Poetsschema?

11-09-2010 18:04 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie doet het huishouden volgens een vast schema?

Ik niet namelijk, meestal komt het er doordeweek niet echt van, en in het weekend doe ik dan alles in een keer. (en dan heb ik het over de strijk, ramen wassen, badkamer poetsen, dat soort dingen)

Een wc poetsen en even stofzuigen lukt me doordeweek ook wel.

Ik neem me iedere keer voor om het wat gestructureerder aan te pakken, wat nooit lukt.

Ben benieuwd hoe andere mensen dat doen. (vooral met kinderen)
Oh, ik ga even met je meelezen....ben hier ook wel benieuwd naar!
Ik heb er eentje gemaakt

Heb er zelfs een topic over gemaakt....

Zie ergens op pagina 2 het plaatje: Het Huishouden!
Haha, dat is een heel gestructureerd schema!

Ben trouwens ook fan van excel, superhandig!

Maar ik ken mezelf, ik maak een enorm handig poetsschema, hang het ergens op.

En doe er vervolgens niks mee. Erg he?
Mijn interieurverzorgster.
@ Dolce: Dat probleem heb ik nou ook altijd. Ik heb prachtige schema's. Overzichtelijk, netjes, state of the art, geweldig allemaal. En dan neem ik me echt voor dat schema ook echt te gebruiken, en vervolgens ligt dat ding gewoon ergens te verstoffen.
Als ik me ga ergeren aan stof/rommel, dan doe ik wat. Geen vaste dag en al helemaal geen vast schema. Er zijn overigens ook veel dingen die ik nooit of nauwelijks doe zoals strijken en ramen wassen.
Je MOET al zo veel in het leven...

Als ik dan ook nog volgens een vast schema moet gaan poetsen...nee dank je.
En wat nu als de wc op dinsdag moet maar nog schoon is, en de vloer pas op woensdag hoeft maar op dinsdag al niet meer toonbaar is? Dilemma.....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Wassen, doe ik gewoon als de wasmand vol is. Daarna gelijk was buiten ophangen en als het droog is strijken of opvouwen.

Badkamer en WC 1 keer per week.

Beddegoed elke zondag verschonen, meteen in de was 's ochtends en 's avonds opnieuw opleggen.

Stofzuigen doe ik om de 2 dagen

Alles afstoffen doe ik 2 keer per week

Afwassen en koken iedere dag (1 keer per week is een afhaaldag, dan dus niet koken)

Ramen poetsen 1 keer per 2 á 3 maanden

Bovenop de keuken ook 1 keer per 2 á 3 maanden

Grote boodschappen voor de hele week 1 keer per week en af en toe nog eens voor de kleine dingen die op zijn.
quote:Dolce schreef op 11 september 2010 @ 18:04:

Wie van jullie doet het huishouden volgens een vast schema?

Ik niet namelijk, meestal komt het er doordeweek niet echt van, en in het weekend doe ik dan alles in een keer. (en dan heb ik het over de strijk, ramen wassen, badkamer poetsen, dat soort dingen)Doe je dit echt elke week???
Ik doe alles op zaterdag!

Stuk of 7 wasjes,boodschappen,poetsen.De ene week iets beter als de andere.Ben altijd om 7uur uiterlijk op,dus huis is rond 11uur aan kant hier,en dan kan mijn weekend beginnen!Lekker shoppen,boodschappen,lunchen in de lunchroom,even naar de markt met mooi weer,grote wandeling met de hondjes,krantje lezen met iets lekkers bij de koffie...

Door de week ben ik van 7 tot 7 de deur uit,en vind het al knap dat ik elke dag voor mij en mijn jongens kook!

Afwas doet afwasmachine,verder doe ik niets door de week.Uitruimen doet 1 van de jongens.

Zondag doe ik in principe NIETS....

Ramen wassen doe ik hooguit 1 keer per jaar,meestal na de kerst,dan krijg ik een soort voorjaarspoetszin,als mijn boom eruit is.....
Huishoudster. En af en toe pak ik de stofzuiger nog even als het echt, echt moet. De w.c. doe ik om de 2 dagen. Rest huishoudster dus.
Oh en wassen doe ik wanneer de wasmand vol is. Eigenlijk altijd in het weekend..1 of 2 wassen.
Ik heb al 'n paar weken niet meer gestofzuigd en nu begint 't wel nodig te worden, maar ik heb vorig weekend en vandaag al in de tuin gewerkt dus heb ik geen zin meer in andere klusjes. Ik ben er niet voor m'n huis, maar m'n huis is er voor mij. Het loopt niet weg en hoe langer je dingen uitstelt hoe meer effect 't heeft als je het weer 'n keertje doet. Win win dus.
@Emaille; nee, de ramen doe ik niet iedere week hoor. Maar als je er niet meer doorheen kunt kijken, wordt dat meestal ook een weekendklusje.

Verder kan ik me eigenlijk best goed vinden in de gedachtengang van Elninjoo.
Ik wil niet aan een vast rooster. Ik heb op mijn werk ook een heel erg onregelmatig rooster (weekenden, avonddiensten ene week werk ik 40 uur de andere 24). En daarbij heb ik ook zoiets van: ik doe het wanneer ik zin heb/het nodig is. Ben nu aantal jaren het huis uit en dat is juist zo lekker dat je alles zelf kan bepalen wanneer het mij uit komt. Kan me wel voorstellen hoor dat sommige mensen het prettig vinden, maar het past niet echt in mijn leven. Ik doe al zoveel ''zoals het hoort'' ik ben zelfstandig, verdien mijn eigen geld etc dus als ik even geen zin heb om die stofzuiger te pakken dan doe ik het niet Of ik kijk vriend heel lief aan.
Elninjoo je bent geweldig!!!!.....wat heerlijk dat je zoveel schijt aan het huishouden hebt.....ik kan dat niet.............
Mijn ramen lap ik grotendeels nooit, want dan moet ik 4 hoog uit het raam hangen en daar pas ik voor. Nu met het zonnetje er op denk ik wel van 'goh, wat zijn ze smerig' en dan draai ik me om en het stoort me niet meer. De glazenwasser komt hier niet.

De binnenkant doe ik misschien 2x per jaar. Heeft toch niet zoveel nut als de buitenkant zo vies is

Verder doe ik iets als ik er tijd/zin/gelegenheid/animo voor heb. Zou nu best wel kunnen stofzuigen, maar geen zin dus dan komt het morgen gewoon. Of overmorgen.

Geen rondkruipende kinders die van alles in hun mond stoppen en mij stoort het niet, dus maak me er ook niet druk om.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik poets wanneer dochter in bed ligt.

Elke dag probeer ik twee dingen te doen.

Was opvouwen/strijken en het toilet, of afstoffen en ramen lappen etc.

Stofzuigen doe ik elke dag en de kamers met laminaat dweil ik ook elke dag even.

Ik heb geen schema, maar kijk gewoon naar wat vies is.

Zonde om de ramen te gaan lappen terwijl ze niet vies zijn toch?
Ik ruim op / maak schoon als ik daar zin in heb. Over het algemeen zorg ik dat de benedenverdieping er piccobello uit ziet, en met de slaapkamer etc ben ik wat minder precies. Ruim ongeveer 1 keer in de week alle kleren op die in de slaapkamer rondslingeren.

Onze roomba (stofzuigerrobot) staat trouwens wel vaak aan. Echt perfect; ';s ochtends verlaten we het huis met een "vieze"vloer en als we 's avonds thuis komen ziet het er weer helemaal schoon uit.
Ik doe wat ik zie, maar in het weekend doe ik nagenoeg niks. Daarom maandags altijd een bende! Heb vier kids, dus elke dag draait de wasmachine zo en zo. Kleding opvouwen en opbergen doe ik als de berg te hoog wordt en ik telkens kleding er tussenuit moet frutten (moeilijk bij berg van meter hoog). geen schema voor mij, want inderdaad, wat als dochterlief maandags de wc natpiest, maar die pas donderdag op het schema staat!

Bovendien staan er drieduizend dingen die ik tussendoor doe niet op het schema zoals oud papier weggooien, magnetron en koelkast schoonmaken, gasfornuis/frituur schoonmaken, kledingkasten opschonen (te klein/te groot/te warm/te koud), asla open haard legen, hout bijvullen, overtrek bank wassen, gootstenen ontstoppen, kapotte kleding maken. Pfffffft, word moe als ik dat allemaal lees. Wat doe ik veel!
Ik vind het niet zo'n gek idee om volgens een schema te werken, moet hier toch eens mee aan de gang. In de praktijk doe ik alles op zaterdag en baal er dan best wel eens van. Neem me elke keer voor om elke dag iets te doen, maar tot nu toe is het er niet van gekomen.
Ik poets niet volgens een vast schema.

Ik doe iedere dag wel wat, als mn zoontje op bed ligt. Werk heel onregelmatig dus altijd gedeelte van de dag thuis.

- Meestal om de dag afstoffen, stofzuigen en dweilen (iedere dag als t echt nodig is)

- Om de dag wc schoonmaken

- 1x per week de badkamer schoonmaken

- 1x per week bedden verschonen + boven afstoffen, stofzuigen en dweilen

- wassen en was ophangen als de wasmand vol zit (meestal dagelijks 1 of 2 wasjes)

- ramen lappen 1x per half jaar ofzo.
Daar zou ik nou heel ongelukkig van worden, een schema voor het huishouden...

Ik maak schoon als ik denk dat het nodig is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven