Opruimchallenge
donderdag 3 september 2026 om 18:14
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.
Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.
Wie doet er mee?
donderdag 10 september 2026 om 20:59
Ik ben op een nare manier uit elkaar gegaan met ex, samen met kind opnieuw begonnen... en toen had ik bijna niks om een huis mee in te richten. Familie en vrienden gaven vanalles en ik heb alles aangepakt omdat ik niets had. Niet alleen meubels, maar ook keukengerei, lampen, waterverf... sommige spullen zijn de berging nooit uitgekomen.
Nu heb ik een lijstje met dingen die ik van mezelf niet meer mag kopen. Dus die challenge hoeft niet telkens opnieuw.
donderdag 10 september 2026 om 22:51
Jee wat naar.. snap dat je dan van alles aanpakt, en jaren later de balans opmaakt.framboise-t schreef: ↑10-09-2026 20:59Ik ben op een nare manier uit elkaar gegaan met ex, samen met kind opnieuw begonnen... en toen had ik bijna niks om een huis mee in te richten. Familie en vrienden gaven vanalles en ik heb alles aangepakt omdat ik niets had. Niet alleen meubels, maar ook keukengerei, lampen, waterverf... sommige spullen zijn de berging nooit uitgekomen.
Nu heb ik een lijstje met dingen die ik van mezelf niet meer mag kopen. Dus die challenge hoeft niet telkens opnieuw.
Woon je nu fijn?
vrijdag 11 september 2026 om 17:41
Zo, na een paar dagen veel werk en erg moe vandaag weer even wat gedaan. Al mijn kleding langsgelopen, incl. schoenen, tassen en sieraden. Een paar dingen gaan de deur uit.
Voor de kringloop: een jurk die ik twee jaar geleden vergeten was terug te sturen, die ik bewaard had omdat ik heb dit jaar misschien wel aantrek maar hij staat me gewoon echt niet. Teva wandelsandalen die ik vorig jaar gekocht heb en die me blaar na blaar opgeleverd hebben. Echt elke keer weer, terwijl ze toch goed lijken te zitten in eerste instantie. Ik krijg ze gewoon niet ingelopen. Als ik dan iets lelijks aan mijn voeten heb, dan moet het op z'n minst functioneel zijn
Verder twee soort van loungebroeken die ik al 5 jaar in de kast heb liggen, ooit nodig gehad toen ik in het ziekenhuis lag dus nauwelijks gedragen. Die mogen een andere eigenaar gaan zoeken.
Verder een paar beha's en onderbroeken weggegooid die ik standaard aantrok met de gedachte "ik hoop dat ik vandaag geen ongeluk krijg want dit kan echt niet meer".
En een ketting die echt mooi is maar ik nooit draag omdat hij niet zo bij me past, die ga ik aan een vriendin geven als ze hem wil hebben.
Van het weekend ook maar even naar mijn beddengoed kijken, dan staat de hele kast in mijn slaapkamer er weer mooi bij. Daar hoeft niks van weg, maar ik wil een systeem om makkelijker lakens e.d. van elkaar te onderscheiden. Alles is wit en lijkt op elkaar.
Wie heeft er nog meer opruimplannen voor het weekend?
Voor de kringloop: een jurk die ik twee jaar geleden vergeten was terug te sturen, die ik bewaard had omdat ik heb dit jaar misschien wel aantrek maar hij staat me gewoon echt niet. Teva wandelsandalen die ik vorig jaar gekocht heb en die me blaar na blaar opgeleverd hebben. Echt elke keer weer, terwijl ze toch goed lijken te zitten in eerste instantie. Ik krijg ze gewoon niet ingelopen. Als ik dan iets lelijks aan mijn voeten heb, dan moet het op z'n minst functioneel zijn
Verder een paar beha's en onderbroeken weggegooid die ik standaard aantrok met de gedachte "ik hoop dat ik vandaag geen ongeluk krijg want dit kan echt niet meer".
En een ketting die echt mooi is maar ik nooit draag omdat hij niet zo bij me past, die ga ik aan een vriendin geven als ze hem wil hebben.
Van het weekend ook maar even naar mijn beddengoed kijken, dan staat de hele kast in mijn slaapkamer er weer mooi bij. Daar hoeft niks van weg, maar ik wil een systeem om makkelijker lakens e.d. van elkaar te onderscheiden. Alles is wit en lijkt op elkaar.
Wie heeft er nog meer opruimplannen voor het weekend?
Tjezus, wat vals
vrijdag 11 september 2026 om 22:32
Ik maak pakketjes van setjes lakens. Een onderlaken, dekbedhoes en 1 kussensloop vouw ik ter grootte van een kussen en dat pakketje gaat in de tweede kussensloop.MevrouwJack schreef: ↑11-09-2026 17:41
Vandaag heb ik de vriezer en koelkast opgeruimd en uitgewassen. Er was niets over datum of te lang ingevroren dus vooral alles weer netjes gestapeld en maaltijden voor de volgende dagen bedacht.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
zaterdag 12 september 2026 om 15:49
zaterdag 12 september 2026 om 16:08
Ohh leuk om te lezen wat jullie weg doen.
Hier ook begonnen aan de grote opruim beurt. Van 2 kids de kast uitgeruimd, dat waren 4 vuilniszakken vol, deze gelijk meegegeven aan de moeder van een vriendinnetje. Zij hebben daar nog plezier van. Mijn eigen kleding ook opgeruimd, daar vond ik nog veel zwangerschaps kleding. 1 vuilniszak naar een verzamelpunt voor Oekraïne gebracht. Vanmorgen de knutselenbak op zn kop gegooit. Alle stiften na gekeken en er bleef niet veel over.
Heerlijk als de kasten weer netjes zijn!
Wat vinden jullie moeilijk om weg te doen?
Hier ook begonnen aan de grote opruim beurt. Van 2 kids de kast uitgeruimd, dat waren 4 vuilniszakken vol, deze gelijk meegegeven aan de moeder van een vriendinnetje. Zij hebben daar nog plezier van. Mijn eigen kleding ook opgeruimd, daar vond ik nog veel zwangerschaps kleding. 1 vuilniszak naar een verzamelpunt voor Oekraïne gebracht. Vanmorgen de knutselenbak op zn kop gegooit. Alle stiften na gekeken en er bleef niet veel over.
Heerlijk als de kasten weer netjes zijn!
Wat vinden jullie moeilijk om weg te doen?
zaterdag 12 september 2026 om 16:17
Snap ik. Ben zelf ook gescheiden ooit. Je hebt hulp nodig op dat soort momenten.
Fijn dat je nu prettig woont!
zaterdag 12 september 2026 om 17:07
zaterdag 12 september 2026 om 17:32
Woensdag hadden we code oranje en donderdag redelijk kil voor hier dus de keuken is gedaan. Wat een rommel bewaar je toch, zelfs nog na 3 jaar na de verhuizing veel overbodig. Ik heb het hier naar de charity gebracht.
Nu wordt het weer een week warm, dus ik laat het weer even. Wel pruimenjam gemaakt in 6 potten die ik tegenkwam.
Nu wordt het weer een week warm, dus ik laat het weer even. Wel pruimenjam gemaakt in 6 potten die ik tegenkwam.
zaterdag 12 september 2026 om 21:07
Beterschap Zizo!
Woon je in het gebied waar ze nieuwe Dana's verwachten dit jaar Redhead? Pittig wel hoe hard Spanje al veranderd is door klimaatverandering.
Ik heb net lekker in de regen alle stekken die in de vensterbank van mijn keuken stonden in de grond gezet. Niet echt opruimen of weggooien maar wel lekker ruimte vrij gemaakt. En het begint besmettelijk te worden want er liep net een kind ook van alles weg te gooien.
Drie rondjes op één dag. Nu lekker heel tevreden onderuit op de bank een film kijken
Woon je in het gebied waar ze nieuwe Dana's verwachten dit jaar Redhead? Pittig wel hoe hard Spanje al veranderd is door klimaatverandering.
Ik heb net lekker in de regen alle stekken die in de vensterbank van mijn keuken stonden in de grond gezet. Niet echt opruimen of weggooien maar wel lekker ruimte vrij gemaakt. En het begint besmettelijk te worden want er liep net een kind ook van alles weg te gooien.
Drie rondjes op één dag. Nu lekker heel tevreden onderuit op de bank een film kijken
zondag 13 september 2026 om 08:52
Ik ben vooral begonnen met kleding wegdoen. Loopt met 3 kinderen aardig op, maar alleen hun eigen maat ligt nog in de kast. Een start gemaakt met alles op vinted zetten maar is teveel voor in 1 keer dus gaat in delen. Een deel is al naar de opvang voor in de reservebak en wat echt niet meer kon weg in de container. Mijn eigen kast is ook aardig op orde inmiddels alleen vriend wil niks weggooien.
Die is wel bezig in de keuken om de koelkast te reorganiseren.
Die is wel bezig in de keuken om de koelkast te reorganiseren.
"After all this time?" "Always."
zondag 13 september 2026 om 11:35
Vanochtend de rest van de keuken langsgelopen. Dit voelt als een heel veilige plek
dus ik kan hier wel iets lulligs opbiechten:
Ik heb al eeuwen een broodrooster van de Hema. Gewoon zo'n goedkope, niet stuk te krijgen. Alleen in het keukenkastje liggen steeds zoveel kruimels, dus ik stond het broodrooster enthousiast op z'n kop te houden boven de gootsteen om alle kruimels eruit te krijgen. Tot ik een helder moment had en dacht "het zou toch handig zijn als er een soort laadje zat in een broodrooster om de kruimels er makkelijk uit te kunnen halen".
Na 15 jaar op z'n kop schudden toch nog een nieuwe feature ontdekt
Ik heb al eeuwen een broodrooster van de Hema. Gewoon zo'n goedkope, niet stuk te krijgen. Alleen in het keukenkastje liggen steeds zoveel kruimels, dus ik stond het broodrooster enthousiast op z'n kop te houden boven de gootsteen om alle kruimels eruit te krijgen. Tot ik een helder moment had en dacht "het zou toch handig zijn als er een soort laadje zat in een broodrooster om de kruimels er makkelijk uit te kunnen halen".
Na 15 jaar op z'n kop schudden toch nog een nieuwe feature ontdekt
Tjezus, wat vals
zondag 13 september 2026 om 13:19
SinPermiso schreef: ↑13-09-2026 13:17Maar als hij niet stuk te krijgen is... kan je nagaan hoeveel jaar je daar nog van gaat genieten!!!!
En de kruimellade nog langer, want die was nog gloednieuw
moest wel wat schoonmaakmiddel tegenaan
Tjezus, wat vals
zondag 13 september 2026 om 14:31
Nog iets gedaan vandaag: kaarsen, kandelaars, planten, vazen & bloempotten. En ik heb te weinig planten véél bloempotten.
Ik moet nu ook wel even echt wat weg gaan doen want overal liggen nu nog van die stapeltjes. Paar bloempotjes en kaarsenhouders voor de kringloop. En om weg te gooien geurwaxinelichtjes uit de oudheid. Ik háát geurkaarsen.
Dat was het wel voor dit weekend, ga zo F1 kijken en verder niet zo heel veel doen vermoedelijk.
Ik moet nu ook wel even echt wat weg gaan doen want overal liggen nu nog van die stapeltjes. Paar bloempotjes en kaarsenhouders voor de kringloop. En om weg te gooien geurwaxinelichtjes uit de oudheid. Ik háát geurkaarsen.
Dat was het wel voor dit weekend, ga zo F1 kijken en verder niet zo heel veel doen vermoedelijk.
Tjezus, wat vals
zondag 13 september 2026 om 14:33
OlleGrieze schreef: ↑11-09-2026 22:32Ik maak pakketjes van setjes lakens. Een onderlaken, dekbedhoes en 1 kussensloop vouw ik ter grootte van een kussen en dat pakketje gaat in de tweede kussensloop.
Thnx voor de tip nog trouwens, slimme oplossing, alleen bij mij werkt het niet zo georganiseerd. Ik heb het warm-koud-warm-koud dus ik heb een dekbed, lege hoes, laken en dunne deken in de buurt liggen en wissel af naar mijn bui. Ik heb pas weer mooie setjes als het echt winter is
Tjezus, wat vals
zondag 13 september 2026 om 16:45
Rondje stomme dingen gedaan: schreeuwend dure anti-klit spray voor mijn kat die hem super plakkerig en een nog grotere boze bol vol knopen maakte in de prullenbak. Het probleem is inmiddels volledig tot tevredenheid van de kat opgelost. Maar zo'n half volle fles is echt heel ingewikkeld. Duur dus balen, geproduceerd en getransporteerd dus zonde, pfff. Maar goed, nu is hij dus WEG!
Samen met een duur beauty apparaat dat kapot is en ik met de beste wil van de wereld niet meer aan de praat krijg. Dat is gelukkig gewoon alleen maar balen. En nu genieten dus, want ruimte!
Beschermzakje van een leesbril en een zak oude ballonnen uit de tijd dat hier nog kinderfeestjes waren (zo lang geleden dat het meer een zak samengeklonterde gummi was) brengt het totaal op vier. Daar blijft het bij want ik ga hapjes maken en film kijken en beauty-trutten. Met kind en zonder apparaat.
Ik moest wel grinniken net toen ik zo blij was met alle herwonnen ruimte. Over een maand hijs ik alle kerstversiering weer naar binnen en dan is het tot volgend jaar hysterisch (uit vrije wil, from my cold dead hands doe ik daar iets van weg)
Samen met een duur beauty apparaat dat kapot is en ik met de beste wil van de wereld niet meer aan de praat krijg. Dat is gelukkig gewoon alleen maar balen. En nu genieten dus, want ruimte!
Beschermzakje van een leesbril en een zak oude ballonnen uit de tijd dat hier nog kinderfeestjes waren (zo lang geleden dat het meer een zak samengeklonterde gummi was) brengt het totaal op vier. Daar blijft het bij want ik ga hapjes maken en film kijken en beauty-trutten. Met kind en zonder apparaat.
Ik moest wel grinniken net toen ik zo blij was met alle herwonnen ruimte. Over een maand hijs ik alle kerstversiering weer naar binnen en dan is het tot volgend jaar hysterisch (uit vrije wil, from my cold dead hands doe ik daar iets van weg)
zondag 13 september 2026 om 17:47
Misschien kan je meedoen met 1 ding per dag? Of vijf per week?
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat het bij mij nu ook zo heerlijk voelt omdat mijn kinderen voor zichzelf kunnen zorgen (al zou je dat aan mijn wasmanden nog niet zeggen) Er kwam gewoon een organisch moment voorbij en nu is het een stuk meer feest dan werk. Zelfs Marie Kondō heeft een statement naar buiten gebracht dat haar methode niet werkt wanneer je jonge kinderen hebt. Dus je bent in goed gezelschap
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat het bij mij nu ook zo heerlijk voelt omdat mijn kinderen voor zichzelf kunnen zorgen (al zou je dat aan mijn wasmanden nog niet zeggen) Er kwam gewoon een organisch moment voorbij en nu is het een stuk meer feest dan werk. Zelfs Marie Kondō heeft een statement naar buiten gebracht dat haar methode niet werkt wanneer je jonge kinderen hebt. Dus je bent in goed gezelschap
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in