opruiming

06-10-2012 14:49 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder gaat kleiner wonen

Ze woont nu alleen in een 1 gezins woning en heeft ontzettend veel spul

Nu moet ze dus veel spul weg doen maar ze wil veel bewaren

Haar man is 5 jaar geleden overleden er ligt nog allemaal kleding, bakken gereedschap, fietsen, hout enz enz van mijn vader

Dit kan ze niet allemaal meenemen naar een kleinere woning

Denk aan 2 slaapkamers en alles gelijkvloers

Op wat voor manier kan ze toch opruimen en spullen weg doen

Ik probeer te helpen maar lukt niet echt
Kan je het niet op gratis op te halen zetten of op marktplaats (gratis) ? Je hebt ook bedrijven die (gratis) inboedelopruimingen doen, Emmaus is misschien ook een idee ?

Of is het probleem dat je moeder van alles wil bewaren ?
Alles bewaren gaat niet lukken,of je zou een box moeten huren.

Denk dat dat niet de bedoeling is, selecteren kleding weg doen en een stuk ervan bewaren. Gereedschap ,als het heel oud gereedschap is dan is daar een speciale bak voor bij de praxis.

Wat goed is proberen te verkopen of op de website gratis af te halen,zo ook met andere spullen of kringloop of verkopen op marktplaats.
Bel het leger des heils, die kunnen heel veel gebruiken.
Het probleem is ze kan niks weg doen emotioneel niet

Ik kan makkelijk zeggen tegen haar wat weggaat enzovoort maar ze stribbelt tegen
Of maak foto;s en zet ze op de weggeefhoek op facebook.:

https://www.facebook.com/groups/ikgeefweg/

of je organiseert een rommelmarkt voor het huis, briefjes bij alle buren in de bus/vrienden en bekenden uitnodiging op de weggeefhoek en dan leg je alles klaar en verkoop/geef je weg!!!

Ruimt lekker op, en je neemt alleen de spullen mee die je dierbaar zijn.

succes
quote:mamasilly2009 schreef op 06 oktober 2012 @ 15:09:

Het probleem is ze kan niks weg doen emotioneel niet

Ik kan makkelijk zeggen tegen haar wat weggaat enzovoort maar ze stribbelt tegenMisschien kan je samen met haar 3 categorieen maken, 1 zeker weg, 2 twijfelgeval, 3 zeker niet weg ? Misschien overziet ze het sowieso niet, los van emotionele dingen en op die manier is er een soort ordening waardoor ze misschien het makkelijker vindt om dingen weg te doen.
Er is een stichting die gebruikt gereedschap opknapt en schenkt aan mensen in 3e wereldlanden die een eigen bedrijf willen starten en zo in hun eigen inkomsten kunnen voorzien. Misschien vindt ze dat een mooie gedachte?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Stel voor om dingen te verkopen en van de opbrengst iets moois te kopen als herinnering aan je vader. Een sieraad, beeld, schilderij, boompje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik hoorde ooit eens ergens de tip op foto's te maken van de spullen in plaats van ze te bewaren, als je ze niet meer gebruikt. Je kunt nog wel de herinneringen ophalen door de foto's te kijken en het geeft het gevoel dat het niet helemaal weg is, maar het neemt nauwelijks ruimte in.
quote:himalaya schreef op 06 oktober 2012 @ 15:19:

Stel voor om dingen te verkopen en van de opbrengst iets moois te kopen als herinnering aan je vader. Een sieraad, beeld, schilderij, boompje.Goede tip Himalaya !
quote:himalaya schreef op 06 oktober 2012 @ 15:19:

Stel voor om dingen te verkopen en van de opbrengst iets moois te kopen als herinnering aan je vader. Een sieraad, beeld, schilderij, boompje.Nooit over nagedacht.. goed idee!
ik heb daar ook min of meer last van; als ik een halfjaar niet meer in de berging ben geweest dan heb ik niks gemist dus ik *kan* zonder. Maar zodra ik de boel wil gaan ruimen dan komt daar maar weinig van terecht. Misschien gebruik ik die lampekap ooit nog? En die stoel, met een nieuw zittinkje, is nog best te gebruiken.

Ooit heb ik al die spullen gekocht en was ik er blij mee, en ik weet nog alle tijdstippen waarop ik ze kocht.

Toch doet het weggooien maar even pijn; daarna ben je er vanaf.
it's a big club and you ain't in it
Toen mijn moeder verhuisde naar een seniorenwoning zijn we samen door alle spullen heen gegaan. Veel weggegooid (wat erg moeilijk was en is voor mijn moeder) maar het nieuwe huis had minder opbergruimte. De dag van de verhuizing hebben we een heleboel dozen in één slaapkamer gezet en toen bleek dat er nog steeds te veel spullen waren. Vervolgens hebben we nog een ronde opruimen gedaan.
er zijn overigens speciale bedrijven die inboedels ruimen en de waardevolle spullen opkopen.
it's a big club and you ain't in it
Of van elke categorie 1 ding bewaren? Dus van de categorie gereedschap, alleen de waterpomptang, afdeling hout, 1 mooi plankje, afdeling boeken (van je vader dan), 1 dierbaar boek, etc. En inderdaad van de rest foto's maken. Succes, het lijkt me een verdrietig werkje
Proberen duidelijk te maken dat niet alles mee kan!

Ga samen met haar opruimen, maar wees daarin wel beperkt...

Ik heb dit ook gehad met mijn oma nadat mijn opa is overleden, de belangrijkste dingen hebben we bewaard en de meeste dingen toch laten ophalen door een soort van kringloop bedrijf...

Me oma verhuisde van een landhuis na een 2 slaapkamer appartement!
quote:himalaya schreef op 06 oktober 2012 @ 15:15:

Er is een stichting die gebruikt gereedschap opknapt en schenkt aan mensen in 3e wereldlanden die een eigen bedrijf willen starten en zo in hun eigen inkomsten kunnen voorzien. Misschien vindt ze dat een mooie gedachte?http://geredgereedschap.nl/

Als er veel boeken zijn willen boekhandelaren (De Slegte o.a.) bij je thuis komen kijken. Qua hoeveelheid boeken en euro's moet je niet teveel verwachten, maar het scheelt gesjouw en gedoe met marktplaats e.d. De ondernemer legt alle gewilde boeken op een stapel en noemt een prijs. Jij/je moeder hebt dan nog de mogelijkheid om een lievelingsboek uit de stapel te trekken.

Kringloopwinkels kunnen erg kritisch zijn. Piano's zijn gewild, maar alleen als deze op straatniveau/begane grond staat.

Blijf-van-mijn-lijf-huizen kunnen altijd kleding en speelgoed gebruiken. Er bestaan ook huizen voor mannen. Via het landkaartje op http://www.huiselijkgewel ... saties/organisatie?id=161 kun je vast wel contactgegevens vinden of google op blijf lijf "regio / stad"

Voor een garagesale/rommelmarkt aan huis kan een gemeente moeilijk doen met vergunningen (zag tijdje terug een voorbeeld bj Recht in de regio oid). Buurthuizen hebben vaak 1x per maand een rommelmarkt waar je zelf een kraam kunt huren.
Deel alle spullen op in categorieën. Zoals je in de OP al deed;

-Kleding

-Gereedschap

-Hout

-etc

Van de kleding kun je bijvoorbeeld een lappendeken (laten) maken. Zo behoud je moeder toch iets tastbaars, maar het neemt een stuk minder ruimte in.

Zoek 1 stuk gereedschap uit waar haar man veel mee werkte en bewaar deze. De rest moet helaas weg.

Probeer het zo met alles te doen, van iedere categorie hou je uiteindelijk 1 item over. Veel succes!
Laat je moeder zelf uitkiezen wat ze in dat nieuwe appartement wil zetten, en zorg dat ze er instapklaar ik kan. Pas dan vraag je wat er met de achtergebleven spullen gebeuren moet. Dat mag ze zelf beslissen. Nadat het huis leeg is kan het verkocht of terug gegeven worden aan de woningbouw. Ze houdt op deze manier zelf de regie in handen.
Ik ken het en wij hebben het zo opgelost:

Er was zoveel dat mijn moeder echt niet precies wist wat allemaal, met mijn broer ben ik gaan mesten (moeder dagje weg, was wel op de hoogte) en we hebben drie stapels gemaakt:

1. Weg grof vuil

2. Weg tweedehandswinkel

3. Bewaren

Een en twee waren al verdwenen voor ze terugkwam, en o wat een plezier had ze met stapel 3. "Nooit geweten dat dat er nog was"

Sterkte ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven