Pi-jaaaaa-no

06-12-2010 13:19 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een jaar of tien was, heb ik een jaartje pianoles gehad. Ik ben er toen mee gestopt, omdat ik de leerboekjes met allemaal dansende kaboutertjes veel te kinderachtig vond. Destijds kwam ik blijkbaar niet op het idee om om een andere lesmethode te vragen.

Nu heeft mijn dochtertje van Sinterklaas een pianootje gekregen. Ze krijgt alleen de kans niet om er op te spelen, want ik zit met dat ding op schoot het hele sinterklaasrepertoire uit te vogelen.

Ik wil dus weer aan de piano. Alleen, die dingen zijn nu niet bepaald spotgoedkoop. Ik denk er over om een relatief goedkoop keyboard aan te schaffen, om daarmee uit te vinden of ik het echt leuk vind en of het over een poosje dus de investering in een duur instrument waard is.

Een keyboard (en zeker de goedkopere niet) heeft over het algemeen alleen geen 88 gewogen toetsen, zoals een piano. Is dit een groot gemis als beginnend speler? Bovendien hoeven al die andere knopjes voor ritmes e.d. dan van mij weer níet.

Ik heb op marktplaats gezien dat er ook heel goedkope (soms zelfs gratis af te halen) échte piano's zijn, maar daar kun je geen koptelefoon op aansluiten en dat is voor mij wel een absolute eis.

Bovendien kan ik een keyboard zó onder de bank schuiven als ik klaar ben en dat ligt bij een piano een beetje anders.

En dan het leren spelen zelf: uit zelfstudieboeken (en wat dan?), via you tube, online-cursus (welke site?), LOI, pianoles op de muziekschool???

Ik kan noten lezen, al moet dat wel een beetje opgefrist worden.

Het is ook niet mijn bedoeling om concertpianiste te worden. Ik wil gewoon een beetje leren spelen voor mezelf, popmuziek, maar ook klassiek. Samen met mijn kinderen kerstliedjes zingen met moeders achter de piano, dat sentimentele werk.

Via google heb ik natuurlijk wel al het e.e.a. gevonden, maar ik hoor graag ervaringsverhalen.
Je moet geen keyboard hebben maar een electronische piano. Die laatste heeft namelijk wel een volledig klavier en de toetsen zijn verzwaard waardoor je dezelfde aanslag hebt als bij een echte piano. Uiteraard is het geluid ook echter dan bij een keyboard en je kunt er een koptelefoon in doen en 'm onder de bank schuiven.
Piano's kan je vaak ook huren. Even informeren bij zo'n piano winkel. Kun je niet spelen op momenten dat niemand er last van heeft? Heb je tenminste een echte piano . Dat vind ik toch echt heel wat anders dan een keyboard. En ik zou echte pianolessen nemen, privélessen. Dan leer je met thuis oefenen veel sneller goed spelen. Kan je altijd nog bekijken of je het wilt blijven doen en of je een piano wilt aanschaffen.

Ik heb jaren pianoles gehad en heb er eentje thuis staan. Maar speel er nog maar zelden op eerlijk gezegd. Af en toe met vlagen een paar dagen achter elkaar en dan weer maanden niet. Maar dat is de piano waar ik vroeger als kind al op speelde en hij staat niet in de weg dus heb ik hem nooit weg willen doen.
Leuk! Slim ook, tijdje proberen op een digitale piano en daarna eventueel een 'echte'.

Vergis je niet in die 'gratis af te halen' op internet, over het algemeen is dat rommel, en vergis je niet in het transport van zo'n ding.... (ik krijg nog nachtmerries, toen wij onze piano naar binnen moesten krijgen, bovenwoning aan een drukke straat.....).
Ik wilde net hetzelfde zeggen als Java.

Ik heb jarenlang een echte piano gehad, helaas vanwege een verhuizing vorig jaar weg moeten doen. Ik heb toen een elektronische piano gekocht en ben er heel blij mee. Ik zou anders echt het volledig klavier, de toetsverzwaring en zeker ook de drie pedalen erg missen.

Ik had geen enorm budget, dus heb naar de instapmodellen van Yamaha en Roland (dacht ik) gekeken. Hoewel ik de bruine kleur van mijn Yamaha niet het mooiste vond, stond de klankkleur me meer aan dan bij de Rolands. Dat is echter heel persoonlijk en ligt ook aan de muziek die je wilt gaan spelen.
quote:Chopin schreef op 06 december 2010 @ 13:44:

Ik wilde net hetzelfde zeggen als Java. ik ook...ik heb een echte piano gehad, maar een vriendin van mij een elektronische en ik was echt verbaasd hoe het gevoel hetzelfde is als bij een echte piano..
quote:Java schreef op 06 december 2010 @ 13:38:

Je moet geen keyboard hebben maar een electronische piano. Die laatste heeft namelijk wel een volledig klavier en de toetsen zijn verzwaard waardoor je dezelfde aanslag hebt als bij een echte piano. Uiteraard is het geluid ook echter dan bij een keyboard en je kunt er een koptelefoon in doen en 'm onder de bank schuiven.Voldoet inderdaad aan al mijn eisen en wensen. Maar die zijn zo duur! Vanaf een eurootje of 500 volgens mij. Of kijk ik verkeerd?
Grappig Chopin, ik heb indertijd ook voor Yamaha gekozen, want ik vond Roland te wollig klinken.

Schmoepie, ik heb geen stage-model (= die je onder bank kunt schuiven) gekozen, omdat die (als je gewogen/verzwaarde toetsen wil) veel duurder zijn dan de electronische piano's waar een ombouw omheen zit.
Hier kan je in de centrale bibliotheek gratis gebruik maken van een elektrische piano met koptelefoon, of de 'pianocel' huren voor ¤2,50 per uur.

Overigens heb ik zelf een gratis piano gekregen via mp, moet eigenlijk gereviseerd worden maar op een enkele hele valse noot na prima te bespelen.

Ook m'n zus heeft een gratis piano via mp, ook een prima ding.

Als je trouwens zelf een beetje wil kunnen pingelen, is het handig om akkoorden te leren. Met een beetje muzikaliteit en gevoel is dat niet heel moeilijk. Ik heb na 9 jaar klassiek les gehad te hebben, ook zelf akkoorden geleerd en nu gebruik ik eigenlijk nog nauwelijks bladmuziek.
quote:Olivia1975 schreef op 06 december 2010 @ 13:43:

Piano's kan je vaak ook huren.

Ik heb tot nu toe alleen wat vage huurkoop constructies kunnen vinden. Nog even verder spitten dan.

quote:Kun je niet spelen op momenten dat niemand er last van heeft?

Het spelen zal toch voornamelijk in de avonduren zijn. En dan liggen de kinderen op bed (en dat hou ik graag zo ) Ook betwijfel ik of de buren er op zitten wachten.

quote:Heb je tenminste een echte piano . Dat vind ik toch echt heel wat anders dan een keyboard. En ik zou echte pianolessen nemen, privélessen. Dan leer je met thuis oefenen veel sneller goed spelen. Kan je altijd nog bekijken of je het wilt blijven doen en of je een piano wilt aanschaffen.Je hebt absoluut gelijk. Maar daar kleven dus wat praktische bezwaren aan. Helaas.
De Roland P200 en P250 vind ik trouwens heel fijn (stagepiano), al wat oudere modellen dus misschien wat goedkoper te vinden?
Ja een electronische piano is inderdaad wel prijzig, Schmoepie. Maar je bespaart wel op de kosten van een pianostemmer want hij wordt nooit vals.

En als je een keyboard koopt met van die lichte toetsjes vind ik eigenlijk niet dat je van pianoles of pianospelen kunt spreken.
quote:Chopin schreef op 06 december 2010 @ 13:44:

Ik wilde net hetzelfde zeggen als Java.

Ik heb jarenlang een echte piano gehad, helaas vanwege een verhuizing vorig jaar weg moeten doen. Ik heb toen een elektronische piano gekocht en ben er heel blij mee. Ik zou anders echt het volledig klavier, de toetsverzwaring en zeker ook de drie pedalen erg missen.

Ik had geen enorm budget, dus heb naar de instapmodellen van Yamaha en Roland (dacht ik) gekeken. Hoewel ik de bruine kleur van mijn Yamaha niet het mooiste vond, stond de klankkleur me meer aan dan bij de Rolands. Dat is echter heel persoonlijk en ligt ook aan de muziek die je wilt gaan spelen.

Met zo'n nick móet jij er verstand van hebben....

Tot nu toe meer stemmen dus voor Yamaha. Eens kijken wat voor typenummers die instapmodellen hebben en hoe duur ze zijn.
quote:Java schreef op 06 december 2010 @ 13:58:

Ja een electronische piano is inderdaad wel prijzig, Schmoepie. Maar je bespaart wel op de kosten van een pianostemmer want hij wordt nooit vals.

En als je een keyboard koopt met van die lichte toetsjes vind ik eigenlijk niet dat je van pianoles of pianospelen kunt spreken.

Vind ik ook. En daar ligt dus mijn dilemma. Ik ben best bereid om iets goeds te kopen, als -en ik zeg dus nadrukkelijk áls- ik het echt leuk blijk te vinden. Ik wil het dus op een goedkope manier uitproberen. Ik kom er alleen nog niet uit hoe.

En in de bieb een pianocel huren, zoals iemand anders opperde zou een fantastisch idee zijn. Die mogelijkheid bestaat hier in de regio echter niet.
quote:SeptemberGirl schreef op 06 december 2010 @ 13:44:

Leuk! Slim ook, tijdje proberen op een digitale piano en daarna eventueel een 'echte'.

Vergis je niet in die 'gratis af te halen' op internet, over het algemeen is dat rommel, en vergis je niet in het transport van zo'n ding.... (ik krijg nog nachtmerries, toen wij onze piano naar binnen moesten krijgen, bovenwoning aan een drukke straat.....).Daar ben ik dus ook bang voor, dat het niks is. Want verstand heb ik er niet van, ik kan dus geen rommel van iets fatsoenlijks onderscheiden.
Ik dacht dat SeptemberGirl het over ouderwetse piano's had, niet over elektronische.
Je kunt je denk ik het beste laten informeren in een pianozaak, dan zie je ook een beetje wat er zoal te koop is. En wie weet hebben ze nog een betaalbare occasion voor je.

En op Marktplaats moet je voor een Yamaha Clavinova (die ik heb) in ieder geval niet meer dan 500 euro betalen.
Volgens mij was die van mij inderdaad boven de 500 euro, ik dacht tegen de 700 euro zelfs. Ik dacht eerst ook dat ik er met 500 euro zou zijn, had wat Casio's gevonden rond die prijs, maar dat vond ik dus echt niks (verwend als ik was met een echte piano).

Ach ja, niet stemmen scheelt al zo 100 euro per jaar en ik ben nog steeds blij dat ik geen keyboard heb gekocht. Ik zou me elke keer ergeren aan de toetsen die ontbreken, de aanslag, en dus die pedalen. Dat is overigens ook de reden dat ik voor 'mijn' model heb gekozen, dat er dus gewoon al een balk met pedalen in zit.
quote:Java schreef op 06 december 2010 @ 14:10:

Ik dacht dat SeptemberGirl het over ouderwetse piano's had, niet over elektronische.

Ja klopt... Net zoals degenen die in de kringloop staan... brrr.

Wij hadden overigens een Roland stagepiano, nu weggegeven aan een vriend die het ook op wil pakken!
Op marktplaats worden piano's vanaf 500,- verkocht. Bij de muziekwinkel zijn vaak de chineze varianten goedkoper en de kwaliteit is prima. Elektrische piano's hebben inderdaad ook een prima geluid en zijn meestal ook rond de 500 euro.

Weet niet waar je woont maar bij Tonika in Groningen zijn elektrische piano's vanaf 380 euro.
Hmm...Groningen is voor mij een tikkie uit de buurt. Ik woon in het oosten van Brabant.

Ik heb inmiddels wel een paar pianozaken gevonden die redelijk in de buurt zijn en die ook piano's te huur aanbieden. Daar zal ik van de week eens langs gaan.

Jullie hebben me inmiddels wel overtuigd om voor een elektronische piano te kiezen i.p.v. voor een keyboard. En aangezien de mogelijkheid tot huren bestaat, is dat ook een budgetvriendelijke manier om het uit te proberen.

Bedankt voor de tips! En ik hou me aanbevolen voor meer. Bijvoorbeeld voor zelfstudieboeken, eenvoudige beginnersbladmuziek, aanbevolen sites om bladmuziek aan te schaffen e.d.

Een pianokruk heb ik in ieder geval al wel. Die heb ik afgelopen voorjaar op de rommelmarkt gescoord. Ik durf er met mijn indrukwekkende bilpartij alleen niet op te gaan zitten (want flinke scheur in de voet), dus hij doet dienst als bijzettafeltje.
Ik weet niet echt sites voor bladmuziek, ik heb tot een aantal maanden geleden (weer) les gevolgd en kreeg van mijn docente dus altijd bladmuziek. Het fijne daaraan is dat zij heel goed je niveau in kan schatten en een beetje weet wat er allemaal te vinden is, zodat je niet zelf door de bomen het bos niet meer ziet en gefrustreerd raakt door te makkelijke of juiste te moeilijke muziek.

Nu zijn mijn lessen echter gestopt, dus ik ga dit topic in de gaten houden .
Ja ik kreeg ook altijd de bladmuziek van mijn pianoleraar. Maar ik geloof dat je in grote bibliotheken ook bladmuziek hebt.

(Als kind had ik trouwens ook die kaboutertjes-methode, vréselijk kinderachtig vond ik dat. Ik heb dat zelfs een keer met trillende stem aangekaart bij mijn toenmalige pianoleraar, maar die vond dat ik gewoon maar goed mijn best moest doen dan zou ik vanzelf volwassener stukken krijgen. Zo ver is het nooit gekomen want na 2 jaar en een stuk of 5 kabouterdelen vond ik het wel mooi geweest. Pas als volwassene de les weer opgepakt, bij een andere leraar uiteraard. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven