Particulier of huurwoning

22-10-2019 23:56 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay,
Ik kan er niet van slapen dus wil toch graag jullie meningen horen over het volgende:

Ik woon samen met mijn partner in een particuliere huurwoning (bovenwoning, gelijkvloers). €950,- incl GWL, 100 m2, 3 slaapkamers, midden in het centrum en een redelijk groot dakterras.

We stonden toen nog niet lang genoeg ingeschreven om een sociale huurwoning te krijgen, vandaar onze keuze voor particuliere huur.

Het plan was om hier een aantal jaar te blijven wonen en te sparen voor een koopwoning. Nu zijn we al goed op weg met het sparen maar hebben we nog niet genoeg om een woning te kopen. De huur vanaf januari naar €975,- incl GWL.

Een paar weken geleden gaf partner aan toch wel graag terug te willen naar geboortedorp (10 min rijden) en heeft zich (na overleg) ingeschreven op een sociale huurwoning, ik meer met het idee dat we toch niet in aanmerking zouden komen.

Je raadt het al.. Dus wel. Het is een woning van 61m2, met 2 verdiepingen, 3 slaapkamers. Geen balkon/buiten. Huurprijs €620,- incl servicekosten, excl. GWL. Te huur vanaf 6 nov dus al redelijk snel.

Waar doen we goed aan? Gaat het veel uitmaken qua kosten, ook als we er samen gaan wonen? Is dat niet "scheefwonen?".

Qua gevoel is mijn partner helemaal enthousiast, dichter bij werk, bij familie en vrienden. Weer in zijn oude dorpje. Ik vond het eigenlijk prima zoals het was en ben erg blij met waar ik nu woon, is tussen mijn en zijn familie in. Qua afstand werk maken de verschillende woonplaatsen voor mij geen verschil.

Zucht.. Vind het lastig hoor! Veel voors en tegens, wat vinden jullie?

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Niet verder gelezen dan de OP, maar ik zou deze woning in elk geval niet doen.

Als je zo makkelijk in aanmerking komt voor deze woning komt er vast weer een woning voorbij waar je voor in aanmerking komt, dus dan zou ik eerst eens even heel goed met je partner in overleg gaan over of jullie die verhuizing nu eigenlijk wel echt willen. En dan bedoel ik met jullie, jullie allebei en niet alleen hij.
Voordelen: €200,- minder kosten per maand

Nadelen: geen terras/balkon/tuin, erg klein voor 2 personen en ik denk dat jij het liever niet wilt.
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:15
Dat vraag ik me dus ook af.. We zijn wel samen gaan kijken en heb toen ook gevraagd of we er samen mochten wonen. Toen zei die man dus "ja, als je je maar niet direct erbij inschrijft, dat doen zoveel mensen.."

Dat is eigenlijk toch gewoon fraude? Zo gaat er een betaalbare sociale huurwoning naar een stel dat er eigenlijk niet voor in aanmerking komt. Vind je het dan gek dat er zulke lange wachtlijsten zijn. :nooo:
Ik weet niet wat voor huurwoning het is, maar in het blok achter me staat er ook al maanden een leeg en dat is niet zonder reden.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er natuurlijk aan wat jullie belangrijk vinden maar ik zou het wel weten:

Nadelen:
-verhuis gedoe/kosten
-40% van je ruimte inleveren
-geen buitenruimte meer
-naar een dorp waar jij niks hebt
-je verliest je rechten als huurder

Voordelen:
-vriend is blij met het dorp
-iets goedkoper

Ik zou het echt niet doen. En naar vriend ook de punten neerleggen en aangeven dat je wel concessies zou willen doen (naar zijn dorp bijvoorbeeld) maar daar moet dan wel iets tegenover staan (dezelfde of meer luxe).
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-10-2019 14:19
Het ligt er natuurlijk aan wat jullie belangrijk vinden maar ik zou het wel weten:

Nadelen:
-verhuis gedoe/kosten
-40% van je ruimte inleveren
-geen buitenruimte meer
-naar een dorp waar jij niks hebt
-je verliest je rechten als huurder

Voordelen:
-vriend is blij met het dorp
-iets goedkoper

Ik zou het echt niet doen. En naar vriend ook de punten neerleggen en aangeven dat je wel concessies zou willen doen (naar zijn dorp bijvoorbeeld) maar daar moet dan wel iets tegenover staan (dezelfde of meer luxe).

Ik zou het niet doen om de redenen die hier al genoemd worden.

En wil jij eigenlijk wel in dat dorp wonen? Je klinkt namelijk niet echt enthousiast, dus ik zou hier nog eens heel goed over na denken. Je weet namelijk nooit wat de toekomst brengt en wellicht duurt het kopen van een huis langer dan je nu denkt. Dan woon je jaren op een plek waar je niet wilt wonen, in een te kleine woning zonder buitenruimte.

Als je wel in het dorp van je vriend wil gaan wonen, dan zou ik wachten op een grotere sociale huurwoning. Een woning van 61m2 zonder buitenruimte en een huurprijs van €620 incl. servicekosten vind ik overigens niet echt goedkoop. Als je de prijs omrekent in prijs/m2 is de sociale huurwoning zelfs duurder dan de particuliere huurwoning incl. g/w/l.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Ik zou verhuizen voor twee jaar ofzo dan kan je het verschil in huur lekker sparen, is toch rond de 4000 per jaar. Gewoon goedkoop inrichten, je kan het net zo duur maken als je wilt. En wat is er mis met een dorp? Ben stiekem wel benieuwd om welk dorp het gaat. Ik zou nooit in een stad willen wonen zeker niet nu je tegenwoordig alles op internet kunt kopen en opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Feitelijk is het gewoon fraude. Jullie wonen nu samen, 41.000 inkomen en je komt dus niet in aanmerking voor sociale huur. Door je vriend alleen te laten verhuizen kan het wel, maar de bedoeling is zsm samen.

Dat, plus dat de woning aanzienlijk kleiner is, geen buitenruimte heeft en wel heel vlot beschikbaar is, zou voor mij echt een dikke nee zijn.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
23-10-2019 00:45
Dan ga jij er flink op achteruit qua zekerheid.
Is dat wel zo?
Als de relatie nu uit gaat, kan TO waarschijnlijk het appartement niet in haar eentje betalen dus is ze ook dan haar woning kwijt.

Dat het contract op een van beider naam staat vind ik op zich geen belemmering. Als je uit elkaar gaat, kan er toch maar eentje blijven wonen. Je weet dan in geval van huis op een naam nu al wie dat gaat zijn. Het handigst is om het contract op naam te zetten van degene die er het meest waarschijnlijk blijft wonen als er een breuk komt.
De andere partner zorgt ervoor zelf ingeschreven te (blijven) staan en samen kun je kijken of je al op voorhand een stukje compensatie kan doen dmv een spaarrekening die is voor de vertrekkende partij mocht het zover komen.
Alle reacties Link kopieren
Als het fraude is zou ik het idd niet doen, ik had dat niet gelezen. Daar komt men toch wel achter en dan moeten jullie of een van jullie weg met extra stress en kosten ;-(
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen:
- je geeft aan al bijna genoeg te hebben gespaard, je zou dan dus nog even blijven huren.
Verhuizen kost ook geld, dus die 300 pm wat je minder betaalt heb je er na half jaar/jaar pas uit.
Je bent wellicht meer geld kwijt aan reizen ( benzine/ov) omdat je wellicht regelmatig naar de stad rikdt of moet rijden om boodschappen.

- het huis in het dorp klinkt totaal niet aantrekkelijk. En ik zou altijd kiezen voor de stad;).
Alle reacties Link kopieren
Drakestina schreef:
23-10-2019 00:16
Ja dat vind ik lastig. Ik heb nooit in dat dorp gewoond, dus ik weet niet hoe het daar zal zijn. Weet wel dat partner er erg gelukkig van wordt. En het zakelijke speelt bij mij ook wel mee, financiële, dus sneller een huis kopen.
Hij wordt gelukkig van 10 minuten dichterbij?? En kwa kosten scheelt het niet veel hoor. GWL er bij optellen kom je al een eind. Plus de kleine kamers, veel minder ruimte.
Ik zou het niet doen. Vooral omdat je je er niet meteen kan laten inschrijven.
Noem me achterdochtig maar alles bij elkaar optellend, 10 minuten, kleiner, bijna net zo duur, zou ik me afvragen waarom hij dat wil. Straks kijkt hij anders tegen jullie relatie aan en sta jij op straat.
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
24-10-2019 10:25
Voordelen: €200,- minder kosten per maand

Nadelen: geen terras/balkon/tuin, erg klein voor 2 personen en ik denk dat jij het liever niet wilt.
Hoe kom jij aan die 200? Gas , water en stoom komen er nog bij he. Plus de verhuiskosten.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
24-10-2019 14:47
Ik zou verhuizen voor twee jaar ofzo dan kan je het verschil in huur lekker sparen, is toch rond de 4000 per jaar. Gewoon goedkoop inrichten, je kan het net zo duur maken als je wilt. En wat is er mis met een dorp? Ben stiekem wel benieuwd om welk dorp het gaat. Ik zou nooit in een stad willen wonen zeker niet nu je tegenwoordig alles op internet kunt kopen en opzoeken.
2000, geen 4000. En daar gaan je verhuis en herinrichtingskosten nog vanaf. Dus in die 2 jaar spaar je niets.
Kan TO net zo goed blijven waar ze zit.
Alle reacties Link kopieren
4000 voor verhuizen en inrichten? wow dat kan echt goedkoper lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
En je vergeet de jaarlijkse huurverhoging nog, dus het wordt ook duurder.

Ik zou het niet doen, TO.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
2000 dan toch voor verhuizen...
Ik zou zeker 1000 inderdaad voor rekenen, en afhankelijk van de staat van het nieuwe huis is 2000 ook zeker reeeel.

Het is echt niet de moeite waard voor zo n korte periode.
Alle reacties Link kopieren
Niet de moeite waard financieel gezien.

Maar als jullie denken er veel meer woongenot uit te kunnen halen kan je het overwegen.

Besef je ook dat je nu weet wat je hebt ( je woont fijn waar je nu woont?) En niet weet wat je ervoor terug kriigt ( blaffende honden, gillende kinderen, verborgen gebreken, hoge stookkosten)
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
24-10-2019 14:53
Feitelijk is het gewoon fraude. Jullie wonen nu samen, 41.000 inkomen en je komt dus niet in aanmerking voor sociale huur. Door je vriend alleen te laten verhuizen kan het wel, maar de bedoeling is zsm samen.

Dat, plus dat de woning aanzienlijk kleiner is, geen buitenruimte heeft en wel heel vlot beschikbaar is, zou voor mij echt een dikke nee zijn.
Nee hoor, qua inkomen hoeft het geen fraude te zijn.

"Uw inkomen mag niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten jaarlijks minimaal 80% van hun vrijgekomen sociale-huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen tot € 38.035 (prijspeil 2019). 10% mag naar huishoudens met een inkomen tussen € 38.035 en € 42.436 (prijspeil 2019). En 10% mag naar de hogere inkomens."

bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oorwaarden

Ik weet niet in welke categorie de aangeboden woning valt. €620 is niet heel goedkoop voor zo'n kleine woning.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 24-10-2019 16:23
8.01% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
24-10-2019 14:47
Ik zou verhuizen voor twee jaar ofzo dan kan je het verschil in huur lekker sparen, is toch rond de 4000 per jaar. Gewoon goedkoop inrichten, je kan het net zo duur maken als je wilt. En wat is er mis met een dorp? Ben stiekem wel benieuwd om welk dorp het gaat. Ik zou nooit in een stad willen wonen zeker niet nu je tegenwoordig alles op internet kunt kopen en opzoeken.

Hoe kom jij aan €4000 per jaar extra sparen? Huidige woning is €975 incl g/w/l, de woning in het dorp is €620 excl g/w/l dus daar komt denk ik nog wel €150 per maand bij. Dan kom ik op maximaal zo'n €2400 per jaar extra sparen, waarbij je een hele hoop aan woongenot inlevert.

En met de huidige markt kun je wel willen verhuizen na 2 jaar, maar er staan niet veel leuke, betaalbare starterswoningen te koop en huurwoningen liggen ook niet voor het oprapen. Ik vind het naïef om te denken dat je 'zomaar' weer kunt verhuizen over 2 jaar. Die extra €4800 zal denk ik ook het verschil niet maken in wel/niet kunnen kopen (en dan heb ik nog geen rekening gehouden met verhuiskosten).

Niemand zegt dat er wat mis is met in een dorp wonen. Of je dat wilt is afhankelijk van je eigen voorkeuren. Er wordt alleen opgemerkt dat TO niet zo enthousiast klinkt over in het dorp van haar vriend gaan wonen. Daar zal ze vast haar redenen voor hebben. En het dorp is 10 minuten verderop, dus de afstand is nou niet echt een legitieme reden om er wel te gaan wonen (bovendien woont ze dan verder van haar familie af).

Ik zie wonen als een basisbehoefte en belangrijke basis voor je welzijn. Ik vind een fijne woning daarom belangrijk. Als je de keuze hebt en het kunt betalen zou ik dus kiezen voor een net wat duurdere woning waarin je je prettig voelt. In TO's geval zou ik dus blijven wonen waar ze nu woont.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 24-10-2019 16:28
4.76% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde mezelf niet quoten.
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 24-10-2019 16:28
Reden: quote ipv wijzigen
97.22% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Voor een jaar zou ik het eventueel zien zitten.

Voor langer zou ik echt niet in een dorp in een te klein appartement zonder terras of buitenruimte kruipen.


Als je dus nog pakweg 5.000 euro moet sparen voor je een huis kan kopen ... Direct.

Maar anders zou ik blijven waar ik ben. En kijken of er ergens te besparen valt zodanig dat het vooruit gaat met dat koophuis.


Waar willen jullie kopen? In de stad / omgeving waar je nu woont?
Of in 't dorp waar je partner nu naartoe wil?

Kan namelijk ook nog leuke discussies opleveren.
En ik zou mijn huurhuis niet opgeven voor daar duidelijkheid over is.
Want als je op dat te kleine appartement zit en je wil zelf weer terug ... kan je in de stad terug een paar jaar op de wachtlijst.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, het topic is weer nieuw leven ingeblazen! Naar mijn idee is het niet echt fraude, ook omdat ik bij het kijken gevraagd heb of we er samen zouden kunnen wonen.

Het is ook gevoelsmatig, ik woonde al in dit dorp (in de randstad) en mijn partner wilde toen eigenlijk al liever niet naar hier verhuizen. Het dorp waar hij vandaan komt is een ons-kent-ons dorp. Wat hij heel fijn vind, ik niet (want ik kom er niet vandaan). Omdat hij zo enthousiast is, zou ik wel willen toegeven voor een paar jaartjes.. Als hij daar nou gelukkig van wordt...

Het liefst zou ik ook een huis willen kopen in het dorp waar ik nu woon, maarja, wel met hem!

Inderdaad de financiën, is het me waard voor €200 per maand om een tijdje niet zo naar m'n zin te wonen als nu? Misschien zitten we daar dan wel weer 4 jaar en dat zie ik nou ook weer niet zitten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je echt bij de gemeente moet navragen of je in die woning mag want de woningeigenaar is natuurlijk niet iemand die daarin een bepalende rol heeft. Ik hoop dat je toestemming krijgt, het zou zonde zijn dat je een paar maanden nadat erin bent getrokken te horen krijgt dat je er toch uit moet...
Jullie kunnen het je zeker niet veroorloven om beide woningen te huren, en te gaan LATten? Een jaartje of zo? In dat jaar zou jij zijn dorp beter kunnen leren kennen, op de dagen dat je bij hem verblijft. En hij kan ervaren hoe het is om zonder buitenruimte op een kleinere oppervlakte te wonen.



Als deze woning zo snel beschikbaar is, na zo korte inschrijftijd, dan zit er waarschijnlijk een flinke adder onder het gras. Hij laat zich verblinden door de wens weer in dat dorp te gaan wonen, en kijkt vast niet kritisch genoeg naar de woning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven