Oplossing buurkat uit tuin houden

19-03-2018 03:52 296 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.

Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...

De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...

We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...

Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.

En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...

Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd
Bloemnon schreef:
02-04-2018 10:20
.
Ik heb eerst geprobeerd mijn buurvrouw vriendelijk aan te spreken en te vragen of ze zich realiseerde dat door het schrikdraad haar kat elke dag bij mij poepte. Het antwoord was: “ik zal tegen mijn kat zeggen dat hij niet bij jullie mag poepen maar ik denk niet dat hij ernaar luistert.”

Say whut???? Echt ik zou dus idd de drollen verzamelen, bij haar aanbellen en zeggen Ik heb aan de kat gevraagd of hij zijn drollen mee wilde nemen maar hij luisterde niet dus kom ik ze maar ff brengen.
Is ze helemaal gek geworden! Met zo'n antwoord had ze aan mij een slechte gehad hoor.
Amant schreef:
02-04-2018 22:22
In tegenstelling tot wat de wet schijnt te zeggen ben ik niet van mening dat katten een eigenaar hebben. Oftewel; of je zorgt er zelf voor dat die beesten je tuin niet meer in kunnen komen of je accepteert dat je niet net kunt doen alsof je op een eiland woont.

Je mag zelf kiezen.
JOUW mening... maar ja die strookt wel meer met de heersende mening.
nina1966 schreef:
03-04-2018 15:29
Say whut???? Echt ik zou dus idd de drollen verzamelen, bij haar aanbellen en zeggen Ik heb aan de kat gevraagd of hij zijn drollen mee wilde nemen maar hij luisterde niet dus kom ik ze maar ff brengen.
Is ze helemaal gek geworden! Met zo'n antwoord had ze aan mij een slechte gehad hoor.
:idee:
Btw dat van die lelies wist ik dus niet o_o Vriend heeft net bollen meegenomen... mooie wit roze aziatische lelie..
Misschien anders bij de voordeur in een pot ofzo... ?
De tuin word 'm dus niet helaas. Maar bedankt voor de info, had ik echt geen idee van.
nina1966 schreef:
03-04-2018 15:29
Ik moest wel erg lachen toen ik dit las. Maar ja ik wil ook geen “rijdende rechter toestanden”. Hoewel mijn handen jeuken als ik weer drollen opgraaf. Heb ze nu tussen haar eigen heg begraven.
Ik heb peper gestrooid en knoflookpoeder. Verder bij bol.com een kattenverjager met ultrasoon geluid besteld.
Die zet ik er dan s avonds wel neer en haal ik overdag weg zodat de kinderen in de buurt er geen last van hebben. Het is er een met een pir die alleen reageert als er iemand langs loopt.
bloemnon wijzigde dit bericht op 03-04-2018 20:28
45.50% gewijzigd
nina1966 schreef:
03-04-2018 15:40
Btw dat van die lelies wist ik dus niet o_o Vriend heeft net bollen meegenomen... mooie wit roze aziatische lelie..
Misschien anders bij de voordeur in een pot ofzo... ?
De tuin word 'm dus niet helaas. Maar bedankt voor de info, had ik echt geen idee van.
Ik ook niet, ik heb heel veel lelies in de tuin en elk jaar wordt de lelie groep groter. Ik heb ook een kat, is het echt zo gevaarlijk?
Het is echt heel gevaarlijk.
https://www.dierenklinieka30.nl/Infothe ... ombinatie/

Leuk he, die "tips" hier :sarcastic:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
Ik wist niet dat lelies zo giftig voor katten waren maar eigenlijk vind ik dat beest ook nog zielig. Die buren zijn vaak weg en dan kan hij alleen in de onverwarmde garage. Juist als ze weg zijn en die kat alleen is, is hij knap lastig. Hij zit dan vaak erbarmelijk te mauwen voor de dichte deur of springt bij ons naar binnen. Die kat kan er niks aan doen.
Dan zou ik dat aangeven bij de buren. Misschien weten ze dat niet. En anders kunnen ze heel makkelijk een kattenluik maken. Waarom hebben ze eigenlijk een kat als ze er nooit zijn en het ze verder niets kan schelen waar de kat is en wat hij doet.

Je hoeft natuurlijk geen lelies te plaatsen. Misschien is dreigen daarmee al genoeg.
Oh, dat over lelies wist ik niet. Wij zijn aan vervanging van onze houten omlijsting van de schuur toe, want daar hangt de buurkat altijd in. Maar ach, dat hoort erbij, kosten hebben omdat onze buren een kat hebben die er op klimt. Het is tenslotte de natuur.

Wij kunnen in de zomer niet spontaan buiten zitten, we zitten in de pislucht en de drollen moeten eerst worden opgeruimd. Ik ben er klaar mee. Heb al zo vaak gehad dat mijn kinderen met kattenpoep onder de schoenen binnen kwamen lopen na spelen in de tuin. Jakkes.

Ik heb al regelmatig een kat in huis gehad, die klimt dan via het balkon naar binnen via het raam.

Ik vind het ook een goeie om de kat bij het asiel af te leveren of dat stinkspul er op te spuiten. Misschien dat de eigenaar dan eens beseft dat het rekening zou kunnen houden met mensen die katten leuk vinden maar geen overlast willen in hun eigen tuin en huis. Als ik een kat had gewild, had ik er wel één gekocht namelijk.

Succes TO.
toffifee schreef:
03-04-2018 21:13

Wij kunnen in de zomer niet spontaan buiten zitten, we zitten in de pislucht en de drollen moeten eerst worden opgeruimd. Ik ben er klaar mee. Heb al zo vaak gehad dat mijn kinderen met kattenpoep onder de schoenen binnen kwamen lopen na spelen in de tuin. Jakkes.
Jeetje. Het lijkt me inderdaad niet niks wanneer 27 katten elke dag exact jouw tuin uitkiezen.

Gewoon in het geheel niet buiten kunnen zitten vanwege de pislucht en drollen die eerst opgeruimd moeten worden. :hug:
evelien2010 schreef:
03-04-2018 20:44
Waarom hebben ze eigenlijk een kat als ze er nooit zijn en het ze verder niets kan schelen waar de kat is en wat hij doet.
Dat vraag ik me ook af.
Een huisdier heb je toch óók voor je eigen plezier, omdat je (in dit geval) katten zo leuk vindt?
Wanneer je snapt hoe katten zijn, snap je ook dat een katten geen eigendom kunnen zijn. Het zijn geen honden.

En hond heeft een baas een kat personeel.
Amant schreef:
03-04-2018 23:54
Wanneer je snapt hoe katten zijn, snap je ook dat een katten geen eigendom kunnen zijn. Het zijn geen honden.

Dat zeggen alleen mensen die totaal geen overwicht hebben. Heb al zo'n 35 jaar katten en ben echt geen personeel. Gewoon goed africhten.
nina1966 schreef:
03-04-2018 23:57
Dat zeggen alleen mensen die totaal geen overwicht hebben. Heb al zo'n 35 jaar katten en ben echt geen personeel. Gewoon goed africhten.
Een kat africhten? :rofl:
Katten zijn juist zo leuk omdat ze niet toestaan dat je de baas over ze bent.
Bij Action verkopen ze lelie als bloembollen. 4 stuks voor 79 cent of zo.
Ik las dat Afrikaantjes ook misschien kunnen. Ik heb die tegen mieren.
Geen idee of het werkt, maar tot en met oktober heb je dan wel mooie kleuren.
Amant schreef:
04-04-2018 00:01
Katten zijn juist zo leuk omdat ze niet toestaan dat je de baas over ze bent.
Ik dacht dat jij juist altijd de baas wilde zijn?
Barnabas schreef:
04-04-2018 00:39
Ik dacht dat jij juist altijd de baas wilde zijn?
Over een dier dat 20 keer zo klein is als ikzelf? Echt?
Amant schreef:

:facepalm:
Amant schreef:

Je kunt een hond dingen leren (dat hij niet in de voortuin van de buurvrouw moet poepen bijvoorbeeld), maar als je een goede band hebt met je hond, is het eerder een samenspel dan een machtsverhouding.
Amant schreef:
03-04-2018 22:23
Jeetje. Het lijkt me inderdaad niet niks wanneer 27 katten elke dag exact jouw tuin uitkiezen.

Gewoon in het geheel niet buiten kunnen zitten vanwege de pislucht en drollen die eerst opgeruimd moeten worden. :hug:
Zevenentwintig is misschien overdreven, maar als je de enige nog een beetje groene tuin in de straat hebt, dan kun je flink overlast hebben. Bij mijn ouders ook. Behalve de drollenoverlast zit er geen vogeltje meer in hun tuin, terwijl ze daar juist zo'n plezier aan beleefden.
Het is niet dat er incidenteel een keer een kat langswandelt. Het is een structureel probleem. Mijn ouders houden van dieren, ook van katten. Maar dat wil niet zeggen dat ze er geen last van hebben.
Een kat is in ieder geval niet af te richten wanneer het aankomt op in welke tuinen hij wel en niet mag poepen. Kat binnenhouden is de enige optie. Dat er mensen zijn die de katten willen vergiftigen, kan ik niet bij. Cruella's o_o
Ik ga iig kijken waar uk hertshoorn olie kan kopen, kijken of het werkt!
Hova, mocht je hier nog lezen, heb je al met de buurvrouw gepraat en haar duidelijk kunnen maken dat het aan haar is met een oplossing te komen voor de overlast?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven