Plantenvraagjes

14-05-2020 23:58 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
1. Ik heb in een pot binnen een blauwe bessen-struikje staan, vorig jaar geplant. Hij heeft nu wel weer enkele nieuwe groene blaadjes aan de takken, maar kan deze weer opnieuw bessen gaan krijgen?
2. Ik heb 2 stamroosjes geplant, de ene zit nu vol met groen. De andere werd echter groen maar daarna verdorden de blaadjes, nu zijn de takken kaal en lijkt hij weinig water meer te absorberen. Is deze nog te redden?
3. Ik heb al elf jaar een cactus staan, die nu aan 1 van de zijkanten een wittige/lichtgele kale plek heeft. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Voor 2 lees ik even mee. Heb het ook,gevoel zegt dat het wel goed komt.

3 ken ik wel van cactussen die wij hadden. Kan geen kwaad denk ik, ken hele oude. Goed idee cactussen, leuke plant. Mooi ook.
Voor 1 heb je bijen nodig om de bloesem te bestuiven en dat gaat niet binnen, dus naar buiten met die plant. :yes:
Plant 1 heeft geen bloesem momenteel
Vior 2 is die pas omgepot ? Klinkt als een probleem met de wortels. Gezien je ze net vetpot hebt lijkt me dat de logische verklaring. Bij het verplanten kunnrn de wortels afbreken e.d. dat zij de slechte opname van water verklaren
Er zijn wat dingen die kunt uitproberen zoals superthrive ( helpt tegen stress door verplanten.
Je kan daarnaast ook nog je planten
Sproeien dat doe ik met een bepaald
Algenmiddel, was wel prijzig bij aankoop.. Een ander product wat daar goed voor is is Fishmix. Die kun je online vinden. Dat menig je met watrr en dan kun je de boom , de takken en het onderkant van t blad besproeien .
De onderkant van het blad is ideaal om vocht en voedsel erin te krijgen.
Snoopy80 schreef:
15-05-2020 00:26
Plant 1 heeft geen bloesem momenteel
Als je hem buiten zet in het zonnetje, dan krijgtie bloesem, daar komen bijen op af, die bestuiven de bloesem en uit de bloesem groeien dan bessen.
Quaintrelle schreef:
15-05-2020 00:28
Vior 2 is die pas omgepot ? Klinkt als een probleem met de wortels. Gezien je ze net vetpot hebt lijkt me dat de logische verklaring. Bij het verplanten kunnrn de wortels afbreken e.d. dat zij de slechte opname van water verklaren
Er zijn wat dingen die kunt uitproberen zoals superthrive ( helpt tegen stress door verplanten.
Algenmiddel, was wel prijzig bij aankoop.. Een ander product wat daar goed voor is is Fishmix. Die kun je online vinden. Dat menig je met watrr en dan kun je de boom , de takken en het onderkant van t blad besproeien .

Maar verklaart dat dat dor en groen in één pot staat? Hier nog steeds begin pot. Maar deel leeft en deel is dood.
Cateautje schreef:
15-05-2020 00:31
Als je hem buiten zet in het zonnetje, dan krijgtie bloesem, daar komen bijen op af, die bestuiven de bloesem en uit de bloesem groeien dan bessen.
Jij hebt het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes begrepen ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
15-05-2020 00:43
Jij hebt het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes begrepen ;)
:$ ssstt joh!
Cateautje schreef:
15-05-2020 00:24
Voor 1 heb je bijen nodig om de bloesem te bestuiven en dat gaat niet binnen, dus naar buiten met die plant. :yes:

Er bestaan ook zelfbestuivende bessenstruiken.

https://www.foodplanting.com/2016/02/03 ... et-balkon/

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zelfbestuiving
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
15-05-2020 06:36

Dan nog moet het stuifmeel op de stamper.
Een bessenstruik is een buitenplant. Die kon wel eens te warm en te donker staan. Ze hebben winter nodig om te starten met bloeien. In de volle grond anders moet je de pot iig beschermen tegen vorst.
Een blauwe bes is een buitenstruik. Die kun je in een kas optrekken maar daarna moet hij buiten aanslaan. Hij heeft de winterkoude nodig voor een bepaalde ontwikkeling.
Je cactus is eenzaam.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 15-05-2020 09:12
6.15% gewijzigd
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Ik heb een blauwe bes buiten staan, maar die staat wel graag in het zonnetje. Heeft de bloesem al gehad en nu volop besvorming.
Naar buiten ermee! Beetje compost erbij en met een beetje geluk komt hij nog in bloei.

Zelfbestuiver betekent gewoon dat er geen andere struik nodig is. Die bijtjes zijn wel gewoon nodig.

Voor de roos zou ik hem kort snoeien, uitgraven, wortels losser maken en opnieuw planten en bemesten.

Van cactussen heb ik geen verstand :)
Cactus: Is het aan de kant waar hij geen zon krijgt?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Quaintrelle schreef:
15-05-2020 00:28
Nee, ze staan alle drie van begin af aan in dezelfde pot (de stamroos is nu een paar maanden oud). Heb ze in februari wat gesnoeid om de bolvorm te krijgen. Ik heb de tip die hier op Viva stond gebruikt om een eierschaal in de potgrond te leggen gevolgd maar ook dat heeft niet geholpen helaas.
petra123456 schreef:
15-05-2020 07:33
Dan nog moet het stuifmeel op de stamper.
Een bessenstruik is een buitenplant. Die kon wel eens te warm en te donker staan. Ze hebben winter nodig om te starten met bloeien. In de volle grond anders moet je de pot iig beschermen tegen vorst.
In de volle grond is hier helaas niet mogelijk. Heb een klein maar fijn balkonnetje waar nu s middags volop de zon op staat.
himalaya schreef:
15-05-2020 06:36

Zelfbestuivend betekend niks meer dan dat de plant geen andere soortgenoten in de buurt nodig heeft (kruisbestuiving) om vruchten te gaan dragen. Bijtje vliegt op bloem 1 op de plant naar bloem 2 en als er stuifmeel op de stamper komt vindt er bevruchting plaats.
Sommige planten kunnen alleen bevrucht worden van het stuifmeel van een andere plant van dezelfde soort.

Verder voor Topic Starter:
Voor de blauwe bes: is er een reden dat je deze binnen hebt? Deze kun je eigenlijk het beste jaarrond buiten in de (zure) volle grond zetten. Als je er nog een andere soort naast zet is de opbrengst qua vruchten groter. Standplaats is zon tot halfschaduw.

Voor de stamroosjes: Waar heb je deze staan in de tuin? Het kan namelijk vorstschade zijn. Hier heeft 1 hortensia ook last van. Vrij vroeg jong blad aangemaakt met het warme weer. Daarna nachtvorst met direct de wind erop gehad, nu zijn de bladeren dor en droog. Gezien het een oudere sterkere plant is maakt hij nu weer nieuwe scheuten aan. Als deze weer voldoende ontwikkeld zijn knip ik het dode hout weer weg.

Voor beide planten geldt, kunnen ze niet in de volle grond. Zet ze dan in een goed ruime pot en geef ze voeding bij.
Afbeelding
Dit is de stamroos nu

Afbeelding
Ter vergelijking de stamroos die het wel goed doet..op dezelfde dag geplant

Afbeelding
Het bessenstruikje

Afbeelding
De cactus, hij is nogal richting de zon gegroeid
ook de stamroos is een buitenplant, dus zet ze op je balkonnetje, dan bloeien ze zeker op.
Paardje64 schreef:
15-05-2020 11:21
Zelfbestuivend betekend niks meer dan dat de plant geen andere soortgenoten in de buurt nodig heeft (kruisbestuiving) om vruchten te gaan dragen. Bijtje vliegt op bloem 1 op de plant naar bloem 2 en als er stuifmeel op de stamper komt vindt er bevruchting plaats.
Sommige planten kunnen alleen bevrucht worden van het stuifmeel van een andere plant van dezelfde soort.

Verder voor Topic Starter:
Voor de blauwe bes: is er een reden dat je deze binnen hebt? Deze kun je eigenlijk het beste jaarrond buiten in de (zure) volle grond zetten. Als je er nog een andere soort naast zet is de opbrengst qua vruchten groter. Standplaats is zon tot halfschaduw.

in de volle grond is helaas niet mogelijk omdat ik geen tuin heb. Ik heb dit jaar in mijn enthousiasme gewoon wat veel plantjes gekocht en er staan nu random een paar binnen en een paar buiten. Ik heb wel nog een bramenstruikje...de enige huidige optie om ze naast elkaar te planten is in de langwerpige balkonbak, maar die is niet zo heel diep.

Voor de stamroosjes: Waar heb je deze staan in de tuin? Het kan namelijk vorstschade zijn. Hier heeft 1 hortensia ook last van. Vrij vroeg jong blad aangemaakt met het warme weer. Daarna nachtvorst met direct de wind erop gehad, nu zijn de bladeren dor en droog. Gezien het een oudere sterkere plant is maakt hij nu weer nieuwe scheuten aan. Als deze weer voldoende ontwikkeld zijn knip ik het dode hout weer weg.
De stamroosjes staan beide binnen..de schade ontstond na het snoeien

Voor beide planten geldt, kunnen ze niet in de volle grond. Zet ze dan in een goed ruime pot en geef ze voeding bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven