Oplossing buurkat uit tuin houden
maandag 19 maart 2018 om 03:52
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...
De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...
We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...
Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.
En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...
Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd

donderdag 5 april 2018 om 11:29
Ja en? Ik reageer daar toch op, dat je kattenliefhebbers egoïstisch vindt ? Er worden in reacties tig keer honden, vogels, vissen zelfs wolven aangehaald , maar ik moet naar een ander topic ondat ik zeg geen kat OF hondenuitwerpselen te willen vinden in mijn tuin? Echt...
donderdag 5 april 2018 om 11:32
Ik vond niet ALLE kattenliefhebbers egoistisch. Dat maak jij er van. En nogmaals, het gaat hier toch over kattenoverlast?marjorette schreef: ↑05-04-2018 11:29Ja en? Ik reageer daar toch op, dat je kattenliefhebbers egoïstisch vindt ? Er worden in reacties tig keer honden, vogels, vissen zelfs wolven aangehaald , maar ik moet naar een ander topic ondat ik zeg geen kat OF hondenuitwerpselen te willen vinden in mijn tuin? Echt...

donderdag 5 april 2018 om 11:36
Ik heb ook veel dieper contact met mijn hond. Ook een soort kindje, ik hou intens veel van hem. Mijn kat (die ik nu heb) gaat meer zijn eigen gang. Als hij het koud heeft komt hij bij mij liggen, maar volgens mij echt alleen daarom. En om gekriebeld te wordeniones schreef: ↑05-04-2018 11:26Maar ik voel me ook geen "baas" over mijn honden. Mijn honden zijn voor mij wel iets méér dan huisgenoten. Ze zijn maatjes, soort van kindjes, soort van familie. Moeilijk te omschrijven.
Zoals Amant zich niets kan voorstellen van gevoel bij een hond, kan ik me weinig voorstellen van gevoel voor een kat.
Ik heb wel katten gehad maar ik had niet half die binding er mee die ik met een hond heb. De interactie met mijn honden is zoveel intenser, juist omdat ze niet alleen maar hun eigen gang gaan.

donderdag 5 april 2018 om 11:42
Oh, ik weet wel dat er katten zijn waarmee je een intense band kunt hebben. Maar de mensen die ik ken, die een dergelijke band hebben met hun kat, zijn - heel toevallig - nou nét niet de mensen die hun kat zijn gang laten gaan!
Toch denk ik dat de gemiddelde hond meer gericht is op mensen dan de gemiddelde kat. Om het simpele feit dat honden erop gefokt zijn en katten niet. Katten zijn niet gedomesticeerd, niet aangepast. Je zou natuurlijk katten erop kunnen fokken zoals ook met honden is gedaan. Bepaalde kattenrassen zijn al meer geschikt en op mensen gericht.
Toch denk ik dat de gemiddelde hond meer gericht is op mensen dan de gemiddelde kat. Om het simpele feit dat honden erop gefokt zijn en katten niet. Katten zijn niet gedomesticeerd, niet aangepast. Je zou natuurlijk katten erop kunnen fokken zoals ook met honden is gedaan. Bepaalde kattenrassen zijn al meer geschikt en op mensen gericht.

donderdag 5 april 2018 om 11:43
Toen ik klein was hadden we een heel lief bejaard buurvrouwtje dat ons altijd koetjesrepen gaf. Datzelfde buurvrouwtje had ook een pesthekel aan katten. Dus eens in de zoveel tijd fietste ze naar Artis en kwam weer terug met een grote zak tijgerpoep, die ze door haar tuin verspreidde.
Ik ga ervan uit dat alle buurtkatten vervolgens dachten: oh hellll no en hard wegrenden.
Is echt waar dit! Ik denk dat zelfs een Noorse boskat de confrontatie met een tijger niet aandurft. Geen idee of Artis nog tijgerpoep weggeeft tegenwoordig
Misschien kun je het online bestellen?
Ik ga ervan uit dat alle buurtkatten vervolgens dachten: oh hellll no en hard wegrenden.
Is echt waar dit! Ik denk dat zelfs een Noorse boskat de confrontatie met een tijger niet aandurft. Geen idee of Artis nog tijgerpoep weggeeft tegenwoordig
![Happy :-]](./../../../../smilies/77_happy.gif)

donderdag 5 april 2018 om 11:48
Katten hebben ook gewoon verschillende karakters, de een aanhankelijk dan de ander. Ik laat mijn kat zijn gang gaan, maar ik zie niet goed waarom dat negatief zou zijn? Hij slaapt waar hij wil, hij mag lopen waar hij wil. Hij mag alleen niet (meer) naar buiten. Mijn kat corrigeren doe ik niet, want het is nooit nodig.. Maar het is geen knuffel beestje, nooit geweest. En mijn vorige kat wel, en die mocht toch ook zijn eigen gang gaan. Zelfde opvoedingiones schreef: ↑05-04-2018 11:42Oh, ik weet wel dat er katten zijn waarmee je een intense band kunt hebben. Maar de mensen die ik ken, die een dergelijke band hebben met hun kat, zijn - heel toevallig - nou nét niet de mensen die hun kat zijn gang laten gaan!

donderdag 5 april 2018 om 11:55
Wat bedoel je met "zn gang laten gaan"?Sereia schreef: ↑05-04-2018 11:48Katten hebben ook gewoon verschillende karakters, de een aanhankelijk dan de ander. Ik laat mijn kat zijn gang gaan, maar ik zie niet goed waarom dat negatief zou zijn? Hij slaapt waar hij wil, hij mag lopen waar hij wil. Hij mag alleen niet (meer) naar buiten. Mijn kat corrigeren doe ik niet, want het is nooit nodig.. Maar het is geen knuffel beestje, nooit geweest. En mijn vorige kat wel, en die mocht toch ook zijn eigen gang gaan. Zelfde opvoeding![]()
Ik laat mijn honden ook hun gang gaan. Ze gaan liggen waar ze willen, lopen waar ze willen. Dat soort dingen. Corrigeren doe ik niet meer. Dat is ook niet nodig. Ik heb ze toen ze pup waren natuurlijk zindelijk moeten maken en ze moeten komen als ik ze roep omdat we wel eens ergens gaan wandelen. Dat is alles.
Natuurlijk zijn alle katten verschillend, dat zijn mensen en honden ook. Ik zal ook altijd een hond willen die bij mij past, geen hond die niet bij me past en die zijn er ook genoeg. Ik denk dat mensen ook katten moeten selecteren die bij ze past, bij hun situatie.
Als jij een postzegel tuin hebt, moet je niet een kat hebben die overal buiten wil rondstruinen want dat gaat ten koste van andere mensen en dieren. Dan moet je kiezen voor een kat die die sterke behoefte niet heeft.

donderdag 5 april 2018 om 12:01
Haha, dat is waar. Maar de vissen worden geen sushi en to kan dan weer rustig op haar tuinset zitten.
(Persoonlijk zou ik eerder investeren in een waterpistool om de buurkat nat te spuiten, en alle drollen linea recta over de schutting kieperen. )

donderdag 5 april 2018 om 12:07
Dan zijn we het eens, geloof ik. Met zijn gang laten gaan bedoel ik dat de kat eigenlijk geen regels heeft, omdat het niet nodig is. Hij mag doen en laten wat hij wil, wat voornamelijk slapen is. Knuffelen en spelen doet hij niet. Maar ik wist dat hij zo was toen ik hem adopteerde. Maar hij leeft niet intensief samen met mij zoals idd de hond wel doet. Hond moet ik nog wel veel corrigeren want het is een puberpup.iones schreef: ↑05-04-2018 11:55Wat bedoel je met "zn gang laten gaan"?
Ik laat mijn honden ook hun gang gaan. Ze gaan liggen waar ze willen, lopen waar ze willen. Dat soort dingen. Corrigeren doe ik niet meer. Dat is ook niet nodig. Ik heb ze toen ze pup waren natuurlijk zindelijk moeten maken en ze moeten komen als ik ze roep omdat we wel eens ergens gaan wandelen. Dat is alles.
Natuurlijk zijn alle katten verschillend, dat zijn mensen en honden ook. Ik zal ook altijd een hond willen die bij mij past, geen hond die niet bij me past en die zijn er ook genoeg. Ik denk dat mensen ook katten moeten selecteren die bij ze past, bij hun situatie.
Als jij een postzegel tuin hebt, moet je niet een kat hebben die overal buiten wil rondstruinen want dat gaat ten koste van andere mensen en dieren. Dan moet je kiezen voor een kat die die sterke behoefte niet heeft.

donderdag 5 april 2018 om 12:26
Een vriendin van mij heeft een kat die niet op de tafel mag en niet op het aanrecht. Als hij toch aanstalten maakt dan hoeft ze alleen maar op een waarschuwende toon zijn naam te zeggen en hij druipt af, maar wel met een air alsof hij eigenlijk net zelf had besloten om toch maar iets anders te gaan doen.
donderdag 5 april 2018 om 12:38
Ik spreek mezelf niet tegen. Ik zeg dat je niks aan de aansprakelijkheidsregels hebt bij het voorkomen omdat:iones schreef: ↑05-04-2018 11:06
Je spreekt jezelf tegen Merano.
Iedereen is aansprakelijk voor zijn huisdier, en elk huisdier wordt eigenlijk op eigen, afgebakende grond gehouden. Ik snap niet waarom voor katten een uitzondering zou moeten gelden. Een katten houder zou zijn eigen tuin moeten afbakenen zodat zijn kat er niet uit kan.
1) er verschil zit tussen degene die handelt (kat) en degen die aansprakelijk is (bezitter), waarbij de handelende zelf geen besef heeft waardoor de aansprakelijkheid geen afschrikkend effect op de kat heeft;
2) er geen regels zijn die eisen dat je je kat in je eigen tuin houdt, alleen maar regels voor schadevergoeding achteraf (risicoaansprakelijkheid) waarbij de schade financieel moet zijn, en je die schade en het feit dat die veroorzaakt is door het dier dan wel zult moeten bewijzen in een procedure die jij moet beginnen. De kans dat dat allemaal gaat lukken is klein waardoor de aansprakelijkheidsregels ook weinig afschrikkend effect op de bezitter hebben;
3) er nog zoveel andere dieren zijn die in je tuin kunnen komen en schade veroorzaken, maar die van niemand zijn en waarvoor niemand aansprakelijk is.
merano wijzigde dit bericht op 05-04-2018 13:26
0.61% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

donderdag 5 april 2018 om 12:39
Jaaaa zo zijn zepopita schreef: ↑05-04-2018 12:26Een vriendin van mij heeft een kat die niet op de tafel mag en niet op het aanrecht. Als hij toch aanstalten maakt dan hoeft ze alleen maar op een waarschuwende toon zijn naam te zeggen en hij druipt af, maar wel met een air alsof hij eigenlijk net zelf had besloten om toch maar iets anders te gaan doen.

donderdag 5 april 2018 om 13:01
Het is vies en véél meer. Niet minder dus. Zeker niet.

Gelukkig lopen die hier niet rond.
Een kat die niet wordt ingeënt kan ziektes verspreiden.
Daarom mogen katten zonder eigenaar die overlast geven naar asiel gebracht.
Na een beet van dieren wordt soms ook een tetanusprik e.a. (weet niet precies) gehaald bij huisarts.
Maar terug naar de buurkat uit tuin houden.
Ik had daar iets gevonden over een sproeibroek voor sproeiende katers. Voor honden hebben ze van die broekjes voor vrouwtjes.
Om te voorkomen dat ze gedekt worden. (Of wat daarmee te maken heeft.) Kat een broekje aan als nieuwe wet (maar dan roep ik op tot een politieke forum en dat is dus einde van deze inbreng.)
Het gaat dus om dat broekje voor een kat. Zou dat misschien een oplossing kunnen zijn?

donderdag 5 april 2018 om 15:49
katten krijgen tegenwoordig ook wel eens een babyrompertje aan na een operatie, inplaats van zo’n kap... maar zonder volledige narcose wens ik je veel succes met een kat een broekje aantrekkenPumps_italiaans schreef: ↑05-04-2018 13:01Het is vies en véél meer. Niet minder dus. Zeker niet.![]()
Gelukkig lopen die hier niet rond.
Een kat die niet wordt ingeënt kan ziektes verspreiden.
Daarom mogen katten zonder eigenaar die overlast geven naar asiel gebracht.
Na een beet van dieren wordt soms ook een tetanusprik e.a. (weet niet precies) gehaald bij huisarts.
Maar terug naar de buurkat uit tuin houden.
Ik had daar iets gevonden over een sproeibroek voor sproeiende katers. Voor honden hebben ze van die broekjes voor vrouwtjes.
Om te voorkomen dat ze gedekt worden. (Of wat daarmee te maken heeft.) Kat een broekje aan als nieuwe wet (maar dan roep ik op tot een politieke forum en dat is dus einde van deze inbreng.)
Het gaat dus om dat broekje voor een kat. Zou dat misschien een oplossing kunnen zijn?

donderdag 5 april 2018 om 17:07
Ik snap ook niet waarom een kat maar overal vrij rond moet kunnen lopen. Dat doen we bij honden, konijnen, cavia's, vogels en andere huisdieren toch ook niet tenzij het in huis of in de tuin is?
Kom echt wekelijks meerdere berichten tegen op de plaatselijke facebook dat er weer een kay is weg gelopen en ook af en toe dat er een poes onverwacht zwanger is waarvan niet bekend is door welke kater.
Kom echt wekelijks meerdere berichten tegen op de plaatselijke facebook dat er weer een kay is weg gelopen en ook af en toe dat er een poes onverwacht zwanger is waarvan niet bekend is door welke kater.
donderdag 5 april 2018 om 17:36
[q
uote=popita post_id=28346985 time=1522924012 user_id=362599]
Een vriendin van mij heeft een kat die niet op de tafel mag en niet op het aanrecht. Als hij toch aanstalten maakt dan hoeft ze alleen maar op een waarschuwende toon zijn naam te zeggen en hij druipt af, maar wel met een air alsof hij eigenlijk net zelf had besloten om toch maar iets anders te gaan doen.
[/quote]
Maar achter haar rug om doet hij het stiekem alsnog. Niet omdat hij kat is. Maar omdat we allemaal wel eens iets doen wat niet mag, maar wat we toch graag willen. Honden gaan ook stiekem in die ene stoel of bank liggen waarvan ze weten dat ze er niet in mogen, op het moment dat je weg bent. En mensen komen ook wel eens graag daar waar ze niet mogen komen maar omdat ze uit nieuwsgierigheid toch graag willen.
Ik ook! Je denkt toch zeker niet dat ik me in bochten ga wringen om zo'n egoistisch mens te ontzien! Ze kreeg d'r eigen drollen om de oren. En van een waterpistool kun je sowieso veel plezier hebben.

uote=popita post_id=28346985 time=1522924012 user_id=362599]
[/quote]
Maar achter haar rug om doet hij het stiekem alsnog. Niet omdat hij kat is. Maar omdat we allemaal wel eens iets doen wat niet mag, maar wat we toch graag willen. Honden gaan ook stiekem in die ene stoel of bank liggen waarvan ze weten dat ze er niet in mogen, op het moment dat je weg bent. En mensen komen ook wel eens graag daar waar ze niet mogen komen maar omdat ze uit nieuwsgierigheid toch graag willen.
Zie ik niet zitten. Dan is castratie absoluut diervriendelijker en minder risicovol.Pumps_italiaans schreef: ↑05-04-2018 13:01