Poezen laten helpen

30-01-2012 14:17 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vrijdag a.s. heb ik een afspraak staan bij de dierenarts om mijn poezen (6,5 maand) te laten helpen. Maar ondanks dat ik weet dat dit het beste is voel ik mij toch schuldig. Het voelt alsof ik ze naar de galg stuur!

Dan zie ik ze zo lief spelen en mij lief aankijken en dan denk ik aan wat ze vrijdag moeten meemaken. Ik doe ze liever geen pijn!

Herkent iemand dit?
Helpen?

Noem je dat helpen?

Een perfect gezonde kat zijn geslachtskenmerken verminken?

Hmmmmm

En waarom ga je dit doen dan? Waarom is dit het beste?

En voor wie?Als je nou heel eerlijk bent... Is dit het beste voor de kat, of voor jezelf?
Niet zo'n drama van maken.
Nou nee, althans vooraf niet :-)

Poezen zijn uiteindelijk veel gelukkiger als ze niet al die hormonen door hun lijf hebben, krols zijn en dan gek doen. Plus dat ze ook veiliger zijn, want een poes met zin zal gewoon vertrekken/ontsnappen als het haar uitkomt en wie weet wat er dan gebeurt... (Zeker met katten die normaal binnen blijven.)

Nestjes kittens en ongewenste katten zijn er ook genoeg, de asielen zitten zomers vol...

Achteraf heb ik me wel heel schuldig gevoeld, toen ze nog zo stoned waren van de verdoving en nog niet mochten eten. Toen waren ze wel even heel zielig! Maar wel fijn dat het gebeurd was :-)
@Anthonius Voor beiden. In het complex waar ik woon lopen heel veel (ongecastreerde) katers rond. Het is erg slecht voor een kitten om zwanger te raken, zoals je in heel veel kunt lezen (oa in topics hier op viva). Daarnaast heb ik ook gelezen dat poezen het helemaal niet fijn vinden om krols te zijn, iets wat ik heel goed kan begrijpen. En daarnaast is het vanwege een dozijn (of meer) medische redenen ook het beste voor de kat.
quote:Anthonius schreef op 30 januari 2012 @ 14:21:

Helpen?

Noem je dat helpen?

Hmmmmm

En voor wie?Als je nou heel eerlijk bent... Is dit het beste voor de kat, of voor jezelf?Wat wil je dan? Een nestje, zes schattige katjes die je niet kwijt raakt of erger, die je denkt kwijt te raken aan een vriendelijke eigenaar die alleen maar het vachtje wil voor een paar nep uggs? Er zijn al meer dan genoeg zwerfkatten en die hebben geen leuk leven, dan liever een gesteriliseerde kat die niet voor een naageslacht zorgt.
verba volant, scripta manent.
Sowieso is het om baarmoederontsteking te voorkomen het beste om ze te laten castreren, als het al niet is om nestjes te voorkomen
quote:Anthonius schreef op 30 januari 2012 @ 14:21:

Helpen?

Noem je dat helpen?

Hmmmmm

En voor wie?Als je nou heel eerlijk bent... Is dit het beste voor de kat, of voor jezelf?

Kom nou, het is geen drama hoor om te laten castreren steriliseren.

Nee, rustig aan door laten fokken is juist zielig, de katers gaan sproeien in huis, en de poezen willen maar al te graag een leuke kater zoeken.

En dan is er al een kattenoverschot in de dierenasiels.

Kortom een goede keuze van TO om de katten naar de dierenarts te brengen.
quote:MarianneDavids schreef op 30 januari 2012 @ 14:25:

[...]

Wat wil je dan? Een nestje, zes schattige katjes die je niet kwijt raakt of erger, die je denkt kwijt te raken aan een vriendelijke eigenaar die alleen maar het vachtje wil voor een paar nep uggs? Er zijn al meer dan genoeg zwerfkatten en die hebben geen leuk leven, dan liever een gesteriliseerde kat die niet voor een naageslacht zorgt.Negeren, is alleen aan het trollen ( kan me tenminste niet voorstellen dat iemand werkelijk zo dom is)
Ze zijn maar heel even zielig, vanaf dat je ze ophaalt totdat we weer eten en spelen. middagje.

En ik vind het heel goed dat je ze laat helpen, de asiels e.d. zitten al vol katten en kittens.

Ik moet vanmiddag omm een veel mindere reden naar de dierenarts met mijn kater, ik vermoed buikvliesontsteking (fataal...)
@jirelle, je hoeft je niet te verdedigen hoor over jou keuzes.
Leuk is het niet maar het is wel nodig vind ik, wil je niet dat krolse gedoe en kittens hebben. Het vervelenst vond ik dat zij een kapje om moest zodat ze niet aan het wondje kon knabbelen. De dierenarts was daar heel streng in dat ik dat een paar dagen vol moest houden. In het begin stootte ze overal tegenaan en was ik geneigd die domme kap eraf te halen. Maar katten leren snel al al gauw was ze eraan gewend. Dus gewoon even doorzetten en voor je het weet is ze weer de 'oude'.
Precies... Goede keuze, zowel voor haar eigen poezen als voor katten in het algemeen!
inwendig laten hechten met losse hechtingen, dan hoeven ze ook gene kap om
Komt helemaal goed! Die van mij moest zo'n kapje om en toen deed ze wel echt net alsof de wereld vergaan was, maar toen dat ding er 2 dagen later af mocht sprong ze meteen weer vrolijk rond. Goeie pijnstilling, lekker ete, lief tegen ze zijn en dan is dit het beste voor ze.

Ik vond mijn poes pas zielig toen ze krols was! Ze stond gewoon in dienst van haar achterlijf leek het wel, en ze wist zich duidelijk geen raad.. Echt zo kijken van 'helllp...wat is dit, help me hier nou mee?!' Om haar dat nou nog jaren aan te doen..nee zeg.
quote:feeks schreef op 30 januari 2012 @ 14:29:

inwendig laten hechten met losse hechtingen, dan hoeven ze ook gene kap omPrecies! Kap was hier niet nodig en binnen een uur of 3 was poes weer helemaal de oude. Ik kromp zelf elke keer inelkaar als ik haar weer op de tafel zag springen met die kale buik maar ze scheen er zelf geen last van te hebben.
Nou die van mij hebben er niet veel van geleden. Toen ik ze bijd e DA op ging halen waren het maar zielige hoopjes poes, maar eenmaal thuis waren ze in het begin nog een beetje wankel, maar zelfde avond zo weer de oude, schooien om eten, maar dat mocht nog niet ivm narcose en sprongen dezelfde avond weer overal op.
quote:christina schreef op 30 januari 2012 @ 14:37:

[...]

Precies! Kap was hier niet nodig en binnen een uur of 3 was poes weer helemaal de oude. Ik kromp zelf elke keer inelkaar als ik haar weer op de tafel zag springen met die kale buik maar ze scheen er zelf geen last van te hebben.castratie bij een poes is een behoorlijke ingreep, dus ze moeten zich wel rustig houden en niet naar buiten
Hey jirelle, volgens mij had jij naar aanleiding van mijn topic een afspraak gemaakt voor jouw poezen. Excuses als ik mij vergis. Mijn poes is afgelopen donderdag geholpen en het is mij ontzettend meegevallen. Ze was wel heel suf toen ik haar opgehaald had, maar savonds sprong ze alweer op de eettafel. Ze heeft nog wel haar kraag om want ze blijft niet van haar hechtingen af. Ik vond het ook vreselijk om haar weg te brengen maar het komt goed en het is beter voor de poezen.
Ik ken het wel hoor... vooral toen we onze poezels moesten achterlaten bij de dierenarts! En natuurlijk gingen ze toen ook nog eens heel zielig miauwen...

Maar denk maar zo: Het is het beste voor het diertje, ze merkt er zelf niet al te veel van hoor, en haar gezondheid staat voorop, toch?
Time spent with a cat is never wasted
quote:potsiedikkie schreef op 30 januari 2012 @ 14:27:

Ik moet vanmiddag omm een veel mindere reden naar de dierenarts met mijn kater, ik vermoed buikvliesontsteking (fataal...)Aah wat rot! Sterkte!
Time spent with a cat is never wasted
quote:feeks schreef op 30 januari 2012 @ 14:38:

[...]

castratie bij een poes is een behoorlijke ingreep, dus ze moeten zich wel rustig houden en niet naar buitenJa ik weet het maar probeer een poes maar eens tegen te houden... Als een poes ergens op wil springen doet ze dat toch. Ik heb haar ook niet naar buitem laten gaan maar hier binnen speelde ze gewoon zoals altijd.
quote:feeks schreef op 30 januari 2012 @ 14:27:

[...]

Negeren, is alleen aan het trollen ( kan me tenminste niet voorstellen dat iemand werkelijk zo dom is)Ik denk zomaar dat jij een ietsepietsje dommer bent en dat je nooit (een) kat(ten) hebt gehad, je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
verba volant, scripta manent.
Onze poes is afgelopen vrijdag geholpen. Inderdaad wel even een lastig momentje bij de DA en toen ik haar een paar uur later weer op mocht komen halen.

Die middag was ze nog wel sloom en viel ze soms bijna om. En ze had ws trek, want ze bleef maar aan de deur krabbelen om bij haar etensbak te komen. De volgende dag was ze alweer helemaal d'r zelf, idd springen en doen. En nu een paar dagen later is ze weer helemaal de oude.

Wij geen sproeiende katers meer bij de deur en poes ook een stuk gelukkiger dat ze niet meer zo idioot hoeft te doen. (plus het voordeel van geen kittens meer)
Die van mij (poes en een kater) deden héél zielig toen ik ze op kwam halen en zaten heel sneu te bibberen in de auto. Toen thuis mandje open en guess what? Meteen rondstruinen en niks aan de hand. Stelletje aanstellers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven