Particulier of huurwoning

22-10-2019 23:56 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay,
Ik kan er niet van slapen dus wil toch graag jullie meningen horen over het volgende:

Ik woon samen met mijn partner in een particuliere huurwoning (bovenwoning, gelijkvloers). €950,- incl GWL, 100 m2, 3 slaapkamers, midden in het centrum en een redelijk groot dakterras.

We stonden toen nog niet lang genoeg ingeschreven om een sociale huurwoning te krijgen, vandaar onze keuze voor particuliere huur.

Het plan was om hier een aantal jaar te blijven wonen en te sparen voor een koopwoning. Nu zijn we al goed op weg met het sparen maar hebben we nog niet genoeg om een woning te kopen. De huur vanaf januari naar €975,- incl GWL.

Een paar weken geleden gaf partner aan toch wel graag terug te willen naar geboortedorp (10 min rijden) en heeft zich (na overleg) ingeschreven op een sociale huurwoning, ik meer met het idee dat we toch niet in aanmerking zouden komen.

Je raadt het al.. Dus wel. Het is een woning van 61m2, met 2 verdiepingen, 3 slaapkamers. Geen balkon/buiten. Huurprijs €620,- incl servicekosten, excl. GWL. Te huur vanaf 6 nov dus al redelijk snel.

Waar doen we goed aan? Gaat het veel uitmaken qua kosten, ook als we er samen gaan wonen? Is dat niet "scheefwonen?".

Qua gevoel is mijn partner helemaal enthousiast, dichter bij werk, bij familie en vrienden. Weer in zijn oude dorpje. Ik vond het eigenlijk prima zoals het was en ben erg blij met waar ik nu woon, is tussen mijn en zijn familie in. Qua afstand werk maken de verschillende woonplaatsen voor mij geen verschil.

Zucht.. Vind het lastig hoor! Veel voors en tegens, wat vinden jullie?

Liefs
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-10-2019 14:19
Het ligt er natuurlijk aan wat jullie belangrijk vinden maar ik zou het wel weten:

Nadelen:
-je pleegt fraude
-verhuis gedoe/kosten
-40% van je ruimte inleveren
-geen buitenruimte meer
-naar een dorp waar jij niks hebt
-je verliest je rechten als huurder

Voordelen:
-vriend is blij met het dorp
-iets goedkoper

Ik zou het echt niet doen. En naar vriend ook de punten neerleggen en aangeven dat je wel concessies zou willen doen (naar zijn dorp bijvoorbeeld) maar daar moet dan wel iets tegenover staan (dezelfde of meer luxe).
Eens en aangevuld
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
24-10-2019 18:04
Jullie kunnen het je zeker niet veroorloven om beide woningen te huren, en te gaan LATten? Een jaartje of zo? In dat jaar zou jij zijn dorp beter kunnen leren kennen, op de dagen dat je bij hem verblijft. En hij kan ervaren hoe het is om zonder buitenruimte op een kleinere oppervlakte te wonen.



Als deze woning zo snel beschikbaar is, na zo korte inschrijftijd, dan zit er waarschijnlijk een flinke adder onder het gras. Hij laat zich verblinden door de wens weer in dat dorp te gaan wonen, en kijkt vast niet kritisch genoeg naar de woning.
Nee, dat zou ik juist zonde vinden van het geld en meer gedoe rond elkaar zien.
Hij staat nu 12 jaar ingeschreven dus zo kort is dat niet..
Drakestina schreef:
24-10-2019 18:20
Nee, dat zou ik juist zonde vinden van het geld en meer gedoe rond elkaar zien.
Hij staat nu 12 jaar ingeschreven dus zo kort is dat niet..


Ah in je openingspost leek het alsof hij nog maar een paar weken ingeschreven stond.

Ik zou als ik jou was alleen onder voorwaarden naar zijn dorp verhuizen. En die voorwaarden zouden in mijn geval een minstens even groot huis met buitenruimte moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat hij pas net ingeschreven stond maar ik begrijp dus dat dat inschrijven ging over het huis.
Waarom schrijf je op zo’n klein huis in? Daar had je al meer eisen moeten stellen.
Alle reacties Link kopieren
Met 12 jaar inschrijftijd zou ik lekker wachten tot er iets beters voorbij komt.

Als je genoeg hebt gespaard voor het koophuis, wil je vriend dan ook in zijn dorp gaan wonen? En jij?
Alle reacties Link kopieren
Update: We hebben de woning afgewezen. Ik vond het toch wel jammer dat er geen 'buiten' is bij het huis. Daarbij, als partner dus nu al in aanmerking komt, wachten we liever af tot er een woning met tuin vrijkomt. Wel de knoop doorgehakt om naar oude dorp van partner te verhuizen zodra er een geschikte woning vrijkomt. Ik ga daar liever nog eerst met hem huren, voordat we daar definitief een huis kopen, huur is makkelijker opgezegd.

Dank allen voor al jullie reacties!
Drakestina schreef:
26-10-2019 03:21
Update: We hebben de woning afgewezen. Ik vond het toch wel jammer dat er geen 'buiten' is bij het huis. Daarbij, als partner dus nu al in aanmerking komt, wachten we liever af tot er een woning met tuin vrijkomt. Wel de knoop doorgehakt om naar oude dorp van partner te verhuizen zodra er een geschikte woning vrijkomt. Ik ga daar liever nog eerst met hem huren, voordat we daar definitief een huis kopen, huur is makkelijker opgezegd.

Dank allen voor al jullie reacties!
Hele verstandige keuze, op alle punten overigens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven