Opruimen en weggooien papieren, tips?

donderdag 15 april 2010 om 18:01
Ik heb teveel zooi en ik wil dingen weggooien. Nu lukt me dat vrij redelijk met kleding, spullen uit badkamer en keuken etc.
Waar ik op vastloop, zijn de papieren en stapels informatie, artikelen en aantekeningen. Sorteren en structureren kan ik wel, maar weggooien niet. Om een of andere reden denk ik altijd, dat ik er nog eens wat in op wil zoeken.
Wie heeft tips om de stapel papieren met minstens de helft terug te brengen? Mijn dank is groot.
Waar ik op vastloop, zijn de papieren en stapels informatie, artikelen en aantekeningen. Sorteren en structureren kan ik wel, maar weggooien niet. Om een of andere reden denk ik altijd, dat ik er nog eens wat in op wil zoeken.
Wie heeft tips om de stapel papieren met minstens de helft terug te brengen? Mijn dank is groot.
donderdag 15 april 2010 om 18:03
Vuilniszak open, diep ademhalen en erin mikken. Echt, dat is de enige manier. Als je papiertje voor papiertje gaat bekijken, kom je er nooit door. Uitgezonderd administratie (die heb je neem ik aan wel geordend in mappen) gewoon in een keer wegmikken.
Dat lucht best op hoor
Dat lucht best op hoor
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn

donderdag 15 april 2010 om 18:15

donderdag 15 april 2010 om 18:25
Ik zoek eigenlijk naar criteria om iets te bewaren of niet. Bij kleding is het makkelijk: een jaar niet gedragen is wegdoen. Bij de boekhouding ook: na 7 jaar gaat het in de versnipperaar.
Voorbeelden:
- minstens 4 dozen post van familie, vriendinnen en ex-vriendjes.
- college-aantekeningen van onderwerpen waar ik nog steeds mee bezig ben, maar waar ik nou ook weer niet blind de weg in weet
- stapels en stapels schetsboeken. (elke keer dat ik ze vastberaden weg wil gooien, denk ik: wat was ik toch goed, vroeger. En dan vergeet ik dat weer.)
- van die handige artikelen en overzichtspagina's over al mijn hobby's. (ik moet gewoon hobby's weg doen.)
Voorbeelden:
- minstens 4 dozen post van familie, vriendinnen en ex-vriendjes.
- college-aantekeningen van onderwerpen waar ik nog steeds mee bezig ben, maar waar ik nou ook weer niet blind de weg in weet
- stapels en stapels schetsboeken. (elke keer dat ik ze vastberaden weg wil gooien, denk ik: wat was ik toch goed, vroeger. En dan vergeet ik dat weer.)
- van die handige artikelen en overzichtspagina's over al mijn hobby's. (ik moet gewoon hobby's weg doen.)
donderdag 15 april 2010 om 18:26

donderdag 15 april 2010 om 18:26
quote:qwertu schreef op 15 april 2010 @ 18:24:
Overigens, wat hier hielp: alles wat bij de bibliotheek of op internet ook te vinden is, hoeft in mijn huis geen ruimte in te nemen. Dat kan allemaal weg dus...Ja, die ronde heb ik al gehad. Maar nu zit ik dus met de dingen waarvan ik niet weet hoe ik die via bibliotheek en internet zou moeten terugvinden. Staat vast wel ergens, maar waar?
Overigens, wat hier hielp: alles wat bij de bibliotheek of op internet ook te vinden is, hoeft in mijn huis geen ruimte in te nemen. Dat kan allemaal weg dus...Ja, die ronde heb ik al gehad. Maar nu zit ik dus met de dingen waarvan ik niet weet hoe ik die via bibliotheek en internet zou moeten terugvinden. Staat vast wel ergens, maar waar?
donderdag 15 april 2010 om 18:28

donderdag 15 april 2010 om 18:32
donderdag 15 april 2010 om 18:35
- Kaarten en brieven: alleen het allerpersoonlijkste van de allerdierbaarsten wordt hier nog maar bewaard en hooguit een dwarsdoorsnede van al het andere (dus steeds een brief van een vriendin of van een ex uitkiezen die representatief is voor die periode, of één leuke briefwisseling bewaren en minder leuke weggooien).
- College-aantekeningen: alleen de aantekeningen bewaren, niet de artikelen die erbij horen. Dat scheelt al enorm. En van de college-aantekeningen enkel die dingen bewaren waarvan je weet dat je er houvast aan hébt (of kunt hebben). Al het andere kan weg.
- Schetsboeken: kies van elke tien tekeningen de mooiste uit. Of kies van de schetsboeken uit elke periode één uit die representatief is voor die periode of waar je dierbare herinneringen aan koestert. Of lijst de tien mooiste in. De rest kan weg. Als je tekeningen echt zo mooi zijn, kun je er wellicht een ander nog blij mee maken trouwens.
- Handige overzichtspagina's en artikelen van hobby's zijn alleen handig als je ze goed ontsloten hebt en als je ze daadwerkelijk tevoorschijn pakt. Misschien inderdaad wat hobby's minderen en anders selecteren op wat nog elders terug te vinden is (bibliotheek, internet) en wat niet.
Welke selectiecriteria je hanteert is eigenlijk niet van zo heel groot belang, denk ik. Van veel groter belang is dát je selectiecriteria hanteert. Of je dat nou baseert op dwarsdoorsnedes, topstukken, dierbaarst gekoesterde herinneringen of wat dan ook. Bepaal wat JIJ belangrijk vindt en sorteer. En misschien dus best door middel van positieve selectie. Wat wil je echt echt ècht bewaren? Dan kan al het andere weg.
- College-aantekeningen: alleen de aantekeningen bewaren, niet de artikelen die erbij horen. Dat scheelt al enorm. En van de college-aantekeningen enkel die dingen bewaren waarvan je weet dat je er houvast aan hébt (of kunt hebben). Al het andere kan weg.
- Schetsboeken: kies van elke tien tekeningen de mooiste uit. Of kies van de schetsboeken uit elke periode één uit die representatief is voor die periode of waar je dierbare herinneringen aan koestert. Of lijst de tien mooiste in. De rest kan weg. Als je tekeningen echt zo mooi zijn, kun je er wellicht een ander nog blij mee maken trouwens.
- Handige overzichtspagina's en artikelen van hobby's zijn alleen handig als je ze goed ontsloten hebt en als je ze daadwerkelijk tevoorschijn pakt. Misschien inderdaad wat hobby's minderen en anders selecteren op wat nog elders terug te vinden is (bibliotheek, internet) en wat niet.
Welke selectiecriteria je hanteert is eigenlijk niet van zo heel groot belang, denk ik. Van veel groter belang is dát je selectiecriteria hanteert. Of je dat nou baseert op dwarsdoorsnedes, topstukken, dierbaarst gekoesterde herinneringen of wat dan ook. Bepaal wat JIJ belangrijk vindt en sorteer. En misschien dus best door middel van positieve selectie. Wat wil je echt echt ècht bewaren? Dan kan al het andere weg.
donderdag 15 april 2010 om 18:36
donderdag 15 april 2010 om 18:38
quote:korenwolf schreef op 15 april 2010 @ 18:26:
[...]
Ja, die ronde heb ik al gehad. Maar nu zit ik dus met de dingen waarvan ik niet weet hoe ik die via bibliotheek en internet zou moeten terugvinden. Staat vast wel ergens, maar waar?Ander selectiecriterium toepassen dan. Hoe belangrijk is het om die informatie bij de hand te houden? Kun je ook zonder? Zou je er daadwerkelijk naar terugzoeken? Is de informatie nog wel up to date? Etc.
[...]
Ja, die ronde heb ik al gehad. Maar nu zit ik dus met de dingen waarvan ik niet weet hoe ik die via bibliotheek en internet zou moeten terugvinden. Staat vast wel ergens, maar waar?Ander selectiecriterium toepassen dan. Hoe belangrijk is het om die informatie bij de hand te houden? Kun je ook zonder? Zou je er daadwerkelijk naar terugzoeken? Is de informatie nog wel up to date? Etc.
donderdag 15 april 2010 om 18:45
Papieren, idd zoals gezegd scannen die hap. op een computer vind je alles veel sneller terug als in dozen.
ik heb alles opgeslagen op harde schijven. Een in huis Een in de kluis.
als je de bestanden goed benoemd zul je daar heel veel plezier van hebben. mijn bestanden zijn opgebouwd als
Prive dingen
jaar maand dag achternaam voornaam en wat steekwoorden.
Zakelijk
jaar maand dag bedrijf factuurnummer omschrijving factuur
dus bijvoorbeeld een tekening van je kind:
2010 04 15 korenwolf kind tekening vingerverf kleuterschool bloem.
Dan kun je het als je kinderen ouder worden en het huis uit gaan als een boekje laten printen als een document van hun jeugd
ik heb alles opgeslagen op harde schijven. Een in huis Een in de kluis.
als je de bestanden goed benoemd zul je daar heel veel plezier van hebben. mijn bestanden zijn opgebouwd als
Prive dingen
jaar maand dag achternaam voornaam en wat steekwoorden.
Zakelijk
jaar maand dag bedrijf factuurnummer omschrijving factuur
dus bijvoorbeeld een tekening van je kind:
2010 04 15 korenwolf kind tekening vingerverf kleuterschool bloem.
Dan kun je het als je kinderen ouder worden en het huis uit gaan als een boekje laten printen als een document van hun jeugd
Heb ik dat?!

donderdag 15 april 2010 om 19:04
Inmiddels elders de tip gevonden om onderscheid te maken tussen informatie en herinneringen. Lijkt simpel, maar voor sommige aantekeningen vind ik dat nog best moeilijk.
Informatie, jullie aanwijzingen tot nu toe:
- gebruik ik het (vaak)
- kan ik het ook elders vinden (google, bibliotheek)
- kan ik het terugvinden
- in een doos stoppen met een houdbaarheidsdatum (goeie!)
Herinneringen:
- positieve selectie (goeie!)
- anders opslaan: digitaliseren
O dear... al die dingen waar ik zo hard aan gewerkt heb en die nergens meer voor nodig zijn... en al die brieven van mensen die al dood zijn. Ik zie er een beetje tegenop. Misschien moet ik naar de Psyche-pijler verhuizen.
Informatie, jullie aanwijzingen tot nu toe:
- gebruik ik het (vaak)
- kan ik het ook elders vinden (google, bibliotheek)
- kan ik het terugvinden
- in een doos stoppen met een houdbaarheidsdatum (goeie!)
Herinneringen:
- positieve selectie (goeie!)
- anders opslaan: digitaliseren
O dear... al die dingen waar ik zo hard aan gewerkt heb en die nergens meer voor nodig zijn... en al die brieven van mensen die al dood zijn. Ik zie er een beetje tegenop. Misschien moet ik naar de Psyche-pijler verhuizen.

donderdag 15 april 2010 om 20:53
korenwolf: Gisteren heb ik met Zwieber naar de Amerikaanse versie van jouw vrouw mijn vrouw gekeken. Betrof een aflevering met een organisatiefundamentalist, zij stelde de volgende vragen:
- do I need it?
- do I want it?
- does it make me money?
Als het antwoord op de vragen nee is, weggooien.
Mijn ervaring met artikelen die ik bewaar voor het geval dat, is dat ik ze nooit meer lees, tenzij ik weer eens de studeerkamer opruim. Kortom, in mijn geval doe ik in de praktijk vrijwel nooit iets met bewaarde artikelen.
- do I need it?
- do I want it?
- does it make me money?
Als het antwoord op de vragen nee is, weggooien.
Mijn ervaring met artikelen die ik bewaar voor het geval dat, is dat ik ze nooit meer lees, tenzij ik weer eens de studeerkamer opruim. Kortom, in mijn geval doe ik in de praktijk vrijwel nooit iets met bewaarde artikelen.