veel stond heb ik inderdaad kruipthijm gezet, ruikt ook nog lekker.
Ik ga dat eens opzoeken 💡

Hier nog zat plek voor wat bodembedekkers.
Pieremachochel
Even een vraag, maar waarom is onkruid zo slecht voor de tegels dat het er uit moet? Ik denk altijd, als een stengel op een bepaald moment zo lang wordt kun je hem toch handmatig even er uit trekken?
Ik heb verre van een nette tuin, maar vind het wel prettig als het terras onkruidvrij is.
Judith86 schreef:
15-05-2025 22:35
Maar is het echt verboden? Krijg je dus echt een boete als je wordt betrapt? Iedereen gebruikt het hier in de buurt.
Het mag niet van de tuinbeestjes.
Die zouden hier enorm in opstand komen, vermoed ik.
Flipflop schreef:
16-05-2025 08:29
Worteldoek is hier geen wondermiddel gebleken. Het komt er gewoon doorheen.

Veel mensen hier gebruiken azijn, dat ruik je gewoon. Of wordt er met zout gestrooid. Ik wil dat niet.
Mijn tegels liggen op beton, maar onkruid doet het prima. De zaden vallen van boven gewoon in de voegen, heel regelmatig vegen is de beste methode. Straatgras laat zich nergens door tegenhouden.

Azijn en ook zout zijn dus verboden. Dat zou wat mij betreft veel meer aandacht mogen krijgen. Ik vind die azijn lucht verschrikkelijk.
Het onkruid achter de garage doe ik met een brander. Dat is op zo’n groot garageplein. In de tuin met een staalborstel op een steel en een gewoon aardappelschilmesje. De mosjes laat ik zitten. Ik probeer steeds een stukje te doen. Muziekje op m’n oortjes of een podcast of soms bel ik iemand. De truc is bijhouden, dan is het hier steeds max 20 minuten werk
Bontebok schreef:
Yep, mijn buren :(
In a field of roses, she is a wildflower
To, misschien nog een idee out of the box. Kun je het gedeelte wat oprit is, bestraten met graskeien? Dan kun je dat vervolgens laten verwilderen, geen omkijken meer naar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven