Paprikazaadjes komen niet op

01-04-2009 20:49 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een dag of 10 geleden de zaadjes uit een tomaat bewaard, afgespoeld en in een klein kastje uitgezaaid, die komen erg leuk op, dus misschien dit jaar in de tuin mijn eigen tomaten!

Maar, ik heb afgelopen vrijdag ook paprikazaadjes ingezaaid (had de smaak te pakken), na bijna 6 dagen zie ik nog helemaal niets. De tomatenzaadjes begonnen al te ontkiemen na een dag of 4. Weet iemand of het gewoon langer duurt met paprika of kan je uberhaubt niet zaaien met paprika's uit de supermarkt?
Nog wat meer geduld hebben hoor! Soms kan het wel 2 of 3 weken duren voordat de zaadjes ontkiemen. Heb je ze in een kasje staan, of afgedekt met een beetje folie? Dan kan het wat sneller gaan. Zorg wel dat er wat lucht bij kan, anders gaat het schimmelen.
Haha, ik en geduldig, pff Dus maar afwachten dus? Ik heb zo'n groene bak (minikastje) met een doorzichtig dakje erop in de vensterbank staan. In ieder geval bedankt voor reactie, ik ga het een week of twee aankijken.
Ja, is een kwestie van geduld. Kan nog wel even duren. Is het warm genoeg in de ruimte waarin je de groenten kweekt? Tussen de 20 en 25 graden?

Kan me goed voorstellen dat je er met je neus bovenop zit. Doe ik ook altijd. En Elynnimini ook (die is al zwaar ontstemd als de tuinkerszaadjes niet al na 2 minuten 'groene stukjes' vertonen).
Heeft iemand ervaring met avocado-pit planten?
quote:coucou303 schreef op 01 april 2009 @ 21:14:

Heeft iemand ervaring met avocado-pit planten?Nee, helaas geen ervaring mee. Lees graag even mee. Avocado's groeien aan een boom (even googlen op afbeeldingen). Heb je daar ruimte voor? Denk dat Elynnimini allang ingestort is van ongeduld voordat er een avocado tevoorschijn komt...
Ik heb een paprikaplantje, maar die groeit niet zo heel hard. HIj staat nu trouwens op de vensterbank. Het zou best kunnen dat het niet warm genoeg is daar?
Ik heb bloemzaadjes in huis. Hebben jullie daar evaring mee? Tips?

Het lijkt mij zo'n gedoe, zaaien in een bakje, uitdunnen en in de tuin planten. Heb het wel eens gedaan, maar dat werd helemaal niks. De worteltjes droogden gelijk uit en de plantjes verdorden vrijwel meteen. Veel te teer allemaal. Kan ik het niet gewoon gelijk in de tuin uitzaaien?
Ieder soort zaadje heeft zijn eigen kiemperiode. Dus het ene staat sneller boven de grond dan andere zaadjes. Soms moet je ook voorweken. Het beste is om de instructie op de achterkant van het zakje goed te lezen én je daar aan te houden.

http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_paprika.htm misschien kan je van deze site nog wat tips nemen?

Bloemzaadjes kunnen best zo in de tuin. De vergeetmenietjes gooi ik eerst altijd in een tupperware schaaltje en strooi het daarna uit in de border. Maar als je wat duurdere bloemetjes hebt die gewoon wat aandacht en verzorging vragen omdat ze wat lastig opkomen, dan zou ik ze eers in een kweekkasje zaaien. Wat voor bloemetjes heb je gehaald Vicky?
Bloemzaadjes heb ik vorig jaar gedaan, gewoon zo'n hebbeding namaakkastje met zaadjes, had er 4 soorten in uitgezaaid en daarvan heeft er maar 1 soort de tuin gehaald. Maar vond het best geinig. Volgens mij kan gewoon uitzaaien in de tuin wel maar dan moet het misschien nog wel wat warmer worden. Als je zaadjes van planten neemt die hier ook in het wild voorkomen moet het wel lukken (mijn Akelei heeft geen enkele hulp nodig, daar staan er nu al 3 van terwijl ik met 1 ben begonnen).

Vorig jaar geprobeerd een advocado te laten uitlopen, op diverse sites staan wel manieren, zo moet de pit eerst drogen zodat de bruine schil loslaat, ook wordt er genoemd dat hij eerst in natte bodem moet, een beetje weken als het ware. Allemaal wel geprobeerd maar na een week of 3 was ik het zat en heb hem gewoon in aarde geplant, maar daar is nooit iets uitgekomen. Tja het helpt echt niets als je iets te ongeduldig bent
Goede site Boarn, daar kwam ik ook al langs via googlen, ik denk dat het in mijn huiskamer ook iets te koel is, zeker in de nacht, dan gaat de termostaat naar 15 graden en in zo'n kastje zal het iets warmer zijn maar geen 22 graden meer. Maar ja, om daarvoor nou te gaan stoken, daar gaat het financiele voordeel van zelf kweken
Ik heb stokrozen (die zou ik zo wel uit kunnen zaaien denk ik, even lezen; ja staat er ook zo op hi hi), passiebloemen (kweekbakje, daarna verpotten), Duizendschoon (die plantjes komen dan op in okt/nov en moet je dan uitplanten in de tuin, pas volgend jaar plezier van dus), en nog Zinnia, een soort kleine bolle chrysantjes (ook in kasje zaaien).

Hoe groot zijn die kasjes van jullie?
het kan best zijn dat je een hybride paprika in huis hebt gehaald. Die zijn adn eerder zó gekruisd dat het zaad niet voor nakomelingen kan zorgen. Dan kun je lang wachten voor er iets op komt. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gewoon even langer geduld moet hebben.

Avocadopitten zijn moeilijk. Ook daar is het zo dat de helft hybride is, en dus niks doet. Als je wel een goede hebt (geen enkele manier om dat van te voren te zien, hoewel biologische avocado's meer kans maken) dan moet je de pit eerst een tijdje in water laten weken, een weekje oid. Dan kun je hem met zijn kont in de grond zetten, of aan saté prikkers half in het water hangen tot er een wortel verschijnt, en daarna half in de grond doen. Ik heb mijn avocado half in de grond gezet, in flink vochtige grond. Daaroverheen een keukenplasticje om een soort minikasje van de pot te maken. Het duurt heel lang voor er iets gebeurd. De pit zal op den duur doormidden scheuren, en uit het centrum komt dan een plantje. Je moet de pit gewoon laten zitten, hij verschrompeld vanzelf. Als de plant een halve meter groot is, moet je de top er uit breken, zodat hij zijtakken gaat maken. Een boom zal het nooit worden binnen, en je krijgt er geen nieuwe avocado's van, maar het is wel een leuk experiment. Hij zuipt water, en voor ons is het dus zeg maar de signaalplant, als de bladeren gaan hangen moeten we alles weer eens water geven.

Leuk he, zelf zaadjes kweken. Wij hebben allerlei soorten plantjes in de minikasjes, die gaan straks de moestuin in. Erwtjes, tomaten, worteltjes, bloemkool, radijsjes...
ik heb ooit aubergines gekweekt voor een project op de middelbare school, die hebben het nog aardig gered in de tuin. Shit, ik wil weer gaan zaaien. Heb ik alleen niet zo veel aan nu, heb alleen een balkon...
kaatje, op een balkon kun je heel veel leuke dingen neerzetten hoor. Hangaardbeien bijvoorbeeld, of potten met bieslook en basilicum. Je kunt zelfs aarappelen en bietjes telen in grote potten. Wel veel werk omdat er weinig waterreserve in de potten zit en je dus veel moet begieten. Maar zelfs tomaten kunnen in een pot, met een klimstokje er bij. Peperplantjes doen het ook prima, en alle ...kers gaat geweldig op een balkon. Tuinkers, maar ook bijvoorbeeld net ontsproten bietjes, die zijn heel leuk en lekker in een salade.
Ik heb begin maart paprikazaadjes gezaaidt. Het duurde ruim 3 weken voordat ze opkwamen. Tegelijk had ik ook tomaat gezaaid, deze kwamen inderdaad binnen enkele dagen op.

Geduld dus.

Ik zaai trouwens gewoon in bakjes van de chinees, span hierover huishoudfolie en zet ze in huis achter glas en in de zon. Ik heb geen kas. Afgelopen week heb ik wat plantjes (tomaat, boerenkool en spitskool) in grotere potjes gezet en deze staan nu overdag buiten, lekker in het zonnetje en uit de wind. De tomaten en paprika plant ik medio mei gewoon in de volle grond, geeft een prima opbrengst. Net als de komkommer.

Vandaag of morgen ga ik aardappelen poten, gaan de rode biet plantjes en sla-plantjes de grond in. Ook ga ik worteltjes, radijsjes en bosuitjes zaaien. O.a. radijsjes, sla en rode bietjes zaai ik overigens verschillende malen, zodat niet alles tegelijk gegeten dient te worden. Met de rest (o.a. plantjes koolrabi, rode kool, boerenkool, komkommer, venkel, veldsla, rocketsla, basilicum, oregano, boontjes) wacht ik tot begin mei. Ik ga straks nog even keken of ze nog meer leuek groentes hebben.

Bloemzaadjes lukt bij mij niet zo. In een bakje wil het niet altijd ontkiemen en buiten in de volle grond groeit het onkruid vaak harder dan de plantjes. Tja, en als de plantjes klein zijn is onderscheidt niet altijd even makkelijk.
verdorie, ik heb nét weer bakjes van de chinees weggedonderd... Was best een goed idee geweest.

*gaat Lief vertellen dat we vanavond rijsttafel eten*
Daar was ik bang voor, dat ik hybride zaadjes had, maar het kan dus ook gewoon langer duren. Die tomaten zaadjes kunnen nu al bijna worden uitgezaaid, dat ging zo snel. Pepertjes kweken lijkt me ook leuk, misschien ga ik dat ook nog proberen. Heb nu ook een paar zaadjes Dille in het zaaibakje gedaan, ben benieuwd.
Hm, bakjes van de Chinees....heb ik!
Hier ook n bakje van de Chinees in de vensterbank, met pepermunt.

Het duurde echt weken voor ik ook maar iets kon zien en het gaat nog steeds supertraag, zeker in vergelijking met de potjes zonnebloemen die groeien als kool.

Het bakje zit nu vol met piepkleine groene blaadjes, beetje te veel zaad in 1 bakje grepropt denk ik, en dan van de zomer lekker verse muntthee uit eigen tuin!

Tomaten schijnen supermakkelijk te kweken zijn, en ook aubergine, courgette en pepertjes, heb ik ook maar van horen zeggen maar dat worden iig mijn eerste eetbare planten projecten

Bloemzaad heb ik gewoon meteen buiten gestrooid, 1 zakje vlinder- en bijen aantrekkende zooi en een zakje gemengde zomerbloemen met klaproos enzo. Er komt al het een en ander op maar tis wel lastig onkruid wieden als je niet kan zien wat wat is, dus het zaaien - verspenen - planten heeft zeker wel zn nut.
Bij mij komen er nu ook wat groene dingetjes op, dus die paprika die komt er wel. Een week geleden ook wat Dille ingezaaid en die is al een een centimeter of 2 groot! De tomaten kunnen nu wel verpot worden, jeetje wat groeit dat hard zeg. Pepers lijkt me ook hardstikke leuk om te doen maar dat wordt een projectje voor volgend jaar denk ik.
Goh wat leuk om te lezen dit!

Hoe doe je tomaten kweken?

Gewoon alle zaadjes uit één tomaat in een bakje met potgrond zetten?

Ik heb het een paar weken geleden geprobeerd met rode peper, maar daar kwam niets uit.

Nu staat er basilicum die nét uitkomt op de vensterbank en ik heb olijfboomzaad gezaaid. Daar zie ik nog niets gebeuren, iemand een tip hiervoor?
Tomatenzaadjes gewoon uit een tomaat gehaald die in de sla ging (trostomaten) en die afgespoeld, hoeft niet helemaal schoon. Die inzaaien en na 12 dagen kan je ze al groter verpotten, dat heb ik vandaag gedaan. Ik heb er een paar in de vensterbank staan en zelfs een stuk of vier buiten, die staan op een beschutte plek, maar ik denk dat het nog wat te vroeg is, als het in de nachten weer flink kil wordt denk ik dat ik ze verplaats.

Heb geen ervaring met olijfboomzaad, ben benieuwd, maar geduld is wel handig, mijn paprikazaadjes beginnen nu pas uit te lopen.
Aha bedankt voor de tip!

Ik heb zojuist een cherrytrostomaatje geslacht en de zaadjes in de potgrond gedaan. Ben erg benieuwd!

Heeft zo'n plantje veel water nodig? Of gewoon alleen als de grond droog staat?

Ik heb wel zo'n 8 zaadjes in 1 pot gedaan, beetje verspreid, kan dat kwaad?
Nee hoor, ik heb gewoon het zaad van een hele tomaat er in geknikkerd en ben nu aan het uitdunnen, dus 8 per potje is niet teveel. Heb je er wel een plastic zakje of doorzichtig huishoudfolie over de bovenkant heen gespannen? Gaatjes erin voor wat zuurstof en je ziet vanzelf wanneer er weer water nodig is omdat het condens dan minder wordt. Boarn heeft even hierboven een link gezet met een hele leuke site waar stap voor stap beschreven staat hoe het moet. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven