Op jacht naar een koophuis deel2

22-05-2020 19:08 3337 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat het eerste topic meer dan vol zat, en er nog steeds mensen druk op huizenjacht zijn, topic nr 2.

Ben je op zoek naar een koophuis, of juist je huidige huis aan het verkopen, schrijf dan mee!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-08-2020 20:15
Ikbenik: dat is wel spannend dan, als je zelf nog niks nieuws hebt. Komt er wel regelmatig iets op de markt? Lijkt me wel raar, zeker met een klushuis, was je waarschijnlijk al allerlei plannen aan het maken, en dan gaat het ineens niet door.
We zitten dus nu in dubio. Gaan we concessies doen of gaan we tijdelijk huren en dan rustig op zoek naar ons droomhuis?

Er komt met enige regelmaat iets geschikts op de markt maar er zijn ook veel kapers op de kust.....
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-08-2020 20:09
Ach, ik ben met een overheidsinstantie bezig om een project verlengd te krijgen ivm vertraging door Corona (wetenschap). Ik mail en bel ze al sinds mei hoe ik dat moet aanvragen, want project loopt deze maand af. Maar ze waren een taskforce aan het vormen, overleggen, enquêtes onder stakeholders (die woorden zijn van hen hè, niet van mij!). En uiteindelijk kreeg ik eind juli een mail, dat je in augustus een aanvraag kon doen, maar als het echt meer haast had, dat je mevrouw X kon mailen. Dus ik per ommegaande mevrouw X gemaild. En voila: out of office dat ze tot 29 augustus met vakantie is. Echt, wat????
:rofl: wat erg!
Moet ook wel zeggen dat het bij ons net zo gaat. Vorige week woensdag werden we gebeld dat de bank aanvullende documenten wilde. nieuwe wg verklaring en indd screenshot rekening, oké prima, wij meteen geregeld en die middag nog opgestuurd. Toen dus hele tijd niks, vandaag gebeld en kreeg een “o ja ik zie nu dat u ons inderdaad heeft gemaild vorige week”. Maar nee ze hadden er dus nog niks mee gedaan en o verloopt het voorbehoud volgende week al? Dan kan ik het beste donderdag terugbellen of dat gaat lukken of dat we uitstel moeten aanvragen...
Het is wel echt stress verhogend en vervelend als je zelf a la minute alles probeert aan te leveren om er vervolgens totaal geen invloed op te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de vorige keer had ik een ontzettende pro-actieve Hypotheker, die gewoon zelf al belden dat ze niet zeker wisten of we de deadline gingen halen (dus ze hadden hem zelf ook gezien) en dat ze dus maar even met de makelaar overlegd hadden over een week verlenging.
Die ik nu heb is wel ietsje minder actief, maar het ligt ook echt wel bij de geldverstrekkers. Als je regels hebt, en ongeveer een seconde voor de acceptatie ga je die flink veranderen, weet je dat je een probleem oplevert. Als je formulier X stuurt, en weet dat je dan ook document Y nodig hebt en gegevens Z, vraag dat dan meteen, in plaats van een week later.
Maar gelukkig weet ik dat je dit ook snel weer vergeet als het eenmaal rond is.
nausicaa schreef:
04-08-2020 20:09
Ach, ik ben met een overheidsinstantie bezig om een project verlengd te krijgen ivm vertraging door Corona (wetenschap). Ik mail en bel ze al sinds mei hoe ik dat moet aanvragen, want project loopt deze maand af. Maar ze waren een taskforce aan het vormen, overleggen, enquêtes onder stakeholders (die woorden zijn van hen hè, niet van mij!). En uiteindelijk kreeg ik eind juli een mail, dat je in augustus een aanvraag kon doen, maar als het echt meer haast had, dat je mevrouw X kon mailen. Dus ik per ommegaande mevrouw X gemaild. En voila: out of office dat ze tot 29 augustus met vakantie is. Echt, wat????
Whaha. Echt deze; :woa:
Vandaag taxateur voor overbruggingshypotheek geweest allemaal prima. Morgen bouwkundige keuring man/vrouw met de koper.... Bouwkundige keuring zijn we niet “bang” voor. Wel of koper het huis niet in hoofd geromantiseerd heeft en na morgen denkt wat een krot :nut: ..

Vandaag vloer uitgezocht voor nieuwe woning (Man was al eerder geweest en had 2 vloeren uitgekozen, ik zou vandaag definitieve keus maken) Was er na foto’s al uit. Zegt ze; oh bij nader inzien.. Deze vloer is geschikt voor slaapkamer en niet voor “intensief woonkamer gebruik” :facepalm: echt. Schiet mij dan maar weer lek... Man is daar toen geweest, dag erna nog 1u met “de grote baas” gebeld ivm o.v.v financiering, planning om de vloer te laten leggen en alles. En dan 2 weken later dit? Dus ik op mijn beurt 2 vloeren die erop leken uitgekozen en man is , daarna weer, daar 1 van gaan uitkiezen... ;-)
Ikbenikenjijbentjij schreef:
04-08-2020 19:26
Dubbele lasten kunnen dragen is inderdaad weer iets nieuws. Bizar in een tijd waarin de huizen als zoete broodjes gaan.

Hier volop ontwikkelingen.

We hadden een huis gekocht onder voorbehoud verkoop eigen woning. Huis is een klushuis en we hebben onze overwaarde nodig om alles te kunnen doen, vandaar. Huis stond al 1.5 jaar te koop dus we durfden het wel aan.

Ondertussen ons eigen huis in de verkoop. Ging niet heel snel want de makelaar was op vakantie maar we hadden geen haast.

We hadden meteen bezichtigingen maar....
Het huis wat we aangekocht hadden, had ineens uit het niets een nieuwe geïnteresseerde. Wij moesten binnen 2 dagen beslissen of we het zonder voorbehoud wilden kopen. Daar hebben we nee op gezegd. Vind het in deze tijd ergens toch een risico.

Inmiddels staan we 1.5 week op Funda en kregen we vanmorgen een bod, net onder de vraagprijs.
Omdat we zelf nog niets anders hebben en net te koop staan vonden wij dat we aan de vraagprijs vast moesten houden. Makelaar was het daar niet helemaal mee eens want corona en wat als de prijzen gaan zakken etc etc. Hij wilde vanmiddag weten wat we gingen doen.

Nog voor we de makelaar terug konden bellen, belde hij zelf al. Er was nóg een bod gekomen, ruim boven de vraagprijs. Dat is in deze regio een uitzondering.
Wij dus blij dat we nog even bedenktijd hadden genomen.

Makelaar heeft beide bieders laten weten dat er nog een bod is gedaan en dat hij morgen hun definitieve bod wil weten.

Ondertussen staan er nog een paar bezichtigingen gepland.
Spannend!! (Wb eigen huis)

En nee ik zou ook echt nooit zonder o.v.v een huis kopen! :O daar ben ik té doemdenkerig voor haha... Wat als er iets in de tussentijd op je pad komt wat roet in het eten gooit. Waar je zelf niks aan kan doen ofzo....
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig koopcontract is binnen. Mijn tussenpersoon gaat het vandaag bekijken. Tekenen gaat niet op kantoor. Ik ontvang het koopcontract getekend door verkoopster en dan moeten wij dat tekenen en weer terugsturen. Mijn stiefdochter woont vlakbij de makelaar. Ik laat het bij haar brengen, dan kunnen we het daar tekenen en meteen afgeven bij de makelaar.

De opdracht voor de bouwtechnische keuring is gegeven. Als die gedaan is, kan de taxateur komen. En dan is het weer wachten.

Gisteren ook nog geld geregeld bij mijn tante. Omdat ik geen inkomen meer heb vanaf 1 november (behalve ww maar dat mag niet meegeteld worden), krijgt mijn vriend een lagere hypotheek. Dat betekent dat we zelf geld moeten inleggen. Op zich geen probleem, want ik krijg eind november mijn oprotpremie. Het was toch al de bedoeling om een gedeelte in de hypotheek te stoppen. Maar de overdracht is 2 november. Gelukkig is mijn tante bereid die paar weken te overbruggen. Ik vond het vreselijk om te vragen, want het gaat niet om 100 euro. En ik ben absoluut niet van het geld lenen. Maar het is nu maar voor 4 weken, zodra ik het geld van mijn werkgever heb, gaat het naar mijn tante. Gelukkig zei ze meteen ja.

Dus alle balletjes rollen nu, ik ben er toch wel nerveus over hoor. Ik blijf altijd beren op de weg zien en ik ben zo ongeduldig. Mijn vriend is altijd rustig, maar ik heb zijn stress ook denk ik.
Goed geregeld daantje, komt goed, rustig maar :there:
Wat fijn zo’n tante die het geld heeft en even kan voorschieten!

Hier de champagne opengetrokken, hypotheek definitief rond en waarborgsom is gestort bij notaris. Nu nog paar maandjes geduld :proud: en dan zul je zien dat het straks ineens mega snel daar is, haha.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat je tante dat kon en wilde doen Daantje! Ik heb ook wel eens heel kortstondig geld van mijn ouders geleend voor zoiets hoor. Ik ben (buiten de hypotheek) ook niet van leningen, maar om nou je leven heel veel moeilijker te maken om maar niet heel even iets te lenen waarvan je al zeker weet dat je het krijgt, vind ik nou ook weer niet nodig. Inderdaad van die ‘ik krijg 4 november een ton, maar heb 1 november 10.000 nodig’ achtige dingen.

Hobbelster: gefeliciteerd! Altijd fijn als er weer iets van het lijstje afgevinkt kan worden toch?
De adviseur heeft vandaag alle stukken opgestuurd naar de hypotheekverstrekker ter beoordeling.
Begin september moet het rond zijn.


Gefeliciteerd Hobbelster dat jij het rond hebt!
Zodra wij dat hebben, gaat de champagne ook open.
Alle reacties Link kopieren
Verkoopster is ook akkoord met de verkoopakte, deze wordt het weekend ondertekend. Keuring staat gepland voor aankomende woensdagochtend, dus dat schiet ook al op. Na de keuring de taxatie, maar mijn adviseur wil na de keuring als de hypotheekaanvraag indienen. Ik dacht dat eerst de taxatie afgerond moest zijn, maar blijkbaar niet. Zij heeft er meer verstand van dan ik.

Weet iemand of wij bij die keuring aanwezig moeten zijn? Anders moet ik het even aan de makelaar vragen. Ik wil het wel. Dan gaat mijn vriend maar met die man op pad, dan kan ik alvast wat maten opmeten.

Hobbelster, ook hier van harte gefeliciteerd dat het rond is. Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn. Ik houd niet van champagne, dus ik trek wel een andere fles open dan.

Ik kan het nog steeds niet geloven dat het echt zo is. In dit rare jaar. Corona, baan kwijt, weinig hoop op een huis en een baan. En dan toch nog een huis.

Stom toevallig hebben we 3 weken geleden een 'nieuwe' auto gekocht voor mijn vriend. Dat was hard nodig en vanwege zijn werk heeft hij echt een auto nodig. Omdat we dachten dat een woning er nog niet in zou zitten, hebben we die auto gekocht. En dan komt er opeens een woning op ons pad. Daarom ben ik blij dat mijn tante kan en wil helpen. Ze had het al gezegd toen wij op zoek gingen, dus wist wel dat ze het wilde doen. Maar het vragen blijft altijd moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Daantje: het verschilt per keurder. Ik ben er zelf twee keer wel bij geweest, dat is wel handig omdat ze dan ook meteen kunnen laten zien wat ze bedoelen. Of je er allebei bij kunt zijn weet ik niet, dat is wellicht nu met extra regels toch weer anders.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
07-08-2020 08:35
Daantje: het verschilt per keurder. Ik ben er zelf twee keer wel bij geweest, dat is wel handig omdat ze dan ook meteen kunnen laten zien wat ze bedoelen. Of je er allebei bij kunt zijn weet ik niet, dat is wellicht nu met extra regels toch weer anders.
Je mag nog steeds mee, wel met max 1 persoon en op afstand. Tenminste dat was bij ons :$
Hier toch uitstel van financiering aan moeten vragen omdat het “zo druk is bij de banken”.
Heb eerder het idee dat onze tussenpersoon het allemaal wat rustiger aan doet maar oké, gelukkig kregen we binnen 10min bericht van de verkopers dat ze het prima vonden, heel aardig van ze.
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
07-08-2020 09:54
Je mag nog steeds mee, wel met max 1 persoon en op afstand. Tenminste dat was bij ons :$
Hier toch uitstel van financiering aan moeten vragen omdat het “zo druk is bij de banken”.
Heb eerder het idee dat onze tussenpersoon het allemaal wat rustiger aan doet maar oké, gelukkig kregen we binnen 10min bericht van de verkopers dat ze het prima vonden, heel aardig van ze.
Gelukkig doen verkopers vaak niet moeilijk, maar wel irritant.

Ja, ik bedoelde ook dat 1 persoon sowieso wel mee mag (meestal niet vereist, maar voor jezelf wel fijn om te weten wat ze bedoelen), maar dat ik twijfelde of je er nu met 2 bij mag zijn. Dat is niet per se nodig, en ik kan me voorstellen dat ze dat dan momenteel ook liever niet doen.

Ik heb overigens mijn verkoopcontract ook op afstand getekend. Een hoop printen en scannen zeg maar :-).
Daantje, wij zijn er ook bij geweest bij de keuringen. Werd ook aangeraden door de makelaar, juist omdat diegene die keurt ook buiten het rapport om hele goede tips kan geven. En je kan hem dan ook gelijk allerlei vragen stellen :)
Alle reacties Link kopieren
Heb het maar even nagevraagd bij het bedrijf dat de keuring gaat doen. Mijn vriend meer verstand van de technische dingen, dus hij gaat dan sowieso. En als ik er ook bij mag zijn, ga ik wel mee. Mag het niet, dan is dat niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Hobbel van harte gefeliciteerd !!!

Wij hebben gisteren gesprek gehad bij hypotheek adviseur. Tjonge jonge wat is er een hoop veranderd in die tijd...
maar goed, we kunnen het huis kopen wat we willen. Deels annuiteit en deels aflosvrij

Maandlasten zijn maar 300 euro meer

Onze spaarhypotheek kwam gisteren ook nog tersprake. Die staat 20 jaar vast tegen 4%.
ik heb me dus nooit gerealiseerd dat we de laatste 10 jaar hogere kosten zouden krijgen omdat de rente veel lager is..
stom he dat je daar helemaal niet bij stilstaat
Merci voor de felicitaties! Opluchting hoor dat we nu even niets meer hoeven te doen.

Fanatic, toen ik 8 jaar geleden met ex mijn eerste huis kocht had ik het allemaal niet zo door. Dit keer wil ik alles veel meer zelf begrijpen en doorgronden en heb ik veel beter in de smiezen waar ik aan begin. Ook met overlijdensrisico verzekering, arbeidsongeschiktheids verzekering, etc.
Komt ook wel omdat man en ik langer samen zijn dan ex en ik toen, en wij nu een veel gelijkwaardiger relatie hebben en beiden 50% eigenaar zijn ipv destijds ik slechts 20% oid.
Maar idd een heleboel regeltjes en extra zekerheden zijn er ingebouwd en eigenlijk maar goed ook.
Daantje fijn dat t bij Julie ook zo opschiet! En ja die auto..: dure aanschaf, maar wat moet dat moet. Uiteindelijk loopt het vast los. Ik deel je gevoel van een mega raar jaar, dat voor mij nogal hoopvol begon (veel vakanties geboekt! Eindelijk weer keer buitenland!) naar angstig (Corona en beide ouders ernstig ziek door geweest, 1 ouder opgenomen zelfs) naar somber (waar moet t heen met de wereld? Kunnen / durven we überhaupt ooit een huis te kopen en O Man wat was ik MOE toen de kdv’s op slot zaten!) naar hoopvol (versoepelingen in t vooruitzicht en bod gedaan) naar genieten (heerlijke week vakantie gehad ) naar dikke hittestress en daardoor vakantie moeten afbreken(ik zit nu dus alleen thuis..)

Wat een raar jaar is dit zeg. Maar al met al heb ik het goed en besef dat ook wel. Alleen ff paar hele heftige dagen achter de rug door die hitte dus.
Nu airco. Bed.
Slapen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, wat vervelend Hobbelster! Hopelijk doet de airco je goed en slaap je een beetje bij.

En het is inderdaad raar ja. Zonder de hele Corona toestand had ik mijn nieuwe huis nooit gekocht. Mijn ouders zitten normaal 8 maanden per jaar in het buitenland, maar konden nu niet weg. En omdat mijn vader in Nederland bleef, heb ik überhaupt een huis met renovatie overwogen, want ik heb er zelf echt niet genoeg verstand van. Maar hij kon mee kijken of het structureel wel ok was, en hij doet een soort van project management. Plus dat ik door het thuiszitten echt heel heel graag een tuin wilde voor mijn kind. Anders had ik langer gewacht, en ik denk eigenlijk dat ik een dergelijk huis dan niet meer had kunnen betalen.

En het voelt heel raar om te zeggen dat het voor mij dus ook een soort van positieve bijwerkingen heeft gehad, al had ik nog steeds liever dit hele hoofdstuk in de geschiedenis overgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
08-08-2020 22:55
Oh, wat vervelend Hobbelster! Hopelijk doet de airco je goed en slaap je een beetje bij.

En het is inderdaad raar ja. Zonder de hele Corona toestand had ik mijn nieuwe huis nooit gekocht. Mijn ouders zitten normaal 8 maanden per jaar in het buitenland, maar konden nu niet weg. En omdat mijn vader in Nederland bleef, heb ik überhaupt een huis met renovatie overwogen, want ik heb er zelf echt niet genoeg verstand van. Maar hij kon mee kijken of het structureel wel ok was, en hij doet een soort van project management. Plus dat ik door het thuiszitten echt heel heel graag een tuin wilde voor mijn kind. Anders had ik langer gewacht, en ik denk eigenlijk dat ik een dergelijk huis dan niet meer had kunnen betalen.

En het voelt heel raar om te zeggen dat het voor mij dus ook een soort van positieve bijwerkingen heeft gehad, al had ik nog steeds liever dit hele hoofdstuk in de geschiedenis overgeslagen.
Ik begrijp het wel, wij hebben ook veel meer tijd en hulp om een project als een koophuis aan te pakken en zijn daardoor ook stuk sneller overstag gegaan.
Gisteren is ons uitstel goedgekeurd om een uur later de mail te krijgen dat de hypotheek rond is :lol:
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
08-08-2020 23:12
Ik begrijp het wel, wij hebben ook veel meer tijd en hulp om een project als een koophuis aan te pakken en zijn daardoor ook stuk sneller overstag gegaan.
Gisteren is ons uitstel goedgekeurd om een uur later de mail te krijgen dat de hypotheek rond is :lol:
Je doet de verkopers waarschijnlijk een groot plezier door ze dat even te laten weten!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
08-08-2020 23:17
Je doet de verkopers waarschijnlijk een groot plezier door ze dat even te laten weten!
Hebben we gedaan! Tijdje terug hier gelezen dat het erg gewaardeerd wordt dus meteen maar even gemaild.
Alle reacties Link kopieren
Mappie88 schreef:
08-08-2020 23:25
Hebben we gedaan! Tijdje terug hier gelezen dat het erg gewaardeerd wordt dus meteen maar even gemaild.
:thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook even mee!
Hier nu een maand of 4 op huizenjacht.
Aardig wat huizen bekeken, op 4 een bod gedaan. Maar men, wat is het een gekkenhuis!

Zit er nu over te denken om de zoektocht maar even te staken, markt is zo oververhit. Frustreert behoorlijk!

Makelaar kwam met het advies om naar wat kleinere woningen te kijken, terwijl ik financieel gezien best wat ruimte heb om bv een doorstart woning te kunnen kopen alleen (niks mis met een beetje ruimte).
Kopen om het kopen gaat me toch wel wat te ver (nu huur).

Ben dus erg benieuwd hoe anderen hierin het hoofd 'koel' houden?
Je raakt toch steeds weer teleurgesteld..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven