Pootje verlamd kat

28-05-2011 10:29 27 berichten
Pfff even van me afschrijven hoor! Heb 2 hectische dagen achter de rug..

Eergister kwam ik thuis van mn werk en zag dat 1 van mn katten met zn achterlijkf sleepte en zwenkte. Foute boel! Gelijk de spoeddierenarts gebeld (want het was avond) en het beestje in de reismand gedaan. Hij is erg angstig aangelegd en liet zich moeilijk pakken. Toen we de deur naar buiten (dakterras) open deden werd hij zo paniekerig dat hij dwars door het hekje van de reisbox heen ging en dus vervolgens naar buiten vluchtte. Een achtervolging van ca 3 kwartier was het vervolg. Maar aangezien ik in de binnenstad woon was het inclusief klimmen over daken en hekjes, bij diverse buren naar binnen om het dakterras te bereiken. Dat arme beest was zo in paniek! Uiteindelijk was hij terug gegaan naar mijn terras maar liet zich nog niet vangen. Heb de deur opengelaten dat hij binnen kon komen, ben wel 4 x mn bed uit geweest die nacht en in de ochtend was hij weg. Allerlei doemscenario's zaten in mn hoofd.. Gelijk flyers gemaakt en verspreid. Stond zowat in elke winkel te janken.. Zoektocht leverde ook niets op, ben maar boodschappen gaan doen en de dingen die moesten. Uiteindelijk zat hij bij terugkomst binnen onder mn bed Hup gelijk naar de dierenarts en die constateerde een verlamde achterpoot. Nu injectie gekregen en maandag moeten we terug voor rontgen. Ik moet hem in een bench houden zodat hij rustig blijft en niet zichzelf verwond. Gelukkig heeft hij geen pijn maar hij loopt de hele tijd zo zielig te bleren Hartverscheurend gewoon! Ben er helemaal misselijk van en hoop zo dat het goed komt... Het kan zijn dat zn poot eraf moet, het schijnt dat ze prima met 3 poten kunnen overleven maar is dit eerlijk tegenover mn lieverd? Hij is nog vrij jong (ca 4jr) en een echte vechter.. De oorzaak is gissen, kan een tik van een auto zijn, een neurologisch probleem (wat ik niet raar zou vinden aangezien zn broer een hersenbloeding heeft gehad) of een rare val.

Pfff voel me echt shit, schuldig, naar.. Slaap amper en moest het even kwijt!
Alle reacties Link kopieren
nou wat een naar verhaal!

maar jij kunt er NIKS aan doen!

je hebt je best gedaan, en nu is het afwachten tot maandag.

als de arts zegt dat ze met 3 pootjes kunnen leven, kun je het altijd proberen, toch?

heb er verder geen ervaring mee..

hoop dat alles goed komt!

sterkte
Ah gos, arme kat. Wat frustrerend hè? Je kunt ze niks uitleggen. Ze snappen gewoon niet waarom dat moet.

Met drie pootjes kan hij prima leven. Daar wennen ze snel aan.

Sterkte voor jullie beiden.

Ik heb zelf een kat met 3 poten. Is door een hond aangevallen en daardoor was zijn pootje verlamd. Deze is geamputeerd. In het begin was het wel moeilijk om te zien, maar hij is er heel snel aan gewend geraakt. Hij heeft het nog super naar zijn zin en kan zelfs nog beestjes vangen.Het komt vast allemaal goed! Katten zijn taaie dieren!

Sterkte!
Dit doet me al goed om te lezen, leef zo met hem mee dat ik zelf amper kan eten (net met moeite 1 broodje naar binnen gewerkt) .. Ik ga zo even en drinkbakje halen die je vast kan zetten in de bench want hij gooit m nu iedere x om (en moet controleren of hij goed plast.. is wat lastig als er iedere x een plas water ligt)

Even een plaatje van de ziekenboeg (Maauuhhaauuuwwww!) (klikken om te vergroten)

voor jou, Doperwt

voor het kattenbeessie

Waarschijnlijk is kat beter af als pootje geamputeerd moet worden, er zijn veel positieve verhalen over katten met 3 poten. Is denk ik voor ons mensen/kattenliefhebbers moeilijker te accepteren dan door kat zelf . . . . .

Veel sterkte!
Kat mag blij zijn met zo'n baasje.

En een kat kan prima leven met 3 pootjes.

Kijk ook eens op youtube met zoektem "kat met 3 poten".

Maak je niet te druk.
Mijn kat heeft ook 3 poten. Aangereden en pootje moest eraf. Toen was ie 5 maanden oud. Hij redt het nu prima! Hij loopt over schuttingen en vangt muizen. Dat beest voelt zich top!

Maak je niet te druk, katten leren zichzelf snel aan met 3 pootjes te lopen.
TO, heeft de dierenarts trombose uitgesloten en hartfoto's gemaakt?

Onze kat had ook een verlamd achterlijfje. Geen beheersing over 1 poot, een beetje over de ander. Geen schade te zien, dus men dacht ook aan iets neurologisch of een val.

Om een lang verhaal kort te maken: kat knapte langzaam op, liep weer (wankel, maar toch), om na een paar weken bench en intensieve zorg nog van een weekje vrijheid te genieten. Waarna hij opnieuw een verlamd achterlijfje had. Deze keer voelde de dierenarts geen hartslag in beide achterpoten, dus diagnose trombose. De hartfoto's van maand ervoor lieten ook een vergoot hart zien, wat om de één of andere reden gemist was door de dienstdoende dierenarts. We hebben poes dus in moeten laten slapen.

Sterkte, ook met het hartverscheurende gemiauw. Je wilt het beste voor je kat maar hem in een kooi zetten voelt erg rot.
@ Ikbenanoniem: Ze gaan hem maandag verder testen.. De bloedsomloop is goed in beide poten en het is echt alleen het linkerachterpootje wat sleept. Hij vertelde me ook over trombose en bloedstolsels maar zover hij kon beoordelen was dit niet het geval.. Ik wacht het af maandag! Echt balen als je dat mee moet maken met je poezenbeest.. Hoop dat dat ons gespaard gaat blijven!
@Doperwt: Goed dat ze uitgebreid testen!

En inderdaad, met 3 poten kan een kat uitstekend uit de voeten (zogezegd). Bij mijn broer in de buurt loopt al jaren een hele lieve en speelse driepoot en familie heeft ook een kat met 3 pootjes. Het komt, hoe dan ook, wel weer goed.
Heel veel sterkte met je poes! Hoop voor hem dat zijn pootje kan worden behouden.!

En voor jezelf ook sterkte voor alle zorgen!
Als je je bench aan 3 kanten + bovenkant afschermt met een dekentje of een handdoek ofzo, dan wordt je kat waarschijnlijk rustiger. Voelt-ie zich beschut en daarom veiliger en meestal worden ze dan een stuk kalmer.
Ach, wat zielig, die vluchtpoging in paniek met een pootje dat het niet meer doet. En dan toch terug naar huis, naar het vertrouwde onder je bed.

Sterkte voor jouw en voor poesie, Erwt.

Ik hoop voor je dat het naar de mogelijkheden die er zijn het meest gunstig zal uitpakken.
Mariona dat vertelde de dierenarts ook, maar meneer ligt er heerlijk relaxed bij en ben er net half bij gekropen om te kroelen. Kopjes en een een tevreden spinnen was het gevolg dus hij is gelukkig rustig.. Maar nu vraag ik me af.. Hoe vaak poepen katten? Hij plast goed maar nog geen drol te bekennen?

Bedankt voor alle aanmoedigingen en geruststellingen, doet me goed :-)
Mijn kat poept minimaal 1x per dag. Maar mag ik vragen waar hij moet poepen? Ik zie geen bak staan in zijn bench. Misschien houd dit hem tegen. Leg anders een krant neer met wat steentjes erop. Misschien helpt dit hem!

Verder wens ik je heen veel succes. Ik heb het zelf een keer meegemaakt en weet hoe het is!
Ik heb inmiddels(gister) een kattenbak gemaakt (ruime vierkante schoenendoos met kattengrind) en daar begon hij druk in te graven en te doen. Om er vervolgens heerlijk in te gaan liggen! Hij ligt er nu de hele tijd in maar poepen ho maar. Heb nu een klein drupje olijfolie door zn voer gedaan, hopelijk lukt het dan..
Mijn kat ging in het begin ook in zijn kattenbak liggen. Hij zoekt een veilig plekje. Heb je ook een mandje in de bench staan. En als hij wel wil poepen en toch in de kattenbak blijft liggen, zou ik hem gewoon vaak verschonen. Hij heeft nu even een veilig plekje nodig.

Succes!
MIjn katten hebben ook beiden in een bench gezeten. Hadden hun bekken gebroken en moesten 6 weken complete rust in de bench. Hadden daar de kattenbak en een mandje er in gezet en in ieder geval één van beiden ging ook in de bak liggen.

Mijn katten poepten ook niet echt iedere dag volgens mij hoor, maar houd het wel even in de gaten. Anders misschien even DA bellen voor van die laxapasta.

Oh...en voor jou en poes!
Doperwt, Hoe is het nu met de kat? Nog langs de dierenarts geweest?
Even een update:

Hij heeft nu bencharrest voor zeker 4 weken..Hij mag er een uurtje per dag uit (in de badkamer)

Heb inmiddels laxeermiddel opgehaald (wat geurloos is) maar nu eet hij zn eten niet waar het door zit. Anders maar proberen met het pipetje in zn bekje te spuiten/gieten?? Hij moet met dit middel in 3 dagen we gepoept hebben anders moet ik weer even de DA bellen.

Nu is hij wel al de hele avond aan het niezen, incl een beetje snot uit zn neusje. Vanmiddag heeft hij 2 uurtje buiten gestaan dus misschien heeft hij een koudje opgelopen? (lijkt me stug, was nagenoeg windstil en hij had zowel schaduw als zon)

We moeten nu afwachten, hij heeft een langwerkende ontstekingsremmer gekregen wat celvernieuwing moet bevorderen aangezien er waarschijnlijk een zenuw aangetast is.

Ik vind het wel zielig maar misschien moet ik dit minder "menselijk"bekijken Hij mauwt ook zo zielig!

Mittens: heb je nog tips om het wat leuker/draaglijker te maken voor mn zielepoot?

Bedankt allemaal voor met meeleven! :-)
Hoi Doperwt,

Ik zou het inderdaad proberen in zijn bekje te gieten. Want als hij ook niet meer eet, heeft hij ook niets te poepen

Mijn kat was vandaag ook behoorlijk aan het niezen hoor! Ik heb dit vorig jaar bij de dierenarts gemeld en die zei dat dit ook voor katten de tijd van het jaar is. Als hij gewoon zijn prikken heeft gehad, moet het volgens haar goed zijn.
Pff hij heeft nog steeds niet gepoept, half zn bakje op gegeten waar het spul doorzat. Vanmiddag geprobeerd het in zn bekje te te doen met de bijgeleverde "spuit" maar dat resulteerde in een gevecht. Met het gevolg dat het beest onder de medicatie zat en ik kan je vertellen: DAT PLAKT! Dus kat gewassen met een natte washand, nu staat er een bakje met "excellentsuperluxemegalekker" voer. Ben benieuwd of hij t op eet vannacht en anders morgen maar weer en worsteling aangaan. Verder is het niezen nog niet beter, nu ook vocht uit zn oogje dus morgen voor de zekerheid toch maar DA bellen!
Hoe is het nu met je zielige vriendje?????

Heeft hij nu wel ontlasting gehad?

En is zijn verkoudheidje al wat beter??

sterkte!
T vriendje knapt op! Hij steunt nu wat vaker op zn pootje en lijkt hem nu ook wat meer bewust te gebruiken. Verder heeft hij vandaag gepoept, hoera! Had al een afspraak staan voor morgen bij de DA maar ik zal even afbellen want zn verkoudheidje is ook bijna over. Heb DE truc ontdekt voor het toedienen van het laxeermiddel namelijk door zn kattenmelk! Hopelijk komt t helemaal goed, heb er wel vertrouwen in..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven