Praktische klustips gezocht :)

10-09-2012 13:32 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik wonen inmiddels bijna een half jaar in dit huis, maar er moet nog enorm veel gebeuren. Toen we er in trokken zei vriendlief enthousiast dit huis wel even op te knappen, maar gek genoeg is er nog vrij weinig gebeurd. De nodige dingen zijn wel gedaan, maar verder gaat het erg langzaam. Hij heeft maar erg weinig tijd (ook door mij, want als hij thuis is heb ik liever wat quality time met hem dan hem aan het werk te zetten), en als hij dan wat doet gaat het als volgt: eerst een uur steunen en zuchten dat het zoveel werk is, dan 5 min werken, 10 min pauze, 5 min werken, 10 min pauze etc. En dan halverwege vind hij het wel weer mooi geweest voor die dag, en gaat hij er 2 weken later ofzo wel weer mee verder. Ik vond het nooit echt erg (anders had ik er wel wat meer achteraan gezeten) maar begin me er nu toch aan te ergeren. Vriend heeft het nu echter hartstikke druk op zijn werk, en heeft erg dus ècht geen tijd voor, dus ga ik het zelf doen. Geld om het uit te besteden hebben we niet, en familie/vrienden kunnen niet komen helpen. Ik zal het dus grotendeels zelf moeten doen. Nu heb ik zo'n 5 jaar geleden wel een compleet herenhuis gerenoveerd met mijn ouders, maar gek genoeg weet ik allemaal niet meer zo goed hoe ik dat toen deed. Dus, ik kan wel wat tips gebruiken, want ik weet (bij wijze van spreken) nog niet eens hoe ik een tafeltje moet verven. Ik heb gegoogled, maar veel dingen zijn blijkbaar zo voor de hand liggend dat ik geen goede tips kan vinden. Hebben jullie dus tips voor de volgende klussen?

- kabelgoten aanleggen

- schimmel van het badkamer plafond verwijderen

- plinten leggen

- plafonds witten

- behangen

-plakfolie op het raam (zodat de voorbijgangers niet zo naar binnen kijken)



Echt, de meeste simpele, onbenullige tips zijn welkom. Jullie hebben hier te maken met iemand die verschrikkelijk onhandig is, en echt totaal geen verstand van of ervaring met klussen (voor zover ik me dus kan herinneren).
Ik vind het echt een open deur, maar sommige mensen niet: Eerst de stoffige klussen en dan van boven naar beneden in een ruimte werken.
Alle reacties Link kopieren
Wist je dat de meeste bouwmarkten voor elke klus een handleiding op hun site hebben staan? Ik zou zeggen: uitprinten, shoppen en de stappen volgen.
Alle reacties Link kopieren
Plakfolie zou ik je afraden..kijk liever voor antistatische folie.

Raam schoonmaken, dan natmaken (water + beetje sop), folie (die je van tevoren al op maat geknipt hebt) erop, strak trekken met trekker. Het voordeel van antistatische folie is dat je het er bijv ook af kunt halen als je de ramen wilt zemen; met plakfolie kan dit niet (ja..éénmalig, maar ik neem niet aan dat dat je bedoeling is )
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
quote:evalinde89 schreef op 10 september 2012 @ 13:32:



- kabelgoten aanleggen

- schimmel van het badkamer plafond verwijderen

Spuitbus halen bij de bouwmarkt, spuiten en het is weg. Daarna vaker het raam open.

- plinten leggen

Ikea heeft supersimpele plinten. Schroeven, klikken, klaar.

- plafonds witten

Veel zeil, alle meubels inpakken in zeil en de vloer ook bedekken ermee. Plafond stofvrij maken, roller op een stok en gaan met die banaan.

- behangen

-plakfolie op het raam (zodat de voorbijgangers niet zo naar binnen kijken)

Raam klein beetje natmaken met een spons.Folie bovenaan vastplakken en dan stukje bij beetje verder naar beneden met een trekker over het folie.



Echt, de meeste simpele, onbenullige tips zijn welkom. Jullie hebben hier te maken met iemand die verschrikkelijk onhandig is, en echt totaal geen verstand van of ervaring met klussen (voor zover ik me dus kan herinneren).
Alle reacties Link kopieren
Behangen: Meet voordat je je behang op maat gaat knippen de muur eerst op een aantal plaatsen op..het wil nog wel eens gebeuren dat plafond/vloer niet overal even gelijk zijn..dan is je op maat geknipte behang ineens te kort (of te lang, maar dat is niet zo erg..)

Eerst behangen, dan plinten (als het tenminste dezelfde muren zijn)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Quality time is natuurlijk wel gezellig, maar niet als je nog in een afgetakeld huis zit Ik zou samen met vriend een aantal weekends plannen dat je samen de klussen gaat aanpakken. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Een plafond witten kan iedereen. Kamer leeg maken, plastic op de vloer leggen, de randjes met een kwast en de rest met een roller (al dan niet op een lange stok). Schimmel voor de badkamer heb je een spulletje voor van HG. Plinten leggen heb je een verstekbak en een zaagje voor nodig. Als je bezig bent, wijst het zich vanzelf (hoe je moet zagen). Volgens mij kun je voor alle klusjes ook wel instructiefilmpjes vinden op de websites van bouwmarkten.
Alle reacties Link kopieren
quote:frizzy schreef op 10 september 2012 @ 13:37:

Wist je dat de meeste bouwmarkten voor elke klus een handleiding op hun site hebben staan? Ik zou zeggen: uitprinten, shoppen en de stappen volgen.Die ben ik inderdaad tegen gekomen. Maar dat zijn vaak hele basic, recht toe recht aan handleidingen. Ik hoop met dit topic tips te krijgen die niet óveral vermeld staan. Dingen die zo voor de hand lijken te liggen, dat niemand ze vermeld (en die ik dan dus niet ken en niet toepas :') ) of tips die vrij onbekend zijn maar geweldig werken waardoor alles een stukje makkelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
plinten leggen:

in de bouwmarkten kun je ook 'plakplinten' krijgen. Zit aan de achterkant een plakstrip waarmee je ze zo op de muur plakt.



plafonds witten:

witsel kopen dat niet op waterbasis is (want dat drupt). Ik gebruik gewoon "OK" witsel van de Gamma. Heel goedkoop en goed spul.



budget-tips:

- folders van de bouwmarkten in de gaten houden en alvast dingen kopen als die in de aanbieding / met korting zijn. (hier zo 20% korting op laminaat en behang gekregen)

- als je bij gamma koopt: gamma-pas aanvragen

- bij praxis kun je ook 10% van je aankoop met airmiles betalen (en je spaart er ook airmiles).

- bij de bouwmarkten mag je spullen die je over hebt terugbrengen en krijg je je geld terug. Bijv pak laminaat / rol behang. Natuurlijk wel alleen als de verpaking nog niet is aangebroken. Ik weet dat bij gamma een termijn geldt voor retourneren. goede stok achter de deur om de klus snel te klaren



1 ding kiezen waar je mee gaat beginnen. Dag inplannen waarop je dat (samen) gaat doen. Geen andere dingen doen, eerst afmaken.

eind van de dag gebruikt materiaal etc opruimen en jezelf belonen
Schilderen kozijnen of andere randjes: afplakken, schilderen en direct daarna de afplaktape haaks weer eraf trekken. Stel dat je verticaal hebt afgeplakt, zeg een raamkozijn. Dan trek je de tape er af met een hoek van 90 graden, waarbij je de tape niet naar je toetrekt, maar horizontaal langs het raam omhoog of omlaag trekt. . Zo krijg je een strakke lijn omdat de verf "afgesneden" wordt door de hoek. Is dit duidelijk??
Alle reacties Link kopieren
En vraag advies bij de bouwmarkt betreft materiaal.
Alle reacties Link kopieren
Hmm... eigenlijk zijn dit simpele klussen, Maar goed, ik heb enige ervaring in klussen dus wellicht is het daarom simpel in mijn beleving.





Wat ik niet snap, waarom doen jullie het nu gewoon niet samen?

Er zitten klussen bij die gezamelijk echt niet veel tijd kosten, Quality time is leuk, maar samen je huis in orde maken is OOK quality time toch?



Ik bedoel, plakfolie en schimmelverwijderen is zo gebeurd,als je dat in een weekend doet heb je nog zeeeeen van tijd samen.



Plafonds witten, doe het kamer voor kamer, of per verdieping. S,morgens op tijd opstaan en binnen een dag rol je samen heel wat m2 weg.



De enige en beste tip met klussen is gewoon er aan beginnen!

Stel een plan op, spreek af wanneer jullie het gaan doen en begin er aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 10 september 2012 @ 13:58:

De enige en beste tip met klussen is gewoon er aan beginnen!

Stel een plan op, spreek af wanneer jullie het gaan doen en begin er aan.dit
Je ouders zijn blijkbaar wel handige klussers! Je moet het natuurlijk zelf doen, maar misschien dat ze jullie een beetje op gang kunnen helpen? Het begin is vaak het rottigste, en als je samen ergens aan begint motiveer je elkaar door het af te maken.



En er zijn natuurlijk ook dingen die jij gewoon kunt doen. Ik snapo best dat je vriend geen zin heeft als jij er ook niet aan begint.



Hier mijn tips:

-schimmel in badkamer verwijderen. Eerst plafond schoonmaken met een hg spullie, gebruiksaanwijzing staat erop in Jip en Janneke taal. Daarna goed laten drogen en vervolgens sauzen met schimmelwerende latex, met de roller op de stok

-behangen: kies behang waarbij je de muur met lijm rolt en daarna de banen erop plakt. Dan heb je geen behangtafel nodig en het behang gaat ook niet krimpen.

plakplastic op de ramen: inderdaad van dat statische folie. Raam opmeten, met een scherp afbreekmesje en metalen strip op maat snijden en plastic tegen het raam houden.



Deze dingen kun jij echt zelf!
Alle reacties Link kopieren
Kabelgoten moeten eigenlijk geschroefd, maar blijven ook goed op zn plek met dubbelzijdig tape. Wel een beetje stevig tape kopen!
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 10 september 2012 @ 13:58:



Wat ik niet snap, waarom doen jullie het nu gewoon niet samen?

O, dit had ik nog niet gezegd: vriend werkt +/- 60 uur per week, ik maar 27. Ik ben dus 2 dagen in de week alleen thuis (september in elk geval, daarna wordt het weer 42 uur per week), en lijkt me handig als ik die 2 dagen gebruik om wat klusjes te klaren. Zoveel mogelijk dus de dingen die ik zelf zou kunnen doen, dan hoeft mijn vriend alleen te helpen met de lastigste klussen (zoals behangen). Gaat het ook niet zo ten koste van onze tijd samen .
Alle reacties Link kopieren
dit kun je allemaal zelf, relatief simpel. Maar leuker is natuurlijk samen!

plafond schilderen: kamer leeg, zeil op de vloer als die schoon moet blijven, en rollen maar met die roller op een stok (of jij op een ladder). Zorg dat je niet al te veel verf op je roller hebt, en liever twee dunne laagjes dan een hele dikke.

Behangen: haal paste the wall behang. Dan kun je de muur in lijmen, ipv het behang, gaat super snel! Haal je behang met een print, meet dan eerst de muu rop meerdere plaatsen zodat je de hoogte weet. Vervolgens snij/knip je de eerste baan op maat, iets langer dan de muur (ik deed altijd 10 cm) de volgende baan moet aansluiten op deze baan, dus leg hem er naast en kijk hoe hij kan aansluiten. Soms moet je dan wel een halve meter weggooien! Alle banen die je nodig hebt voor de breedte van de kamer leg je op die manier klaar. Smeer de muur in net iets breder dan een baan, klim je ladder op en plak het behang netjes op. Vervolgens tweede op dezelfde manier enzovoort. Met een heel scherp mesje snij je het teveel weg.

Plinten: plak plinten zijn idd een stuk makkelijker. En verder is het belangrijk om te weten of je ze wil lijmen of schroeven. Lijmen is best lastig, aangezien je soms acht armen moet hebben om hem tegen te houden.

plakplastic, schimmelspul (wel goed ventileren!!!) staat al goed uitgelegd. kabelgoten zou ik ook met dubbelzijdig tape doen als je niet zo handig bent.



En hop! aan de slag! Succes!
Alle reacties Link kopieren
ps, ik heb twee kamers en de zolder (schuine wanden) in mijn eentje behangen. Het kan echt prima!! Oh, en je bent zo verschirkkelijk trots als het af is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven