Open blik bewaren

21-06-2012 22:43 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand of er misschien ergens dekseltjes te krijgen zijn om aangebroken blikken af te kunnen dekken? Ik heb vaak blikjes kokosmelk of kattenvoer waar ik maar de helft van nodig heb en ik zoek een handige manier om die af te dekken.

Folie ben ik te lui voor is slecht voor het milieu :-)
Dank je! *nu slapen*
Heb niet alles gelezen, maar er zijn wel dekseltjes te verkrijgen en dat terwijl het helemaal niet goed is iets in een geopend blik te aten staan.

Is het je nooit opgevallen, dat je kat de 2e helft van het blik met minder smaak op eet. Dit ook omdat de kwaliteit na openen hard achteruit gaat.
Volgens de Bewaarwijzer van het Voedingscentrum kun je artikelen uit een geopend blik twee dagen in de koelkast bewaren, mits overgebracht in een plastic bakje. Ook kan het drie maanden in de vriezer bewaard worden, uiteraard in een plastic bakje.

Maar uit een ander artikel van het Voedingscentrum wordt dit tegengesproken. Bewaren mag wel in het blik, maar het blik moet wel gelakt zijn.

De reden:

In andere werelddelen kunnen nog wel ongelakte blikken worden verkocht. Bij ongelakte blikken wordt aangeraden om de inhoud van een geopend blik over te doen in een bewaardoosje of in glas. In voedsel uit blikken die niet gelakt zijn aan de binnenkant kan relatief veel tin voorkomen: vijftig tot honderdvijftig microgram per gram. Als het blik enkele dagen geopend in de koelkast heeft gestaan kan de hoeveelheid tin in het levensmiddel oplopen tot 150 à 700 microgram per gram. Hoe langer het blik open heeft gestaan en hoe hoger de temperatuur is, hoe meer tin het voedsel opneemt. Vooral zure producten zoals tomatenpuree, jus, vruchtensap en ananas kunnen tin uit ongelakt blik opnemen. Ook hoge nitraatconcentraties verhogen de opname van tin in het levensmiddel.
Ze zitten bij de light pathe van unox (althans in mijn supermarkt)
Je mag niks in blik bewaren in de koelkast ivm oxidatie.
Volgens mij kun je 'afdekseltjes' bij IKEA krijgen.

En etenswaar in blik met een coating kun je best even bewaren. Doe ik regelmatig met tomatenpuree. Dat gebruik ik wel veel, dus zo'n gecoat blikje staat niet wekenlang in de koelkast...
Wij gebruiken de dekseltjes van pringles of van nootjes uit blik.
Blikjes kattenvoer schep ik na opening over in een lege pindakaaspot die is omgedoopt tot kattenvoerpot. Dat past precies.

Menseneten uit blik gaat meestal meteen op, maar eventuele restjes gaan in een plastic bakje.
quote:limelight schreef op 21 juni 2012 @ 23:13:

Is het je nooit opgevallen, dat je kat de 2e helft van het blik met minder smaak op eet. Dit ook omdat de kwaliteit na openen hard achteruit gaat.omdat ze koud voor niet lekker vinden, doe het even in het voerbakje en daarma in de magnetron (wel daarna even omroeren) en ze eten er met net zoveel smaak van ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven