Ouderwetsche schoonmaakmiddelen

26-06-2008 12:08 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie gebruikt er nog Sunlight Zeep tegenwoordig? Of van die zachte groene zeep? Gewone Vim (schuurpoeder)?



En dan niet om met je zwerende vinger in te weken, of je splinter mee los te trekken, maar puur voor het schoonmaken van je huis?



Of zweren jullie bij het ultra moderne, anti-kalk, speciale flessen voor de keuken, de badkamer, de vloer, Cillit Bang en voor de was Oxy5?



Laat maar eens horen! Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van de week een fles schoonmaakazijn gekocht (¤ 0.36) en heb dat eens losgelaten op mijn douchewand. GEWELDIG, kalk verdween als sneeuw voor de zon. Veel beter dan die dure antikalkspuitflessen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Groene zeep hierzo! Gebruik het voor vieze boorden in witte overhemden en vlekken in de bank (beetje opschuimen met warm water en dan met het schuim de vlek wegpoetsen, echte "oma's truuk") en ik dweil er de vloer mee.

Nu hebben ze ook heerlijk wasmiddels op basis van groene zeep.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
:rofl:



Ik geef net een reactie op het krampen-topic over de magische krachten van zachte groene zeep als splintertrekker!



Cillit Bang en consorten werken als een tiet, maar zijn wel erg agressief. Daar maak ik dus alleen bij de ergste klusjes gebruik van. Ik vind het wel een fijn gevoel dat groene zeep en schoonmaakazijn enzo beter voor het milieu (en voor de leidingen) zijn.
Fame schreef op 26 juni 2008 @ 12:12:

Ik heb van de week een fles schoonmaakazijn gekocht (¤ 0.36) en heb dat eens losgelaten op mijn douchewand. GEWELDIG, kalk verdween als sneeuw voor de zon. Veel beter dan die dure antikalkspuitflessen.




Nou fame, bij ons niet hoor.... heb vaak genoeg schoonmaakazijn tegen de douchewanden aangekwakt, maar de kalk is nog steeds niet weg! (welk schoonmaakmiddeltje ik ook probeer....grrr!)



Zelfs de ultieme cocktail chloor, water en soda helpt niet!!!



Wie heeft het juiste middeltje wat écht helpt voor het verwijderen van kalk? (hoe hardnekkig ook...)
Groene zeep, soda, schoonmaakazijn. Check. :)
Spiritus, schoonmaakazijn, ammoniak, gewoon afwasmiddel en soda en je hebt je hele huis weer blinkend schoon.



Xander, als zelfs schoonmaakazijn niet werkt, dan zit er wel hele dikke kalk aanslag op.

(psst, ik heb je hulp al min of meer aangeraden bij het topic ''Geef je medeforummers een andere avater''. Iemand wil een plaatje van formaat veranderen, heb gezegd dat jij dat heel misschien wel wist)



Verder doeken doordrenken met schoonmaakazijn, tegen de wanden plakken, paar uurtjes laten zitten, wegspoelen en weg is de kalk. Zo nodig herhalen haha.
Alle reacties Link kopieren
Xander68 schreef op 26 juni 2008 @ 12:18:

[...]





Nou fame, bij ons niet hoor.... heb vaak genoeg schoonmaakazijn tegen de douchewanden aangekwakt, maar de kalk is nog steeds niet weg! (welk schoonmaakmiddeltje ik ook probeer....grrr!)



Zelfs de ultieme cocktail chloor, water en soda helpt niet!!!



Wie heeft het juiste middeltje wat écht helpt voor het verwijderen van kalk? (hoe hardnekkig ook...)


bij ons hier in het midden vh land is het water zo kalkrijk dat ik naar chemische middelen moet grijpen.

Ik gebruik spul van HG, stinkt ontzettend, maar werkt als een trein.
summer73 wijzigde dit bericht op 26-06-2008 12:24
Reden: tiepvauten.
% gewijzigd
Computer says nooooo
Ahhh, kijk.....prima tips! Ik ga gelijk boenen als ik thuis ben ;-)
Ramen lappen met een scheutje spiritus in lauw water en dan nazemen met een oude katoenen luierlap.



Ruitjes van de houtkachel (roetaanslag) maak je schoon door goedkoop grijs wc-papier in koude thee van een dag oud te drenken en daarmee te poetsen. Echt, dat werkt beter dan HG, terwijl ik een absolute HG-fanaat ben.
meave schreef op 26 juni 2008 @ 12:18:

Groene zeep, soda, schoonmaakazijn. Check. :)
En hoe zijn de verhoudingen meave? 1:1:1 ???
Ik gebruik, bleek, soda, amoniak, zachte zeep, spiritus en schoonmaakazijn. En vloeibaar schuurmiddel, want ik kan nergens Vim vinden.
Alle reacties Link kopieren
moppetoet schreef op 26 juni 2008 @ 12:53:

Ramen lappen met een scheutje spiritus in lauw water en dan nazemen met een oude katoenen luierlap.



Ruitjes van de houtkachel (roetaanslag) maak je schoon door goedkoop grijs wc-papier in koude thee van een dag oud te drenken en daarmee te poetsen. Echt, dat werkt beter dan HG, terwijl ik een absolute HG-fanaat ben.
ik zeem mijn ramen met een halve ui in het water, werkt perfect en je hoeft niet ook nog eens na te zemen.
Alle reacties Link kopieren
In ons vieze kastje (best een rare naam voor kast waar schoonmaakmiddelen in staan) staan zowel ouderwetse middelen (spiritus, groene zeep) als de Cilit Bangs enz.



Schoonmaakazijn vind ik maar niks, mijn schoonmoeder maakt ook alles schoon daarmee en het ruikt daar altijd naar augurk, zelfs haar handdoeken. Nee, dankzij haar heb ik een azijn-allergie, hahahaha
Xander68 schreef op 26 juni 2008 @ 12:55:

[...]





En hoe zijn de verhoudingen meave? 1:1:1 ???




Ik heb uiterst goede verhoudingen met mijn schoonmaakmiddelen.



Soda los ik op in water.

Schoonmaakazijn meestal puur (anti-kalk).

Groene zeep eh.... 1 op de gok. Geen flauw idee.



En spiritus voor de ramen.



Maar liefst doe ik helemaal niets, dus sinds vorige week komt er hier iemand om het huis schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nog groene zeep en heb al twee meiden die bij mij kwamen poetsen aan de groene zeep geholpen. Beide dames waren radicaal verbaasd over het effect. Net als azijn bij kalkaanslag trouwens.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Gebruikt er nog wel eens iemand ossegal? Naast dat ik het een prachtig woord vind, is er ook echt niks beters tegen vlekken in kleding!



En groene zeep... Wat krijg je er niet mee schoon!



Gebruik ook ammonia voor de ruiten, azijn voor kalkaanslag. Schuurmiddel gebruik ik nooit, heb niets in huis dat mag krassen ;-)



Al die nieuwe schoonmaakmiddelen is pure commercie en werken echt niet beter. Een onderdeel van schoonmaken is toch echt dat je moet poetsen en niet aaien...
Alle reacties Link kopieren
St Marc, heerlijk spul! (wel duur)



als antwoord op de vraag wat écht goed ontkalkt; zoutzuur! is gewoon verkrijgbaar bij de gamma/karwei/hornbach en ontkalkt als een dolle!

(woon ook in het midden des lands waar we idd veel heel veel kalk in het water hebben.)

Letwel op als je ermee werkt, handschoenen aan en pas op met je kranen/chroom ed.

Voor badkamermuren,toiletten en hardnekkige kalkaanslag werkt het echter perfect!

Volgens een vriend van mij die bij het waterschap werkt is het niet schadelijk voor het watermilieu, het wordt weer omgezet in zout als het oplost in water.

Het is ook nog eens errug goedkoop zeker in vergelijking met cillitbang, antikal,harpic max en al die andere nieuwe middelen.

succes met poetsen allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind soppen met soda, groene zeep ook heel goed gaan. Maar ben ook ( al is het maar voor de geur) dol op de allesreiniger met eucalyptusgeur. Schoonmaakazijn heb ik ook in huis dat werkt prima om ongelukjes met de kat schoon te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
meave schreef op 26 juni 2008 @ 13:12:

[...]





Ik heb uiterst goede verhoudingen met mijn schoonmaakmiddelen.



Soda los ik op in water.

Schoonmaakazijn meestal puur (anti-kalk).

Groene zeep eh.... 1 op de gok. Geen flauw idee.



En spiritus voor de ramen.



Maar liefst doe ik helemaal niets, dus sinds vorige week komt er hier iemand om het huis schoon te maken.






Ik denk dat xander denkt dat jij die drie dingen opgaf als magisch trio tegen kalk.

Vandaar die verhoudingen vraag.

Xander gaat mengen vanavond......... :-p
Hahaha! Inderdaad propje! Zo bedoelde ik het ook....

Dacht dat meave het ultieme receptje had met die 3 schoonmaakmiddelen....samenvoegen en ontkalken maar...



Maar ik ga mijn accu maar eens leeggooien in een emmer ;-)...zoutzuur schijnt te helpen... :)
Alle reacties Link kopieren
Succes ermee!

Laat maar even weten of het gelukt is :)
Alle reacties Link kopieren
Xander68 schreef op 26 juni 2008 @ 12:18:

[...]





Nou fame, bij ons niet hoor.... heb vaak genoeg schoonmaakazijn tegen de douchewanden aangekwakt, maar de kalk is nog steeds niet weg! (welk schoonmaakmiddeltje ik ook probeer....grrr!)



Zelfs de ultieme cocktail chloor, water en soda helpt niet!!!



Wie heeft het juiste middeltje wat écht helpt voor het verwijderen van kalk? (hoe hardnekkig ook...)
Ik gebruik voor stevige kalk W5 kalkverwijderaar van de Lidl. Werkt beter dan zijn duurdere variant van de tv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven