Poes krols. buiten...

14-03-2010 14:30 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag.

Mijn poes is krols, ik heb haar ongesteriliseerd gekregen. Erg vind ik het niet als ze kittens krijgt, ik wil graag kittens van haar. Met dat in gedachten heb ik haar ook gewoon de omgeving laten verkennen. Alleen nu is het vrijdag avond geweest dat ik haar buiten liet en sindsdien heb ik haar niet meer gezien.

Ik vraag me af of ze nog terug zal komen. Ze weet dat dit haar huis is, ze kwam eerst wel steeds terug. Het is de derde keer dat ze buiten was.

Wat denken jullie?

Ik voel me nu best onrustig, ze is heel lief en ik wil haar heel graag terug!! Alvast bedankt voor de antwoorden!
Dat was ontzettend onverstandig van je. Ze is nog niet voldoende geaard aan je huis en nu met gierende hormonen door haar lijfje heb je grote kans dat ze zo ver weg gaat dat ze de weg niet meer terugvindt en dan is er nog de kans dat ze overreden wordt (de dierenambulance heeft in het voorjaar het meeste ongecastreerde/ongesteriliseerde katten als slachtoffer).

Als ze wel terug komt dan kun je waar beter pas weer buitenlaten als de krolsheid voorbij is. Als ze al zwanger is heb jij geluk (en zij vette pech!) en anders kun je haar daarna nog eens veilig binnenshuis laten dekken, als je persé kittens wilt.
Twee weken wegblijven in zo'n krolse periode is heel "normaal". Zo'n kat rust niet totdat ze bevrucht is....
Om nog maar te zwijgen van het risico op FIV en andere ziektes.
Hoezo is ze niet voldoende geaard dan? Ik las overal op het internet dat ze na 2 weken of max 5 weken wel naar buiten mocht. Ze woont hier alweer ander halve maand. Ik dacht dat dat gewoon kon, ook omdat ze de weg gewoon terug vond.

Maar jij zegt dus dat de kans dat ze terugkomt klein is? En waarom heeft zij pech als ze zwanger is?
Voel me een slechte moeder nu :( ben het ook... terecht dus gok ik zo..
quote:Puccini schreef op 14 maart 2010 @ 14:42:

Hoezo is ze niet voldoende geaard dan? Ik las overal op het internet dat ze na 2 weken of max 5 weken wel naar buiten mocht. Ze woont hier alweer ander halve maand. Ik dacht dat dat gewoon kon, ook omdat ze de weg gewoon terug vond.

Ze is toch pas 3 keer buiten geweest in die tijd? Dat is te kort als ze gierende hormonen heeft (en vaak ook zonder gierende hormonen).

Maar jij zegt dus dat de kans dat ze terugkomt klein is?

Die kans is inderdaad niet zo groot, maar wie weet heb je geluk en staat ze over een week of 2 weer op je stoep, vies, onder de vlooin en teken, uitgehongerd, vermagerd en zwanger.

En waarom heeft zij pech als ze zwanger is?

Omdat een poes geen moedergevoelens heeft zoals een mens en dus alleen haar natuur volgt om gedekt te worden. Het zijn de mensen die kittentjes zo schattig vinden die een poes zwanger laten worden. En dat terwijl de asiels in het voorjaar uitpuilen van de kittens.
quote:Puccini schreef op 14 maart 2010 @ 14:45:

Voel me een slechte moeder nu :( ben het ook... terecht dus gok ik zo..Je bent hooguit wat onnadenkend geweest. Je kunt natuurlijk wel wat doen om haar terug te vinden: het asiel, de dierenbescherming en Amivedi (centrale huisdierenvermissingsdienst) bellen, posters ophangen, flyers in brievenbussen doen en 's-avonds als het rustig op straat is overal roepen en met brokjes lokken.
Nou in ieder geval bedankt voor je antwoord. Ik heb wel echt het beste met haar voor. Heb nu een domme beslissing genomen, maargoed... hopelijk krijg ik haar niet zo zielig terug als jij het zegt, en als het wel zo is zal ik haar ook weer naar de gezondheid voeden.
Ja, haar halsbandje heeft een adreskoker, ben dus niet bang dat er iets verkeerd is gebeurd, mijn nummer staat erin namelijk..
Hoe oud is de poes? en waarom is poes niet gesteriliseerd? Nu heb je kans dat ze thuiskomt met kattenaids en andere SOA's voor katten. Als de poes jonger dan een jaar is is de zwangerschap een risico voor haar gezondheid. Het enige verstandige wat je kan doen is haar zodra ze terugkomt (als ze al terugkomt) meteen alsnog laten steriliseren. Dat kan en dan worden de vruchtjes geaborteerd.

Realiseer je ook goed dat er veel te veel katten zijn in Nederland en niemand zit te wachten op weer een nestje kittens. Als poes zwanger is en je doet niks dan kunnen de kittens voor de zomer weg, weinig kans dat je voor de vakantie een tehuis voor ze vindt.

Ben je bereid alle kittens te houden? Heb je voldoende geld voor medische zorg voor poes en kittens? Problemen bij een bevalling kunnen maar zo enkele honderden euro's kosten.

Nog maar te zwijgen over vaccinaties, castratie en sterilisatie voor het hele stel
Laat je kat ook bij terugkomst testen op FIV FIP kattenleukemie etc.
Ik ben het helaas eens met Meds, dit lijkt allemaal zo leuk en gezellig, maar het is best gecompliceerd en duur als het mis gaat.

Als je graag kittentjes wilt verzorgen kun je ook pleegmoeder van een nestje (met of zonder de moeder erbij) van een asiel worden en dan doe je gelijk iets goeds voor die ongewilde beestjes.

Maar hopelijk krijg je snel je poes weer terug, want deze onzekerheid is natuurlijk heel vervelend. Ik duim voor je.
Poes is anderhalf jaar, en nog niet gesteriliseerd... tsja. Ik weet het niet eigenlijk. Heb haar gekregen van een gezin met teveel katten. Ik had haar niet meteen gesteriliseerd omdat ik graag een nestje van haar wil. Maar jullie maken me bang. Als ze straks terug is gaat ze linea recta naar de dierenarts. Hopelijk is alles goed.
quote:Puccini schreef op 14 maart 2010 @ 15:22:

Poes is anderhalf jaar, en nog niet gesteriliseerd... tsja. Ik weet het niet eigenlijk. Heb haar gekregen van een gezin met teveel katten. Ik had haar niet meteen gesteriliseerd omdat ik graag een nestje van haar wil. Maar jullie maken me bang. Als ze straks terug is gaat ze linea recta naar de dierenarts. Hopelijk is alles goed.Ja helaas, ik wou dat het anders was, maar dat is het niet. Hopelijk heb je haar snel terug en kan de dierenarts nog ingrijpen
De sloerie zal over een paar weken wel doodleuk hoogzwanger thuis komen,deed die van mijn zus ook....... stond aan achterdeur te miauwen,ging in haar linnenkast liggen en beviel een paar uur later van 4 kittens....
Ze is terug!!
maar wel zwanger neem ik aan?

kan je trouwens zien aan opgezwollen tepeltjes.....

mijn kitten was trouwens laatst voor de 2e x een beetje krols (wat een pleures herrie...) toen is mijn al-heel-lang-je-weet-wel-kater er een paar x bovenopgedoken terwijl die zn pikkie nie eens meer omhoog krijgt hihihi...

ben zwaar teleurgesteld in hem want ik d8 dattie een homo-kat was
.
En nu?

Want ze is natuurlijk zwanger.
quote:missrabbit schreef op 20 maart 2010 @ 12:16:

Waarom nemen mensen toch zo onnadenkend huisdieren en willen ze ook nog eens laten vermeervoudigen. Ben je al met haar naar de dierenarts gegaan?mee eens, o, t is zo schattig, n nestje, maar de zomer komt eraan en dan zitten de asiels weer vol met o zo schattige kittens van mensen die t ook zo schattig vonden.
Tsja, aan de andere kant was het voor mij niet mogelijk een kitten te vinden, dus ik durf het wel in twijfel te trekken. Ze gaat binnenkort naar de dierenarts en adhv diens advies kijk ik verder. Ik laat me de kop niet gekmaken door zwartkijkers hier, vind het zeer onvriendelijk. Ik zorg goed voor haar en wil heus niet ten koste van de kittens of mijn poes een kitten. Als ik ze niet kan plaatsen blijven ze net zo lang tot ze wel geplaatst kunnen worden. Mooi niet in een asiel!!
Succes ! een eerste nestje is vaak een groot nestje... Dalijk zit je waarschijnlijk opgescheept met 3 of meer kittens.
Je zal ongetwijfeld het beste met je kat voor hebben, maar ik vind het ook een beetje naief om maar gewoon een ongesteriliseerde poes in huis te nemen en naar buiten te laten gaan om te kijken waar het schip strandt. Waarom heb je je niet eerst ingelezen? En dat heb je niet anders had je geweten dat ze ook ziektes op kunnen lopen en was je niet zo geschrokken.

Kittens worden groot en als jouw poes straks 5 kittens werpt, zit je over een jaar met 5 volwassen katten. En is het dan nog leuk? Je hebt deze poes overgenomen van een gezin waar poes teveel was.

Weet je straks wel hoe je pasgeboren katjes moet verzorgen?
Mijn tijd...vermeervuldigen is natuurlijk hoor!! Jeeeetje... organismen zijn op aard om hun soort in stand te houden..alleen de mens durft dit in twijfel te trekken en zulke belachelijke dingen te droppen... jullie gaan echt veel en veel te ver.

To, je poes zou drachtig (zo heet dat bij dieren: drachtig) kunnen zijn maar dat weet je nu nog niet. De tepels worden nl niet meteen kaal. Je zou een echo kunnen laten doen over een poosje. Laat diertje even checken bij de dierenarts. Adem in en uit en laat de kritiek even langs je heen glijden.

Je zou bijna denken dat je haar persoonlijk aan haar nekje hebt opgehangen!!

Natuurlijk kan ze een ziekte oplopen op straat maar hoe groot is die kans nou helemaal??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven