Oude kat verliest beetjes urine
donderdag 12 mei 2016 om 09:18
Toen ik vanmorgen beneden kwam (onze katten slapen in de woonkamer) viel me op dat onze poes van bijna 15 een nat achterpootje/staart had. Ik ging even op haar slaapplek kijken en daar lag een klein plasje urine (normale kleur). Ook daarna verloor ze nog 2 keer kleine beetjes urine. Ze is vrolijk en lief, spint als een malle en maakt geen zieke indruk. Ze heeft zichzelf ook weer helemaal schoon gewassen. Vlak nadat ik de plasjes vond, deed ze een hele grote plas op de kattenbak en daarna heeft ze niks meer verloren.
Ik heb de dierenarts even gebeld voor info, die zeiden dat het van alles kan zijn, nierproblemen, blaasontsteking, schildklier, maar ook ouderdom (dat ze het niet meer zo goed voelt als de blaas vol is). Ze hebben aangeraden het even aan te kijken en als het weer gebeurd het plasje op te zuigen met een pipetje en het langs te brengen voor controle.
Ik vroeg me af of iemand dit herkent? Ze is me heel dierbaar dus ik maak me toch een klein beetje zorgen.
Ik heb de dierenarts even gebeld voor info, die zeiden dat het van alles kan zijn, nierproblemen, blaasontsteking, schildklier, maar ook ouderdom (dat ze het niet meer zo goed voelt als de blaas vol is). Ze hebben aangeraden het even aan te kijken en als het weer gebeurd het plasje op te zuigen met een pipetje en het langs te brengen voor controle.
Ik vroeg me af of iemand dit herkent? Ze is me heel dierbaar dus ik maak me toch een klein beetje zorgen.
Grief is just love with nowhere to go
donderdag 12 mei 2016 om 09:37
Ja hoor, dit is heel herkenbaar. Alle opties die de DA gaf zijn de meestvoorkomende, een aantal zeker bij n oudere kat. Heel zelden is het een ernstiger probleem maar dat zien we echt weinig. Fijn dat je zoveel om je lieve poezenbeest geeft
PS. voor de zekerheid kan je natuurlijk altijd sowieso even langs de DA gaan met wat opgevangen urine.
PS. voor de zekerheid kan je natuurlijk altijd sowieso even langs de DA gaan met wat opgevangen urine.
donderdag 12 mei 2016 om 10:36
quote:Lovely1987 schreef op 12 mei 2016 @ 10:11:
Mijn oude kat had dit ook, het bleek blaasontsteking te zijn. Wel goed opletten want vooral bij mannetjes kan het gevaarlijk zijn.
Ja weet ik. De kater die wij vroeger hadden was er ook gevoelig voor.
Maar die liet het wel merken (raar lopen, hard miauwen) en dan wist ik wel dat ik meteen naar de DA moest.
Dit is een vrouwtje dus dan is het toch anders volgens mij.
Mijn oude kat had dit ook, het bleek blaasontsteking te zijn. Wel goed opletten want vooral bij mannetjes kan het gevaarlijk zijn.
Ja weet ik. De kater die wij vroeger hadden was er ook gevoelig voor.
Maar die liet het wel merken (raar lopen, hard miauwen) en dan wist ik wel dat ik meteen naar de DA moest.
Dit is een vrouwtje dus dan is het toch anders volgens mij.
Grief is just love with nowhere to go
donderdag 12 mei 2016 om 10:53
Het kan inderdaad van alles zijn. Ik heb een poes gehad die door ouderdom incontinent werd (werd steeds erger), dat is een belangrijke reden geweest haar te laten inslapen want voor een kat is het niet fijn om vies te zijn en de stank die er op den duur vanaf kwam en in huis hing was ook niet meer te doen. Het kan ook iets aan de nieren of iets dergelijks zijn, ik zou daarom wel snel een keer urine laten onderzoeken en eigenlijk ook bloedprikken om waarde van de nieren en schildklier enz te laten onderzoeken. Bij nier problemen gedragen ze zich pas heel laat ziek, dan is het al een heel eind heen.