Oprotpremie onderhandelen

vrijdag 30 januari 2009 om 12:50
Dag medeforummers,
Situatieschets: grote stad, gewilde wijk, huurappartement, eigenaar wil verbouwen, splitsen en verkopen. Huuders (wij dus): wegwezen graag.
Wij willen, los van deze situatie, sowieso op korte termijn verhuizen naar (groter) koophuis, dus laten ons graag verleiden door een mooie oprotpremie. Maar hoe slepen we hier het maximale uit
Binnenkort gesprek met eigenaar. Wij hebben geen idee waar we op moeten inzetten. Wat is redelijk?
Ter indicatie: buren krijgen 5000 euro plus een huurhuis aangeboden.
Graag onderhandeltips, ervaringen en succesverhalen!
Gomer
Situatieschets: grote stad, gewilde wijk, huurappartement, eigenaar wil verbouwen, splitsen en verkopen. Huuders (wij dus): wegwezen graag.
Wij willen, los van deze situatie, sowieso op korte termijn verhuizen naar (groter) koophuis, dus laten ons graag verleiden door een mooie oprotpremie. Maar hoe slepen we hier het maximale uit
Binnenkort gesprek met eigenaar. Wij hebben geen idee waar we op moeten inzetten. Wat is redelijk?
Ter indicatie: buren krijgen 5000 euro plus een huurhuis aangeboden.
Graag onderhandeltips, ervaringen en succesverhalen!
Gomer

vrijdag 30 januari 2009 om 12:56
In het kader van herstructurering zijn wettelijke afspraken vastgelegd. Deze gelden voor woningbouwverenigingen als mensen gedwongen worden om te verhuizen ikv sloop e.d.
Voor 2009 is dat bedrag iets van 5.850,00 plus recht op vervangende huisvesting die vergelijkbaar is met de huidige woning.
Dat lijkt mij een goede richtlijn.
Voor 2009 is dat bedrag iets van 5.850,00 plus recht op vervangende huisvesting die vergelijkbaar is met de huidige woning.
vrijdag 30 januari 2009 om 13:06
Ik ben pas verhuisd, omdat mijn woning ook gesloopt werd, ik heb 5000 gekregen als oprotpremie en heb nu een heel leuk flatje en heb alles nieuw ermee ingericht. ik vind het een redelijk bedrag, ik heb er geen moment aan gedacht om te onderhandellen om meer te krijgen, de hele wijk word gesloopt en iedereen die ik gesproken heb, kreeg hetzelfde bedrag.

vrijdag 30 januari 2009 om 13:44
quote:Marahbloem schreef op 30 januari 2009 @ 12:56:
In het kader van herstructurering zijn wettelijke afspraken vastgelegd. Deze gelden voor woningbouwverenigingen als mensen gedwongen worden om te verhuizen ikv sloop e.d.
Onze situatie is in zoverre afwijkend dat we niet van een woningbouw huren. Bovendien 'moeten' we niet weg, we mogen na verbouwing ook als huurder blijven zitten. Maar ja, eerlijk is eerlijk, verkoop levert meer op voor eigenaar dus daarom liever de huurders er uit.
Zo draaien we al een tijdje om elkaar heen.
Onze situatie is in zoverre afwijkend dat we niet van een woningbouw huren. Bovendien 'moeten' we niet weg, we mogen na verbouwing ook als huurder blijven zitten. Maar ja, eerlijk is eerlijk, verkoop levert meer op voor eigenaar dus daarom liever de huurders er uit.
Zo draaien we al een tijdje om elkaar heen.

vrijdag 30 januari 2009 om 13:46
quote:misschicken schreef op 30 januari 2009 @ 13:08:
Misschien kun je omdat je geen vervangende woning wilt een hoger bedrag krijgen? Maar ik denk dat je gewoon hetzelfde krijgt als de rest.Precies, zoiets liet hij ook doorschemeren. Omdat zij geen vervangend huis voor ons hoeven te regelen, was er wellicht 'meer ruimte' om iets voor ons te betekenen. Lekker vaag....
Misschien kun je omdat je geen vervangende woning wilt een hoger bedrag krijgen? Maar ik denk dat je gewoon hetzelfde krijgt als de rest.Precies, zoiets liet hij ook doorschemeren. Omdat zij geen vervangend huis voor ons hoeven te regelen, was er wellicht 'meer ruimte' om iets voor ons te betekenen. Lekker vaag....
vrijdag 30 januari 2009 om 21:17
Als je bij een particuliere verhuurder huurt, heb je geen recht op een oprotpremie. Al kun je volgens mij wel eeuwenlang blijven zitten zonder dat je verhuurder je echt uit huis kan zetten en dat kan voor de huisbaas erg vervelend zijn. Zo te horen heeft jullie verhuurder er wel veel voor over om jullie uit huis te krijgen. Hoog inzetten dus! Ik zou denk ik beginnen met een bod van 8500 euro. Dan zou het best eens mogelijk kunnen zijn dat je met 7500 euro eindigt: een héél mooi bedrag als je het mij vraagt.
Ik heb zelf ook eens onderhandeld en wij kregen uiteindelijk 4000 euro. Toch ook best een mooi bedrag als je nergens recht op hebt als je het mij vraagt. En wij trokken ook linea recta in een koophuis dat we al twee maanden voordat we die onderhandelingen in gingen hadden gekocht.
Ik heb zelf ook eens onderhandeld en wij kregen uiteindelijk 4000 euro. Toch ook best een mooi bedrag als je nergens recht op hebt als je het mij vraagt. En wij trokken ook linea recta in een koophuis dat we al twee maanden voordat we die onderhandelingen in gingen hadden gekocht.

vrijdag 30 januari 2009 om 21:39
quote:Ann Liv schreef op 30 januari 2009 @ 21:17:
Als je bij een particuliere verhuurder huurt, heb je geen recht op een oprotpremie. Al kun je volgens mij wel eeuwenlang blijven zitten zonder dat je verhuurder je echt uit huis kan zetten en dat kan voor de huisbaas erg vervelend zijn. Zo te horen heeft jullie verhuurder er wel veel voor over om jullie uit huis te krijgen. Hoog inzetten dus! Ik zou denk ik beginnen met een bod van 8500 euro. Dan zou het best eens mogelijk kunnen zijn dat je met 7500 euro eindigt: een héél mooi bedrag als je het mij vraagt.
lekker!
Hoe hebben jullie t aangepakt?
lekker!
Hoe hebben jullie t aangepakt?
vrijdag 30 januari 2009 om 21:54
Ik heb sowieso bij het juridisch loket uitgezocht wat onze rechten waren en heb een brief gestuurd waarin ik zoveel mogelijk met serieuze termen (als 'juridisch consulent ingeschakeld' en 'onze eis naar aanleiding van jurisprudentie van gelijkende gevallen') schermde. Wij hebben een tabel opgesteld waarin we de termijn waarin we vertrokken verbonden aan het bedrag. Dus wilden ze al binnen twee maanden van ons af dan vroegen we bij wijze van spreken 8.000 euro en wanneer ze ons nog zeven maanden lieten huren wilden we maar 2000 euro. Lekker hoog ingezet ook. Ook al ging de huisbaas hier niet mee akkoord, hij had wel door dat we er over nadachten en dat we het hem moeilijk konden maken als wij dat wilden. En hij dacht dat het er ons om te doen was om zo lang mogelijk in het huurhuis te wonen, terwijl wij stiekem al snel zouden verhuizen. Zij boden ons 2500 euro en dat hebben we weten te verhogen tot 4000 euro. Daar waren wij sowieso erg tevreden mee. De huisbaas was een beetje louche (wilde ons ook wegpesten door extreem veel huurders in het mini-appartement onder ons te plaatsen waarmee we voorzieningen deelden) en in onze omgeving dacht niemand dat we er geld uit konden slepen. Wel dus.
zaterdag 31 januari 2009 om 16:15
ik zou hoog inzetten, die 5000 heb je zowieso want dat hebben je buren ook gekregen én is vervangende woonruimte voor hen geregeld. Twee keer 5000 als startinzet zou ik dus doen... misschien belachelijk hoog, maar het kost je huisbaas ook heel veel gedoe, evt nieuw pand aankopen en opknappen, om jullie ook vervangende woonruimte aan te bieden toch? (Tenzij hij echt huizen leeg heeft staan, bv net nieuw opgeleverde ruimtes, dan gaat dit verhaal niet op)
Heb je al een koophuis op het oog? Wanneer verwacht je uit je huidige woning te vertrekken?
Heb je al een koophuis op het oog? Wanneer verwacht je uit je huidige woning te vertrekken?

zondag 1 februari 2009 om 20:26
Bedankt voor de tips!
Het is hem idd heel wat waard om ons er uit te krijgen, hij noemt het zelf liever 'verleiden' onder het mom van, je wilt hier toch niet meer 10 jaar wonen, wellicht kan ik je met een interessant aanbod net een duwtje in je rug geven om nu al te vertrekken.
We hebben huizen op het oog waar we willen gaan kijken. Naar ons idee kan het een paar maanden tot een half jaar duren tot we een geschikt huis hebben gevonden, afhankelijk van de normale factoren die meespelen bij het kopen van een woning. We hebben ons budget en wensen duidelijk, en weten ook waar we ongeveer kunnen slagen.
Hoog inzetten lees ik hier, 10.000 onder het motto nee heb je en minder dan 5000 zal het niet worden?
Het is hem idd heel wat waard om ons er uit te krijgen, hij noemt het zelf liever 'verleiden' onder het mom van, je wilt hier toch niet meer 10 jaar wonen, wellicht kan ik je met een interessant aanbod net een duwtje in je rug geven om nu al te vertrekken.
We hebben huizen op het oog waar we willen gaan kijken. Naar ons idee kan het een paar maanden tot een half jaar duren tot we een geschikt huis hebben gevonden, afhankelijk van de normale factoren die meespelen bij het kopen van een woning. We hebben ons budget en wensen duidelijk, en weten ook waar we ongeveer kunnen slagen.
Hoog inzetten lees ik hier, 10.000 onder het motto nee heb je en minder dan 5000 zal het niet worden?